John Carmack om Microsofts jätteaffär: "Great!"

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Bethesda behöver pengarna så de kan utveckla ny spelmotor. Jag tror den här affären var bra

Det är faktiskt inte motorn som är problemet. Jag hade liknande åsikt, tills jag fick förklarat för mig att det snarare är den tekniska delen av Bethesda som inte uppgraderar motorn eller bygger om olika funktioner ifrån grunden.

Om man tänker på åldern, så kan man titta på GTAV och RDR2 som är byggt på RAGE motorn, vilket kom ut 2006 och var originellt skapad för ett tennis spel.

Så det är snarare att Bethesda som är lata eller inkompetenta, än att motorn är gammal.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Det är faktiskt inte motorn som är problemet. Jag hade liknande åsikt, tills jag fick förklarat för mig att det snarare är den tekniska delen av Bethesda som inte uppgraderar motorn eller bygger om olika funktioner ifrån grunden.

Om man tänker på åldern, så kan man titta på GTAV och RDR2 som är byggt på RAGE motorn, vilket kom ut 2006 och var originellt skapad för ett tennis spel.

Så det är snarare att Bethesda som är lata eller inkompetenta, än att motorn är gammal.

Jag förstår hur du kan förväxla "Table Tennis" med "Tennis", men det heter pingpong eller bordstennis -- vilket är exakt vad det var. Riktigt roligt spel på Xbox1


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem
Skrivet av gryzor:

Jag förstår hur du kan förväxla "Table Tennis" med "Tennis", men det heter pingpong eller bordstennis -- vilket är exakt vad det var. Riktigt roligt spel på Xbox1

Ja, så hette det nog. Tack för rättningen.


signatur

Ordo Ab Chao

eld
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Spelet var tänkt att vara mycket större, men precis som många andra tidigare PC-lir, fick de minska ner på ambitionerna rejält. Samma med exempelvis Deus Ex 2. Datorer på den tiden hade 32-128mb vram och 512mb-2gb ram, medans Xboxen enbart hade 64mb totallt.

Jo visst hade deus ex 2 problem, men det var ännu mer problem med gameplay och story än uppdelningen av nivåer.

Jag känner ingen som skulle våga påstå att Morrowind blev för litet, om något så brukar alla kalla morrowind för det bästa elderscrolls-spelet, det begränsade aldrig det som morrowind till slut blev.

Skrivet av Sapiens:

Absurt att påstå PC-utvecklare inte hade existerat utan xboxen. Dels med tanke på deras initiala framgång fanns långt innan, och dels när flera av de mest framgångsrika utvecklare någonsin fokuserat primärt på PC-spel.

Inget som säger Bethesda kunnat varit betydligt mer framgångsrikt, om de istället fortsatt primärt utveckla till PC.

Jag pratade om Behesda, de var påväg att gå under när de utvecklade Morrowind, det var deras sista spel. De hade den fantastiska turen att satsa på xbox'en vilket ledde till en succé. De är så lyckade nu med sin försäljning att de antagligen inte hade kunnat gå bättre för dom (sålda kopior, inte hurvida man tycker spelen är bra eller inte)

eld
Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Det är faktiskt inte motorn som är problemet. Jag hade liknande åsikt, tills jag fick förklarat för mig att det snarare är den tekniska delen av Bethesda som inte uppgraderar motorn eller bygger om olika funktioner ifrån grunden.

Om man tänker på åldern, så kan man titta på GTAV och RDR2 som är byggt på RAGE motorn, vilket kom ut 2006 och var originellt skapad för ett tennis spel.

Så det är snarare att Bethesda som är lata eller inkompetenta, än att motorn är gammal.

Yes,

Problemen med deras buggiga spel är att deras spel är så fulla av väldigt muterbara situationer samt att alla objekt ska kunna existera överallt, och flyttas på. Ju mer dynamisk data, destå mer oförutsägbara möjligheter.

Det andra problem är som du sagt, de stressar fram spel utan att de hinner göra saker ordentligt. Gamebryo var ett välanvänt framework men folk slänger fortfarande runt namnet som att de förstår vad det innebär.

Ett elderscrolls i unreal kommer forfarande bestå av Bethesdas sätt att hantera sin världsdata, samt alla objekt som ska existera överallt, och precis samma animationer som de hade gjort i creation engine. Tänk er piratspelet Atlas.

Medlem
Skrivet av eld:

Jo visst hade deus ex 2 problem, men det var ännu mer problem med gameplay och story än uppdelningen av nivåer.

Jag känner ingen som skulle våga påstå att Morrowind blev för litet, om något så brukar alla kalla morrowind för det bästa elderscrolls-spelet, det begränsade aldrig det som morrowind till slut blev.

Jag pratade om Behesda, de var påväg att gå under när de utvecklade Morrowind, det var deras sista spel. De hade den fantastiska turen att satsa på xbox'en vilket ledde till en succé. De är så lyckade nu med sin försäljning att de antagligen inte hade kunnat gå bättre för dom (sålda kopior, inte hurvida man tycker spelen är bra eller inte)

En stor anledning Deus Ex 2 hade problem med gameplay, var just pga de behövde dumma ner spelet för konsoler och gamepads. Kan tänka mig att storyn även påverkades av att de fick helt andra restriktioner på spelvärlden (och deras target audiance *host* konsoletards *host*). Är mer regel än undantag att tidigare grymma PC-exklusiva titlar, som senare gick över till konsol också försämras. Lite som att göra ett grymt konsolspel som även ska anpassas till mobiler, det blir inte desamma.

