World of Warcraft: Shadowlands

Medlem
Skrivet av Rafner:

Här har du helt enkelt fel. Shadowlands är en av de mest casual-vänliga expansionerna och WoW är rent generellt en av de mest casual-vänliga MMORPG-spelen. Torghast är ju bland det mest casual som Blizzard någonsin har lagt till i sitt spel. Enda anledningen att du behöver spela Torghast är så att du kan crafta din legendary, och spelar du igenom layer 2 eller 3 så har du din legendary efter ett par veckor. Jag menar du måste köra TVÅ Torghast-runs per vecka. En run tar kanske en timme. Du kan spela Torghast helt solo. Hur får du detta till att det ska vara hardcore? Det finns definitivt hardcore-grejer för de som vill uppleva sånt, så som mythic raids, rankad arena-pvp, Mythic+, osv. Men jag skulle säga att 75% av spelet riktas till casual-spelare med familj och karriär som bara har en eller två timmar var eller varannan dag att lägga på spelet.

Jag tror vi har lite olika syn på vad Casual är. En eller två timmar per dag att lägga på spelet är ju långt över vad jag anser vara 'casual'. Och det är ju också en fråga om när tiden är fördelad. Jobbar du 8-17, har någon kvällshobby (jag spelar själv korpfotboll på måndagar och onsdagar) såväl som en Sambo som vill äta middag ihop osv så är det inte lätt att klämma in en eller två timmar var eller varannan dag. Speciellt inte när det finns betydligt fler spel att spela.

Vidare så ser ju mitt spelmönster snarare ut som så att jag har en lördagkväll när tjejen är iväg där jag kan lägga 5-6 timmar en kväll, snarare än att logga in dagligen, och då försvinner en hel del dailys osv.

Sist men inte minst så så behöver man ju fortfarande raida, och om jag inte missminner mig, till och med köra mythics, för att kunna avsluta vissa storylines, och då blir det ju väldigt svårt att som 'casual gamer' faktiskt följa storyn.

Skrivet av Rafner:

Jag har själv aldrig upplevt detta och måste bara fråga vad det är för grejer du spelar när du blir sparkad ur gruppen? Jag menar WoW är ju knappast det enda spelet där du blir kickad om du "förstör" för de andra. Om du gång på gång pullar fiender så att gruppen dör så är det ju inte konstigt om de andra spelarna (som kanske också är casual med begränsad tid att lägga på spelet) tröttnar på dig och kickar dig.

Spelar Warlock, så min voidwalker bråkade med tankens aggro.
En annan gång så blev jag utskälld för att jag tittade på cutscenes (jag vill ju faktiskt hänga med i berättlsen)
En annan gång hade jag inte koll på att vi skulle krama en vägg för att inte dra på oss mobs inne i en dungeon jag aldrig spelat förr, som de andra bara ville speedrunna för att jaga loot.

Gud förbjude att du har fel talents, och sedan inte förstår vart du ska. Då åker man fan ut fort.

Jag vet inte, jag kanske bara haft otur, men jag tycker fan att de flesta som jag spelat med när jag varit i random gruppen varit rätt otrevliga. Var ju en annan som spendera hela instansen med att spy galla över alla nya spelare som börjat på grund av att de var coronapermitterade som om de var mindre värda människor/spelare.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Jag tror vi har lite olika syn på vad Casual är. En eller två timmar per dag att lägga på spelet är ju långt över vad jag anser vara 'casual'. Och det är ju också en fråga om när tiden är fördelad. Jobbar du 8-17, har någon kvällshobby (jag spelar själv korpfotboll på måndagar och onsdagar) såväl som en Sambo som vill äta middag ihop osv så är det inte lätt att klämma in en eller två timmar var eller varannan dag. Speciellt inte när det finns betydligt fler spel att spela.

Vidare så ser ju mitt spelmönster snarare ut som så att jag har en lördagkväll när tjejen är iväg där jag kan lägga 5-6 timmar en kväll, snarare än att logga in dagligen, och då försvinner en hel del dailys osv.

Sist men inte minst så så behöver man ju fortfarande raida, och om jag inte missminner mig, till och med köra mythics, för att kunna avsluta vissa storylines, och då blir det ju väldigt svårt att som 'casual gamer' faktiskt följa storyn.

För ett MMORPG anses definitivt 1-2 timmar var eller varannan dag som casual. Det handlar ju om 4-14 timmar i veckan. Jag vet inte riktigt vilka spel du jämför med när du säger att det inte är casual. Mythics behöver man inte köra för att avsluta storyn och raids kan slutföras med Looking For Raid-verktyget vilket i princip tillåter dig att köra raiden i story mode. Spontant känns det bara som att WoW är helt fel spel för dig. Blizzard har liksom gjort WoW mer casual än någonsin tidigare, så att vem som helst ska kunna få ut något ur spelet, och du anser fortfarande att det är för hardcore.

