Spelutvecklar biografier?

Spelutvecklar biografier?

Någon här inne som har tips på biografier/memoarer av spelutvecklare?

Såg för ett tag sen att Sid Meier släppt en bok som heter "Sid Meier´s Memoir!" https://www.adlibris.com/se/bok/sid-meiers-memoir-97813240058...

Har inte läst den dock, har ingen aning om den är bra och värd att sätta tänderna i, vi får se.

Medlem

Jag kan skriva en om några år, men det blir nog varken intressant eller särskilt upplysande, troligen i storlek av en pamflett eller en sådan där utvikningsbar turistguide.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag kan skriva en om några år, men det blir nog varken intressant eller särskilt upplysande, troligen i storlek av en pamflett eller en sådan där utvikningsbar turistguide.

Masters of doom hade ju ett helt segment om hur de slog sönder en dörr med en battleaxe så spelutvecklingen är ju bara en detalj, jag tror du har mycket du kan fylla en bok med!

Medlem

Sam J Lundvall är väl inte en spelutvecklare men han skulle LÄTT med sina böcker kunna inspirera till riktigt galna spel.
Mot tidhavets stränder (som följetong i Lundwalls fanzine Science Fiction-Nytt 1959-1962, ej avslutad)
Jag är människan (som följetong i fanzinet Science fiction forum 1963-1965)
Visor i vår tid (1966)
Inga hjältar här (1972)
Uppdrag i universum (1973)
Alice, Alice! (1974)
King Kong Blues (1974)
Bernhards magiska sommar (1975)
Mörkrets furste: eller, Djävulstornets hemlighet (1975)
Tio sånger och Alltid Lady Macbeth (1975)
Gäst i Frankensteins hus (1976)
Mardrömmen (1977)
Fängelsestaden (1978)
Flicka i fönster vid världens kant (1980)
Crash (1982)
Tiden och Amélie (1986)
Frukost bland ruinerna (1988)
Gestalter i sten (1988)
Vasja Ambartsurian (1990)
Zap! (1992)
Staden vid tidens ände eller Sam Spade i kamp mot entropin (1993)


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Som ovan sagt, ge mig några år så kan jag skriva ihop något! ...Måste jag vara en lyckad spelutvecklare också?

Medlem

Richard Garriott har skrivit en.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Inte en biografi per se men ändå en väldigt intressant bok om spelutvecklare är Blood, Sweat, and Pixels av Jason Schreier. Rekommenderas starkt!

Iwata, Schreier och Garriot - bra tips! Och Masters of Doom har inte jag inte heller läst.

Medlem

Master of Doom är väldigt bra och underhållande. Framförallt om man växte upp med Commander Keen, wolf3D, doom & Quake

1
Skriv svar