Cyberpunk 2077 - från en rollspelsrävs perspektiv

Medlem

Bra skrivet! Det finns så många som fokuserar på spelets tekniska delar, både brister och fördelar, så kul att någon som jag känner start för rollspelsdelen.

Jag sitter inte och rollspelar karaktären likt ett vanligt penna och papper spel, men jag har en tendens att tänka "hur skulle hon reagera här" om spelföretaget lyckas bra med just story-karaktär förhållandet.

Jag har knappt 250 timmar i spelet och har då endast kört en arketyp (corpo) helt igenom. Jag kan säga att jag blev rejält påverkad av slutet, vilket förvånade mig. Jag har på sina ställen blivit påverkad av quester och precis som du säger, den bakomliggande historien runt även små "händelser" som dyker upp i världen (och inte alls är kopplade till quester) ger i vissa fall en otäck smak av vad världen innebär för de som lever i den.

Nu kör jag min streetkid och låter questerna ligga lite medan jag har roligt i staden, men jag misstänker att den linje jag satt för henne även den kommer innebära svåra val och ett inte helt lysande slut. Det är storheten med spelet i mina ögon, de lyckas få i alla fall de stora questerna att kännas meningsfulla och man känner med karaktären.


signatur

K9
:.:

Medlem
Skrivet av Gen:

Är problemet att det ser lite oskarpt ut? Har du ett nVidia kort rekommenderar jag att slänga på lite sharpening vilket lyfter fram texturerna ordentligt. Tycker personligen att det ser helt otroligt ut!

AC:Valhalla är också duktiga på att bygga världar som är varierande med små detaljer här och var men tycker Cyberpunk sticker ut med mycket bättre texturkvalitet, färger och detaljer, speciellt med nVidia sharpening påslaget (kör 0,8/0,3)

Ska prova, återkommer!

Medlem
Skrivet av Gen:

Är problemet att det ser lite oskarpt ut? Har du ett nVidia kort rekommenderar jag att slänga på lite sharpening vilket lyfter fram texturerna ordentligt. Tycker personligen att det ser helt otroligt ut!

AC:Valhalla är också duktiga på att bygga världar som är varierande med små detaljer här och var men tycker Cyberpunk sticker ut med mycket bättre texturkvalitet, färger och detaljer, speciellt med nVidia sharpening påslaget (kör 0,8/0,3)

Wow! Ser äntligen ut som spelet folk har snackat om.
Tack ska du ha!

Medlem

Har hört många säga att inga val riktigt spelar någon roll. Hur kändes det på den fronten ur ett rollspelarperspektiv? Har hört det rekommenderas att spela en enda lång gång och inte spela om det med någon annan infallsvinkel, eftersom det inte kommer kännas annorlunda.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Har hört många säga att inga val riktigt spelar någon roll. Hur kändes det på den fronten ur ett rollspelarperspektiv? Har hört det rekommenderas att spela en enda lång gång och inte spela om det med någon annan infallsvinkel, eftersom det inte kommer kännas annorlunda.

Det finns några få val som gör ordentlig skillnad men de flesta förgreningarna är egentligen bara flavour-text men ur rollspelsvinkel är det okej, illusion av valfrihet är helt okej bara det är en bra illusion. Två tekniskt sett lika slut där skillnaden bara är kontextuell gör stor skillnad för spelaren om inlevelsen är stor. Att nå slutklämmen med en cool överlägsenhet eller att nå samma resultat med en aggressiv attityd betyder en hel del för den som relaterar till sin karaktär.

Men om du letar efter många olika förgreningar som leder till helt olika resultat hela spelet igenom så har du inte mycket att hämta här.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Har hört många säga att inga val riktigt spelar någon roll. Hur kändes det på den fronten ur ett rollspelarperspektiv? Har hört det rekommenderas att spela en enda lång gång och inte spela om det med någon annan infallsvinkel, eftersom det inte kommer kännas annorlunda.

