Härmed proklamerar jag 2021 som backloggens år!

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Ruffles:

Är på sluttampen av Uncharted: The Lost Legacy nu. Det är så snyggt och välregisserat, men faktiskt inte särskilt kul att spela. Känslan av att ha sett allt förut är påtaglig, Uncharted-formulan är förbukad. Skönt att snart kunna lägga spelet i högen "avklarade".

Detta backloggår har varit fantastiskt för mig. Trots enormt lite tid p.g.a. småbarnslivets begränsningar har jag snart klarat ut 13 spel ur backloggen. Det är mycket för mig, jag klarar sällan ut spel (mer än det fåtal storydrivna stortitlar som släpps då och då) så det är skönt att faktiskt se eftertexterna i fler spel.

Jag kommer inte köra lika strikt nästa år, då tänker jag exkludera retrospel bland inköpen. I övrigt är det fortsatt klokt att klara ut fler spel än jag köper.

Påminner mig om att jag borde fortsätta Uncharted-serien... Bara gjort de två första, men resten ligger i backloggen och skvalpar. Sägs ju att hela högen är på väg till PC för övrigt.

Bra fart där! Jag har ungefär hälften backlog, hälften nya spel i år och det är väl ok. Tack vare Xbox Game Pass så har jag bara köpt 1 spel hittills i år dock, så det är fin ratio på den fronten iaf.

signatur

Jump in.

Backloggens befriare
Skrivet av Dohman:

Kollade upp detta på YouTube och hade svårt att hålla mig för skratt. Det var ju ungefär som du beskrev det, totalknäppt

Ah, riktigt skruvat, Starship Troopers i spelform?
Frågan är hur länge det håller.

signatur

Ad hoc addendum

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mortaigne:

Påminner mig om att jag borde fortsätta Uncharted-serien... Bara gjort de två första, men resten ligger i backloggen och skvalpar. Sägs ju att hela högen är på väg till PC för övrigt.

Bra fart där! Jag har ungefär hälften backlog, hälften nya spel i år och det är väl ok. Tack vare Xbox Game Pass så har jag bara köpt 1 spel hittills i år dock, så det är fin ratio på den fronten iaf.

Jag satte som mål att klara ut fler spel än jag köpte i år, och det avser jag att hålla. Även om marginalen lär bli fin...

Oj, ett inköpt spel, imponerande!

Uncharted 3 är riktigt bra. Vet inte varför det kommit att ses som det svarta fåret i serien, jag tyckte det var 9/10 (men med vissa svagare partier från barndomen som inte riktigt lyfte). Så spela det. Uncharted 4 är också bra, men känns som en upprepning av de tre första spelen. Fast med snyggare grafik.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Backloggens befriare
Skrivet av Mortaigne:

Lite som att slänga in allt som vanligtvis man har i stöket hemma in i garderoben och säga att man städat det där med gamepass =p

signatur

Ad hoc addendum

Ambassadör
Xbox
Skrivet av keffkebab:

Lite som att slänga in allt som vanligtvis man har i stöket hemma in i garderoben och säga att man städat det där med gamepass =p

Haha, lite så kanske

signatur

Jump in.

Så lägger jag Uncharted: The Lost Legacy till handlingarna. Väldigt snyggt och småputtrigt, men oerhört trista och enahanda strider samt en känsla av att ha sett allt förr drog ned betyget. Jag är väldigt mätt på Uncharted nu.

Just nu vet jag faktiskt inte vad jag ska köra härnäst. Tar en dag och funderar på saken.

Status
Avklarade spel 2021: 14
Antal avklarade spel från backloggen: 13
Antal avklarade nyspel: 1
Antal köpta spel: 11
Värde: +2

signatur

Medlem

Uppdatering, blev klar med många spel under sommaren.

