Mod-stöd är en prioritet för Stalker 2 – kanske även till Xbox

Robot
Mod-stöd är en prioritet för Stalker 2 – kanske även till Xbox

Vi lovas även mer utvecklad AI, icke-linjär handling och flera slut.

#GSC-Game-World, #Stalker-2


Medlem

Väldigt konstigt att vi inte fått se en enda gameplay vid denna tidpunkten.
Hoppas detta blir bra nu ... Risken är stor att det kommer floppa (som med allt annat nuförtiden)

Medlem
Skrivet av Levi:

Väldigt konstigt att vi inte fått se en enda gameplay vid denna tidpunkten.
Hoppas detta blir bra nu ... Risken är stor att det kommer floppa (som med allt annat nuförtiden)

Ja... och bytte de spelmotor så sent som 2020, fattar jag inte hur de ska hinna med att släppa spelet under 2021. I alla fall ett färdigt spel som är såpass komlext som S.T.A.L.K.E.R är och vad 2:an också har ambitionen att verka vilja vara.
Men X-Raymotorn kanske är lätt att konvertera över till Unrealmotorn. Vad vet jag.


Filmiskt spelande
https://www.youtube.com/channel/UCd4dYdka08xEH3InvH4zgtg

MB: ASUS Prime Z370-A | CPU: Intel Core i7 8700k, 3.7GHz | GPU: ASUS Geforce RTX 3080 TUF, 10GB | RAM: Corsair 32GB (16x2) DDR4 2666MHz | HD: 3x SSD (1x 250GB + 1x 500GB + 1TB) + Mek HDD (2 TB ). Windows 10 pro

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Ja... och bytte de spelmotor så sent som 2020, fattar jag inte hur de ska hinna med att släppa spelet under 2021. I alla fall ett färdigt spel som är såpass komlext som S.T.A.L.K.E.R är och vad 2:an också har ambitionen att verka vilja vara.
Men X-Raymotorn kanske är lätt att konvertera över till Unrealmotorn. Vad vet jag.

Ptja de kanske tar lärdom av Cyperpunk att det går bra att släppa spel för tidigt och ändå lyckas med både bra betyg och försäljning.

Medlem

Försöker hålla förhoppningarna låga på detta, men det är svårt Körde shadow of chernobyl en gång för längesen, har försökt igen men det vill sig inte riktigt. Det känns "för gammalt" på något vis. Brukar inte ha sådana problem, men jag får liksom ingen feeling för det längre.


Dildo

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Ja... och bytte de spelmotor så sent som 2020, fattar jag inte hur de ska hinna med att släppa spelet under 2021. I alla fall ett färdigt spel som är såpass komlext som S.T.A.L.K.E.R är och vad 2:an också har ambitionen att verka vilja vara.
Men X-Raymotorn kanske är lätt att konvertera över till Unrealmotorn. Vad vet jag.

Unreal-motorn verkar ha används sedan de starta upp projektet igen 2018.

"Development of a new S.T.A.L.K.E.R. 2 was announced on 15 May 2018 with a post on the Cossacks 3 Facebook page. The post links to a site that displays the text "S.T.A.L.K.E.R.2 2.0.2.1", implying a planned release year of 2021 powered by the Unreal Engine 4. In May 2018, Sergey Galyonkin, the creator of Steam Spy, tweeted that GSC Game World would create a S.T.A.L.K.E.R. 2, using Unreal Engine 4. Shortly the GSC website mentioned that the company was working on S.T.A.L.K.E.R. 2, and a teaser website appeared mentioning the release date of 2021. It was suggested that the game was still in the design phase, and was announced just before E3 2018 so it could find a publisher."
https://en.wikipedia.org/wiki/S.T.A.L.K.E.R._2#S.T.A.L.K.E.R....

2021 release verkar ganska orealistiskt dock, om de nu fortfarande var under designfas 2018, ska arbeta med en ny motor och värst av allt, samtidigt utveckla en konsol-version.