Beror ju på vems rollspelsperspektiv vi tar här, men om vi tar ett gammalt svenskt klassiskt rollspelsscenario som "Maktens Portar" till Drakar & Demoner, så är hela scenariot linjärt ur berättarsynpunkt. Hittills har det aldrig gjorts något rollspel som kan ta precis vilken vändning somhelst beroende på spelarens val på samma sätt som ett "riktigt" rollspel med en spelledare. Många har ambitiöst hävdat att de gjort detta, såklart, och vi måste nog titta tillbaks till gamla Daggerfall eller Morrowind för att hitta rollspel med såpass varierat innehåll, att det i någon djupare mening kan kallas icke-linjärt, trots att även dessa leder till (tämligen) liknande avslut.

Jag kände att till den grad jag lever mig in i värld, berättelse och karaktär - så gör "bristen" på stora konsekvenser av alla beslut att jag förblir mycket positiv över just dessa aspekter. Att säga att besluten INTE har konsekvenser är dock en sanning med modifikation. Utan att spoila kan jag säga att en del av dina val definitivt leder in dig på olika spår. MEN detta är på intet sätt djupt som i ett rollspel där man kan skapa sin helt unika karaktär, men sådana spel blir dock ofta ganska opersonliga - eftersom i flera fall blir ganska "generic" dialog fyllda av: "Välkommen XxEldMagiker777Xx - jag kommer ihåg att du <nånting som du gjorde tidigare i spelet>".

Det är sjukt svårt, för att inte säga omöjligt att ersätta en riktigt bra Dungeon Master och riktigt engagerade medrollspelare. MEN! När det kommer till min personliga upplevelse så levererar verkligen CP2077. Jag har nog inte känt att någon annan "styrt" mina val i spelet. Jag valde att fokusera på långdistansvapen, stealth och hacking. "Min V" möter samma dialogval som någon som valt att skjuta sönder allt i sin väg, med några undantag (vissa Fixers blir sura, och du får mindre betalt när du ställer till oväsen). Så jag finner ändå att jag blir tillräckligt underhållen.

Med det sagt, så skulle jag knappast bli besviken om det kom en "Director's Cut" av CP2077 som la till fler slut, möjliga vägar, eller där man fick följa V efter spelets slut på ett annat sätt.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Gen
Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Har hört många säga att inga val riktigt spelar någon roll. Hur kändes det på den fronten ur ett rollspelarperspektiv? Har hört det rekommenderas att spela en enda lång gång och inte spela om det med någon annan infallsvinkel, eftersom det inte kommer kännas annorlunda.

Har nog klarat över ett dussin quests som haft ett vägskäl. När jag läst på lite om questerna så har mitt val ibland lett till ett annat quest, ibland inte samt hur relationer med NPCs utspelas. Dock håller jag med om att side quests inte verkar påverka huvudstoryn speciellt mycket.

Medlem

Till och med i The Witcher 1 enhanced edition gör man ju många val som får olika utgångar beroende på vad man väljer och du kan få folk emot dig-
Då ska man ju ha i åtanke att The Witcher är många år äldre.
Det är ju likadant i t.ex Fallout 4... valen där ger ju olika resultat, du blir tjenis med vissa och hatad av andra osv.

Hur står sig Cyberpunk mot dessa 2 spel? Jag har fått för mig att det är mycket mer linjärt.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av shelter:

Till och med i The Witcher 1 enhanced edition gör man ju många val som får olika utgångar beroende på vad man väljer och du kan få folk emot dig-
Då ska man ju ha i åtanke att The Witcher är många år äldre.
Det är ju likadant i t.ex Fallout 4... valen där ger ju olika resultat, du blir tjenis med vissa och hatad av andra osv.

Hur står sig Cyberpunk mot dessa 2 spel? Jag har fått för mig att det är mycket mer linjärt.

Det står sig rätt slätt vad gäller C&C. Sen vet jag väl inte om Witcher eller Fallout 4 är de bästa exemplen på spel med bra C&C, faktioner etc (Age of Decadence!), men det är en annan femma.

Medlem

Sällan jag läser en recension och håller med i allt! Välskrivet och med ett resonemang som är både intressant och något jag förstår till fullo.

För mig är dina tre rollspelsaspekter verkligen grundstenarna i ett rollspel, får man till dom, då är jag mer än nöjd.

