Medlem
Skrivet av sno0zer:

@båtsman, har dom gjort serie av boken?

Japp, men den är riktigt tråkig. Detaljhumorn som boken lever på finns inte med över huvud taget eller är dåligt överförd. Läs hellre boken en gång till.

Medlem

Alla Stieg Larsson's böcker 'Män som hatar kvinnor', 'Flickan som lekte med elden' och 'Luftslottet som sprängdes' (samma serie) är dom bästa svenska böckerna jag läst. Läste igenom alla 3 på en vecka i sommras.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Ring of fire II
Låter intressant. Men först vill jag gärna höra lite om Ring of Fire II.
Kan man få någon slags garani på att boken INTE innehåller en massa troll och hyper-mega bullshit manicker som brukar före komma så fort en bok inte ska vara precis som i verkligen?

Ring of fire II är inte första boken i serien :$ (Förlåt)

Serien börjar med en bok som heter just "1632" av Eric Flint.
Troll? aldrig set röken av i den serien. Men eftersom gruvstaden i fråga också flyttas geografiskt och landar i norra Tyskland, så finns det gott om Svenskar, tyskar, österrikare, kroater, o.s.v.

Hyper mega bullshit manicker har jag inte heller sett röken av, förutom i prologen, där det förklaras hur/varför en amerikansk gruvstad flyttas tillbaka till 30 åriga kriget. När du väl har tagit dig förbi prologen så gör författaren sitt bästa för att vara så historiskt korrekt det går att vara i en bok som handlar om att en modern stad har hamnat i 30 åriga kriget. D.v.s. förutom de maskiner/gadgets de hade med sig tillbaks, så finns ingen modern teknologi (som inte kan byggas med material som fanns tillgängligt på 1600 talet).

Bristen på rostfritt stål är t.ex en av sakerna karaktärerna i bokserien klagar på vid upprepade tillfällen.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av sno0zer:

Aaaah song of ice and fire, lätt den bästa fantasyn som skrivits. Mystiken ligger tungt och överförklaras inte a la wheel of time, känns nästan lite tolkien över magin. Man sitter på stolskanten genom varenda bok. Inget BS, säger nån att det är farligt så kan en karaktär ryka, även viktiga sådana.

Agreed! Blev lite sorgsen av mig när jag läste den samtidigt som en ganska deppig Acceptlåt gick på stereon. Annars har jag senaste läst Snabba Cash av Jens Lapidus, och jag kan inte annat än rekommendera den. Snabbt tempo och gripande handling i Stockholms undre värld.

Om man vill läsa något roligt kan jag rekommendera Terry Pratchetts böcker, även om de är ganska tunna.


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Inaktiv
Skrivet av BULP:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Ring of fire II
Låter intressant. Men först vill jag gärna höra lite om Ring of Fire II.
Kan man få någon slags garani på att boken INTE innehåller en massa troll och hyper-mega bullshit manicker som brukar före komma så fort en bok inte ska vara precis som i verkligen?

Ring of fire II är inte första boken i serien :$ (Förlåt)

Serien börjar med en bok som heter just "1632" av Eric Flint.
Troll? aldrig set röken av i den serien. Men eftersom gruvstaden i fråga också flyttas geografiskt och landar i norra Tyskland, så finns det gott om Svenskar, tyskar, österrikare, kroater, o.s.v.

Hyper mega bullshit manicker har jag inte heller sett röken av, förutom i prologen, där det förklaras hur/varför en amerikansk gruvstad flyttas tillbaka till 30 åriga kriget. När du väl har tagit dig förbi prologen så gör författaren sitt bästa för att vara så historiskt korrekt det går att vara i en bok som handlar om att en modern stad har hamnat i 30 åriga kriget. D.v.s. förutom de maskiner/gadgets de hade med sig tillbaks, så finns ingen modern teknologi (som inte kan byggas med material som fanns tillgängligt på 1600 talet).

Bristen på rostfritt stål är t.ex en av sakerna karaktärerna i bokserien klagar på vid upprepade tillfällen.

Då kan jag sova gott igen. En fråga bara vart fick du tag i boken? Finns ju inte i någon av Stockholms bibliotekerbevis


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Finns här för gratisläsning.
http://www.baen.com/library/

Eller på SF bokhandeln eller Amazon om du vill handla.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Håller på att läsa "the curious incident of the dog in the Night-time"

Du bör läsa Stalingrad,Berlin och krigsfångarna.
De två första är gjorde av Antony Beevor oche den trejde kan jag inte komma på vad han hette, han är en tysk tror jag


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Gudio knopp heter han.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Det var ett tag sen jag läste en bok nu, om man inte räknar skollitteratur. Förr läste jag riktigt mycket, har ett par hundra fantasyböcker under bältet >_<


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Jag läser ytterst sällan böcker. Senast var nog sagan om ringen men det var länge sedan.

