UFO och Aliens, finns dom? :O

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Kolvätebaserade livsformer som är beroende av en kväve-syre-atmosfär är ju liksom... en rätt snäv definition bara det egentligen.

Fast varför är det en snäv definition, vi måste ju utgå ifrån vad vi vet och vad vi kan spekulera kring och då är det inte en snäv definition.

Vi vet väldigt mycket om universum, att det alltid kommer finnar mer vi inte vet betyder inte att vi inte vet en hel del.
Tycker det är en tråkig nedvärdering av mänsklig kunskap när folk alltjämt ska använda det vi inte vet som en ursäkt för att förringa det vi vet.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Fast varför är det en snäv definition, vi måste ju utgå ifrån vad vi vet och vad vi kan spekulera kring och då är det inte en snäv definition.

Vi vet väldigt mycket om universum, att det alltid kommer finnar mer vi inte vet betyder inte att vi inte vet en hel del.
Tycker det är en tråkig nedvärdering av mänsklig kunskap när folk alltjämt ska använda det vi inte vet som en ursäkt för att förringa det vi vet.

Bara Vintergatan (en av någonstans beräknat mellan 100 och 200 miljarder galaxer) innehåller beräknat någonstans över 100 miljarder stjärnor och vi har bara observerat exoplaneter (alltså planeter i andra stjärnsystem än vårt eget) sedan 1992, det är liksom tämligen rå statistik att vår kunskap är *extremt* begränsad som det ser ut just nu. Det är de senaste 30 åren som vi överhuvudtaget har bekräftat att planeter existerar i andra stjärnsystem, och 20 år sedan den första atmosfären kring en exoplanet kikades närmare på. Knappt 10 år sedan den första planeten som inte var en gasjätte observerades. I dagsläget känner vi till ungefär 5000 exoplaneter (se någon av källorna ovan), vilket i sammanhanget hundratals miljarder galaxer gånger en stor mängd stjärnor (lite oklart exakt vad det genomsnittliga antalet stjärnor i en galax är) är så otroligt försvinnande litet.

Vi pratar de mest grundläggande parametrarna för planeterna ovan alltså, och att då försöka extrapolera förutsättningar för liv eller hur det i så fall skulle kunna se ut... det är baserat på *väldigt* svaga grunder i dagsläget med våra begränsade observationer. Det blir mycket extrapolation från det vi observerar från och på vår egen lilla planet bland oräkneliga andra. Sen är det superintressant å andra sidan att leta gemensamma nämnare med vår lilla stenkula, så klart - inte minst för att allt mänskligheten någonsin varit med om (med några få försumbara undantag i sammanhanget) baserats på vår planet. Det görs kontinuerligt, och mer upptäcks och kikas på hela tiden.

Jag ser det inte som nedvärderande, snarare att det finns i praktiken obegränsad potential att lära sig mer. I ett kosmiskt perspektiv vet vi i princip ingenting, men det ger oss fantastiska möjligheter att lära oss.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Avstängd
Skrivet av PeTTs0n:

Bara Vintergatan (en av någonstans beräknat mellan 100 och 200 miljarder galaxer) innehåller beräknat någonstans över 100 miljarder stjärnor och vi har bara observerat exoplaneter (alltså planeter i andra stjärnsystem än vårt eget) sedan 1992, det är liksom tämligen rå statistik att vår kunskap är *extremt* begränsad som det ser ut just nu. Det är de senaste 30 åren som vi överhuvudtaget har bekräftat att planeter existerar i andra stjärnsystem, och 20 år sedan den första atmosfären kring en exoplanet kikades närmare på. Knappt 10 år sedan den första planeten som inte var en gasjätte observerades. I dagsläget känner vi till ungefär 5000 exoplaneter (se någon av källorna ovan), vilket i sammanhanget hundratals miljarder galaxer gånger en stor mängd stjärnor (lite oklart exakt vad det genomsnittliga antalet stjärnor i en galax är) är så otroligt försvinnande litet.

Vi pratar de mest grundläggande parametrarna för planeterna ovan alltså, och att då försöka extrapolera förutsättningar för liv eller hur det i så fall skulle kunna se ut... det är baserat på *väldigt* svaga grunder i dagsläget med våra begränsade observationer. Det blir mycket extrapolation från det vi observerar från och på vår egen lilla planet bland oräkneliga andra. Sen är det superintressant å andra sidan att leta gemensamma nämnare med vår lilla stenkula, så klart - inte minst för att allt mänskligheten någonsin varit med om (med några få försumbara undantag i sammanhanget) baserats på vår planet. Det görs kontinuerligt, och mer upptäcks och kikas på hela tiden.

