Testpilot – Seagate Firecuda Gaming SSD

Robot
Testpilot – Seagate Firecuda Gaming SSD

Snabb spel-SSD krymper laddtiderna rejält.

#firecuda, #seagate, #ssd, #testpilot


Medlem

Det jag ser som smått ironiskt är att jag fick hem min Samsung T5 SSD just idag. (MU-PA1TOB)

Så den här recensionen känns lite som ett hån för mig. Den dyker upp på FZ precis försent för att jag ska ha någon nytta av den. Blä.
(Ingen kritik riktat mot Testpiloten, bara en observation.)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Med tanke på att nästa generation konsoller är runt hörnet med 5500Mb/s så känns inte 2000 så extremt längre. Undra när vi får se externa enheter som detta med motsvarande hastighet. USB-C interfacet lär ju klara det.

Medlem

Verkar som en trevlig produkt, grundligt testad och skriven om här.

Tummen upp!


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Moderator | Testpilot
Skrivet av Lasrod:

Med tanke på att nästa generation konsoller är runt hörnet med 5500Mb/s så känns inte 2000 så extremt längre. Undra när vi får se externa enheter som detta med motsvarande hastighet. USB-C interfacet lär ju klara det.

Det är sant. Är väl ingen hårddisk idag som kan mäta sig med de som kommer finnas i konsolerna om jag förstått det rätt.

Min poäng med framtidssäker var mer att du kommer kunna fortsätta använda den i och med USB-C och ändå känna dig nöjd. Du är som inte låst till PC, utan den kan återanvändas till de nya konsolerna och ha acceptabel hastighet ändå.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av smuts:

Verkar som en trevlig produkt, grundligt testat och skriven om här.

Tummen upp!

Tack för att du läste!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Med tanke på att nästa generation konsoller är runt hörnet med 5500Mb/s så känns inte 2000 så extremt längre. Undra när vi får se externa enheter som detta med motsvarande hastighet. USB-C interfacet lär ju klara det.

USB 3.2 2x2 stödjer bara 2,4GB/s.
Kommande USB 4 eller Thunderbolt krävs för att komma upp i 5GB/s, så det finns en tröskel att gå över innan vi får se sådana hastigheter via usb.

2000MB/s gör dock att det blir mycket smidigare att swappa spel emellan konsolen och externa enhetet, så det finns en fördel där(ifall PS5 har en snabb usb port, USB-C säger inte så mycket om hastigheten).

Medlem

Hyffsat snabbt och det är bra med snabba externa diskar. Väntar dock på dom nya som är på G.
Har denna så länge som också är hyffsat snabb.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fearnox:

USB 3.2 2x2 stödjer bara 2,4GB/s.
Kommande USB 4 eller Thunderbolt krävs för att komma upp i 5GB/s, så det finns en tröskel att gå över innan vi får se sådana hastigheter via usb.

2000MB/s gör dock att det blir mycket smidigare att swappa spel emellan konsolen och externa enhetet, så det finns en fördel där(ifall PS5 har en snabb usb port, USB-C säger inte så mycket om hastigheten).

Jag är säker på att den här och liknande lagringsenheter kommer fungera riktigt bra Frågan är ju om vi vet något om vad för portar de nya konsolerna kommer ha. Det vet vi väl inte ännu?

Skrivet av Snabeltorsk:

Hyffsat snabbt och det är bra med snabba externa diskar. Väntar dock på dom nya som är på G.
Har denna så länge som också är hyffsat snabb.
https://i.imgur.com/0Gx1uqL.jpg

Den var inte att leka med!

Vänta är också ett bra alternativ, kanske egentligen det bästa om man är jätte kinkig när det kommer till prestandan. Med det sagt kommer man absolut inte vara besviken med hastigheten på denna nu eller till när de nya konsolerna släpps


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Du fick... erhm... råkade inte plocka isär den?
Nyfiken på vad Seagate kör för USB<->NVMe-brygga och hur hårdvaran är designad i övrigt.
Alt. i värsta fall - har du någon screenshot från ex. AIDA64 i Storage->ATA och Devices->USB?

Kul att se att det börjar komma lite sådana styrenheter dock, har varit snålt på den fronten och man har (som du nämner) varit ganska låst till antingen SATA-bryggor (vilket givetvis har inneburit en flaskhals ett antal år nu) eller Thunderbolt 3/native PCIe (vilket i praktiken innebär hyfsat skral kompatibilitet då TB3 inte riktigt blev guds förlovade standard).