Mod-stöd dag ett är trevligt men hoppas det inte används som en ursäkt att släppa ett ofärdigt spel.

Medlem

Såg att Dmitriy Iassenev som var huvud utvecklaren för bl.a A-life systemet i första Stalker spelet, ändrat sin LinkedIn till att åter igen vara head developer på GSC Game World, verkar som de fått ihop många överlag från det gamla teamet så förhoppningsvis kan det här bli bra!

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Försöker hålla förhoppningarna låga på detta, men det är svårt Körde shadow of chernobyl en gång för längesen, har försökt igen men det vill sig inte riktigt. Det känns "för gammalt" på något vis. Brukar inte ha sådana problem, men jag får liksom ingen feeling för det längre.

Allting har sin tid. Spelet var en grym upplevelse på den tiden.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Ja... och bytte de spelmotor så sent som 2020, fattar jag inte hur de ska hinna med att släppa spelet under 2021. I alla fall ett färdigt spel som är såpass komlext som S.T.A.L.K.E.R är och vad 2:an också har ambitionen att verka vilja vara.
Men X-Raymotorn kanske är lätt att konvertera över till Unrealmotorn. Vad vet jag.

Komplext stalker?

Har spelat stalker serien och den är i mitt tycke långt ifrån komplex eller ens normal nivå av färdigt spel. De stalker spel jag spelade var minimalistiskt till story, Npcs, bossar osv. Det enda som fungerade relativt smärtfritt var själva FPS delen av spelet. Det andra var nästan ett skämt.

Antar att det går att förbättra med mods men själva grundspelen i den serien är långt ifrån färdiga spel i mina ögon. Har "tyvärr" spelat igenom stalker, clear sky och pripyat och min uppfattning är stalker otroligt lågbudget. Minns t.ex. att de försökt implementera olika grupper i clear sky som skulle strida men det hela är super buggigt och ej färdigt. I spelets grundutförande så är allting super lågbudget. Inga stora "events" eller fordon eller NPCs med någon form av "inlevelse".

Medlem

Förhoppningsvis mindre buggit än dom andra Stalker spelen.


-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Hoppas verkligen detta blir bra, då man är ett stort STALKER fan. Minns första gången man körde Shadow of Chernobyl när man fick första uppdraget med att rädda en annan, dang tror jag fick spela om den delen en drygt 20 gånger innan man lyckades. Och med lite fler mods och så så vart spelet lite mer "creepy".

Medlem
Skrivet av Izuel:

Komplext stalker?

Har spelat stalker serien och den är i mitt tycke långt ifrån komplex eller ens normal nivå av färdigt spel. De stalker spel jag spelade var minimalistiskt till story, Npcs, bossar osv. Det enda som fungerade relativt smärtfritt var själva FPS delen av spelet. Det andra var nästan ett skämt.

Antar att det går att förbättra med mods men själva grundspelen i den serien är långt ifrån färdiga spel i mina ögon. Har "tyvärr" spelat igenom stalker, clear sky och pripyat och min uppfattning är stalker otroligt lågbudget. Minns t.ex. att de försökt implementera olika grupper i clear sky som skulle strida men det hela är super buggigt och ej färdigt. I spelets grundutförande så är allting super lågbudget. Inga stora "events" eller fordon eller NPCs med någon form av "inlevelse".

Att det är lågbudget och idag inte den bästa spelupplevelsen om man jämför med nyare spel så visst det är verkligen inte för alla.
Men i mitt fall så är det atmosfären och alla mods som gör att det ligger uppe på min top 3 lista av spel någonsin.
Vet inte hur många gånger jag kört om alla 3 spelen, men som sagt de är nog definitivt inte för alla.
Om nån kan hitta vad spelen faktiskt kostade att utveckla får ni gärna slänga in det, en snabb googling gav inga resultat.

Medlem
Skrivet av Izuel:

Komplext stalker?

Har spelat stalker serien och den är i mitt tycke långt ifrån komplex eller ens normal nivå av färdigt spel. De stalker spel jag spelade var minimalistiskt till story, Npcs, bossar osv. Det enda som fungerade relativt smärtfritt var själva FPS delen av spelet. Det andra var nästan ett skämt.