Witcher 3 har inte det mest magiska stridssystemet heller, men för min del är det sekundärt, det funkar. Världen, storyn, karaktärerna däremot..wow! Det tycker jag man lyckas med fantastiskt bra i Cyberpunk också.

Personligen föredrar jag fantasy framför sci-fi, vilket gör att jag håller Witcher 3 högre, men Cyberpunk är ett grymt spel som verkligen tog tag i mig.

Medlem
Skrivet av alias:

Då tycker jag du ska prova att spela det!

Prova? Jag har längtat efter detta spel länge och laddat upp med noveller, romaner, serietidningar, tv-serier och filmer med cyberpunktema sedan i julas. När jag läst ut Cyberpunk 2077 Trauma Team och sett på Bladerunnerfilmerna igen så ska det spelas. Nu har de hunnit patcha en hel del så förhoppningsvis så kommer det funka hyggligt på PS5.

Inaktiv

Satte just i mitt nyanlända RTX3080 och krämade upp grafiken till max och satte DLSS på quality för att testa.
Noll skillnad från mitt RTX2080. Nej, säg vad ni vill, men grafiken är verkligen inget att hurra över i CP2077 minsann.

Skrivet av shelter:

Har man mycket poäng på en viss attribut kan man ju låsa upp dörrar, känns ju ganska meningslöst att tänka att man ska satsa på det om det knappt finns nåt att gå in i, nu gör väl attributen inte bara det men du fattar. Det lilla jag testat har jag inte hittat en enda dörr som faktiskt går att låsa upp, jag vet att det finns men de är ju inte direkt vanliga.

Personligen tycker jag utforskandet är en del av ett RPG, där verkar Cyberpunk inte riktigt hålla måttet. Man får aldrig riktigt den där känslan att "wow, vad är det här, det måste jag kolla", utan det resultatet blir mer "jahapp, här gick det inte heller att gå in" eller "här var det tomt".

Nu spekulerar jag bara, men de kanske tänkte ha mer byggnader man kunde utforska men det blev en av grejerna de fick slopa, vad vet jag?

(Du nämnde open world spel, kom att tänka på AC: Odyssey, som visserligen inte är ett spel i modern stadsmiljö men det finns ju otroligt mycket att utforska i det, kände mig aldrig "låst" i det spelet)

Håller med, jag vet att många här ogillar FO4 men i den världen kan man gå runt i timmar för att plötsligt hitta någon random quest eller något ställe att utforska. Jag kände inte att i princip något jag gjorde i spelet (förutom slutvalet) påverkade spelet märkbart. De sa faktiskt att kartan må vara mindre (än the Witcher 3? Rätta mig om jag har fel) men att utforskandet på höjden skulle kompensera för detta, vilket det inte gjorde för det fanns knappt något att utforska på höjden heller.

La ner massa tid på att fundera på vilken bakgrund min karaktär skulle ha och hur hon skulle se ut, men inget av detta påverkade heller spelet i sig då man aldrig ser sin karaktär och ingen bryr sig om vilken bakgrund man har i spelet. Jag menar, till och med i Skyrim behandlas du annorlunda beroende vilken ras du har valt i början av spelet.

Kände noll engagemang för min karaktär som alltid svarade alla på ett otrevligt sätt vilket val jag än gjorde, alla konversationer kändes styrda.

Såg på kartan att det oljefält jag tidigare hade besökt i main questen var gigantiskt och körde ut dit med målet att utforska vidare. Surprise, surprise, det var avspärrat. Sjuk besviken.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Satte just i mitt nyanlända RTX3080 och krämade upp grafiken till max och satte DLSS på quality för att testa.
Noll skillnad från mitt RTX2080. Nej, säg vad ni vill, men grafiken är verkligen inget att hurra över i CP2077 minsann.

Då är du välkommen att typ aldrig delta i en diskussion om realistisk grafik med mig i alla fall.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Ambassadör
Xbox

Klar med spelet efter runt 180h. Riktigt jäkla bra, rollspelandet för sig själv var grymt. Fanns väldigt många berättelser, stora som små, som var riktigt bra dessutom. Med lite inlevelseförmåga så är det underbart. Var väldigt trevligt att slutet är radikalt olika beroende på de val man gör också, spelade igenom allihop till slut.