Medlem

Läser nu black Sun Rsising i Coldfire trilogy av Celia Friedman.
Riktigt skön fantasy bok ala svart mystism/ skräck

Läser den på engelska.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av BULP:

Finns här för gratisläsning.
http://www.baen.com/library/

Eller på SF bokhandeln eller Amazon om du vill handla.

Jag ska beställa den från bokus.com efter jag läst färdigt En dag i Ivans liv som vi tydligen hade hemma


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Precis läst ut Conn Igguldens Bågens Mästare som är en uppföljare till Stäppens krigare och där kan jag verkligen rekommendera båda! Alla Conn Igguldens böcker är sjukt bra. Just nu håller jag på med Svärdet och Spiran av Ken Follet vars andra böcker är riktigt bra så jag hoppas att den här också blir något extra.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

Kan rekommendera fantasy serien Sagan om Drakens återkomst (Robert Jordan). Det är INGEN drake med i böckerna, utan huvudpersonen kallas så:P Det är 24böcker i serien så skyll er själva om ni inte kan sluta läsa;) Eragon böckerna är också väldigt bra.

Dan Brown har skrivit många bra böcker.. Da vinci koden, Änglar och demoner osv.


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

Jules Vernes böcker är totalt omöjliga att slita sig från när man väl börjat läsa.

Skribent

Stjärnor och äpplen som faller av Ulf Danielsson. Underhållande bok om fysik och astronomi.

God Is Not Great: How Religion Poisons Everything av Christopher Hitchens, enligt mig är den bättre än Richard Dawkins The God Delusion.

John Armstrongs God vs The bible. Går även att läsa på hans hemsida: http://www.godvsthebible.com/book

Medlem

Örjan Persson böcker är skitbra... The great world game och dream game etc... Fångar en helt. Läs dom om du får chansen.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv
Skrivet av Laxen:

Örjan Persson böcker är skitbra... The great world game och dream game etc... Fångar en helt. Läs dom om du får chansen.

Vilket gudomligt vackert namn.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Någon som vet när den 3:e Eragon boken kommer ut?

Edit: jag hittade det! KOMMER UT DEN 27!!!

En av de mest efterlängtade och efterfrågade böckerna någonsin! På svenska 27 november!
Texten nedanför är tagen från sidan eragon.se

---> "Brisingr" är den tredje delen i succéserien om Eragon och draken Saphira. I Sverige har de två första titlarna, "Eragon" och "Den äldste", sålt i närmare 200 000 exemplar.

Alla som läst de tidigare böckerna vet att Brisingr är det första ord med magisk betydelse som Eragon lär sig.

"Det var det första ord jag tänkte på som titel för boken", berättar den unge författaren Christopher Paolini. "I den här boken avslöjas det att ordet är ännu mer betydelsefullt än vad till och med Eragon kunnat ana ..."

Serien har översatts till 50 språk och gjort formidabel succé världen över. I USA räknar man med att trycka "Brisingr" i en första upplaga om 2,5 miljoner exemplar! <------


signatur

Rawr

Inaktiv

Är det någon som har läst något av nobelpristagaren?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Ingen har någonsin läst någonting av någon nobelpristagare i litteratur


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Ingen har någonsin läst någonting av någon nobelpristagare i litteratur

Lies, it's all lies!:O

Medlem

I speak tha truth! And ye know it!


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv
Skrivet av Rissan:

Ingen har någonsin läst någonting av någon nobelpristagare i litteratur

I gymnasiet vill jag minnas att vi läste Imre Kertész bok "Mannen utan öde". Lite seg berättarstil men i övrigt rätt bra.

Inaktiv

Så har ni läst le Clézio? Lr hur ska jag tolka det?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av Teddycore:

I gymnasiet vill jag minnas att vi läste Imre Kertész bok "Mannen utan öde". Lite seg berättarstil men i övrigt rätt bra.

Innan eller efter han vann?

Inaktiv
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Teddycore:

I gymnasiet vill jag minnas att vi läste Imre Kertész bok "Mannen utan öde". Lite seg berättarstil men i övrigt rätt bra.

Innan eller efter han vann?

Åh, det var nog samma år som han vann, 2002.

Medlem

Just nu läser jag The Gods Themselves av Isaac Asimov, innan dess har jag läst alla hans empire-, foundation- och robot-verk samt en massa short stories han har skrivit. Asimov är enligt mig den bästa Sci fi-författaren !
Annars är det lite blandat, läste Don Quijote förra månaden och snart ska jag ta itu med Dostojevskijs Crime & Punishment.

Det är viktigt att man varierar sig och inte bara läser litteratur från en genre, det finns guldkorn i alla genrer :)!

Medlem
Skrivet av Famest:

och snart ska jag ta itu med Dostojevskijs Crime & Punishment.

Den är riktigt bra!

Inaktiv

Båtsman skulle du kunna fixa din lista med max 8 böcker som man bör ha läst?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Skriv svar