Jag ser det inte som nedvärderande, snarare att det finns i praktiken obegränsad potential att lära sig mer. I ett kosmiskt perspektiv vet vi i princip ingenting, men det ger oss fantastiska möjligheter att lära oss.

Håller med om att det låter otroligt att vi skulle vara den enda intelligenta civilisationen i universum. Däremot så är det inte alls omöjligt att vi är den enda civilisationen i vår galax. Det kanske till och med är det troligaste scenariot eftersom vi borde ha sett några tecken på civilisationer vid det här laget.

Men jag tror att de senaste nyheterna är precis som Mr Snowden hävdar:

brrap brrap pew pew
Skrivet av Radnäv:

Njae, har inte dubbelkollat alla detaljer och finns nog en komplikation eller två men rent allmänt så är det "bara" ett problem att åka lite var som i universum (eller åtminstone vår galax) om man vill kunna "åka tillbaka / hålla kontakt med de där hemma".

Annars gäller att så länge ett skepp kan accelerera konstant under långa tider, hoppar över "detaljer" 😁, så gäller att du kan i princip åka vart du vill på drygt 2-3 år givet att du kör konstant 1G (lämpligt) acceleration halva resan och deceleration andra delen. Sekunderna precis innan och efter vändning är där 99.9% eller mer av avståndet hanteras... Två tre år är alltså tiden du upplever inuti ditt skepp och inte tiden någon på jorden upplever. Den senare tycker du varit borta några 1000 till miljarder år antagligen.

(Har inte dubbelkollat beräkningar ovan men magnituden lär stämma oavsett.)

Problemet med principen bakom konstant 1G acceleration är ju att du dessutom under halva resan ska ha konstant 1G deceleration, och allt detta ihop innebär ju att du får släpa runt på extrema mängder bränsle.

Men, i teorin stämmer ju det du säger att tid upplevs annorlunda på jorden kontra skeppet, på grund av att man befinner sig på olika platser i spacetime (vet inte vad det svenska uttrycket för detta är).
Dels på grund av olika gravitation men desto mer på grund av att ditt skepp efter kontant 1G acceleration kommer börja närma sig ljusets hastighet vilket desto mer påverkar din relation till spacetime. Men, här är vi nog mer inne på teoretiska och filosofiska floskler än faktiskt praktiskt möjliga transportmedel

Det finns ju andra teoretiska problem med att färdas i eller nära ljusets hastighet men känner att jag börjar bli rejält off topic här


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Ja, filmen Aliens finns. Den såg jag första gången på bio, en av de största filmupplevelserna. Samma med E.T. Dom hade ett coolt rymdskepp.

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Det kanske till och med är det troligaste sceneriet eftersom vi borde ha sett några tecken på civilisationer vid det här laget.

Det skulle kunna finnas 1000 andra civilisationer bara i vintergatan och chansen att vi möts är ändå minimal just pga. de enorma avstånden mellan allt samt antal planeter och stjärnor. Som att två myror hittar varann i Sahara.

Medlem
Skrivet av abso:

Det skulle kunna finnas 1000 andra civilisationer bara i vintergatan och chansen att vi möts är ändå minimal just pga. de enorma avstånden mellan allt samt antal planeter och stjärnor. Som att två myror hittar varann i Sahara.

Precis så känner jag också. Sen alla videos som b.la pentagon har släppt är riktigt intressanta, men jag vet inte riktigt vad jag skall tro om dem.

Medlem
Skrivet av lerb:

Problemet med principen bakom konstant 1G acceleration är ju att du dessutom under halva resan ska ha konstant 1G deceleration, och allt detta ihop innebär ju att du får släpa runt på extrema mängder bränsle.

Men, i teorin stämmer ju det du säger att tid upplevs annorlunda på jorden kontra skeppet, på grund av att man befinner sig på olika platser i spacetime (vet inte vad det svenska uttrycket för detta är).
Dels på grund av olika gravitation men desto mer på grund av att ditt skepp efter kontant 1G acceleration kommer börja närma sig ljusets hastighet vilket desto mer påverkar din relation till spacetime. Men, här är vi nog mer inne på teoretiska och filosofiska floskler än faktiskt praktiskt möjliga transportmedel

Det finns ju andra teoretiska problem med att färdas i eller nära ljusets hastighet men känner att jag börjar bli rejält off topic här

Hehe, precis, lite detaljer kvar att lösa. 😁

För lite kul så bad jag chat gpt att räkna på det hela lite. Rent energimässigt kom den fram till (hallucinerade?) ca 5-25kg uranium krävs för två års konstant acceleration+deceleration i 1G för ett 1 ton tungt rymdskepp (bara ett räkneexempel, olika promptar, 354 dagar "öka" till c).