Med lite pressade priser kan sådana här enheter bli riktigt intressanta.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Med tanke på att nästa generation konsoller är runt hörnet med 5500Mb/s så känns inte 2000 så extremt längre. Undra när vi får se externa enheter som detta med motsvarande hastighet. USB-C interfacet lär ju klara det.

Är väl bara PS5 som har en så pass snabb SSD? Xbox har väl runt 2400 MB/s.

Medlem

Trevlig recension!

Enligt mig så är CrystalDiskMark och xMB/s siffror mindre intressant då det inte säger så mycket om den totala upplevelsen. Mer intressant är de tidsjämförelser du gör i att starta ett spel t.ex.

Moderator | Testpilot
Skrivet av PeTTs0n:

Du fick... erhm... råkade inte plocka isär den?
Nyfiken på vad Seagate kör för USB<->NVMe-brygga och hur hårdvaran är designad i övrigt.
Alt. i värsta fall - har du någon screenshot från ex. AIDA64 i Storage->ATA och Devices->USB?

Länge sedan jag använde mig av det här programmet. Du får gärna berätta om jag klickade mig in fel, men försökte följa din korta guidning så långt det gick.

Skrivet av Schluug:

Trevlig recension!

Enligt mig så är CrystalDiskMark och xMB/s siffror mindre intressant då det inte säger så mycket om den totala upplevelsen. Mer intressant är de tidsjämförelser du gör i att starta ett spel t.ex.

Jag håller egentligen med. Det viktigaste är, precis som du säger, hur den presterar när man använder den i vardagen på olika sätt. I slutändan tycker jag kan det vara bra data att ha med i alla fall och påpeka att man inte ska stirra sig blind på just de siffrorna.

Tack så mycket för att du läste och kommenterade!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Länge sedan jag använde mig av det här programmet. Du får gärna berätta om jag klickade mig in fel, men försökte följa din korta guidning så långt det gick.
https://i.imgur.com/JTM30Fy.png

Litar mer på det än ex. Speccy eller HWinfo - båda är väl dugliga annars.
Nyfiken på hur topologin/omvandlingen ser ut i praktiken, men det verkar inte som du fick ut så mycket mer info än vad som framgår av recensionen - tack för läsningen och screenshoten i alla fall!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Moderator | Testpilot
Skrivet av PeTTs0n:

Litar mer på det än ex. Speccy eller HWinfo - båda är väl dugliga annars.
Nyfiken på hur topologin/omvandlingen ser ut i praktiken, men det verkar inte som du fick ut så mycket mer info än vad som framgår av recensionen - tack för läsningen och screenshoten i alla fall!

Det finns givetvis mer och djupare tester man kan göra, men för gemene man, som det här är till för, känner jag att det här fungerar bra - men feedback är alltid bra!

Tack själv!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det finns givetvis mer och djupare tester man kan göra, men för gemene man, som det här är till för, känner jag att det här fungerar bra - men feedback är alltid bra!

Tack själv!

Yes, det var inte menat som någon kritik mot recensionen i sig - det är bara en personlig preferens, jag dyker gärna ner i detaljer i möjligaste mån när det gäller åtminstone hårdvara. Samtidigt förstår jag att det inte är för alla. ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

det går inte att vara storgamer utan att ha ssd, kan inte ens tänka mig hur många tusen timmar jag sparat på laddningstider sen jag började med det för vad kan det vara, 15 år sen med ssd v1 nu har jag förstås sedan länge bara massa ssd, alla hårddiskar, även dom för bara lagring. kör också samsung magician och gör dom ännu snabbare genom det! möjligt att det bara funkar om man kör enbart samsungdiskar som jag gör dock. men känner ni inte till det programmet, Fixa det!

detta är hur det ska se ut, rapid mode på den hårddisken ni använder mest.

och lite åt detta håll om man vill att datorn startar snabbt utöver så behöver man egentligen inte ha rapid mode på C:, det är inte där jag har mina spel installerade.


signatur

//monster

Medlem

och priset ungefär på en sådan?

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

och priset ungefär på en sådan?

3300 i nutid står det ju i artikeln


signatur

//monster

Medlem

Känns lite deja vú över denna artikel.

Medlem
Skrivet av loerk:

Är väl bara PS5 som har en så pass snabb SSD? Xbox har väl runt 2400 MB/s.

Tekniskt sätt 9 GB/s då de kör med hårdvarukomprimering som inte belastar cpu eller gpu.

1
Skriv svar