Recension – Phoenix Point

Robot
Recension – Phoenix Point

Mutanter och buggar är de främsta fienderna i Julian Gollops taktiska comeback.

#Phoenix-point, #Snapshot-games


Testpilot

Spelat en kort stund och jep jag håller med om att det var lite snöpligt att man inte kunde rädda sina soldater med tex1-2 turns där de blöder och behöver stabiliseras (som finns i Xcom) Icke då. BOOM! död soldat.
Jag märkte också av det med att mina soldater skjuter sönder sitt eget skydd vid overwatch.

Och somsagt ganska knixigt direkt att rekrytera nya ersättare. Jag tror jag skall lugna mig med min spelomgång och vänta på ett antal buggfixningar.

Medlem

Får hoppas det fått några ordentliga patchar innan det kommer till konsol då.

Medlem

Rättvis recension. Personligen har jag löjligt kul ändå

Gällande att inte kunna se fienden trots att spelet säger så, frustrerande men action point systemet underlättar sådana situationer lite tack och lov. Så länge du inte pushat maxlängden du kan gå för den action point du förbrukar kan du ofta rätta till det genom att ta ytterligare ett steg gratis. Its something det är också ett system som tillåter dig att gå ut i det öppna, panga på och sen gå tillbaka bakom ett full cover. Inget som förlåter buggen men det är iaf inte alltid kört när den dyker upp. Tycker action point systemet är en kör uppgradering från vad vi är vana med i xcom där man ofta har en move och en pangpang.

NuZ
Testpilot

Gillade Xcom så kanske detta är för mig?! Väntar lite dock för buggarna låter inte så skojj. Kanske plockar upp detta på konsol i framtiden. Skulle väl komma till Xbox tidigt 2020 och Ps4 sent 2020

Tack för bra recension


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Bra recension och håller med om betyget. Dock är det något i spelet som får mig att inte vilja spela det, tror det har med mellanmjölk storyn och de oinspirerande tidiga fienderna.

Personligen ger jag det en 2a av 5, men det är lite orättvist och bara mitt tyckande. Baserat på vad spelet faktiskt ger så är det en 3a.


signatur

I drank what?

Medlem

Kan vara oförlåtligt svårt ibland tycker jag..
Visst jag gillar när det är svårt, men inte så man slutar spela för man tycker spelet blir orättvist, då tappar man snabbt lusten att spela.. kanske blir så jag sänker svårighetsgraden..
Ska ge det några försök till, annars går jag nog tillbaka till XCOM.

Så känns spelet som sirap i vissa lägen, fast med en 8600K, 1080.

Skribent

Spelet har mycket potential och jag gillar det, men kommer vänta med att fortsätta spela tills det blivit patchat. Vill inte förstöra en annars bra uppevelse med buggarna som finns i nuläget.


signatur

"Writer and Fighter"

Gnällkuk

Bra recension! Verkar ligga i linje med många andra. Tycker dock inte att det förtjänar 3 utan borde få en tvåa. De tvärvände ju och blev helt plötsligt EGS-exklusiva med motiveringen att erbjudandet var för bra för att tacka nej till och nu hade helt andra resurser och förutsättningar. Att då släppa den här buggfesten får ju än att fundera på hur illa det hade varit utan dealen...

Njae, stukat förtroende men ett spel som har bra grunder och nog kan bli bra om 6-12 månader.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Gott att folk får beta testa den tills den släpps på steam. Om man kommer ihåg spelet 🤣🤣🤣

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Bra recension! Verkar ligga i linje med många andra. Tycker dock inte att det förtjänar 3 utan borde få en tvåa. De tvärvände ju och blev helt plötsligt EGS-exklusiva med motiveringen att erbjudandet var för bra för att tacka nej till och nu hade helt andra resurser och förutsättningar. Att då släppa den här buggfesten får ju än att fundera på hur illa det hade varit utan dealen...

Njae, stukat förtroende men ett spel som har bra grunder och nog kan bli bra om 6-12 månader.

Borde de inte få en 4 istället för att de skippade steam? Ungefär lika troligt som att sänka ett betyg beroende på launcher...

Moderator | Testpilot
Skrivet av Horniak:

Borde de inte få en 4 istället för att de skippade steam? Ungefär lika troligt som att sänka ett betyg beroende på launcher...

Nu handlar det ju dock inte om att han ville betyget skulle sänkas på grund av att de bytte launcher, utan att spelet är en sådan buggfest trotts det högre kapitalet de fick. Man tycker ju då att de skulle haft mer personal och annat till att ge oss en stadig release.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gnällkuk
Skrivet av Horniak:

Borde de inte få en 4 istället för att de skippade steam? Ungefär lika troligt som att sänka ett betyg beroende på launcher...

Skrivet av uberpwnage2.0:

Nu handlar det ju dock inte om att han ville betyget skulle sänkas på grund av att de bytte launcher, utan att spelet är en sådan buggfest trotts det högre kapitalet de fick. Man tycker ju då att de skulle haft mer personal och annat till att ge oss en stadig release.

Läs ovan. Har inget med plattformen eller Epic som företag att göra.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag håller med om att spelet känns ofärdigt, opolerat och allmänt buggigt. Men en sak som många gör är att jämföra AP och cover systemet direkt med XCOM (remaken), och där är det stora skillnader. Man måste tänka att detta inte är XCOM.

Cover är cover, så man ska inte tänka på full och halv cover i detta, även fast det finns symboler för det (som jag tycker är extremt missvisande). Båda du och fienden måste träffa varandra genom att sikta, det finns inga tärningsslag som säger om du träffar eller missar (fullt ut), utan skotten kommer hamna inom cirkeln där du siktar.

Nummer två är att du fortfarande kan röra dig efter att du har skjutit, din runda är inte över bara för att du gjort en action (avfyrat ditt vapen). Så det är snarare så att man (även fast det tar emot om man är van vid XCOM) ska gå till en position där man får så bra sikt på fienden som möjligt, även om det är mitt ute i det öppna, ta skottet och SEN springa och gömma sig bakom cover. För att cover är cover, och även fast fienden är bakom halv cover kan det göra att det är omöjligt att ta ett skott på honom och vice versa.

Sen att det inte alltid funkar att skjuta runt hörn när du är i cover känns som en stor bugg som dem måste fixa.

just my two cent

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nu handlar det ju dock inte om att han ville betyget skulle sänkas på grund av att de bytte launcher, utan att spelet är en sådan buggfest trotts det högre kapitalet de fick. Man tycker ju då att de skulle haft mer personal och annat till att ge oss en stadig release.

Fast samtidigt, sen när har spelets budget någon praktisk betydelse för en recensent? Spelet är som det är oavsett, oberoende på hur mycket pengar spelet kostade att göra.

Medlem

Det har kommit en patch idag som fixar några problem och det kommer en till lite större patch i slutet av veckan. https://forums.snapshotgames.com/t/phoenix-point-hotfix-patch...

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fiddi:

Fast samtidigt, sen när har spelets budget någon praktisk betydelse för en recensent? Spelet är som det är oavsett, oberoende på hur mycket pengar spelet kostade att göra.

Det får personen som skrev inlägget svara på. Jag förtydligade bara.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag har varit en backer sedan start och alltså köpt spelet redan när det var i mycket tidigt stadie. Testade redan då att spela lite, men det var så ofärdigt att jag inte ville förstöra upplevelsen, så har inte spelat sedan dess. Fick ju nu fulla utgåvan som tack och har installerat, men ännu inte testat, men ska nog göra det ikväll och hoppas att den patch som någon nämnde kanske gör det aningen mindre buggigt.

Kör för övrigt på Mac.

Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=9Lb_MQLwa-k

Tråkigt, men spelet ser ju riktigt dåligt ut.
Såg aldrig heller overwatch i Xcom som ett problem, det känns naturligt att de skjuter den fiende som springer först, eftersom det är just vad de ska göra.

