Speldagbok: Calle spelar The Witcher 3

Skägg.
10 Chambers
Speldagbok: Calle spelar The Witcher 3

Jag har ju aldrig spelat The Witcher 3, spelet som många hävdar är 10-talets bästa. Så under jullovet drog jag igång det och har precis tagit mig utanför White Orchid, inte bugat för något Nilfgaard-höjdare och befinner mig nu i Velen. Lagom förvirrad. Det var länge sedan jag spelade ett rollspel av den här magnituden och allt meck är lite överväldigande.

Jag tänkte med den här dagboken dela med mig av upplevelserna under min genomspelning.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Jag lyckas springa på fiender som ger mig tokspö hela tiden. Det finns säkert något sätt att se hur jag ligger till i level kontra uppdraget men inte riktigt blivit vän med alla menyer än. Som nu. Gick ner i läbbig gruva i jakt på någons brorsa. Hittade istället spindlar som fick mig att dö snabbare än snabbt. Fick simma därifrån raskt som attan.

Edit: hittade nivåinformationen. Level 33-uppdrag som level 3. Var lite svettigt.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Beslöt mig för att sticka tillbaka till White Orchard och levla lite. Träffade en skön böna som var lack över att hennes armband var borta. Och att någon dödat henne. Så jag dödade henne igen.

Geralt muttrade om oljor och potions men ingrediensen jag saknade fanns inte i den närliggande dungen så jag struntade i det. Gick bra ändå.

Träffade också några desertörer som blev skitlacka när jag ville hitta gömda skatter från Timeria. Nu är de skitdöda. Uppdraget måste dock ha buggat för även när jag hittat deras gömda håla under några lösa golvbrädor och lootat allt blev inte den gula quest-cirkeln nöjd.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Beslöt mig för att sticka tillbaka till White Orchard och levla lite. Träffade en skön böna som var lack över att hennes armband var borta. Och att någon dödat henne. Så jag dödade henne igen.

Geralt muttrade om oljor och potions men ingrediensen jag saknade fanns inte i den närliggande dungen så jag struntade i det. Gick bra ändå.

Träffade också några desertörer som blev skitlacka när jag ville hitta gömda skatter från Timeria. Nu är de skitdöda. Uppdraget måste dock ha buggat för även när jag hittat deras gömda håla under några lösa golvbrädor och lootat allt blev inte den gula quest-cirkeln nöjd.

Oljor och potions är verkligen onödiga om man spelar på lätt. Kör du på svårare nivåer så får du riktig nytta av dom. Var hittade du bönan egentligen? Kommer ihåg den ifrån en tidigare spelning, men har inte hittat henne igen denna gång trots jag trodde jag hade betat av alla sidequests i white orchard.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av BurningMan:

Oljor och potions är verkligen onödiga om man spelar på lätt. Kör du på svårare nivåer så får du riktig nytta av dom. Var hittade du bönan egentligen? Kommer ihåg den ifrån en tidigare spelning, men har inte hittat henne igen denna gång trots jag trodde jag hade betat av alla sidequests i white orchard.

Det var ett Witcher-Quest, hittade lappen på någon av tavlorna och snackade sedan med någon Nisse (troligt namn Odolan). Devil in the Well tror jag det hette.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Den ludonarrativa dissonansen när mitt slipade svärd inte gör något skada på skurkarna bara för att de är tio levels högre. Jag är kränkt.


signatur
Medlem

Jäkligt kul tråd!

Har precis tagit tag i mitt liv, tillsammans med en kollega, och kört igenom hela skiten utöver expansioner. Otroligt bra. Nästan hela tiden. Och det vara växer. Fy fan. ❤️

Däremot så är det också lätt att bli överväldigad av allt innehåll. Har aldrig varit med om dess like, World of Warcraft bleknar.

Kämpa på, jag kommer att läsa med spänning!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

The Witcher 3 underbart spel på PC, på konsol (ps4 pro) lider det allt för mycket av max "30FPS låset".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Vad tycker du om Combat-systemet?
För egen del var det på grund av det som jag inte orkade mer än några timmar före det blev en avinstallation.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Vad tycker du om Combat-systemet?
För egen del var det på grund av det som jag inte orkade mer än några timmar före det blev en avinstallation.

Vad är det för fel på combat-systemet tycker du?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Vad är det för fel på combat-systemet tycker du?

Allt för stelt. Känns allt för clunky för att jag ska orka tiotals timmar i ett spel med väldig fokus på just combat.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Freakon:

Jäkligt kul tråd!