Antar att det går att förbättra med mods men själva grundspelen i den serien är långt ifrån färdiga spel i mina ögon. Har "tyvärr" spelat igenom stalker, clear sky och pripyat och min uppfattning är stalker otroligt lågbudget. Minns t.ex. att de försökt implementera olika grupper i clear sky som skulle strida men det hela är super buggigt och ej färdigt. I spelets grundutförande så är allting super lågbudget. Inga stora "events" eller fordon eller NPCs med någon form av "inlevelse".

Storyn är inte särskilt komplex, nej. Men vilken handling är egentligen det?

NPC-beteende och AI överlag är faktiskt ganska komplext. Grupper och individer har sina egna mål och kan dra iväg på äventyr oboerende av spelaren. I början av första spelet görs det till exempel en räd mot en belägring i närheten. Om man är slö och inte hänger med ens kompanjoner får man gå dit senare och klara sig själv. Det är enklare att följa med strömmen och få hjälp av att man är flera. För det är ganska komplext att slåss ensam mot en grupp fiender då de faktiskt aktivt flankerar en och kastar granater om man häckar för länge på samma plats.
När man är ute och strövar i naturen kan man snubbla över uppgörelser mellan olika grupperingar som sker oberoende ens egen närvaro. Eller så snubblar man över en hög lik som redan haft sin uppgörelse utan att man ens hann se den. Man kan annars leka David Attenborough och bara sitta och titta på medan vilda djur slåss mot varandra, fastnar i en anomali eller slåss med andra människor.
Det man menar med att Stalker-världen är komplex är att det sker en väldig massa saker hela tiden oberoende av att man själv är där. Det finns liksom inte script som väntar på att man ska vara på en viss position.

Bossar? Vad är du, 12? Det finns inga bossar i spelet. Och hur kan du ens nämna ordet boss i samma mening som du beskriver något komplext? Att ha med bossar i spel är ju det mest mainstream mellanmjölk innehåll du kan ha.

Något som även räknas som komplext är att du är ganska fri att göra vad du vill. Om "fel" NPC råkar dö eller försvinna kanske ett quest inte blir tillgängligt eller avslutas för tidigt. Det finns inga magiska barriärer som gör folk immuna mot skada.

Stalker må upplevas vara låg-budget och buggigt - men budget och prestation har väl inget att göra med hur spelets olika system är designade? Om man jämför Stalker med Medal of Honor, Battlefield eller liknande så är det tydligt att Stalker har många komplexa system. I en vanlig linjär korridorskjutare är allting scriptade händelser, vilket är väldigt simpelt.

Medlem
Skrivet av Levi:

Allting har sin tid. Spelet var en grym upplevelse på den tiden.

Ja, jag tyckte det var riktigt bra när jag spelade det någon gång mellan 2011-2013.


Dildo

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Storyn är inte särskilt komplex, nej. Men vilken handling är egentligen det?

NPC-beteende och AI överlag är faktiskt ganska komplext. Grupper och individer har sina egna mål och kan dra iväg på äventyr oboerende av spelaren. I början av första spelet görs det till exempel en räd mot en belägring i närheten. Om man är slö och inte hänger med ens kompanjoner får man gå dit senare och klara sig själv. Det är enklare att följa med strömmen och få hjälp av att man är flera. För det är ganska komplext att slåss ensam mot en grupp fiender då de faktiskt aktivt flankerar en och kastar granater om man häckar för länge på samma plats.
När man är ute och strövar i naturen kan man snubbla över uppgörelser mellan olika grupperingar som sker oberoende ens egen närvaro. Eller så snubblar man över en hög lik som redan haft sin uppgörelse utan att man ens hann se den. Man kan annars leka David Attenborough och bara sitta och titta på medan vilda djur slåss mot varandra, fastnar i en anomali eller slåss med andra människor.
Det man menar med att Stalker-världen är komplex är att det sker en väldig massa saker hela tiden oberoende av att man själv är där. Det finns liksom inte script som väntar på att man ska vara på en viss position.

