Sony planerar att optimera fläkten i Playstation 5 via uppdateringar

Medlem
Skrivet av Checker:

Vad jag förstått så är PS5an klockad. Finns källor på hela google som beskriver det.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Min är inte heller tyst och har aldrig varit. Ibland tror jag att den ska gå sönder. Men det var inte det jag frågade om. Jag frågade bara om du var säker på att Sony sagt att PS4 Pro skulle vara en tyst konsol.

Det är inget direkt citat från Sony jag syftar på men jag antar att Sony inte går ut och säger att deras konsoler låter som Jet-motorer för det vore ju inte så bra marknadsföring, eller hur? Att konsolerna i verkligheten faktiskt låter som jet-motorer är flera av oss rungande överens om. Det är sällan resultatet i Sonys labb blir densamma som i ditt vardagsrum.
Kanske PS5 blir ett undantag. Jag väljer att ha lite lägre förväntningar med tanke på historien.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

För min del hade konsollen fått varit ännu större om den varit ännu tystare.
Hade hoppats på något större än 120 mm men den är iaf rätt djup med.

Medlem

Finns ett otal tester där de mätt antal decibel som Fläkten på PS4 och PS4 Pro har under hög last, där snittet låg på runt 60-65 som högst. Inte i närheten av någon jet-motor direkt (140 db) :), utan mer i höjd med normal samtalston (60db). Helt klart högre än man vill att det ska låta dock, men har inte haft några problem själv med fläktljudet.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Vad jag förstått så är PS5an klockad. Finns källor på hela google som beskriver det.

Du menar påståenden från forum och youtube-profiler? Inte direkt säkra källor om man säger så.

Finns även källor i så fall som säger det motsatta, exempelvis:


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Finns ett otal tester där de mätt antal decibel som Fläkten på PS4 och PS4 Pro har under hög last, där snittet låg på runt 60-65 som högst. Inte i närheten av någon jet-motor direkt (140 db) :), utan mer i höjd med normal samtalston (60db).

Jet-motor är lite kryddat förstås. Men tillräckligt högt för att det ska störa en. Acceptansnivån är förstås olika vem man frågar.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av matt76:

Du menar påståenden från forum och youtube-profiler? Inte direkt säkra källor om man säger så.

Finns även källor i så fall som säger det motsatta, exempelvis:

https://www.youtube.com/watch?v=OUSrMTDCc3Y

Då får vi väntar och se när de släpper den informationen.

Avstängd
Skrivet av Lirilesh:

Vad jag förstått så är PS5an klockad. Finns källor på hela google som beskriver det.

Alla processorer av alla olika slag är klockade till en viss utsatt frekvens. Så det är rätt.
Nu påstår @Freeman79 att ps5 är överklockad vilket skulle betyda att den, redan före den är släppt, har klockats till en högre frekvens än vad den är tänkt att köra på av tillverkaren.

Det finns även källor på hela Google som beskriver att den högre frekvensen är normal klockfrekvensen vilket betyder att ps5 sänker klocken om det skulle behövas.

Bs baserat på FUD. Inget annat.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Ja du min vän. Den är överklockad från 9,2 till 10,3. Den är tillverkad för 9,2. 10,3 är så högt Cerny vågade. Varför tror du kylningen är halva konsolen?

Du får sluta ha dessa fanboy-podcasts du brukar länka till som källor.

AMD:s kommande kort ryktas komma i varianter med samma frekvenser eller högre och de har knappast lika stor lösning för kylning som PS5. Är dessa också överklockade i så fall eller kan det vara så att de är gjorda för dessa frekvenser?

Medlem

Har för mig att även Microsoft överklockar några av chippen i XSX, men jag kanske miss fel?

Skall oavsett bli grymt spännande att se tester när nya nextgenspel kommer som pressar bägge konsoler och deras kyllösningar.

Misstänker att bägge kommer bli grymt bra, och att bägge ser ut att ha gjort ett gediget jobb där de lärt sig av tidigare misstag (XB360, PS4 Pro, etc.).

Men beviset är i puddingen, så vi får vänta lite till...


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

NuZ
Testpilot
Skrivet av Lowlife talibans:

En fläkt i knappt arbetsläge eller som spinner mer för en bättre kylning/ prestanda ?

Jag hade självklart valt en för kylning. Annars tappar ju fläkten sitt syfte. Dock är det ett plus om den är tyst samtidigt. Eller hur menar du i din frågeställning?

Skrivet av Checker:

Bs baserat på FUD. Inget annat.

Är inte FUD något som företag gör, inte fanboys? Kanske tolkat ordet fel. Trodde de var FUD om t.ex Phil Spencer gick ut och sa att PS5 var klockad, överhettar och allt annat såkallat ”fanboys” snack som florerar på twitter osv? Rätta mig gärna om jag har fel


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Margy:

Du får sluta ha dessa fanboy-podcasts du brukar länka till som källor.