Så långt inga problem, däremot 720 000 ton flytande vätgas för reaktionsmassa är ju lite problematiskt om skeppet ska väga ett (1) ton. 🤣

Antimatter var tydligen lösningen, krävs inte mycket alls där (nåja), men...

... för att återknyta till tråden, för en något mer avancerad/fokuserad civilisation än vår kanske fullt möjligt? Tidsaspekten däremot kritisk, om något/någon reser i en miljard år, vad är sannolikheten att det finns en civilisation just då när den kommer fram?

Medlem

Kul ämne!

Är uppvuxen med Arkiv-X, Närkontakt av Tredje Graden, Kontakt osv, hade en rätt ordentlig "UFO-fas" under tonåren med böcker, filmer samt diverse internet-forum och IRC-grupper. Jag tog allt jag läste och såg som sanning och var mer eller mindre övertygad om att det fanns UFO's överallt, kul tid! Har kvar sci-fi intresset fortfarande och misstänker att den tiden i min ungdom gör det lätt för mig att bli inlockad i den här typen av ämne än idag.

Som när Tic-Tac/Nimitz/Gimbal/GoFast var aktuella för ett par år sedan. Missade hype-tåget med en månad men trots det satt jag genuint och funderade över att "det kanske bekräftas snart!" efter att ha sett diverse olika UFO-vänliga kanaler på YT.

Började söka utanför UFO-hysteri-kanalerna, hittade Mick West's kanal och ptja, då sprack den bubblan rätt fort. Finns det en bra, naturlig förklaring av en video som inte kräver UFO's, då går jag med den.

Såg även "UFO Hearing-videon" igår kväll men Grusch övertygade mig ungefär lika mycket som Bob Lazar i all ärlighet. Fravor och Graves, meh. Vittnesmål räcker inte för mig, finns det inte definitivt bevis så är jag definitivt skeptisk.

Finns det intelligent liv utanför vårat solsystem? Japp, det kan jag köpa.
Kan en intelligent civilisation besökt våran planet? Inte omöjligt.
Kan en intelligent civilisation besökt våran planet inom det senaste århundradet? Inte omöjligt.
Kan en intelligent civilisation besökt våran planet inom det senaste århundradet, krascha sina farkoster (vid flera tillfällen) TROTS att dom har tillgång till teknologi som våran fysik inte har en chans att förklara och mobilitet som får stridspiloter att tappa hakan? Njae, där är gränsen på vad jag skulle kalla sannolik passerad för länge sedan.

Avstängd
Inaktiv

Tycker också detta är ett kul ämne att diskutera.
Jag tror att det finns mer eller mindre intelligent liv på andra planer. Det är ju bara en bråkdel av hela universum som har upptäckts så det borde vara ganska ologiskt om vi var den enda planeten med liv.
Men jag har svårt att tro på UFO teorierna men tycker det ändå är kul att höra vad folk tror.

Tittade på en serie som heter Ancient Aliens för flera år sedan och det var kul att höra vad de tror även att jag inte tror så mycket på deras teorier eftersom de ser något utomjordiskt i allt.

Exempelvis kunde de prata om religon och säga att de gudar, gudinnor, änglar med mera som är med i dessa religiösa skrifter egentligen var utomjordingar som kom och besökte människorna. En möjlig teori om man inte vill tro att allt bara är påhittat (om man alltså inte tror på dessa gudar, gudinnor med mera)
Men sen kunde de även ta upp om att vi människor gjorde cirklar i det vi målade på flera platser av jorden ungefär samtidigt för flera tusen år sedan och att det då måste ha varit utomjordingar som varit på dessa platser och lärt oss det. Detta är något som jag verkligen inte tror på då cirklar är någon av de enklaste symboler att göra och något som man kan se både i naturen och överallt, så det är verkligen inget konstigt att vi målade det ungefär samtidigt på olika platser av jorden.

Men det är ändå kul att lyssna på även att man själv inte tror på de teorierna.

Inaktiv
Skrivet av ZeldasCastle:

Tycker också detta är ett kul ämne att diskutera.
Jag tror att det finns mer eller mindre intelligent liv på andra planer. Det är ju bara en bråkdel av hela universum som har upptäckts så det borde vara ganska ologiskt om vi var den enda planeten med liv.
Men jag har svårt att tro på UFO teorierna men tycker det ändå är kul att höra vad folk tror.

Tittade på en serie som heter Ancient Aliens för flera år sedan och det var kul att höra vad de tror även att jag inte tror så mycket på deras teorier eftersom de ser något utomjordiskt i allt.