Bossar? Vad är du, 12? Det finns inga bossar i spelet. Och hur kan du ens nämna ordet boss i samma mening som du beskriver något komplext? Att ha med bossar i spel är ju det mest mainstream mellanmjölk innehåll du kan ha.

Något som även räknas som komplext är att du är ganska fri att göra vad du vill. Om "fel" NPC råkar dö eller försvinna kanske ett quest inte blir tillgängligt eller avslutas för tidigt. Det finns inga magiska barriärer som gör folk immuna mot skada.

Stalker må upplevas vara låg-budget och buggigt - men budget och prestation har väl inget att göra med hur spelets olika system är designade? Om man jämför Stalker med Medal of Honor, Battlefield eller liknande så är det tydligt att Stalker har många komplexa system. I en vanlig linjär korridorskjutare är allting scriptade händelser, vilket är väldigt simpelt.

Alltså jag förstår vad du menar med komplex ovan men tycker inte att det är rättvist att säga att respawna 20 klonade NPC som har noll interaktion eller variation eller direkt påverkan på någonting är så speciellt komplext. De slåss med andra varelser, punkt.

Det är inte som att världen är speciellt levande då såvitt jag vet så spawnar NPCs infinite i stalker utefter de dör (dock inte unika NPCs som du nämner ovan) Men de unika NPCs som finns i stalker är typ som en generell vendor i ett MMO i bästa fall med mininmal interaktion. Dör eller försvinner de så är det ingen som saknar dem eller påverkar något, i värsta fall så förlorar du en quest.
Har för mig att t.ex. barkeep som är viktig för handlingen är odödlig, så mycket för inga "magiska barriärer".

Det finns varelser i everquest 1 som går ut och slåss med andra NPCs, det är i stort sätt samma typ av interaktion där de spawnar för evigt när de dör.

Medlem
Skrivet av Izuel:

Alltså jag förstår vad du menar med komplex ovan men tycker inte att det är rättvist att säga att respawna 20 klonade NPC som har noll interaktion eller variation eller direkt påverkan på någonting är så speciellt komplext. De slåss med andra varelser, punkt.

Det är inte som att världen är speciellt levande då såvitt jag vet så spawnar NPCs infinite i stalker utefter de dör (dock inte unika NPCs som du nämner ovan) Men de unika NPCs som finns i stalker är typ som en generell vendor i ett MMO i bästa fall med mininmal interaktion. Dör eller försvinner de så är det ingen som saknar dem eller påverkar något, i värsta fall så förlorar du en quest.
Har för mig att t.ex. barkeep som är viktig för handlingen är odödlig, så mycket för inga "magiska barriärer".

Det finns varelser i everquest 1 som går ut och slåss med andra NPCs, det är i stort sätt samma typ av interaktion där de spawnar för evigt när de dör.

Tror du missar ett par saker
1. Ett flertal grejer gör det imponerande, första spelet utvecklades under början av 2000-2007 talet, av en liten studio i ukraina med en egen utvecklad spel motor.
Nämn gärna nåt liknande spel i från den eran som gör nåt liknande.
2. Finns en anledning varför FEAR fortsätter komma upp upp i sammanhang när man pratar om AI i spel.
GOAP är en väldigt effektiv metod, STALKER använder samma metod bara uppskruvad till öppen värld, medans FEAR är skriptat som bara den.
3. Du säger att det inte är speciellt komplex men ger inga förslag på vad som i dina ögon faktiskt är det?
Dessutom ju mer jag tänker på det så kommer jag inte på några andra spel som gör nåt liknande ens idag.
Längesen AI rörde sig framåt, speciellt i fps.
Finns nog en handfull som te.x alien isolation, last of us har jag hört har ganska bra AI inte spelat det själv.
Men de är båda i väldigt skriptade miljöer.