Har precis tagit tag i mitt liv, tillsammans med en kollega, och kört igenom hela skiten utöver expansioner. Otroligt bra. Nästan hela tiden. Och det vara växer. Fy fan. ❤️

Däremot så är det också lätt att bli överväldigad av allt innehåll. Har aldrig varit med om dess like, World of Warcraft bleknar.

Kämpa på, jag kommer att läsa med spänning!

Ja, det är verkligen mycket stuff att lära sig! Var som sagt länge sedan jag lirade ett RPG av den här magnituden. Typ Mass Effect 1.

Skrivet av Molotov:

The Witcher 3 underbart spel på PC, på konsol (ps4 pro) lider det allt för mycket av max "30FPS låset".

Lirar det på Xbox One S och prestandan är inte fantastisk, men duglig.

Skrivet av DrAg00nEn:

Vad tycker du om Combat-systemet?
För egen del var det på grund av det som jag inte orkade mer än några timmar före det blev en avinstallation.

Tycker det funkar bra, måste bara bli bättre på att parera.


signatur
Medlem
Skrivet av Molotov:

The Witcher 3 underbart spel på PC, på konsol (ps4 pro) lider det allt för mycket av max "30FPS låset".

Finns det inget prestandaläge till PS4 Pro? Körde det på Xbone X och fick ut 60fps på dom flesta ställen med dips i typ Novigrad

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Finns det inget prestandaläge till PS4 Pro? Körde det på Xbone X och fick ut 60fps på dom flesta ställen med dips i typ Novigrad

Ingen aning, äger inte spelet själv (till ps4) eller en PS4 pro utan är då och då till en kompis och han är dålig på spelet så får hjälpa honom när jag är där. men tycker det är hopplöst när det är så förbaskat segt och dålig tajming får man, det känns verkligen illa så man tappar suget.
när jag kom och tänka på det tror jag testat Witcher 3 hos en annan kompis också som har Xbox One (vanlig tror jag) och där var det också lika dålig prestanda.
Efter att ha spelat spelet på PC så måste jag säga att det är spelförstörande, riktigt dåligt. Tur så fall om XBox one X ägarna får bättre valuta för pengarna


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skägg.
10 Chambers

Hej hallå dagboken!

Spelade 45 minuter och försökte mest rensa upp frågetecken på kartan i White Orchard. Hittade ett gäng banditer som fick smaka stål, ett gäng ghouls som fick silvret.

Tydligen har jag plockat på mig för mycket stuff så en röd ikon blinkar ilsket och jag kan bara gå som om jag var riktigt bajsnödig. Och jag kan förstå Geralt, vem vill skita i skogen när det finns fullt av blodtörstiga monster runt varje knut?

Hittade en herbalist som ville ta lite av allt strunt, men efter 8 enheter ghoul blood hade han tydligen slut på cash. Förstår inte riktigt var jag kan kränga de cirka 15 värdelösa svärden jag bär på. Har heller inte hittat en blacksmith som kan reparera det jag använder.

Att grejer slits ut kan vara den tråkigaste spelmekaniken någonsin.


signatur
FM-guru
F.d. Sisyr

Finns en mod som plockar bort wear & tear från spelet. Använde den själv i min senaste genomspelning då jag tycker att det är en fullständigt menlös mekanik som inte tillför något annat än onödig micromanagement.

Länk till modden; https://www.nexusmods.com/witcher3/mods/342/

Har dock ingen aning om den fortfarande funkar eller ej, det kanske någon annan kan svara på.

Medlem

Finns några moddar som är väldigt bra quality of life

- Auto loot
- obegränsat saker du kan bära (Helt ärligt, så dum mekanik)
- som sagt ovan, plockar bort wear and tear.

+ för Always Dismember. Blodbad deluxe

Relik 📜
Skrivet av Sisyr:

Finns en mod som plockar bort wear & tear från spelet. Använde den själv i min senaste genomspelning då jag tycker att det är en fullständigt menlös mekanik som inte tillför något annat än onödig micromanagement.

Länk till modden; https://www.nexusmods.com/witcher3/mods/342/

Har dock ingen aning om den fortfarande funkar eller ej, det kanske någon annan kan svara på.

Skrivet av lajklajk:

Finns några moddar som är väldigt bra quality of life

- Auto loot
- obegränsat saker du kan bära (Helt ärligt, så dum mekanik)
- som sagt ovan, plockar bort wear and tear.

+ för Always Dismember. Blodbad deluxe

Herr Calle spelar på Xbox, så moddar är no go! Annars håller jag med, vissa är extremt trevliga. Speciellt andra eller tredje genomspelningen, när man liksom kan de där bitarna och mera är ute efter att skräddarsy sin upplevelse.