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Det är väl lite det som är grejen. Ska Blizzard vända sig mot den stora massan som bara spelar casual eller vända sig mot den lilla skaran som lever för spelet?

Som Casual-spelare själv uppfattar jag det som att Shadowlands vänder sig mer mot 'hardcore' publiken än mot casual spelarna.

Är du Causal spelare så är Torghast grinden kanske inte något som är jätteskoj. Layer 3 kanske låter som lågt för dig, men jag tycker Torghast är trist och har hittills inte orkat göra layer 3, så ur mitt perspektiv är det ganska högt.

Det blir lite av en ond spiral också.

Som Casualspelare händer det att man blir kickad ur grupper för att man har för låg level på sin gear osv, eller blir flamead för att ens pet pullar aggro. Så det blir svårare att lära sig olika dungeons och raids, att få gear, och att hitta folk att spela med. Så du spelar mycket ensam, vilket bara gör det ännu svårare att få bra gear osv.

I slutändan kokar väl allt ner till en fråga om Blizzard ska vända sig mot de som spelar 'seriöst' eller de som bara lirar en timme eller två här och där. Finns det resurser nog att fortsätta uppdatera spelet om man tappar 'casual' spelarna?

Jag tror inte riktigt jag förstår?
Om du spelar vanliga dungeons i dungeonfinder är det omöjligt att bli kickad, likaså om du i princip står afk när du spelar raidfinder.

Men du kan ju inte förvänta dig att spela tex mythic dungeons utan att folk ställer krav?
Det låter ju som att du vill spela wow utan att spela själva spelet. Få ta del av kakan utan att bidra med några ingredienser.

Hur vill du att det ska fungera? Att du ska få alla legendarys utan att ens behöva spendera en timme i Torghast en gång i veckan i två veckor? För det är allt som krävs.

Eller vill du få uppleva all content utan att ens lägga manken till att försöka?

För mig är shadowlands den expansionen som vänder sig mest till casual-spelarna någonsin. Det är väldigt lite grind man måste göra och man kan ändå få tillgång till att göra så extremt mycket.

Låter bara som att wow inte är ett spel för dig i grunden

Medlem
Skrivet av mrbananpappa:

Det låter ju som att du vill spela wow utan att spela själva spelet. Få ta del av kakan utan att bidra med några ingredienser.

Hur vill du att det ska fungera? Att du ska få alla legendarys utan att ens behöva spendera en timme i Torghast en gång i veckan i två veckor? För det är allt som krävs.

Eller vill du få uppleva all content utan att ens lägga manken till att försöka?

För mig är shadowlands den expansionen som vänder sig mest till casual-spelarna någonsin. Det är väldigt lite grind man måste göra och man kan ändå få tillgång till att göra så extremt mycket.

Låter bara som att wow inte är ett spel för dig i grunden

Precis!

Nej men absolut så är jag ingen MMORPG spelare i grunden. Jag kommer från RTS delen och är intresserad inte för att jag gillar online upplevelsen, utan för att jag gillar Warcraft 3.

Så jag köper argumentet att 1. Det är inte ett spel för mig. 2. Det kan upplevas som om jag vill ha content utan att lägga manken till.

Nu håller jag inte riktigt med om det sista där förvisso, jag skiter egentligen i legendaries osv, det jag vill är att spela igenom handlingen och se vad som händer i spelet. Just Sylvanas var en av mina favoritkaraktärer i WC3 och nu när hon tydligen gått och blivit ond vill jag se varför och hur det utspelar sig.

När det kommer till t ex Torghast tror jag att jag blev fintad av att questen där har den där lite orangeare markeringen, så jag trodde de var knutna till storyn och börjad grinda där för att komma vidare.

Sen tror jag fortsatt att det nog ligger en stor skillnad i hur olika människor väljer att definiera 'casualspelare'.

Jag fattar ju (eller rättare sagt, har fått lära mig genom att prova själv) att det går inte att spela ett par timmar två gånger i veckan och fortfarande hänga med. För att avancera story linen i dina covenant så måste du göra dina dayly quests/weekly quests (som jag uppfattat det?)

Ska du se storyn så måste du spela igenom raids, och för att få raida måste du ha en viss item level på din gear. Sen är väl inte ens hela storyn släppt än? Det går inte att spela igenom spelet, utan de sitter och trycker på raids för att släppa dem allt eftersom?

Jag förstår att om man är väldigt inne i spelet så tycker man de här verkar väldigt ytligt. Man behöver inte gå så djupt för att få spela raids osv. Men som jag skrev tidigare, så tror jag det är en evig konflikt mellan att spelet är tillgängligt för de som max spelare 3-4 timmar i veckan, och och att skapa något värdefullt att göra för de som kan lägga 5-6 timmar om dagen på spelet.