Inga större tekniska issues heller, lite jank här o där men inte ett enda problem med quests t.ex. Och då gjorde jag ALLT.

När jag spelat klart så ville jag bara ha mer, och mycket bättre betyg än så går det ju inte att få. Hoppas på mycket mer content framöver, med expansioner a la Witcher 3.


signatur

Jump in.

PZT
Medlem

bra recenserat Fisk ! håller helt med !

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Klar med spelet efter runt 180h. Riktigt jäkla bra, rollspelandet för sig själv var grymt. Fanns väldigt många berättelser, stora som små, som var riktigt bra dessutom. Med lite inlevelseförmåga så är det underbart. Var väldigt trevligt att slutet är radikalt olika beroende på de val man gör också, spelade igenom allihop till slut.

Inga större tekniska issues heller, lite jank här o där men inte ett enda problem med quests t.ex. Och då gjorde jag ALLT.

När jag spelat klart så ville jag bara ha mer, och mycket bättre betyg än så går det ju inte att få. Hoppas på mycket mer content framöver, med expansioner a la Witcher 3.

180 timmar! Är spelet så långt?

Medlem
Skrivet av landahl:

180 timmar! Är spelet så långt?

Tja, har 208,4h på Steam. Sen hade jag väl en 60h på Stadia som jag flyttade över savefilerna ifrån. Två genomspelningar i den tiden. Den första gjorde jag inte alla saker i, men i andra gjorde jag allt som gick att göra (både genomspelningarna gjorde jag alla sluten på visade det sig sen, även det "hemliga"). Så ja, 180h kan man lugnt slänga in där.

Medlem

Bra rescension! Jag har pendlat mellan 3 och 4 i betyg och när man isolerar vissa delar i spelet kan jag hålla med. Staden skulle jag ge 5/5 men livet i staden ger jag 2/5. Även jag är en cyberpunksfantast och rollspelsräv och har vart så i ca 30 år, men jag kan inte riktigt se rollspelsaspekten i spelet då väldigt lite i spelet finns som du kan rollspela. Likt CDPR tidigare spel kan man kanske lite snällt kalla det ett actionrpg och som sådant så spelar strider, bilkörning etcetera in.

Medlem
Skrivet av PZT:

bra recenserat Fisk ! håller helt med !

Här har vi någon som har hängt med ett bra tag. Kudos för referensen!


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Inaktiv

Klarat main story och några sidogrejer. Gillar det verkligen. Kommer nog vara mitt personliga GOTY, när det nu kom ut egentligen. Spelade det på Pro först, lite småbuggat men funkade helt ok. Nu på ps5 blev det en rejäl snäpp upp i grafiken och allmänt smidigare.

Medlem

F-n jag skrev två A4 om recensionen sen så kom jag åt en back knapp på musen.
Allt borta.
Jag sammanfattar, tack, bra rec. Ser fram emot att spela det, preloadade det vid release.
EJ spelat än.
Har bara 1080 Ti, hoppas det räcker.

Cheerio till OP

Medlem
Skrivet av SolidWorks:

F-n jag skrev två A4 om recensionen sen så kom jag åt en back knapp på musen.
Allt borta.
Jag sammanfattar, tack, bra rec. Ser fram emot att spela det, preloadade det vid release.
EJ spelat än.
Har bara 1080 Ti, hoppas det räcker.

Cheerio till OP

Borde fungera fint. Kör själv 3440x1440 med mitt 1080TI, som fick tugga spelet på low/medium.

Medlem

Tänkte försöka med 1080p med High, kanske med Ultra, min monitor är 1440p.

Medlem
Skrivet av SolidWorks:

F-n jag skrev två A4 om recensionen sen så kom jag åt en back knapp på musen.
Allt borta.
Jag sammanfattar, tack, bra rec. Ser fram emot att spela det, preloadade det vid release.
EJ spelat än.
Har bara 1080 Ti, hoppas det räcker.

Cheerio till OP

Tack bubben <3 - jag låtsas som att jag läste dina 2 x A4 och säger, grymt skrivet!


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

123
Skriv svar