Exempelvis kunde de prata om religon och säga att de gudar, gudinnor, änglar med mera som är med i dessa religiösa skrifter egentligen var utomjordingar som kom och besökte människorna. En möjlig teori om man inte vill tro att allt bara är påhittat (om man alltså inte tror på dessa gudar, gudinnor med mera)
Men sen kunde de även ta upp om att vi människor gjorde cirklar i det vi målade på flera platser av jorden ungefär samtidigt för flera tusen år sedan och att det då måste ha varit utomjordingar som varit på dessa platser och lärt oss det. Detta är något som jag verkligen inte tror på då cirklar är någon av de enklaste symboler att göra och något som man kan se både i naturen och överallt, så det är verkligen inget konstigt att vi målade det ungefär samtidigt på olika platser av jorden.

Men det är ändå kul att lyssna på även att man själv inte tror på de teorierna.

Tror till och med om jag inte missminner mig att de hade en teori i ett program om att utomjordingar egentligen är vi människor som rest hit från framtiden för att studera oss.
Tror att det var i samma program som de tog upp om någon som hade varit utomhus och bara försvunnit. När de följde spåren i snön så bara försvann spåren helt plötsligt som om den personen försvann upp i rök. Några år senare så kom den personen tillbaka och enligt den så hade det där nyligen hänt eftersom personen inte hade något minne från de åren som personen var borta.
Enligt programmet så hade alltså den personen gått in i en slags tidsportal och färdats in i framtiden och att det är därför spåren bara försvann och att det är därför hen inte hade något minne av de åren som personen var borta.
De menade därför att utomjordingar använde sig av sådana tidsportaler för att kunna färdas fram och tillbaka i tiden.

Heller inget som jag tror på eftersom det låter för påhittat men ändå en rolig teori.

Skrivet av ohGr:

UFO och Aliens, finns dom?

Vilket trams säger nog dom flesta...
Det är väl bara väderballonger eller väderfenomen?
Men... "TÄNK OM"?
Om inte allt vi lärt oss i skolböckerna, faktiskt var sant, och endel faktiskt var rena lögner?

Jag gjorde ett kul experiment...
"Se alla dom här konstiga dokumentärerna som inte ens JAG tror på, och försök TRO på det!"
Nu efteråt är jag helt övertygad. UFO och Aliens finns...

Säkert är stora tidigare delar påhittat och trickfilmat genom alla år, men det finns mycket som faktiskt inte går att förklara.
Och senaste årtionderna, när vi nu alla har mobiler med högupplösta videokameror med oss, så börjar det bli lite svårare att bortförklara, än när vi levde på 1940-50-60-70-80-90-talet.

Det första exemplet som säkert många missat från CNN.

"US Navy confirms UFO videos are the real deal" från CNN 2019
https://youtu.be/60ZJQ4I7_3M

Hur förklarar man det?
Kan det vara USA´s militär som provflyger sina nya superhemliga drönare?
Visst, men dom kan ju inte färdas så fort?
Om dom befinner sig framför piloterna nu, och EN sekund senare befinner dom sig vid basen där piloterna först startade, eller dit där dom var påväg...
Tänk militärflyg lyfter från Ystad. EN sekund senare är det i Kiruna...

Otroligt spännande! Är det första jag kan få fram.
Har dom levt bland oss hela tiden?

En av toppcheferna från brittiska försvarets UK Ministry Of Defense, tillsammans med New York Post, pratar om:
"USS Nimitz, Tic Tac UFO, AATIP, FAA, the Navy and Pentagon".
Del 1 nedan av The Basement Office.
Se allihop (18 avsnitt totalt hittils)
https://youtu.be/uaSY2Zc0goQ

Se igenom några avsnitt...
UK´s försvarsminister berättar allt om UFO´s och Aliens.
Är han galen? Eller kan det ligga något bakom?

Har du några bra tips om videos och dokumentärer i samma klass?

Alien finns inte.

UFO finns men skapt av hemliga militärbaser.

Medlem

Det finns troligtvis liv på andra planeter. Vi behöver nog bara leta i vårt eget solsystem för att hitta det. Här på jorden finns det väl inte en enda död plats så liv verkar klara ganska tuffa miljöer. Om nu inte Jorden är unik då? Det vi kallar liv kanske bara är en slump, en avvikelse i ett annars dött universum där vår existens inte har någon betydelse alls för universums varande. Och när solen har bränt sönder Jorden och allt som lever på den så fortsätter universum att under eoner expandera och bli allt glesare och mörkare för att tillslut när den sista stjärnan oundvikligen slocknar falla ner i ett oändligt kallt mörker, helt utan mening eller mål.

Skriv svar