Vad krävs för att jag skulle kunna tänka mig att skaffa en PlayStation 5

Inaktiv
Vad krävs för att jag skulle kunna tänka mig att skaffa en PlayStation 5

"Den nyaste Playstation vi har är en PlayStation 3" började jag skriva när jag kom på att vi faktiskt har en PlayStation Classic med som är lite nyare.

Men vi har inte hängt med under denna generationen så vi har varken en PlayStation 4 eller en Xbox One. Det är bara konsoler från Nintendo i princip som har införskaffats om vi inte räknar med mini konsolerna.
Men jag berättade förut för min sambo att jag hade hört att PlayStation 5 kommer att bli bakåtkompatibel med både Playstation 1, 2, 3 och 4.
Då sade hon att hon ville ha en sådan, men själv så behövs det lite mer för att jag ska bli intresserad.

Jag tycker det låter jättebra om den är bakåtkompatibel med alla tidigare Playstation konsoler. Det är det som fått mig att bli väldigt intresserad av Xbox One.
Men det finns två saker som jag gärna skulle vilja veta först.

1. Är äldre spel regionlåsta?
På Playstation 3 så var spelen inte regionlåsta men skulle man spela äldre spel från skiva så var de regionlåsta. Så min amerikanska skiva med Final Fantasy I & II fungerar inte att spela på Playstation 3.
Visar det sig att den regionslåsningen inte finns med på Playstation 5 så kommer jag bli mycket mer intresserad.

2. Kan man ladda ner och spela spel som just nu bara går att spela på Playstation 3?
När jag går in på Playstation store via en webbläsare så ligger de spel som fungerar till PlayStation 4 för sig och spel till PlayStation 3 för sig. Jag vet inte eftersom jag inte har någon Playstation 4 om det går att spela samma digitala spel från Playstation 3 på en PlayStation 4, men jag får uppfattningen av att det inte är fallet.
Därför skulle jag vilja kunna ladda ner allt som jag har köpt på Playstation 3 och fortsätta spela det på Playstation 5.

Om dessa två sakerna uppfylls så skulle jag lätt kunna säga bye bye till vår PlayStation 3 och gå över till en PlayStation 5 istället.

1
Skriv svar