60 fps för PUBG snart på PS5, Xbox Series X – men INTE Xbox Series S

Robot
60 fps för PUBG snart på PS5, Xbox Series X – men INTE Xbox Series S
Medlem

Jäklar va najs det ska bli att lira lite Pubg igen den 10 november, få tillbaka fpp i europa nu bara så är jag nöjd.

eld
Medlem

Jag trodde det bara var så lätt som att köra series X versionen i lägre upplösning 🤔

Medlem
Skrivet av eld:

Jag trodde det bara var så lätt som att köra series X versionen i lägre upplösning 🤔

Med tanke på att både One S och Series S hamnar på samma tyder nog mer på inkompetens hos utvecklarna än bristningar i konsolen.

Tog ju dom tills igår att lösa 60FPS till nuvarande One X/Pro

Medlem

60fps... what a time to be alive.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av eld:

Jag trodde det bara var så lätt som att köra series X versionen i lägre upplösning 🤔

Nu är ju PUBG notoriskt dåligt på det mesta så ingen är nog förvånad över att de krånglar med det också


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av eld:

Jag trodde det bara var så lätt som att köra series X versionen i lägre upplösning 🤔

Processorn borde orka 60 fps eftersom ps5 klarar 60fps.
Så det är antagligen bara för dom att sänka upplösning/grafikinställningar så får de 60 fps även på series s. Så fungerar det på pc och bör göra även på konsoler.

Medlem
Skrivet av ScorchPipe:

60fps... what a time to be alive.

Det är faktiskt riktigt trevligt att fokus verkar ligga på flyt i spelen (både humana laddtider och färre upp till 30 fps spel) denna generationen och inte bara högre upplösning som 360/ps3 samt one/ps4.

Inaktiv
Skrivet av Lilagröt:

Det är faktiskt riktigt trevligt att fokus verkar ligga på flyt i spelen (både humana laddtider och färre upp till 30 fps spel) denna generationen och inte bara högre upplösning som 360/ps3 samt one/ps4.

Inte för att vara negativ men tror faktiskt det kommer bli mycket 30fps framöver lik förbannat. Exempelvis AC: Valhalla samt nya Watch Dogs. Försöker inte vara en pessimist men det är väl helt upp till utvecklarna vilken frekvens/upplösning etc som gäller. Och helt ärligt känns grafiken viktigare än flytet på konsol, är ju det som marknadsförs.

Men tro mig jag har gärna fel!

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Med tanke på att både One S och Series S hamnar på samma tyder nog mer på inkompetens hos utvecklarna än bristningar i konsolen.

Tog ju dom tills igår att lösa 60FPS till nuvarande One X/Pro

Skrivet av Lilagröt:

Processorn borde orka 60 fps eftersom ps5 klarar 60fps.
Så det är antagligen bara för dom att sänka upplösning/grafikinställningar så får de 60 fps även på series s. Så fungerar det på pc och bör göra även på konsoler.

Asså adasodjasfgojasfjhasid det är för att PC är konsolassets med högre upplösning / framerate. Det är inte för att en PC är en magisk maskin som interpolerar fram helt nya assets.

PC-Battlefield 5 är PS4-assets med högre sample count / upplösning / frame rate. Det är därför en illusion av linjär "skalning" har uppenbarat sig.

Minsta gemensamma nämnare ska det rulla på innan det rullar på resten.

Dex
Medlem
Skrivet av anon_326114:

Inte för att vara negativ men tror faktiskt det kommer bli mycket 30fps framöver lik förbannat. Exempelvis AC: Valhalla samt nya Watch Dogs. Försöker inte vara en pessimist men det är väl helt upp till utvecklarna vilken frekvens/upplösning etc som gäller. Och helt ärligt känns grafiken viktigare än flytet på konsol, är ju det som marknadsförs.

Men tro mig jag har gärna fel!

Dom flesta kommande spelen är redan bekräftade att köra i 60 fps. T.ex. Far Cry 6, Immortals: Fenyx Rising och AC: Valhalla är bekräftade av Ubisoft att köra i 4k och 60 fps på både PS5 och Series X.

https://news.ubisoft.com/en-us/article/24pOdAVM0hnCzWWFiXxPga...