Medlem

Vågar inte hoppas på 2021-relase, men har höga förväntningar på stämning och miljö i det här spelet. Älskade föregångarna.

Lite oroande att spelet utvecklas till flera plattformar, men den ekonomiska uppsidan är såklart svår att ignorera för en mindre studio.

Medlem
Skrivet av Wattem:

Tror du missar ett par saker
1. Ett flertal grejer gör det imponerande, första spelet utvecklades under början av 2000-2007 talet, av en liten studio i ukraina med en egen utvecklad spel motor.
Nämn gärna nåt liknande spel i från den eran som gör nåt liknande.
2. Finns en anledning varför FEAR fortsätter komma upp upp i sammanhang när man pratar om AI i spel.
GOAP är en väldigt effektiv metod, STALKER använder samma metod bara uppskruvad till öppen värld, medans FEAR är skriptat som bara den.
3. Du säger att det inte är speciellt komplex men ger inga förslag på vad som i dina ögon faktiskt är det?
Dessutom ju mer jag tänker på det så kommer jag inte på några andra spel som gör nåt liknande ens idag.
Längesen AI rörde sig framåt, speciellt i fps.
Finns nog en handfull som te.x alien isolation, last of us har jag hört har ganska bra AI inte spelat det själv.
Men de är båda i väldigt skriptade miljöer.

1. Mina favoriter är Thief, där har vi komplext spel, ljus, ljud och fiender som reagerar på allt. Goldeneye var otroligt för sin tid. Halo combat evolved tror aldrig jag sett bättre AI i ett spel från början på 2000 talet. Annars är väl strategispel otroligt komplexa spel, typ age of empires?

Du tycker att spelet förtjänar beröm för att det var få personer som skapade det och att det har ett bra stridssytem/ai, Men hur är resten av spelet? Ett spel blir inte bättre för att få personer ligger bakom utvecklingen. Det blir inte mer komplex AI bara för att 3 personer skapade det. Dock förtjänar de som gjort det mer beröm.

Jag har spelat igenom hela stalker serien och tycker inte att det kändes speciellt på någon sätt tyvärr. Då har jag faktiskt bättre minnen från Fear som du nämnde. Jag har dock svårt att utala mig om hur komplext själva stridssystemet bakom spelet är och jag spelade inte på svåraste. Det jag minns bäst från stalker serien är väl hur de försökte skapa ett super avancerat stridssystem med ett helt gäng olika grupperingar som slåss i "realtid" på kartan och tar över olika ställen. Tyvärr så upptäckte jag snart under spelningen att de typ övergett eller misslyckats att skapa ett fungerande system som istället är väldigt obalanserat och fullt med buggar och konstiga respawns av fiender i mängder där det är otroliga problem med att försöka ta över ett ställe där fiender respawnar.

Jag tycker spelet är dåligt rent ut sagt och att allting är ”billigt” gjort. Att spelet inte är kul helt enkelt. Det fattas på tok för mycket grejer. Det ser jag som ej komplext. Hela summeringen av spelet. Alla trådarna håller inte ihop.

Själva övergripnde handlingen/historien och själva spelmotorn är helt OK, Stridssystemet är också helt Ok. Jag har inte problem med FPS delen av spelet. Det bara det taffliga utförandet där det springer runt 20 klonade ”Hans Hansson” eller ”Hans Svensson”. Eller att ”städerna” består av 10 klonade ”Hans Hansson” som står och säljer ammunition och säger Hej, Hejdå. Har du tur får du ut två meningar med en quest. Det är allt du möter och ser. Det var otroligt deprimerande låg kvalitet på alla NPCs och presentationen av storyn och fullt med buggar.

Att du får springa överallt trots väldigt stora avstånd då de inte "hunnit" eller orkat göra några fordon eller att det inte finns några unika varelser/fiender som sticker ut i bland alla kloner eller ens någon tillstymmelse till inlevelse. All story får du i taffliga radio meddelanden utan inlevelse. Jag kommer knappt ens ihåg några minnesvärda scener mer än störande buggar och moment där jag såg fiender respawna mitt framför ögonen. Till råga på allt så är det ett single player spel där allting ska vara gjort för spelaren.
Jag hade haft lite mera förståelse om det varit multiplayer baserat.