Avklarade spel 2021:
My Friend Pedro
River City Girls
Monster Train
Streets of Rage 4
Halo: The Master Chief Collection
Dragon Quest Builders
Ratchet & Clank
The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D
Star Wars: Jedi Fallen Order
Two Point Hospital
Fahrenheit
198X
Her Story
SUPERHOT
Celeste
Super Mario Sunshine
Dragon Quest Builders 2
Batman: Arkham City GOTY
Grand Theft Auto: San Andreas
Phoenix Wright: Ace Attorney
Shenmue II
Chrono Cross

Påbörjade:
Cyberpunk 2077
Monster Hunter: World
Nier: Automata
Policenauts

Backlog:
Assassin's Creed IV: Black Flag
Blade Runner
Doom
Donkey Kong Country
Donkey Kong Country: Tropical Freeze
Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past
Final Fantasy X-2 HD Remaster
Final Fantasy XII: The Zodiac Age
GTA: Vice City
Half-life
Hollow Knight
Learn Japanese to Survive! Hiragana Battle
LEGO The Hobbit
Metro: Last Light Redux
Momodora: Reverie Under the Moonlight
Ori and the Will of the Wisps
Resident Evil Village
Star Wars: Knights of the Old Republic II - The Sith Lords
Watch Dogs 2
Yakuza 0

signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Backloggens befriare
Skrivet av Blackrabbit2:

Avklarade spel 2021:
My Friend Pedro
River City Girls
Monster Train
Streets of Rage 4
Dragon Quest Builders
Ratchet & Clank
Two Point Hospital
Fahrenheit
198X
Her Story
SUPERHOT
Celeste
Super Mario Sunshine
Dragon Quest Builders 2
Shenmue II
Chrono Cross

Påbörjade:
Cyberpunk 2077
Policenauts

Backlog:
Blade Runner
Doom
Half-life
Hollow Knight
LEGO The Hobbit
Resident Evil Village
Watch Dogs 2
Yakuza 0

Wow! Snyggt jobbat!

signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare

Har i allt tumult här missat att jag ju faktiskt klarat av ett spel, eller ja, en expansion i alla fall. Lords of the West, expansionen till AoEII:DE är avklarad.
Dessutom stryker jag Super Dungeon Bros ifrån backloggen. Inte så otippat. Kan nog vara helt okej spel att lira med någon/några polare i splitscreen, men för det krävs ju... polare..

Antal avklarade spel 2021: 16
Antal avklarade spel från backloggen: 10
Antal avklarade omspelningar: 4
Antal avklarade nyspel: 2
Antal köpta spel: 2
Värde: -10
Antal strukna spel: 6

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Blackrabbit2:

Avklarade spel 2021:
My Friend Pedro
River City Girls
Monster Train
Streets of Rage 4
Dragon Quest Builders
Ratchet & Clank
Two Point Hospital
Fahrenheit
198X
Her Story
SUPERHOT
Celeste
Super Mario Sunshine
Dragon Quest Builders 2
Shenmue II
Chrono Cross

Påbörjade:
Cyberpunk 2077
Policenauts

Backlog:
Blade Runner
Doom
Half-life
Hollow Knight
LEGO The Hobbit
Resident Evil Village
Watch Dogs 2
Yakuza 0

Wow, bra jobbat och detta är en backlog att vara avundsjuk på!

Har du inte skippat några spel? I så fall vilka?

AC: Black Flag hade jag på min backlog länge tills jag spelade det för någon månad sen, skippade det efter nån timme. Hoppas du gillar det bättre.

signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Wow! Snyggt jobbat!

Tack!

signatur

Medlem
Skrivet av Dohman:

Wow, bra jobbat och detta är en backlog att vara avundsjuk på!

Har du inte skippat några spel? I så fall vilka?

AC: Black Flag hade jag på min backlog länge tills jag spelade det för någon månad sen, skippade det efter nån timme. Hoppas du gillar det bättre.

Oj då, ser att jag har råkat glömma några titlar från min förra uppdatering *lägger till Donkey Kong Country, Donkey Kong Country: Tropical Freeze, GTA Vice City*, de ska jag också ta tag i senare. Har några spel jag har tagit bort som Genshin Impact och Luigi's Mansion, tyckte de var ganska bra men orkar inte fortsätta med de nu, och Dragon Ball: Advanced Adventure testade jag bara lite så kommer nog inte fortsätta med det. Jag tänker att jag ska fokusera på spel som jag verkligen vill spela och tar bort de jag känner att jag inte vill spela. När det kommer till Assassin's Creed är jag inte något jättestort fan, har bara spelat AC Unity och tyckte det var ganska bra. Paris var väldigt fint och så men mycket repitivt gameplay. Men jag vill spela lite mer AC, och tänkte då att Black Flag såg coolt ut med pirater och segla, så ja får se om jag kommer tycka mer om det än Unity.

signatur

Ambassadör
Xbox

Uppdateringsdags igen då! I den här vändan har jag klarat av: Twelve Minutes - trevligt peka&klicka-timeloop-spel som hade många olika slut, blev 1000GS i det till slut och en 4/5.

Har haft mindre roligt med Need for Speed: Rivals... fruktansvärt tråkigt och repetitivt med synnerligen dum "story" och sladdrig bilkörning. Kämpade mig igenom båda karriärlägena till slut, men det var nära att jag strök det. Rekommenderas icke! 2/5.

Till sist fick jag dock något riktigt bra att sätta tänderna i: Psychonauts 2! H*****e vad bra det var! Inte den typ av spel jag normalt föredrar men jag föll pladask nästan direkt, vansinnigt roligt. Bra story, roligt gameplay, fantastiska världar och karaktärer. Lätt mitt GOTY så här långt, gjorde precis allt och drog hem 1000GS även i detta. Ruskigt bra, 5/5.

Avklarade spel 2021: 24
Från backloggen: 13
Från Xbox Game Pass: 11
Antal köpta spel: 1

signatur

Jump in.

Hm. Känns som att jag verkligen borde ge Psychonauts 2 en ärlig chans. Har bara kört inledningen och det fäster inte riktigt på mig. Men jag kanske ska luta mig tillbaka och bara köra.

signatur

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Ruffles:

Hm. Känns som att jag verkligen borde ge Psychonauts 2 en ärlig chans. Har bara kört inledningen och det fäster inte riktigt på mig. Men jag kanske ska luta mig tillbaka och bara köra.

Allt är ju subjektivt, men jag fann det helt sanslöst bra!

signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Ja, ofta vänder det i backloggen. Jag startade Torchlight och var inställd på att rata det ganska direkt. Men istället fastnade jag, även om det är lite enformigt. Skriver min nästa uppdatering när jag klarat av det.

På tal om Psychonauts, jag strök ettan från backloggen för att det inte var något för mig.

signatur

Backloggens befriare

Se där ja, tog tag i Tacoma, lite besviken måste jag säga, men helt okej, och det är ju inte speciellt långt heller.

Antal avklarade spel 2021: 17
Antal avklarade spel från backloggen: 11
Värde: -9

signatur

Ad hoc addendum

Ropade in ett gäng spel på Tradera så nu har jag skapat en uppförsbacke åt mig själv. Det är retrosamlandet som ställer till det för mig, jag har bara köpt 2 nya spel, resten är äldre titlar. Nu senast ett gäng Dreamcast-spel.

Ska försöka vara produktiv nu i september, även om det kommer gå bort runt en vecka p.g.a. en resa.

Status
Avklarade spel 2021: 14
Antal avklarade spel från backloggen: 13
Antal köpta spel: 16
Värde: -3

signatur

Medlem

Sommaren bjöd på en riktigt fin skalp: Baldur's Gate II Enhanced (Shadows of Amn + Throne of Bhaal).

Jag satt som klistrad framför ettan när det släpptes, ett av mina bästa spelminnen alla kategorier. Men datorn var för seg för att klara av uppföljaren. Sedan blev det av någon outgrundlig anledning aldrig av att jag återvände till Faerûn. Men BGII höll faktiskt hög klass även nu, 20+ år senare.

1. Baldur's Gate II: Enhanced Edition

2. Blackwell Convergence

3. Blackwell Deception

4. The Detail EP1

5. The Fall Part 2: Unbound

6. Tormentum - Dark Sorrow

7. A Story About My Uncle

Passar även på att bocka av första strykningen. Sid Meier's Civilization V claimade jag gratis och kommer aldrig spela då det är nersudlat av DLC och redan har hunnit få fräschare uppföljare.

Total backlogg vid årets början: 48
Avklarade spel 2021: 15
Avklarade spel från backloggen: 22
Avklarade omspelningar: 6
Antal strykningar: 1
Återstående backlogg: 25
Inköp: 0
Värde: +2.2

A New Beginning - Final Cut
A Story About My Uncle
Baldur's Gate II: Enhanced Edition
Batman: Arkham Asylum GOTY
Bioshock Infinite
Blackwell Convergence
Blackwell Deception
Child of Light
Dark Souls II: Scholar of the First Sin
Dark Souls III
Deus Ex: Human Revolution
Dust: An Elysian Tail
Fallout: New Vegas
Fran Bow
Goodbye Deponia
Hades
HITMAN
Mark of the Ninja: Remastered
Murdered: Soul Suspect
Pillars of Eternity
Satellite Reign
Shadowrun Returns
Sid Meier's Civilization V
Sniper Elite III
Styx: Master of Shadows
The Detail EP1
The Elder Scrolls V: Skyrim SE
The Fall Part 2: Unbound
The Walking Dead: Season Two
The Witcher 3: Wild Hunt
Tomb Raider
Torment: Tides of Numenera
Tormentum - Dark Sorrow
Valiant Hearts: The Great War

Steam

Ghost of Tsushima
God of War: Ghost of Sparta
God of War (2018)
Horizon: Zero Dawn
Spiderman PS4
The Last of US Part 2
Uncharted 1
Uncharted 2
Uncharted 3
Astro's Playroom
Beyond: Two Souls
Death Stranding

Playstation

Klarade äntligen ut det sista av A Plague Tale. Nu har jag hoppat in i Titanfall 2, ännu ett spel jag bara påbörjat men som av någon anledning inte klickade med då.

Status
Avklarade spel 2021: 15
Antal avklarade spel från backloggen: 14
Antal köpta spel: 16
Värde: -2

signatur

Medlem
Skrivet av Dohman:

Avklarade 2021: 16
Skippade 2021: 6
Bockade ur backloggen: 16
Köpta spel: 4
Värde: -4 (5:1 ratio)

Klarade av Alien Isolation, jävlar vad stolt jag är. Gav det en andra chans och genomförde det. Bra spel.
Satte igång med Walking Dead The Final Season, är 50% in och fan vad bra det är. Lätt näst bäst efter första säsongen.

Jag kör också TIS-100 under tiden, men vet inte om jag någonsin kommer att klara av det. Det är fruktansvärt svårt.

Äntligen dags för en rapportering!

Avklarade 2021: 18
Bockade ur backloggen: 18
Värde: -2 (5:1 ratio)

Först varvades Walking Dead The Final Season. Mycket bra, lika bra som ettan enligt mitt tyckte. Bara besviken på en sak och det är nästan omöjligt att prata om det utan att spoila.

Sen körde jag Torchlight och jag visste att jag skulle skippa det ganska direkt, men oj vad fel jag hade. Blev hooked, trots att det var ärligt talat extremt enformigt. Jag kom hela vägen till finalbossen där det blev ganska uppenbart att man skulle grinda en del för att ha någon chans. Det pallade jag inte med så det fick räcka här. Jag hade iaf min beskärda del av skoj!

Vet inte vad jag ska spela härnäst och jag stör mig ganska mycket på att inget spel i min backlog kan utmana mitt relativt nya grafikkort (RTX 3080). Men två bockade till så har jag 0+/- igen och då lär jag köpa något grafiktungt spel. Cyberpunk 2077 kanske? Annars har jag en hel massa grafiktunga spel i min "bonusbacklog" som består av endast spel jag fått gratis via Epic.

signatur

Medlem
Skrivet av Dohman:

Äntligen dags för en rapportering!