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Inte för att vara negativ men tror faktiskt det kommer bli mycket 30fps framöver lik förbannat. Exempelvis AC: Valhalla samt nya Watch Dogs. Försöker inte vara en pessimist men det är väl helt upp till utvecklarna vilken frekvens/upplösning etc som gäller. Och helt ärligt känns grafiken viktigare än flytet på konsol, är ju det som marknadsförs.

Men tro mig jag har gärna fel!

Kommer säkert mycket 30 fps spel men fått uppfattningen av hur det pratas om konsolerna att högre än så blir vanligare denna generationen. Sen om det är så även om 3 år när konsolerna anses klena igen får vi se. Då får man väl köpa "Pro" varianterna om man vill ha 60fps.

Inaktiv
Skrivet av Dex:

Dom flesta kommande spelen är redan bekräftade att köra i 60 fps. T.ex. Far Cry 6, Immortals: Fenyx Rising och AC: Valhalla är bekräftade av Ubisoft att köra i 4k och 60 fps på både PS5 och Series X.

https://news.ubisoft.com/en-us/article/24pOdAVM0hnCzWWFiXxPga...

Hade jag helt missat, kul! Vissa känns dock lite oklara som exempel FC 6 tolkar jag det som att det går att köra i 60fps men ej i 4k, "rendered at 60 frames per second and 4K resolutions". Medan de andra spelen skrivs det tydligt 60fps vid 4k upplösning. Saknades även helt ingpngsvärden avseende XsS, kan ju hoppas att det håller 60fps vid 1440.

Edit: Läst genom det några gånger till och känns som jag letade efter fel i texten. Tror dom menar 60fps @ 4k i FC6.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

"rendered at 60 frames per second and 4K resolutions".

Japp, går det att tolka det negativt så är det tyvärr så man ska göra det :/ dom vill bara sälja och hade givetvis varit tydliga om det nu var 4K + 60fps samtidigt.

Medlem
Skrivet av eld:

Jag trodde det bara var så lätt som att köra series X versionen i lägre upplösning 🤔

Det är det.
Det enda dom gjort är att dom annonserat ut att de nuvarande konsolernas versioner är kompatibla med de nya konsolerna.
Och att det är testat, spelet är alltså inte patchat för de nya konsolerna...

Xbox One X versionen till Series X
Xbox One (OG) och Xbox One S versionerna till Series S.

Av samma anledning har PS4 Pro och PS5 samma version.
Dom enda som kommer ha lite förbättring är de som har OG PS4 versionen nu, eftersom den försvinner helt och ersätts med PS4 Pro versionen.

En annan ganska väntad grej är att Xbox Series X verkar vara den enda som når stabila 60fps.
PS5 anges nå "upp till" 60fps, så lite skillnad är det nog.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem

Series S blir även utan ray tracing i Devil May Cry 5 Special Edition. Series X kommer att få det i en uppdatering någon gång efter släppet.

https://twitter.com/DevilMayCry/status/1320888185078108161

#nyhetstips

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Kommer säkert mycket 30 fps spel men fått uppfattningen av hur det pratas om konsolerna att högre än så blir vanligare denna generationen. Sen om det är så även om 3 år när konsolerna anses klena igen får vi se. Då får man väl köpa "Pro" varianterna om man vill ha 60fps.

Det är tveklöst så. För att inte tala om spelen som når 120 fps den här generationen. Hur många såna hade vi förra generationen? Ser att R6Siege når 130 till och med.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Processorn borde orka 60 fps eftersom ps5 klarar 60fps.
Så det är antagligen bara för dom att sänka upplösning/grafikinställningar så får de 60 fps även på series s. Så fungerar det på pc och bör göra även på konsoler.

Skrivet av Ac3 Toni:

En annan ganska väntad grej är att Xbox Series X verkar vara den enda som når stabila 60fps.
PS5 anges nå "upp till" 60fps, så lite skillnad är det nog.

PUBG verkar belasta processorn hårdast och har stöd för 6 trådar(sen augusti 2017) eller mer.
När man går över 8 trådar(eller mindre, beror på om konsolerna reserverar något till systemet) så är PS5 snabbare än Series S och bara 100MHz långsammare än X.
Skulle vara intressant att se något test för hur många kärnor PUBG kan ha nytta av, antagligen så stannar dom på 7-8 för att det inte ger tillräckligt mycket extra prestanda att gå upp högre medans klockfrekvenserna kan hållas högre.

