Yaw 2 – "billig" rörelsesimulator på Kickstarter i dag
Stol som simulerar spelens rörelser, från 790 dollar.
Ser ruskigt frestande ut,
En utrymmesfråga och vad kan man nu tänkas behöva säga för att motivera ett inköp till sin respektive?
Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.
Ser ruskigt frestande ut,
En utrymmesfråga och vad kan man nu tänkas behöva säga för att motivera ett inköp till sin respektive?
Precis, det där ser ju ut som en våt dröm men jag vetefan hur jag skulle få igenom det här hemma..
Ser lite bekvämare ut än den första varianten där man satt mer som i en skål, även fast den kan luta mer åt sidorna.
Ser lite bekvämare ut än den första varianten där man satt mer som i en skål, även fast den kan luta mer åt sidorna.
Men den fick bra mottagande - därför tror jag deras nya kommer rocka.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Det vi ser i klippet är en stol/maskin som rör sig i 3 riktningar. Så om man beställer får man en sämre variant..?
Ungefär så ja. Du får funktionaliteten i bilden nedan om du beställer nu. Sen får du en förfrågan om du vill köpa en Yaw Platform vid senare tid som gör att stolen kan snurra 360 grader.
Alla early bird pledges (för försvann nog snabbt, så nu är det $1090 som gäller, vilket fortfarande är billigt då liknande plattformar brukar gå för $3000 och uppåt. Skulle dock aldrig lägga så mycket pengar på en Kickstarter, men om den realiseras, vilket den säkert kommer göra, så känns det ändå lovande med ett billigare alternativ än det som finns idag.
Såg inte ut att leverera särskilt övertygande "g-krafter". Har inte testat någon rörelseplatform själv men har svårt att tro att det ska vara nå vidare bekvämt eller inlevelsefullt. Tror i så fall att plattformar som bara rör sig lite grann skulle vara bättre
Jordens gravitation är det som levererar g-kraften i dessa setups, så om du lutar stolen bakåt så ger gravitationen känslan av att du accelererar frammåt och om du svänger kraftigt så kan du tilta stolen sidledes för att simulera g-krafter åt sidorna.
Utanför riktig acceleration så finns det inget annat sätt att simulera g-krafter.
Men det är fortfarande riktiga g-krafter man upplever, utan citationstecken!
Såg inte ut att leverera särskilt övertygande "g-krafter". Har inte testat någon rörelseplatform själv men har svårt att tro att det ska vara nå vidare bekvämt eller inlevelsefullt. Tror i så fall att plattformar som bara rör sig lite grann skulle vara bättre
För många många år sen provade jag nå liknande.
Det var betydligt simplare och man tittade på en skärm som säkert inte var större än 32" framför sig.
Redan det tyckte jag gav inlevelse om man tittade på skärmen.
En sån här tror jag kan göra väldigt mycket för inlevelsen, speciellt om man kör med VR headset.
Gillar att de slängde in ett klipp med en snubbe som sitter och jobbar med sin laptop också.
"Nej älskling, jag lovar att det är för distansjobb och inte ett speltillbehör!"
Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus
Jordens gravitation är det som levererar g-kraften i dessa setups, så om du lutar stolen bakåt så ger gravitationen känslan av att du accelererar frammåt och om du svänger kraftigt så kan du tilta stolen sidledes för att simulera g-krafter åt sidorna.
Utanför riktig acceleration så finns det inget annat sätt att simulera g-krafter.
Men det är fortfarande riktiga g-krafter man upplever, utan citationstecken!
Ja visst, men man känner ju ändå skillnad i kroppen på acceleration framåt jämtemot att du lutas bakåt. Har svårt att tro att det skulle kännas trovärdigt, men har som sagt inte testat själv.
Ja visst, men man känner ju ändå skillnad i kroppen på acceleration framåt jämtemot att du lutas bakåt. Har svårt att tro att det skulle kännas trovärdigt, men har som sagt inte testat själv.
Förmodligen inte så trovärdigt men definitivt inlevelsefullt! Lär ju stegra markant bara av det faktum att man faktiskt trycks bakåt i stolen när man accelererar, och kastas framåt om man tvärbromsar.
Eller kastas åt sidorna vid hastiga svängar.
Tror dock VR är ett måste för att detta ska kännas riktigt rätt.
Annars har jag läst många som påstår att den mest realistiska känslan är med sim-stolar som har vickande paneler som simulerar trycket man känner i rygg, rumpa, lår och sidor iom rörelserna. Dessa vickar inget och man känner ingen kraft som kastar en fram eller bak men det visuella intrycket i kombination med tryck på rätt ställen vid rätt tillfällen ska i princip lura hjärnan att det är "på riktigt".
Har inte testat själv men flygsimmare och piloter har hajpat upp denna typ av stol mycket så nått borde det väl ligga i det:
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Ja visst, men man känner ju ändå skillnad i kroppen på acceleration framåt jämtemot att du lutas bakåt. Har svårt att tro att det skulle kännas trovärdigt, men har som sagt inte testat själv.
För att du har en referenspunkt i verkliga livet, du ser vad upp och ner är och kroppen fattar snabbt att accelerationen du upplever från gravitation enbart är gravitation, men om du smäller på en vr hjälm så du förlorar alla yttre referenspunkter så kommer din hjärna uppfatta gravitationsändringen som acceleration.
1G är ju 1G oavsett vart det kommer ifrån. Det är därför man kan få känslan av att sväva i ett plan som faller i rätt hastighet, även om du bara faller. Eller att kunna simulera gravitation på en snurrande rymdstation även om det bara handlar om acceleration från centrifugalkraft.
Jo visst det är kanske fränt men tror inte jag skulle vilja använda en sådan stol mer än några minuter, om man inte kör på typ lägsta settingen.
Dessutom blir gkrafterna lite bakvända. När du tvärbromar så faller stolen framåt, dvs du får tryck i ryggen som borde symbolisera acceleration framåt, tills dess att stolen står stilla och du får gkraft från rätt håll igen. Så säg om man kör en rally simulator där det bromsas och gasas och svängs väldigt hastigt så blir gkrafterna typ halva tiden felvända. däremot i en flygsimulator där det svängs lite långsamt kanske det fungerar bättre
Den stolen som du länkade till skulle jag personligen hellre spela på än den där yaw 2
krafterna blir ändå inverterade som jag skrev i förra inlägget. Men ja det är säkert rätt kul en stund ändå och den gör säkert en hel del för inlevelsen trots allt.
Vilken mördarstol!
In before någon trasslar in sig i sladdar, klämmer sönder saker, husdjur, barn, fruga och dör på kuppen.
Jag är tveksam =/
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]