Känslan är att Blizzard försökt göra det med ett endgame mer tillgängligt. Man snabbspolade i princip igenom lvl 50-60 för att se till att alla var max level direkt, men jag vet inte om det nödvändigtvis vänder spelet mot en 'casual' publik.

Nu kanske det är nostalgin som spökar för mig, vad vet jag, men när WoW släpptes 2004 kändes det som om det var två olika spel i ett. Du hade hela resan med att komma upp till lvl 60. Det fanns flera olika sätt att ta sig an den resan och du hade helt olika upplevelser beroende på vilken ras du valde. Du kunde köra en human en vända för att få en storyline, och sedan göra en undead och få en helt annan. Det gick lite långsamt, men du upptäckte nya saker hela tiden. För många av oss som tyckte raidandet var ointressant fanns fortfarande massvis med saker att göra och ha skoj med.

Om du valde att lära dig tailoring kunde du göra utrustning till dig och dina kompisar, och i takt med att ni gick upp i level så blev utrustningen du byggde bättre. Nu är ju tailoring i princip bara en lång grind för att nå maxlevel. Du levlar upp så fort att det du tillverkar är skitkasst under resans gång så det enda du gör är att sy kläder och sälja/slänga dem, bara för att kunna bli bättre i tailoring. Din profession följer inte din karaktär så att säga.

Nu känns det som om att allt ligger i endgame delen av spelet. Man försöker göra den tillgänglig för de som spelar lite mindre osv, men i slutändan blir det ju att man istället för att ha två olika delar av spelet och separera spelargrupperna, försöker trycka ihop dem i ett och samma rum, vilket jag inte tror är rätt väg att gå.

Känslan är att de som lägger mycket tid på spelet känner att deras insatser blir mindre värda för att 'casualspelare' har så lätt att komma åt det också, samtidigt som många 'casualspelare' upplever sig dåligt bemötta av folk som kan mer om spelet, och att de har svårt att hänga med i vad som händer.

Det där spelet från 2004 där folk kunde göra lite vad som fan som helst är borta (eller ja, det finns ju i classic) och istället har vi ett spel som är rätt strömlinjeformat för att ge alla tillgång till endgame materialet.

Även om MMORPG inte är min favoritgenre så kan jag tycka att det är en udda väg att gå, och något som förtar spelet en del för mig.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Ah okej, då förstår jag lite bättre.

Det låter lite som att du inte spelat WoW sedan det släpptes, alltså under vanilla-tiden. Då förstår jag om upplägget kan kännas märkligt. I vanilla fanns ju inte riktigt någon övergripande story på samma sätt som det gör nu, då var det mest upp till spelarna att skapa sina egna äventyr. Visst, det fanns där en handling, men den var inte alls lika central. Detta ändrades iom första expansionen och spelet har således inte fungerat på samma sätt som i vanilla de senaste 13 åren. Ända sedan The Burning Crusade (första expansionen) har själva levlandet gått över till att fungera mer som en introduktion till varje expansions övergripande handling och som ett sätt att introducera de nya zonerna. Levlandet har även varit lite av en turtorial som ska lära dig hur din klass fungerar eftersom nya expansioner ofta för mig sig vissa gameplay-förändringar för varje klass. Levlandet i Shadowlands har som funktion att visa vad expansionen går ut på (kolla, vi är i dödsriket, det finns en arg snubbe som heter The Jailer som är denna expansions elaking) och som ett sätt att introducera de fem nya zonerna och de fyra covenanterna. I vanlig ordning, och som det alltid har varit ända sedan The Burning Crusade, så inleds spelet egentligen när du når max-level. Som sagt, levlandet är bara introduktion/turtorial.

Dessutom är det långsamma sättet som storyn förmedlas inget nytt. Ända sedan vanilla har ju nya story-element tillförts med varje större patch. När expansionerna släpps så har de inget riktigt avslut. Slutet på berättelsen får du först i slutet på expansionen när den sista stora patchen släpps. Det är inte meningen att du ska spela WoW i två veckor och på så sätt få en story med början och slut berättad för dig. Det är meningen att du ska spela WoW i två ÅR och långsamt få nya story-element introducerade.

Iom allt detta så är sättet som end-game fungerar väldigt olikt hur det fungerade i vanilla. Nu för tiden är tanken att ALLA ska nå max-level inom förhållandevis kort tid, men när de väl kommer dit finns flera olika saker man kan sysselsätta sig med. En del grejer är hardcore, andra är casual. För hardcorespelarna finns tunga grejer så som mythic raids och dungeons och rankad pvp. För casual-spelarna finns dungeons på lägre svårighetsgrader, orankad pvp, dailys/world quests och storyn som långsamt pytsas ut.

12
Skriv svar