Medlem
Skrivet av Izuel:

1. Mina favoriter är Thief, där har vi komplext spel, ljus, ljud och fiender som reagerar på allt. Goldeneye var otroligt för sin tid. Halo combat evolved tror aldrig jag sett bättre AI i ett spel från början på 2000 talet. Annars är väl strategispel otroligt komplexa spel, typ age of empires?

Du tycker att spelet förtjänar beröm för att det var få personer som skapade det och att det har ett bra stridssytem/ai, Men hur är resten av spelet? Ett spel blir inte bättre för att få personer ligger bakom utvecklingen. Det blir inte mer komplex AI bara för att 3 personer skapade det. Dock förtjänar de som gjort det mer beröm.

Jag har spelat igenom hela stalker serien och tycker inte att det kändes speciellt på någon sätt tyvärr. Då har jag faktiskt bättre minnen från Fear som du nämnde. Jag har dock svårt att utala mig om hur komplext själva stridssystemet bakom spelet är och jag spelade inte på svåraste. Det jag minns bäst från stalker serien är väl hur de försökte skapa ett super avancerat stridssystem med ett helt gäng olika grupperingar som slåss i "realtid" på kartan och tar över olika ställen. Tyvärr så upptäckte jag snart under spelningen att de typ övergett eller misslyckats att skapa ett fungerande system som istället är väldigt obalanserat och fullt med buggar och konstiga respawns av fiender i mängder där det är otroliga problem med att försöka ta över ett ställe där fiender respawnar.

Jag tycker spelet är dåligt rent ut sagt och att allting är ”billigt” gjort. Att spelet inte är kul helt enkelt. Det fattas på tok för mycket grejer. Det ser jag som ej komplext. Hela summeringen av spelet. Alla trådarna håller inte ihop.

Själva övergripnde handlingen/historien och själva spelmotorn är helt OK, Stridssystemet är också helt Ok. Jag har inte problem med FPS delen av spelet. Det bara det taffliga utförandet där det springer runt 20 klonade ”Hans Hansson” eller ”Hans Svensson”. Eller att ”städerna” består av 10 klonade ”Hans Hansson” som står och säljer ammunition och säger Hej, Hejdå. Har du tur får du ut två meningar med en quest. Det är allt du möter och ser. Det var otroligt deprimerande låg kvalitet på alla NPCs och presentationen av storyn och fullt med buggar.

Att du får springa överallt trots väldigt stora avstånd då de inte "hunnit" eller orkat göra några fordon eller att det inte finns några unika varelser/fiender som sticker ut i bland alla kloner eller ens någon tillstymmelse till inlevelse. All story får du i taffliga radio meddelanden utan inlevelse. Jag kommer knappt ens ihåg några minnesvärda scener mer än störande buggar och moment där jag såg fiender respawna mitt framför ögonen. Till råga på allt så är det ett single player spel där allting ska vara gjort för spelaren.
Jag hade haft lite mera förståelse om det varit multiplayer baserat.

Alla de du nämner har bra AI och STALKER serien har det också även om du inte ser det eller tycker det är "billigt" det använder många tricks som även dina exempel gör. Åter igen det är inte för alla i slutändan så handlar det om smak, du verkar uppenbarligen inte tycka om det även om andra gör det.
Men det verkar inte ha att göra speciellt mycket med systemen i spelen uppenbarligen, förstår dock inte varför du lirade igenom alla tre om de nu är så dåliga dock.

Sen att det finns brister är väl ingen som sticker under stolen med, men jag kan fortfarande uppskatta det de försökt göra vilket är något rätt unikt i spelvärlden speciellt men tanke på vilken era och litet team de haft.

Medlem

Jag tror att om de tar processen på allvar, blir det bättre än Cyberpunk 2077 ...

1
Skriv svar