Tanken var att Morrowind skulle haft större utrymmen mellan städerna och platserna (typ mer som Oblivion, inte Daggerfall). Kan tänka mig att de lär också fått dra ner avsevärt på objekt och detaljnivån för att få spelet ens att fungera med 64mb minne. De lär väl även fått offra en hel del dyrbar utvecklingstid att göra om spelet, så allt fungerade med den nya kartan och Xbox-versionen.

Bara sen för att klargöra, Morrowind är inte ett dåligt spel, det hör nog fortfarande till ett av de bättre elderscrolls-spelen som du säger. Dock kändes spelet mer som en oslipade diamant, där fulla potentialen aldrig uppfylldes. Och det känns också oerhört lustigt att höra att utvecklarnas initiala ambition egentligen inte spelade någon roll, där alla kompromisser de fick göra inte kan ha begränsat spelets potential och haft negativ inverkan på utvecklingen. Liksom, hur vet du om vi inte gick miste om ett mästerverk liknande Deus Ex här? Eller åtminstone en bättre och mer polerad PC-version?

Gällande försäljning ser jag att spelet sålde ca 4miljoner kopior, men på https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_Xbox_video... står det att det sålde 1.4miljoner. Om siffrona stämmer ser jag inte riktigt hur Bethesda Softworks då räddades av Xbox. Visst att de drog in mer pengar, men de ökade också utvecklingskostnaden och troligtvis marknadsföringsbudgeten avsevärt. Dessutom även då fick de enorma bekymmer att nerfa hela spelet till 64mb.

Om spelet varit PC-exklusivt som det var tänkt från början, kanske Morrowind varit ett betydligt bättre och mer polerat spel och kanske sålt ännu mer istället.

Medlem
Skrivet av eld:

Yes,

Problemen med deras buggiga spel är att deras spel är så fulla av väldigt muterbara situationer samt att alla objekt ska kunna existera överallt, och flyttas på. Ju mer dynamisk data, destå mer oförutsägbara möjligheter.

Det andra problem är som du sagt, de stressar fram spel utan att de hinner göra saker ordentligt. Gamebryo var ett välanvänt framework men folk slänger fortfarande runt namnet som att de förstår vad det innebär.

Ett elderscrolls i unreal kommer forfarande bestå av Bethesdas sätt att hantera sin världsdata, samt alla objekt som ska existera överallt, och precis samma animationer som de hade gjort i creation engine. Tänk er piratspelet Atlas.

Precis, bethesda återanvänder mycket material, byttar skepnad på det men samma struktur består. De återanvänder koder ifrån föregående spel i serien också om jag förstått rätt. Så dessa "barnsjukdomar" följer med i varje ny entry i serien.

Kommer även ihåg en recension om fallout 3, "oblivion with guns" vilket träffade rätt bra tyckte jag. För det var exakt vad det var nästan.

Undrar hur deras sci-fi spel kommer att bli. Skyrim in space blir kanske nästa begrepp ha.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av twilek:

Microsoft har nog mycket att tacka John Carmack och John Romero för. Utan Doom (no pun intended) skulle med stor säkerhet aldrig Microsoft varit så stora som de är idag, och kanske inte ens haft råd att köpa Zenimax (och då även indirekt inte heller iD Software som en gång i tiden gjorde Doom). Vid tiden för att första Doom släpptes var det i princip inga andra än gubbar i slips som använde PC. Den mest säljande hemdatorn vid tidpunkten var Amiga (och dessförinnan C64). Men i och med att Doom släpptes ville helt plötsligt varenda unge snart ha en PC med Windows/MS-DOS. Detta var biljetten in i hemdatorfacket, nu var PC och Windows/MS-DOS etablerad inte bara hos kontorsnissar, utan även på hemmamarknaden och därefter fullkomligt exploderade försäljningen av PC och Windows/MS-DOS.

PC hade då för länge sedan gått om Amiga och resten, men id med Doom blev de första att visa det tydligt. Riktigt grymt (fan av id), men det hade hänt oavsett.

Det riktigt stora genombrottet för spelande på PC, var att Microsoft anpassade Windows för spel med Direct X och andra API:er. Det fanns spel för Windows innan, men inte AAA-titlar. Det fanns bra spel för DOS, men det var dyrt och svårt att utveckla för då alla utvecklare var tvungna att själva inkludera drivrutiner och konfiguration för alla hårdvarukombinationer. Inte hållbar för varken utvecklare eller spelare. Det var verkligen med Windows 95 som spel på PC fick ett enormt genombrott och kliv framåt, och sedan blev det ännu större tack vare 3D-grafik från nVidia och 3dfx.

Så jag skulle nog ändå påstå att Microsoft är där de är idag med spel på PC, till största delen tack vare deras ihärdiga och långsiktiga arbete med att satsa på spel, och på spelutvecklare (i en nivå som inga andra datortillverkare gjort, varken innan eller efter).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar