Cyberbug 2077 - En rimlig recension

Medlem
Cyberbug 2077 - En rimlig recension

.
Årets bästa spel 2020
Cyberpunk är inget dåligt spel. Men den oändliga hypen och all utlovad funktionalitet som inte existerar och fasthållandet från spelvärlden inklusive FZ, av nån slags naiv illusion är häpnadsväckande. Hela spelet skriker intern konflikt. Jag tänker inte gå in på alla uppenbara buggar och lögner - det finns långa trådar om detta på reddit och hela youtube har översköljts av besvikelsevideor och mer granskande, kritiska recensioner. Jag tror de flesta som är intresserade av Cyberpunk har sett dom vid det här laget? Och många har säkert sett den andra medlems-recensionen här på FZ av Tobhah? Jag upptäckte den igår här >>. Den är skitbra. Men jag tänker inte recensera på det sättet. Nej istället var jag liksom bara tvungen att göra en liten betraktelse av min resa, såhär 99 timmar och 56 minuter in. 

.
Kärlek vid första ögonkastet
Det är många tillfällen man blir hänförd inledningsvis. Första gången jag var i lägenheten och satte mig vid datorn deltog jag i ett upprop mot en korrumperad krigshetsande politiker. Sen satte jag mig i soffan och slog på TV-n. Man debatterade nåt chip som gav evigt liv. Existentiella teman och trådar som kommer återkomma, filosoferade jag - genialiskt. På andra kanaler var det bisarr reklam. Här i soffan kommer jag spendera mycket tid! Vidare grubblade jag på vad som skulle hända den där undercover-agenten som var livrädd och ville dra sig ur. Jag tvingade honom att stanna kvar i hopp om att hitta lite smuts i ett suspekt välgörenhets-rent företag. Strax därpå blev jag kickad från mitt jobb på Arasaka och tvungen att byta liv. Gjorde jag rätt? Skulle han bli upptäckt? Skulle dom ge sig på hans familj? Ett litet, men väsentligt val som man liksom i förbifarten kan göra om man spelar som "corpo".

.
Fas 1 - förträngning
Att man inte kunde lägga upp vapnen på hyllorna som var utformade som vapen, att man inte kunde se sin spegelbild förrän man gick in i "speglingsmode", att man inte kunde duscha utan kläder förträngde jag. Istället gick jag ut i byggnadskomplexet och fullkomligt hänfördes av vimlet, storleken, ljuden och alla skitiga små detaljer. Ett helt monster till byggnadskomplex med sitt egna eko-system, där alla har sin egna agenda och lever sitt eget liv! Det var helt otroligt. Jag tog den metallbur-aktiga hissen, fascinerades över nyheterna på skärmarna (tydligen var det en ny flyktingvåg in i Skandinavien - och södra Europa var obeboeligt), och tittade ut på megalopolen som passerade utanför på väg ner till bottenplan, tills metallgrinden skramlande slogs upp och jag gick ut på gatan.

Stadsbilden och alla intryck sköljde över mig. Jag kunde känna värmen från asfalten och lukten av sopor, avgaser och mat från alla stånd på trottoaren. Det här var något utöver det vanliga. Bara efter att ha gått ett kvarter hördes skottlossning och jag blev på riktigt rädd och illa till mods. Bara hundra meter bort pågick någon slags uppgörelse och jag skyndade hastigt förbi. Hela världen utstrålade liv och äventyr och farlighet. Intet ont anande hade jag precis upplevt den första höjdpunkten på spelet.

.
Den sista höjdpunkten
Jag hade precis fått min första motorcykel. Jag spenderade nog ett par timmar med att bara köra runt och fascineras över staden, skyskraporna, sopberg, sunkiga förorter, och vildmarksområdet. Att motorcykeln sladdade på ett väldigt onaturligt sätt, kändes lite "off" - ville jag inte bry mig så mycket om - världen var hänförande. Jag hade dessutom precis upplevt två av mina hittills bästa quests - en känslosam begravning och en rörande historia om en ensam granne och en sköldpadda.

Och detta var bara början - tänk hur skulle det inte bli sen!? Sen när man skulle få relationer med olika karaktärer, som reagerade helt unikt på just min karaktär, med min bakgrund. Relationer som kunde gå upp och ner beroende på ens val och personlighet. Där man kunde bjuda hem folk till lägenheten. Samtal som förändrades beroende på om man tittade på dom man talade med eller inte, eller om man valde att inte säga något alls. Samtal som inte var låsta utan man kunde röra sig fritt och gå in och ut i. Dom första dagarna ingame såg jag till att, även om klockan blev mycket - iallafall komma hem till lägenheten och sova några timmar. Jag älskar vardag i rollspel. (Det är kanske ingen slump att jag vidhåller att "Paperchase" är den bästa questen i Witcher 3.) Jag var ju tvungen att kolla min mail! De första tre fyra gångerna slog jag på tv-n för att se nästa intressanta program. Men... 

Det kom aldrig kom något nytt program. Och det kom inget nytt mail heller, förutom ett som hotade att jag skulle bli vräkt. Men jag kunde inte svara mailet eller betala min hyra trots att jag på en dag faktiskt samlat ihop en del cash. Efter en vecka åkte jag aldrig hem igen.

.
Storyn och "du måste komma hit nu!"
Men strunt i om världen är lite.. off -  skit i open world tramset - jag var jättenyfiken på storyn. Det är det absolut viktigaste! Till skillnad från min kompis som vägrade main story och bara utforskade, då spelet sades vara ganska kort, så började jag på med alla tre main-jobs-spår direkt. Detta ledde snart till ett visst litet... debackel. 

Telefonen började ringa stup i kvarten - du måste komma hit nu! Ibland gjorde jag om quests i en viss ordning eftersom det blev onaturligt att Takemura skulle vänta nånstans i stan, samtidigt som jag var tvungen att sova natten ute i vildmarken hos Panam. Jag började låtsas att det dom sade i telefonen var något annat än vad som hände i verkligheten. För om någon skulle ringa om precis ett dygn spelade det ingen roll var jag befann mig eller om jag var mitt inne i ett annat quest. Och jag kunde inte säga till dom att vänta. Det höll ett litet tag. Men efter ett tag blev det fullkomligt bisarrt. 

Tillslut fanns det en hel drös karaktärer som väntade på olika ställen i staden i ett brådskande ärende, men när jag anlände en vecka senare var det som ingenting hade hänt! Ibland ballade spelet ur och två stycken som ville nå mig samtidigt dök upp på skärmen, pratade i mun på varandra (utan att notera det själva) och förstörde samtalet i questen jag befann mig i och faktiskt behövde lyssna på. Det spelade ingen roll om jag laddade om en save - samtalen var programmerade att hända just då - oavsett omständigheterna. När jag till slut hade gjort en lång questline med River, och han efter ett uppskakande händelseförlopp, skulle dra sig tillbaka och tänka över sitt liv - så ringde han och bjöd mig på middag (superkul ju!), men inte en månad eller en vecka senare utan efter en halv dag! Det är inte normalt.

Jajaja jag förstår att man inte kan förutse alla situationer, vilken följd som quests kan uppstå - men varför skriva dialogen som att du måste komma nu! I de flesta fall skulle man bara kunna säga "ring när du har tid." Och OM personen säger att det är jättebråttom men skiter i om man kommer på 5 minuter eller om två veckor - ja då tappar iallafall jag lite inlevelse. Men dethär var bara början.

.
Dynamiska relationer
Relationer går inte upp och ner, fram och tillbaka utifrån dina dialoger och livsval och vem du allierar dig med. Alla npc's skiter fullständigt vilken bakgrund du har vem eller vad du bryr dig om. Dom tre olika bakgrundshistorierna är i princip helt meningslösa - det ger lite nya dialog val, vilket eventuellt tar dig snabbare, via en alternativ linje, genom en quest, men oftast betyder det bara att du då och då kan säga lite andra ord. Det spelar ingen roll om du tittar eller inte tittar på en karaktär som du interagerar med (en feature jag verkligen såg fram emot).

Du kan inte bjuda hem någon till lägenheten. Det finns i princip ingen anledning alls att åka hem - för det kommer aldrig några nya program på TV, du behöver aldrig sova, aldrig kolla dina mail (utom i ett sid-jobb som säger till dig att kolla datorn som man kan skita i). Du kan inte ens sätta upp dina vapen på väggarna (fast det finns hållare till dom).

.
Ofarligt och livlöst
Steg för steg uppenbarar sig illusionen att allt - ja allt är en kuliss. Det finns inga personer som lever sitt eget liv i Night City. Tittar du bort och tillbaka finns stor risk att personer, till och med fordon, bara försvinner. Det finns inget ekosystem, ingen dynamik, inga dolda quester eller intressanta saker att upptäcka utanför storyn. Jag följde efter Judy efter ett uppdrag - hon tog sin skåpbil körde runt planlöst i staden tills hon stannade i en korsning och gav upp. Ledet med bilar bakom henne står nog kvar än idag. Hur många av alla dessa mäktiga fantastiska skyskrapor kan du gå in i? Två? Att ta hissen upp till ett café på en takterrass hade varit lite trevligt. Flygande bilar finns men... 

Det är inte ens farligt och oberäkneligt i Night City. All strid sker inom vissa områden. Du kan aldrig bli rånad. Du kan aldrig bli jagad över halva stan, inte ens av polisen för dom kan inte köra bil. Nu har jag inget intresse av att härja runt. Jag gillar inte ens open world. Jag vill inte skjuta random personer. I början laddade jag till och med om ifall jag skulle råka sladda på någon oskyldig fotgängare. Det kan man ju inte ha på sitt samvete! Men till och med jag blir tillslut så provocerad att jag dunkar ner vemsomhelst i jakt på galna buggar och för att bli av med frustration över att spelet inte var.... lite lite litegrand som dom sa att det skulle va. Night city är en helt ofarlig plats. Och om du hjältemodigt stealth-ar ner några bad guys som gett sig på oskyldiga människor så har dom respawnat dagen därpå - (eller jag vet inte hur lång tid det tar men re-spawnar gör dom). Det är inte ett ekosystem där alla har sin egen agenda. Jag tappar lusten att rädda människor och vill istället skjuta dom i huvet. Sen blir jag lite trött.

.
Belöningssystem från stenåldern
Och förklara för mig varför jag får mer XP om jag tar ner alla personer i ett område, ja till och med dubbel XP om jag sen också dödar dom, än om jag smyger förbi alla - vilket är mycket svårare, kräver mer tålamod och planering och i de flesta fall - mer etiskt försvarbart. Jag blir till och med belönad om jag trycker på space och springer genom stan istället för att ta bilen, eftersom jag då "levlar upp" athletics på traditionellt Skyrim-manér.

.
Strid, hämnd och osynk
Strid känns väldigt ofta som ett eget spel - inte relaterat eller motiverat av storyn, vilket iofs inte är ett stort problem. Strid är rätt kul - men oftast inte jättespännande.

En gång gav jag mig tusan på att befria en kvinna från ett sjukhus. Problemet var att folk i sjukhuset hade en döskalle på huvet - vilket betyder att dom har "jättehög level". Tyvärr lärde jag mig lite försent att det av någon obegriplig anledning inte går att ta ner sådana fiender med stealth. Även om det är en tanig gubbe i läkar-rock. Men jag lyckades lirka mig oupptäckt in till sista rummet, men där står såklart en gubbe jag inte kan smyga förbi. Efter en halvtimmes spelande tänker jag INTE gå tillbaka. Han upptäcker mig såklart men innan jag dör - hinner jag springa upp i trapphuset. Då visar det sig att fienderna lätt fastnar i trappan. 200 granater och en timme senare ligger all sjukhuspersonal i en blodpöl och jag klarar questen. Kul. Men sen kändes det lite sådär. Jag bestämde mig för att det nog inte hade hänt.

Däremot är en del quest stabilt bra och oftast fint regisserade med bra röstskådespelare - men jag väntar alltid på detdär wow-et. Jag tänker att det nog kommer i nästa quest. Och temat är nästan alltid hämnd - gör det inte! - det är inte bra för själen. Ett eller två hämnd-drivna personer är såklart helt ok men temat tas upp med River, med Panam, med Judy, med Claire, med Peralez... Och flera av dom blir jättearga om man inte följer med på deras idiotiska upptåg. Aha! - det är kanske därför jag inte fått ligga?! Det kanske är det som menas med "dynamiska relationer"? 

Det är väl bara River som tackar en om man "talar han till rätta". Och problemet är att questen inte riktigt hänger ihop. Karaktärer kommenterar inte uppenbara händelseförlopp, alternativt undrar saker som dom redan borde veta, om man har gjort questen i "fel ordning". Som om 30 olika duktiga författare gjort sina egna Quests utan att prata med varandra.

Jag förstår att detta är svårt att skriva och ta hänsyn till i alla lägen men - det verkar som om att spelet ALDRIG ens försöker få det att funka ihop. 

.
Informerade beslut
För att det ska bli spännande och för att man ska kunna göra ett val som känns avgörande måste spelaren ha någon slags förkunskap att väga in i beslutet. Annars lämnas man utanför i ett slumpmässigt vakuum. För att nå det (enligt mig) bästa slutet i Delamaines questline måste du ha

intelligens 10.

En kreativ och dynamisk lösning på alternativa slut som spelaren givetvis kan lista ut i förväg? Nä. Rimligt vore väl - i denna "fixer"-täta värld att man isåfall helt enkelt kontaktar en hacker och betalar för att få jobbet gjort om man inte kan göra det själv? Men rummet du står i är låst. Har du inte lagt poäng på rätt attribut så är det kört. Du får gott stå ditt kast trots att du inte hade någon aning att kastet gjorts. Trots att jag klarat questen gick jag tillbaka en save så stackars Delamaine väntar fortfarande tålmodigt i sitt akuta psykbryt på att jag ska komma och rädda honom. 

.
Illusion och engagemang
Jag blir aldrig riktigt engagerad hur mycket jag än anstränger mig och försöker strunta i alla illusioner. Spelet låter mig aldrig riktigt känna med min karaktär, för det känns aldrig som att jag får vara med. Det är ett halvfärdigt spektakel med lösa trådar som ramlar ut på golvet framför mig. Ibland underhållande, ibland välspelat men av någon konstig anledning kan jag identifiera mig mer med Geralt än med min egenkonstruerade V. 

Därför att allt det jag investerat i V är meningslöst. Det spelar ingen roll vilken livsväg jag har valt, hur hon ser ut, om hon skulle haft kuk, tatueringar över hela kroppen, eller är söndermodifierad av implantat - eftersom jag aldrig får se henne - och ingen annan reagerar på det. Och i en värld där kroppsmodifiering spelar en central roll är det lite märkligt att man inte kan ta bort eller lägga till en tatuering. Ja du kan inte ens ändra din frisyr eller hårfärg. Geralts skägg framstår ju i sammanhanget som next-gen gånger två.

Tillägg:
Jag hade ganska tidigt bestämt mig för att köra naturell - likt Misty - helt utan cyberware och tatueringar. Med det första implantatet man får med ammo count - som man tvingas installera - innehåller dessutom en Tiger Claws tatuering på köpet. Jag vill inte ha en jävla Tiger Claws tatuering! Och Ammo count kan jag nog klara mig utan. Förgäves googlade jag runt på hur man tar bort ett cyberware men - det går (såklart) inte.

.
Uteblivna features och kvarlämnade artefakter från en svunnen vision
Det finns till och med perks vars förmågor inte går att använda i spelet och ett helt attribut-träd som det tycks - har tagits bort utan att gränssnittet har ändrats. Kvar är ett tomt område man kan klicka på - men det händer inget. Och vissa områden i menyn kan man inte nå utan att trycka ESC och gå in igen från ett annat håll. Det vittnar om oerhörda konflikter inom utvecklingen, att inte ens så grundläggande saker fungerar, och att man inte tagit bort funktioner som inte går att använda. Som att halva teamet gått hem och sagt nu skiter vi i det här medan resten gett ut en halvfärdig produkt trots att gränssnitts-ansvarig har slutat och skrivskyddat koden.

.
Slutbetyg
Jag tonade ner alla mina förväntningar inför Cyberpunk 2077. Jag brydde mig faktiskt inte så mycket. Jag är dessutom mer för fantasy än sci-fi även om jag älskar Blade Runner och Mass Effect 1-3. Men visst såg jag fram emot det - och som gammalt Witcher fan (sedan Witcher 1, läst alla böckerna) hade jag stort förtroende för CD Project. Jag trodde att den funktionalitet som utlovats faktiskt skulle finnas där.  Kanske inte så coolt som det sades men ändå finnas - inte att 90% var rena lögner.  Tyvärr visade sig Silverhands mission mot korrumperade företag smugit sig över IRL. Hade det funnits noll hype och spelet kommit från en okänd liten utvecklare så hade jag gett tummen upp. Bra jobbat! Men nu är det CD Project vi pratar om. Det sista ärliga och transparenta spelföretaget för spelarna! Därför är det svårt att sätta ett rättvist betyg. Men om jag låtsas att spelet kom från ett okänt indieföretag som inte hade pratat om spelet NÅGONTING innan det släpptes - så skulle jag nog ge det en stark trea.

Så ja... lögnerna till trots, jag har ju ändå haft rätt kul - stadsbygget ÄR fantastiskt, stora delar soundtracket är grymt, och nyhetsuppläsarna borde få en egen eloge! Till det var vissa quest riktigt bra och att kolla bugg-compilations har blivit en ny hobby och ett effektivt sätt att höja humöret i en Corona-tät ångest-tillvaro - så en liten trea får det ändå bli. Rimligt.

Cyberbug 2077
3
Bra
+
Helt fantastisk arkitektur, stads-bygge, design (kanske det bästa som gjorts?)
+
Ljudläggning i stadsmiljöer (inte i quests)
+
Klockren och omfattande, stilren men ändå bred soundtrack
+
Att lyssna på jazz och köra motorcykel i regnet
+
Att lyssna på psyk-jazz och köra motorcykel i smala tunnlar
+
Att lyssna på retro-futuristisk synth, köra motorcykel och titta på skyskrapor
+
Helt fantastiskt osannolika surrealistiska konstnärliga och roliga buggar
+
Grymt fotoläge
+
En hel del trevliga och välskrivna quests
+
Nyhetsuppläsningarna
-
livlös open world
-
osammanhängande helhet
-
jag blir aldrig riktigt engagerad  
-
ett jävla ringande  
-
extrem dålig ai  
-
inget spelar roll  
-
för lite vardag  
-
kasst menysystem  
-
karaktärer bemöter en inte olika beroende på ens bakgrund 
-
karaktärer struntar i om man tittar på dom eller inte (utlovad funktionalitet) 
-
att inte säga något i en dialog spelar ingen roll  
-
karaktärs-customization som man aldrig får se i spelet (efter ett halvårs prat om genitalier)  
-
ingen anledning att befinna sig i lägenheten  
-
ingen anledning med storage, dator 
-
förlegade merchants  
-
man kan inte duscha normalt 
-
odynamiska relationer (en relation skulle kunna gå upp och ner)
-
staden är helt förutsägbar (strid sker endast i vissa områden)  
-
oändligt meningslös looting och levling  
-
det belönas att vara en idiot eller att trycka på space  
-
det finns inget "ekosystem" (utlovat) 
-
varför kan jag simma?  
-
varför tror folk att jag är bilhandlare?
-
varför sladdar en motorcykel som en bil, man borde trilla av?
Det här betyder betygen på FZ

Länk-tips för dom som vill gotta vidare:

En lite käck men ändå bra och underhållande recension:
CD Project are all liars
https://youtu.be/_CymqHdNYkg

För dom som vill muntra upp sig lite med bug-compilations:
Alphyx: https://www.youtube.com/watch?v=zXO-MyD7rRw
Zynxize: https://youtu.be/6Qza8tncOeM
Stazium Gaming: https://youtu.be/7PlB7oG3axg
Gamers Souls: https://www.youtube.com/channel/UCObQkzZn7o7-2zqk95mwNog

Några egna små episoder:
https://youtube.com/playlist?list=PLN3ZDifDXmHfvWeJ7B-oHYfK_-...

Medlem

Bra recension. Jag håller själv spelet vid 4/5 men har inte stött på så många stora buggar själv. Däremot är det klart att det är allt för hypat och att de lovat för mycket. De tog sig vatten över huvudet och borde erkänt det. Skjutit fram släppet till gamla konsolerna och bara släppa det till PC. Eventuellt också till nya konsolerna (då med en redan anpassad version som utnyttjat dem förstås).

Medlem
Skrivet av Fulci:

Bra recension. Jag håller själv spelet vid 4/5 men har inte stött på så många stora buggar själv. Däremot är det klart att det är allt för hypat och att de lovat för mycket. De tog sig vatten över huvudet och borde erkänt det. Skjutit fram släppet till gamla konsolerna och bara släppa det till PC. Eventuellt också till nya konsolerna (då med en redan anpassad version som utnyttjat dem förstås).

Tack kompis! Jag insåg precis att jag kanske valde en något dum titel till recensionen. Buggarna, för min del, ligger bara på plus-sidan. Jag har inte upplevt någon spel-förstörande bugg själv och dom jag har sett andra ha är surrealistiska, konstnärliga och framförallt hysteriskt roliga. Nej det som i såfall drar ner betyget är helt andra saker. Att skjuta fram släppet och vara ärliga med vad spelet var - hade naturligtvis hjälpt förtroendet för CD Project enormt mycket. Men jag tror inte spelet hade blivit mycket bättre.

Medlem

Bra recension.

Jag upplevde i princip detsamma, och ju mer jag spelade och testade mig fram desto större blev bristerna. Många gånger väntade jag på att utlovade mekaniker skulle dyka upp men insåg snabbt att detta är allt och väldigt lite, enormt enformigt och inte alls något next gen övh. Spelet har även en draw distance som går att jämföra med typ ett 14 år gammalt spel.

Spelar just nu för storyn då jag fastnat för den. Men allt annat är bara skit.


Ordo Ab Chao

Medlem

Fantastisk "sammanfattning"
Har inte upplevt några buggar förutom svävande människor/saker vilket i ett så enormt stort spel är överkommligt.
Dock är det som du skriver helt andra saker (poilsen som materialiseras bredvid dig te.x.) som drar ner upplevelsen.
Hoppas och tror att saker kan rättas till med tiden genom patchar/DLC men vi får väl se.
Hittade en hysteriskt rolig Shard där någon klagar på ett ofärdigt spelsläpp :-D, har tyvärr ingen aning hur man lägger upp en bild här..

Redaktör

Tack för recensionen, och den längsta Plus- Minus-listan i FZ:s historia!

Medlem

Förstår inte riktigt det där med duschen, vad är det du inte tycker fungerar, man kan ju duscha båda med och utan kläder?

Vad gäller vapnen på väggen så kan du bara lägga upp ikoniska vapen där.
När det gäller simma så hade jag i varje fall ett trevligt sim- och dykäventyr med Judy.


Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Du kan visst visa dina vapen i lägenheten men bara vissa "unika" vapen. Och det framgår dock inte vilka vapen det gäller utan man får testa sig fram.

I övrigt håller jag med dig på många punkter i recensionen.

Medlem
Citat:

Och förklara för mig varför jag får mer XP om jag tar ner alla personer i ett område, ja till och med dubbel XP om jag sen också dödar dom, än om jag smyger förbi alla - vilket är mycket svårare, kräver mer tålamod och planering och i de flesta fall - mer etiskt försvarbart.

Om jag kunde så skulle jag, all mekanik finns där för ett riktigt spännande smygarspel. Jag valde att spela det första 10-20 timmarna som någon slags hacker-ninja även då jag snabbt insåg att det var helt meningslöst och långt mycket svårare, så fann jag det helt enkelt långt mer engagerande. Men sedan dess har det blivit exakt samma mönster varenda gång, markera alla fiender, skjut dom i huvudet med en ljuddämpad revolver, absolut noll motstånd.

Och det går tyvärr att säga om nästan allt, en grymt bra grund finns där men det utnyttjas inte. Personligen hade jag inga skyhöga förväntningar så det blev nog ändå ett 4/5 spel för egen del, speciellt då jag knappt stött på buggar personligen.

Håller med om mycket med andra ord, och minusspalten är lagom bitter.

Pansarknekt

Grym recension, håller tom med om det mesta men har fallit för spelet utan belägg. Förra årets lir för mig. Dock så tog jag en paus när det var dags för återgående till jobb och när jag kom tillbaks till spelet började det bugga loss rätt rejält med assets som inte laddades osv. Innan dess var buggarna rätt fåtaliga tyckte jag även om fåtaliga ff är mer än vanligt i ett godkänt AAA.


Ooooh the drama!

Medlem

Riktigt bra recension och jag håller nog med om nästan allt. Stort plus för de riktigt coola bilderna också! 3/5 är nog mitt betyg också!


..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Medlem

Bra skrivet, själv lägger jag spelet på 2/5 i dags läget, dem har mycket fixa tills det blir allt dem pratat om.


heta fontäner

Medlem

Bra recension! Din resa låter som min resa.....underbar och ljuvlig tills man råkade kasta en blick åt sidan och såg att ingenting... verkligen ingenting av det man gjorde hade någon bestående betydelse.

Jag kan inte bevisa någonting men jag tycker mig kunna lukta till att något drastiskt hände under skapandets gång som gjorde att man klädde kejsaren naken. En vacker dag kanske det får sin förklaring?

Medlem

Det var ungefär såhär jag också ser Cyberbug. Tyvärr levde de inte upp till hypen. Långt ifrån. Alla som säger det är "årets bästa spel" borde ta sig en funderare igen

Medlem

spelet blir nog ett helt annat spel om 1 år GOTY utgåva.

Medlem

Bra skrivet, håller med om det mesta, jag får en känsla att du spelade och även upplevde spelet på samma sätt som jag, första timmarna var jag på stark 4:a, som sedan sjönk till en svag 3:a. Kändes som när man kommer på hur en magiker gör ett trick och underhållsvärdet sjunker drastiskt.

Jag håller verkligen med om känslan att alla i världen väntar på en över allt och att det inte är väl integrerat i ett open-world spel, för mig blev det ännu värre eftersom jag även kände som karaktär att jag var tvungen att avluta main storyn

eftersom jag höll på att dö och ramlade till marken och hosta hela tiden, samt att jag inte gillade Johhny grejen, hade hellre haft den delen som ett Bloody Baron quest

Mitt största problem med Cyperpunk är nog besvikelsen på både main storyn men och också många sido quest, hade dessa varit bättre hade jag nog kunnat se mer mellan fingrarna på övriga skavanker.

Medlem

Håller med om det mesta.
Drömmen är ju att cdpr lyckas fixa hela minus -listan, om det är en möjligt?
Minns att Witcher 3 fick mycket skit vid release men på något sätt verkar det förlåtits av många och blev bland, om inte det bästa spelet förra generationen.


🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 34" 21:9

Dex
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Det var ungefär såhär jag också ser Cyberbug. Tyvärr levde de inte upp till hypen. Långt ifrån. Alla som säger det är "årets bästa spel" borde ta sig en funderare igen

Förstår mig inte på varför så många på internet har så svårt och acceptera att andra tycker olika än dom själva.

Jag har spelat 60 timmar och har inte haft några stora problem med buggar. Hade någon bugg i början där kroppar exploderade när man la ner dom på marken och min gubbe helt plötsligt stod upp utan byxor på motorcyklen när jag var ute och körde, men har ändå haft sjukt kul med spelet.
Skulle tro att jag har Last of Us 2 som årets spel, men Cyberpunk är en klar 2:a för mig.

Ska jag inte tycka spelet är roligt och får inte ha det som årets spel för att andra kanske har haft mer problem med buggar eller inte gillar spelet?

Medlem

"Ett jävla ringande"

Bästa minuset. Känns som att man är på jobbet när det ringer alltid. Ett spel ska vara avkopplande.

Medlem

Det är inte meningen att spelare ska inta rollen som speltestare. Det blev dock väldigt tydligt i och med detta spelet.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

"Ett jävla ringande"

Bästa minuset. Känns som att man är på jobbet när det ringer alltid. Ett spel ska vara avkopplande.

Håller med. Sjukt störigt.


Corsair Obsidian 1000D* Asus x570 Crosshair VIII Formula* Ryzen 3900X* 16GB Galax HoF OcLab 4600Mhz* Nvidia RTX 3080FE* Corsair MP600 1TB* Samsung 970Evo 500GB* Rads: 2x480, 1x280, 1x140* 11 Corsair ML RGB Pro

Medlem

Det som var mest störande för mig ur din minus lista är "ett jävla ringande"
De bör minska radien för sidouppdrag som triggar detta. Alternativt bara ta bort dom från kartan och köra utdelning av dessa uppdrag (gigs) från att själv besöka eller ringa fixers. Jobbigt när det bara matas på med sidouppdrag.

Medlem

En av de bästa recensionerna. Här tas ris och ros med och man ser helheten. Ärlig och bra.

Då var min magkänsla rätt (trots 20 timmars spelning). Kan på ett sätt förstå varför många älskar spelet, jag älskar många spel som är mediokra (exempelvis rage 2 och rage 1 enbart för dess gameplay).


Who are you if im not me?

Medlem

"inga dolda quester eller intressanta saker att upptäcka utanför storyn"

Det förstajag gjorde efter ha släppts loss i världen och fick spela på egen hand, var att ta en planlös promenad i stan.
Inte jättelångt bort från hemmet så hittade jag en lite svåråtkomlig scen med ett par döda kroppar. En av dom hade en mycket roande log som förklarade scenen samt en ovanlig permauppgradering på nån skills XP. "Yes!!" Kände jag, man blir belönad av att snoka runt och utforska utanför vad kart-gpserna riktar en.

Det var en av totalt två sådana platser jag hittade i min genomspeling, trots att jag la mycket tid på att promenera och snoka runt, en stor besvikelse och bortslösad potential.

Medlem

För lite minus...

Medlem

Väldigt bra skrivet, jag håller helt med dig, det som verkligen fått mig att fastna är kartan, den är så otroligt tät, varierad och bara brutalt annorlunda från någonting jag sett tidigare.

Men det är så mycket som fattas, så mycket som känns tomt och bortglömt, eller ignorerat helt.
Bara faktumet att jag blev tvungen att modda spelet för att kunna zooma ut min minimap så man inte missar vartenda sväng man ska ta är ju helt bissart i ett sådant stort spel.


PC PS4 SWITCH

Medlem

Uppe i över 100 timmar, Spelar på Stadia och inte en crasch.
Några småbuggar men inte mer än vanligt i operworld-spel.
Snyggt och flyter på bra i 4K/30fps

Lite kort kanske, man missar väldigt mycket om man bara spelar igenom det en gång. (beror på hur man spelar)

5/5, bästa spelet 2020

Medlem
Skrivet av ompalompa:

"inga dolda quester eller intressanta saker att upptäcka utanför storyn"

Det förstajag gjorde efter ha släppts loss i världen och fick spela på egen hand, var att ta en planlös promenad i stan.
Inte jättelångt bort från hemmet så hittade jag en lite svåråtkomlig scen med ett par döda kroppar. En av dom hade en mycket roande log som förklarade scenen samt en ovanlig permauppgradering på nån skills XP. "Yes!!" Kände jag, man blir belönad av att snoka runt och utforska utanför vad kart-gpserna riktar en.

Det var en av totalt två sådana platser jag hittade i min genomspeling, trots att jag la mycket tid på att promenera och snoka runt, en stor besvikelse och bortslösad potential.

Ja, det finns dolda uppdrag, även om de inte är så många i jämförelse med de som syns på kartan. Vore kul med lite mer sådana. Kanske den svåraste saken att motivera som spelutvecklare är att göra innehåll som de flesta spelare aldrig upptäcker eller spelar, men som är enormt kul för oss som gillar att utforska.

Medlem

Vågade inte läsa allt pga vill inte spoila men det känns som ett typiskt mellan 3/5 till 2/5 spel så långt man spelat hitils.
Jag vet inte, jag föredrar nog 3rd person rpg mer än FPS-shooter "med lite rpg".
Uppdrag och gameplay osv börjar kännas "enformigt" och det känns som jag tappar intresset och spelar andra spel ist.

Medlem
Skrivet av Dex:

Förstår mig inte på varför så många på internet har så svårt och acceptera att andra tycker olika än dom själva.

Ska jag inte tycka spelet är roligt och får inte ha det som årets spel för att andra kanske har haft mer problem med buggar eller inte gillar spelet?

Jo det är väl klart att du får tycka. Men om 50% av folket säger att spelet innehåller sjukt mycket buggar och är kasst så får väl de också tycka det? Jag hade inte sagt något om det var en liten skara som tyckte det var lite sisådär småbuggigt, men det finns ju en anledning varför Sony tog bort spelet från PS Store. Då tycker jag det inte har en plats som "årets spel", men det är min egen uppfattning Smaken är som baken, och tur är väl det.

12
Skriv svar