AMD:s kommande kort ryktas komma i varianter med samma frekvenser eller högre och de har knappast lika stor lösning för kylning som PS5. Är dessa också överklockade i så fall eller kan det vara så att de är gjorda för dessa frekvenser?

Det finns gott om bevis på att den är bra överklockad. Sites, tweets från tech nördar, Youtube klipp. Sanningen kan ibland göra ont. Är det en dålig konsol för det? Nej skulle jag säga.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det finns gott om bevis på att den är bra överklockad. Sites, tweets från tech nördar, Youtube klipp. Sanningen kan ibland göra ont. Är det en dålig konsol för det? Nej skulle jag säga.

Länka till några bevis då.

Att någon felaktigt påstår något är inte bevis.

Dex
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det finns gott om bevis på att den är bra överklockad. Sites, tweets från tech nördar, Youtube klipp. Sanningen kan ibland göra ont. Är det en dålig konsol för det? Nej skulle jag säga.

Alltså jag vet att du alltid ska vara negativ till Sony och hyllar Microsoft för allt dom gör, men att kalla det för bevis är väl ganska överdrivet, eller? Som Margy sa, så får du gärna visa dessa bevis?

Medlem
Skrivet av Kris:

Det är inget direkt citat från Sony jag syftar på men jag antar att Sony inte går ut och säger att deras konsoler låter som Jet-motorer för det vore ju inte så bra marknadsföring, eller hur? Att konsolerna i verkligheten faktiskt låter som jet-motorer är flera av oss rungande överens om. Det är sällan resultatet i Sonys labb blir densamma som i ditt vardagsrum.
Kanske PS5 blir ett undantag. Jag väljer att ha lite lägre förväntningar med tanke på historien.

Ville bara veta om det var något som jag missat
Håller med dig. Hoppas dom har provat att köra designen i ett rum med mattor och en stor tygsoffaden här gången. Kanske några hundar också.
Låter ju lovande att dom har två dammsamlingshål i alla fall som kanske gör städningen av konsolen lättare. Är försiktigt positiv.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av NuZ:

Jag hade självklart valt en för kylning. Annars tappar ju fläkten sitt syfte. Dock är det ett plus om den är tyst samtidigt. Eller hur menar du i din frågeställning?

Är inte FUD något som företag gör, inte fanboys? Kanske tolkat ordet fel. Trodde de var FUD om t.ex Phil Spencer gick ut och sa att PS5 var klockad, överhettar och allt annat såkallat ”fanboys” snack som florerar på twitter osv? Rätta mig gärna om jag har fel

Du har 100% rätt.

FUD avser en marknadsföringstaktik som företag/organisationer/stater kan köra med gentemot just sina kunder/användare/medborgare, för att de skall tappa tilltro till deras konkurrenter eller konkurrerande organisationer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/FUD


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Avstängd
Skrivet av martinot:

Du har 100% rätt.

FUD avser en marknadsföringstaktik som företag/organisationer/stater kan köra med gentemot just sina kunder/användare/medborgare, för att de skall tappa tilltro till deras konkurrenter eller konkurrerande organisationer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/FUD

Se där ja. Trodde kidsen anammat uttrycket att innefatta mer än vad det egentligen är då jag sett det användas på samma sätt tidigare på FZ av andra användare så som jag gjorde.

Oh well. Bullshit är bullshit hur man än vänder på det.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Se där ja. Trodde kidsen anammat uttrycket att innefatta mer än vad det egentligen är då jag sett det användas på samma sätt tidigare på FZ av andra användare så som jag gjorde.

Oh well. Bullshit är bullshit hur man än vänder på det.

Ja, FUD är väldigt långt ifrån synonymt med "bullshit". FUD har en väldigt precis betydelse inom marknadsföring/PR. Man måste kunna skilja på sådant.

Dumt att mixa alla begrepp samman helt, för då har vi ingen skillnad mellan begreppen längre, eller någon tydlig innebörd vad de står för.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Avstängd
Skrivet av martinot:

Ja, FUD är väldigt långt ifrån synonymt med "bullshit". FUD har en väldigt precis betydelse inom marknadsföring/PR. Man måste kunna skilja på sådant.

Dumt att mixa alla begrepp samman helt, för då har vi ingen skillnad mellan begreppen längre, eller någon tydlig innebörd vad de står för.

Ja? Visst det är väl inte FUD. Men det är ren gojja som vissa försöker sprida som sanningar.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Ja? Visst det är väl inte FUD. Men det är ren gojja som vissa försöker sprida som sanningar.

Inte inblandad i din "debatt" om det.

Villa bara påpeka (eller snarare svara på förekommen fråga) att det ofta är skillnad i språket mellan olika ord och dess betydelser, som FUD som du använde (felaktigt) i detta fallet.

Själva din debatt i övrigt lägger jag mig inte i.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

123
Skriv svar