Jag gjorde en tråd på SweClockers för ett tag sedan med dels egna moddtips, dels en hög från andra användare. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1581305-moddar-till-th...


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

FM-guru
F.d. Sisyr

@emilakered: Aj fan, tji fick Calle!

Medlem
Witcher3

@Carl Johansson-Sundelius: perfekt,bra där! Jag har inte lirat nån del av de 3 ännu,startade ett par ggr med 2:an men jag pallade aldrig göra mig hemvan bland menyerna.Man kan ju då undra varför jag trodde det skulle gå smidigare med 3:an,hehehe. Rpg är min absoluta favorit genre men gärna äldre lir som suikoden,ff4 & 5,dragoons etc. så du är nog mitt sista hopp för att jag ska ge det en 100% men det får vi se!? återkommer👍🏻

Medlem

Förstår inte varför du valde Xbox när du kan uppleva The Witcher 3 på pc, som det ska göras. Plus också för moddar som förbättrar upplevelsen.

Medlem

@calle vem va det du kikade på på YT som körde igenom witcher 1?

Medlem

Har spelat det två gånger. En gång vid release, och för ett år sedan enhanced edition eller vad den heter. Jag spelade utan moddar.
Jösses vilken skillnad. Vid release var det ständigt buggar som aldrig patchedes bort. Med varje ny patch försvann några men fler dök upp. En riktig soppa var det under den tid jag först spelade. Jag älskade dock världen och handlingen, så man spelade så gott det gick. Det bästa är att varje quest känns välbehandlad och intressant. Inte filler content som andra liknande spel.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Zidious G:

Förstår inte varför du valde Xbox när du kan uppleva The Witcher 3 på pc, som det ska göras. Plus också för moddar som förbättrar upplevelsen.

Busenkelt, de speldatorer vi har hemma står inne i grabbarnas rum och därför svåra att lira på de tider det ofta passar mig.

Skrivet av Tdoggahdogg:

@calle vem va det du kikade på på YT som körde igenom witcher 1?

Christoffer Odd! Han har lirat alla tre, här är länken till det första spelet. https://www.youtube.com/playlist?list=PLj_Goi54wf0f2NXPeIvJqt...


signatur
FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Pooslice:

Har spelat det två gånger. En gång vid release, och för ett år sedan enhanced edition eller vad den heter. Jag spelade utan moddar.
Jösses vilken skillnad. Vid release var det ständigt buggar som aldrig patchedes bort. Med varje ny patch försvann några men fler dök upp. En riktig soppa var det under den tid jag först spelade. Jag älskade dock världen och handlingen, så man spelade så gott det gick. Det bästa är att varje quest känns välbehandlad och intressant. Inte filler content som andra liknande spel.

Du nämnde aldrig vad du tyckte om Enhanced Edition, men jag tolkar det som att det var en betydligt mer buggfri upplevelse?

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Du nämnde aldrig vad du tyckte om Enhanced Edition, men jag tolkar det som att det var en betydligt mer buggfri upplevelse?

Absolut. EE var en betydlig förbättring. Blood and wine var ta mig tusan ännu bättre med tycker jag.
Kanske ska nämna att när jag spelade EE kan jag inte minnas en enda bugg så full pott, men det tog lång tid att nå dit. Av den anledningen kommer jag vänta ett bra tag innan jag ger mig på Cyberpunk.

Medlem

Va kul att du också får uppleva tidernas bästa spel! Tyckte också det var svårt att komma in i combaten. Men jag fattade ju inte att ju längre man höll in attack knappen desto skönare och mera moves gjorde han ju, jag hade speccat allt i combat trädet och jäklar vilka whirlwinds och stabs han gjorde, körde på pc med massa mods btw så man slipper bära tungt osv och så det flög kroppsdelar hejvilt i slowmotion. Kanske i framtiden får du tid att testa det på pc med mods som gör det lite mer trevligt skulle jag säga! Lycka till Witcher

välkommen till en ny värd när du träffat en viss blodig baron berätta gärna vad du tyckte!


signatur

New life, New hope

Medlem

Kul tråd! Nästan så jag måste spela igen!
Synd att du inte får uppleva det på PC men hoppas xboxen ger dig en rättvis bild av magin!


signatur

Niet.

Medlem

Det är ju underbart med rollspel som inte likt Bethesdas håller dig i handen och låter dig ta vilken väg du vill utan repressalier. Open World blir aldrig intressant om du inte stöter på riktiga faror på vägen. (i min mening)

Skriv svar