Medlem

Spelat några timmar.
Men orkar inte spela mer..för mycket buggar och att spelet helt plötsligt går i 20fps i freeaim med 8600k och ett 1080 kort är riktigt dåligt. Sen grafiken.. vet att grafiken är inte allt ,men detta ser inte bra ut någonstans..

Freeaim är för övrigt riktigt buggigt, tex skjuta bakom cover går inte alls i freeaim.

Och all väntetid...herregud det gjorde mig mest frusterad..
Haft så lång tid att göra spelet bra,. tycker dem har misslyckats totalt.

Kör mycket hellre xcom2, finns ju nu också väldig bra mods till det.

Medlem

Testade lite grann igår på Mac i 2560x1440 (Skärmen klarar inte mer) upplösning och det flöt på hur fint som helst. Märkte inte av några buggar heller under de 45min jag testade, men kan väl hända att jag märker nåt idag när jag ska fortsätta.

Kan också hända att de buggar andra upplever inte finns på Mac versionen.

Medlem
Skrivet av AxxT:

Spelat några timmar.
Men orkar inte spela mer..för mycket buggar och att spelet helt plötsligt går i 20fps i freeaim med 8600k och ett 1080 kort är riktigt dåligt. Sen grafiken.. vet att grafiken är inte allt ,men detta ser inte bra ut någonstans..

Freeaim är för övrigt riktigt buggigt, tex skjuta bakom cover går inte alls i freeaim.

Och all väntetid...herregud det gjorde mig mest frusterad..
Haft så lång tid att göra spelet bra,. tycker dem har misslyckats totalt.

Kör mycket hellre xcom2, finns ju nu också väldig bra mods till det.

Long war är hur rolig som helst.

Medlem
Skrivet av John.Blund:

Testade lite grann igår på Mac i 2560x1440 (Skärmen klarar inte mer) upplösning och det flöt på hur fint som helst. Märkte inte av några buggar heller under de 45min jag testade, men kan väl hända att jag märker nåt idag när jag ska fortsätta.

Kan också hända att de buggar andra upplever inte finns på Mac versionen.

OK, körde ett par timmar till igår och har ännu inte upptäckt någon bugg i Mac versionen.
Någon skrev om vilka väntetider det är i spelet. Vad då för väntetider? Märker inte av något sådant.
Visst, det är en animation på skeppet när man landar på en plats som ska undersökas, men det är ju inget konstigt med det.

Har dock inte fattat än hur man kan producera nya vapen utöver dom man har från början. Har plockat upp något vapen från backen, men har ingen extra ammunition till det, så när skotten är slut så kan jag inte använda det mer.

Medlem
Skrivet av AxxT:

Spelat några timmar.
Men orkar inte spela mer..för mycket buggar och att spelet helt plötsligt går i 20fps i freeaim med 8600k och ett 1080 kort är riktigt dåligt. Sen grafiken.. vet att grafiken är inte allt ,men detta ser inte bra ut någonstans..

Freeaim är för övrigt riktigt buggigt, tex skjuta bakom cover går inte alls i freeaim.

Och all väntetid...herregud det gjorde mig mest frusterad..
Haft så lång tid att göra spelet bra,. tycker dem har misslyckats totalt.

Kör mycket hellre xcom2, finns ju nu också väldig bra mods till det.

Har bara upplevt coverbuggen några gånger, går oftast utmärkt, du får dock tänka på saker som hur vapnet hålls av din char så du inte försöker skjuta över ett medelhögt cover och håller vapnet vid midjan. Gillar freeaim då man kan skjuta mellan glipor i byggnader och disabla förmågor hos fiender, betydligt djupare än xcom. Vilken väntetid tänker du på? När man laddar mission?

Däremot så finns det ju ett antal buggar som med alla nya spel, speciellt de spel som inte har en AAA stämpel. Brukar vanligtvis vänta mellan 3-6 mån innan jag ger mig på dem men kunde inte hålla mig denna gång

Medlem
Skrivet av Horniak:

Har bara upplevt coverbuggen några gånger, går oftast utmärkt, du får dock tänka på saker som hur vapnet hålls av din char så du inte försöker skjuta över ett medelhögt cover och håller vapnet vid midjan. Gillar freeaim då man kan skjuta mellan glipor i byggnader och disabla förmågor hos fiender, betydligt djupare än xcom. Vilken väntetid tänker du på? När man laddar mission?