Avklarade 2021: 18
Bockade ur backloggen: 18
Värde: -2 (5:1 ratio)

Först varvades Walking Dead The Final Season. Mycket bra, lika bra som ettan enligt mitt tyckte. Bara besviken på en sak och det är nästan omöjligt att prata om det utan att spoila.

Sen körde jag Torchlight och jag visste att jag skulle skippa det ganska direkt, men oj vad fel jag hade. Blev hooked, trots att det var ärligt talat extremt enformigt. Jag kom hela vägen till finalbossen där det blev ganska uppenbart att man skulle grinda en del för att ha någon chans. Det pallade jag inte med så det fick räcka här. Jag hade iaf min beskärda del av skoj!

Vet inte vad jag ska spela härnäst och jag stör mig ganska mycket på att inget spel i min backlog kan utmana mitt relativt nya grafikkort (RTX 3080). Men två bockade till så har jag 0+/- igen och då lär jag köpa något grafiktungt spel. Cyberpunk 2077 kanske? Annars har jag en hel massa grafiktunga spel i min "bonusbacklog" som består av endast spel jag fått gratis via Epic.

Kan varmt rekommendera Gemini Rue. Inte särskilt långt, och definitivt inte krävande, men en lagom munsbit att beta av när det ruskar lite utanför fönstren

Hade för övrigt ingen aning om att man kunde ha sin logg på howlongtobeat 😲

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Kan varmt rekommendera Gemini Rue. Inte särskilt långt, och definitivt inte krävande, men en lagom munsbit att beta av när det ruskar lite utanför fönstren

Hade för övrigt ingen aning om att man kunde ha sin logg på howlongtobeat 😲

Installerade det just! Skönt att få sådana tips så att man slipper beslutsångesten! Tack

Ja, skitpraktiskt med backlog på HLTB då man kan se hur lång tid det tar ut att klara ut spelet och planera utifrån det. När jag migrerade till HLTB passade jag även på att ta bort spel med under 3.5 i average rating på HLTB, praktiskt i dubbel bemärkelse.

signatur

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Ruffles:

Klarade äntligen ut det sista av A Plague Tale. Nu har jag hoppat in i Titanfall 2, ännu ett spel jag bara påbörjat men som av någon anledning inte klickade med då.

Himla bra spel där du..!

signatur

Jump in.

Backloggens befriare

Nu har jag pangat mig "igenom" EDF 2025, kommer nog spela det lite då och då, men anser det ändå som avklarat då jag klarat alla banor.
Vilket sinnessjukt konstigt spel.

Antal avklarade spel 2021: 18
Antal avklarade spel från backloggen: 12
Värde: -8

signatur

Ad hoc addendum

Gen
Medlem

Pust, open world spel tar verkligen sin tid men det gick ändå relativt fort med Horizon och lyckades dessutom ta Platinum. Tänkte göra samma med Ghosts men det går inte fort. Tog bort RDR2 så länge, återkommer dit senare i år. Behöver dock något spel på PC så det fick bli Quake med expansioner i och med patchen som släpptes.

Pågående:
Ghost of Tsushima (PS5)
Kena : Bridge of Spirits (PS5)
Quake : Scourge of Armageddon (PC)

Näst på tur:
Quake : Dissolution of Eternity (PC)