Next-gen spel som inte är exklusiva kommer nog ta lite längre tid innan dom kommer upp i över 8 trådar(eller rättare sagt när SMT aktiveras), så där har Series X lite fördel nu i början och kanske med vissa spel som blir krångliga att optimera för många threads famöver, fast skillnaden är ganska liten(ca 8,6%).

Jag är faktiskt lite sugen på att prova PUBG på next-gen ifall prestandan blir tillräckligt bra.
Min PC ligger strax under en behaglig upplevelse och PS4/Xbox ligger en bra bit under prestandan som jag kräver vid den typen av spel.
Nu när jag googlade lite så verkar inte spelet stödja tangentbord och mus, men det kan väl kanske vara värt att testa i alla fall.
Och sen så har ju Warzone släppts, så det kanske blir det istället

Medlem
Skrivet av Fearnox:

så är PS5 snabbare än Series S och bara 100MHz långsammare än X.

PS5 kommer väl köra cpu i upp till 3,5 ghz beroende på om effekten behövs hos cpu eller gpu. Series s kör 3,4 med smt och 3,6 med det avstängt. Så i många fall är nog faktiskt processorn i series s snabbare förutsatt att de är identiska i hur de fungerar.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

PS5 kommer väl köra cpu i upp till 3,5 ghz beroende på om effekten behövs hos cpu eller gpu. Series s kör 3,4 med smt och 3,6 med det avstängt. Så i många fall är nog faktiskt processorn i series s snabbare förutsatt att de är identiska i hur de fungerar.

Det är ovanligt att processor och GPU körs i 100% samtidigt, och när det händer så kommer prestandan sjunka ett fåtal % för att strömbudgeten ska räcka ja.
Så i vanliga fall så är PS5 något snabbare än Series S och något långsammare än Series X när SMT används.

Ja, 3,6/3,8 beskrev jag med X, skulle kanske skrivit Series X/S men vart lite fokuserad på X eftersom att skillnaden emellan 3,5 och 3,8 är mer märkbar.

Medlem

Kan PUBG problem vara relaterat till RAM?

"I just discovered this a few days ago. I used to have really random fps ranging from 55-144fps with an i7 6700k and GTX1070. I have a 3200Mhz RAM that was running at its default clock(2133Mhz). After using the XMP profile to have it run at 3200Mhz, I got a more consistent fps ranging from 100-144fps. You can check the XMP profiles from the BIOS settings to see if your RAM can run faster than its default clock speed. Just select the profile and you are good to go!".

Reddit PUBG verkar vilja ha snabba RAM minnen för att i alla fall få stabil FPS.

Borde gå att få bättre resultat med optimeringar, så vi får väl hoppas på next-get patch framöver istället för portning.

eld
Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Det är det.
Det enda dom gjort är att dom annonserat ut att de nuvarande konsolernas versioner är kompatibla med de nya konsolerna.
Och att det är testat, spelet är alltså inte patchat för de nya konsolerna...

Xbox One X versionen till Series X
Xbox One (OG) och Xbox One S versionerna till Series S.

Av samma anledning har PS4 Pro och PS5 samma version.
Dom enda som kommer ha lite förbättring är de som har OG PS4 versionen nu, eftersom den försvinner helt och ersätts med PS4 Pro versionen.

En annan ganska väntad grej är att Xbox Series X verkar vara den enda som når stabila 60fps.
PS5 anges nå "upp till" 60fps, så lite skillnad är det nog.

Ah okej, jag uppfattade det som att det hade börjat bygga sina series x/s varianter, men det handlar bara om att de kör en slags bakåtkompabilitet.

Medlem

Pubg på konsoll? Måste vara som att köra rullstol i formula 1.

Medlem

Series S pallar tydligen inte ray tracing i Devil may cry heller :/

Medlem
Skrivet av Yabba:

Pubg på konsoll? Måste vara som att köra rullstol i formula 1.

Nej alla andra i racet är ju också rullstolsbundna. Så det blir mer som att vara med i paralympic eller vad man kallar OS för trasiga människor.

Medlem

60fps låses upp för Series S.

"Update: We’ve managed to raise the frame cap for the Series S to support 60FPS and this is currently planned for the November update."


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

1
Skriv svar