Däremot så finns det ju ett antal buggar som med alla nya spel, speciellt de spel som inte har en AAA stämpel. Brukar vanligtvis vänta mellan 3-6 mån innan jag ger mig på dem men kunde inte hålla mig denna gång

Efter en ominstallation så flyter spelet på bättre. Väntetiden kom vid laddning av mission eller tex när fiender skulle flytta, skjuta etc. Kunde ta flera minuter innan det hände något. Väldigt skumt var det.
Men nu funkar det bättre, avinstallera allt plus saves, profiler för vara på den säkra sidan .
Men väntar nog att spela det igen, vänta några månader innan jag gör ett nytt försök.

Medlem

Jag har haft en kampanj-förstörande bugg där hela världens pont-of-interest dök upp när bara New Jericos Havens skulle dykt upp. Det var störigt, och jag blev till slut tvungen att spela om 2-3 timmar efter som det inte kändes roligt att fortsätta annars.
Lider lite av långa laddningstider på vissa uppdrag men väl inne i dem så flyter det.
Granater gör däremot MYCKET MER skada än de indikerar att de ska göra, vilket är jättekonstigt men det verkar vara så för alla andra också?

Men jag gillar verkligen spelet, mer än nya X-Com, där jag aldrig tyckte att det var OK att fienden fick göra en move så snart ens gubbar såg dem men i övrigt gillade rätt mycket.

Medlem

Fick en förskräcklig bugg igår. Höll på att skita på mig av skräck nästan.
Jag startade spelet och det såg ut som att jag aldrig hade spelat innan. Fanns inte ens någon load knapp för att ladda mina sparade spel. Tänkte att helvete! Ska jag behöva börja om från början!?

Men stängde ner spelet och startade det igen så kom load menyn tack och lov tillbaka och mina sparade spel fanns kvar.

Skribent
Skrivet av John.Blund:

Fick en förskräcklig bugg igår. Höll på att skita på mig av skräck nästan.
Jag startade spelet och det såg ut som att jag aldrig hade spelat innan. Fanns inte ens någon load knapp för att ladda mina sparade spel. Tänkte att helvete! Ska jag behöva börja om från början!?

Men stängde ner spelet och startade det igen så kom load menyn tack och lov tillbaka och mina sparade spel fanns kvar.

Haha, minns en liknande grej för flera år sedan i TES: Oblivion. Ren och skär panik innan man upptäckte att 50+ speltimmar inte var bortblåsta trots allt

Medlem

Alltså jag måste suga på det här spelet. Har klarat ut alla tidigare spel, men det här tycker jag är det svåraste av alla. började på andra svårighetsgraden, men insåg efter ett tag att det är kört, fick för mycket spridning av Pandorviruset och hade för lite research och dåliga vapen så många missions blev omöjliga.

Började då om på enklaste svårighetsgraden och även om det har gått bättre så går saker och ting inte ihop.

Aliens attackerar min huvudbas stup i kvarten så att jag inte hinner göra mycket annat än att vara på plats där för att försvara den och jag har inte resurser nog att rekrytera massa folk till andra baser och sätta i andra flygfarkoster och för att få resurser så måste jag göra missions som jag knappt inte hinner med för att jag måste hinna tillbaka till huvudbasen och försvara den. Börjar inse att det är kört även denna gång och måste nog börja om från början igen

Något tips på hur man snabbt från början får koll på läget, har flera baser igång med bemanning på alla eller i alla fall flera, snabbt får bra vapen och resurser?

Problemet är ju att pengarna räcker ju bara visst långt, så att tidigt börja utveckla flera baser är för dyrt och pengarna behövs för vapen och armor osv, men lägger jag pengarna på det så har jag inte råd att utveckla nya baser.

1
Skriv svar