Avklarade:
Quake (PC)
Horizon : Zero Dawn (PS5)
Control : AWE (PC)
Control : Foundation (PC)
Control (PC)
Crash Bandicoot 3 (PC)
Crash Bandicoot 2 (PC)
Ratchet & Clank : Rift Apart (PS5)
The Ascent (PC)
Final Fantasy VII Remake (PS5)
The Outer Worlds (PC)
Grim Dawn : Forgotten Gods (PC)
Metro Exodus Enhanced Edition (PC)
Metro Exodus Enhanced Edition : The Two Colonels (PC)
Metro Exodus Enhanced Edition : Sam's Story (PC)
Uncharted 4 : A Thieves' End (PS5)
Uncharted 3 : Drake's Deception (PS5)
Diablo 3 (PS5)
Uncharted 2 : Among Thieves (PS5)
Uncharted : Drakes Fortune (PS5)
Astro's Playroom (PS5)
Minecraft Dungeons (PS5)
Killzone : Shadow Fall (PS5)
Last of Us Remastered (PS5)
Crash Bandicoot 4 (PS5)
inFamous : Dying Light (PS5)
inFamous : Second Son (PS5)
Ratchet & Clank 2016 (PS5)
Axiom Verge (PC)
Max Payne 3 (PC)
CoD: BOCW Campaign (PC)
Ryze : Son of Rome (PC)
A Plague Tale : Innocence (PC)
Resident Evil 3 Remake (PC)
DOOM64 (PC)
Cyberpunk 2077 (PC)

Avklarade spel 2021: 36
Avklarade spel från backloggen: 28
Antal köpta spel 2021: 8

Backloggens befriare
Skrivet av Gen:

Pust, open world spel tar verkligen sin tid men det gick ändå relativt fort med Horizon och lyckades dessutom ta Platinum. Tänkte göra samma med Ghosts men det går inte fort. Tog bort RDR2 så länge, återkommer dit senare i år. Behöver dock något spel på PC så det fick bli Quake med expansioner i och med patchen som släpptes.

Pågående:
Ghost of Tsushima (PS5)

Näst på tur:

Avklarade:
Quake (PC)
Control (PC)
Crash Bandicoot 3 (PC)
Crash Bandicoot 2 (PC)
The Ascent (PC)
The Outer Worlds (PC)
Diablo 3 (PS5)
Astro's Playroom (PS5)
Minecraft Dungeons (PS5)
Crash Bandicoot 4 (PS5)
Ratchet & Clank 2016 (PS5)
Axiom Verge (PC)
Max Payne 3 (PC)
CoD: BOCW Campaign (PC)
Ryze : Son of Rome (PC)
A Plague Tale : Innocence (PC)
Resident Evil 3 Remake (PC)
DOOM64 (PC)
Cyberpunk 2077 (PC)

Avklarade spel 2021: 36
Avklarade spel från backloggen: 28
Antal köpta spel 2021: 8

Najs! Borde ta tag i min PS-backlog, den är ändå relativt övergriplig...

signatur

Ad hoc addendum

Gen
Medlem
Skrivet av keffkebab:

Najs! Borde ta tag i min PS-backlog, den är ändå relativt övergriplig...

Nu har jag faktiskt köpt lite PS5 exklusiva spel som jag ska ta tag i längre fram men tror totalt jag har runt 6 spel kvar att lira på PS5an så det känns bra. Bättre än de hundratals jag har på Steam Tycker definitivt du ska köra lite PS nu.

Backloggens befriare
Skrivet av Gen:

Nu har jag faktiskt köpt lite PS5 exklusiva spel som jag ska ta tag i längre fram men tror totalt jag har runt 6 spel kvar att lira på PS5an så det känns bra. Bättre än de hundratals jag har på Steam Tycker definitivt du ska köra lite PS nu.

Ah, måste bara få lite ledigt så jag kan koppla in maskinerna..

signatur

Ad hoc addendum

Gen
Medlem

Kena klart, det var överlag skoj dock med vissa irritationsmoment. Rekommenderas då det känns lite som en frisk och mysig fläkt och det är inte speciellt långt. Passade även på att plocka upp ett gammalt spel jag inte lirat på ett tag, Shadow Warrior 2. Många trevliga oneliners

Pågående:
Ghost of Tsushima (PS5)
Shadow Warrior 2 (PC)

Näst på tur:
Vet ej

Avklarade:
Quake (PC)
Control (PC)
Crash Bandicoot 3 (PC)
Crash Bandicoot 2 (PC)
The Ascent (PC)
The Outer Worlds (PC)
Diablo 3 (PS5)
Astro's Playroom (PS5)
Minecraft Dungeons (PS5)
Crash Bandicoot 4 (PS5)