Skribent
Skrivet av Kris:

Ah ok. Det är ju ett stort minus om motivationen försvinner efter man har dött. Så var det inte i Hades exempelvis. Om inte den motivationen finns där då vetitusan om det är värt att köpa det för 800 kr, mer än 4 ggr högre än Hades.

Det är min upplevelse. En del andra kritiker verkar älska spelet.
Men för mig är Returnal inte alls lika välbalanserat eller motiverande att spela vidare som Hades. Inte för att det är för svårt, utan för att det inte direkt ger mig mycket till morot. Storyn är småtrist och varken vapen eller modifikationer ändrar speciellt mycket hur man tar sig an striderna, så det blir som sagt lite enahanda.

Fortfarande ett välgjort actionspel, men för mig funkar det bäst i lagom doser åt gången.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Det är min upplevelse. En del andra kritiker verkar älska spelet.
Men för mig är Returnal inte alls lika välbalanserat eller motiverande att spela vidare som Hades. Inte för att det är för svårt, utan för att det inte direkt ger mig mycket till morot. Storyn är småtrist och varken vapen eller modifikationer ändrar speciellt mycket hur man tar sig an striderna, så det blir som sagt lite enahanda.

Fortfarande ett välgjort actionspel, men för mig funkar det bäst i lagom doser åt gången.

Intressanta observationer, klart avgörande för om det blir köp eller ej. För egen del sparar jag pengarna till RE Village.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Skribent
Skrivet av Kris:

Intressanta observationer, klart avgörande för om det blir köp eller ej. För egen del sparar jag pengarna till RE Village.

Mjo, man har ju inte råd att punga ut med mellan 700-850 spänn för ett spel var och varannan dag.

Dex
Medlem

Här har vi Digital Foundrys genomgång av spelet. Alltid kul att titta på. Dom gillar verkligen spelet.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Sambo! It Takes Two är parterapi-material. På samma sätt är väl A Way Out brödramaterial.

A way out kostar 90 kr just nu på PSN.

Du skriver brödramaterial.

Om jag inte minns fel så räcker det med att jag köper spelet sedan kan jag bjuda in en annan vän?

Om ja, då blir det ett köp så att jag kan spela med min storebror.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Har spelat i runt en timme nu och jag gillar det verkligen så här långt. Intressant story, skitgrymt ljud, suverän grafik, klockren spelkontroll och mycket stämningsfullt. Har bara dött en gång än så länge men varit nära flera gånger.

Medlem

Spelat runt 6-8timmar, riktigt fränt men svårt som fan. Omgivningen är super och ljudbilden är grym med hörlurar. Tveksamt om jag kommer klara av spelet då jag är för kass o spelet är för svårt. Orkar bara spela några timmar i stöten då det känns för jobbigt o börja om från början hela tiden utan framsteg. Ja får man inga nya permanenta grejer man får ha kvar så ja då spenderar man tid för ingenting.

Medlem

Har spelat en 5-6 timmar hittills och måste dessvärre säga att Returnal är ett av de tråkigaste roguelike-spelen jag spelat. I Dead Cells, Hades eller mer souls-liknande spel såsom Remnant of the ashes så finns det ständigt en känsla av progression genom att du långsamt bygger upp din karaktär med permanenta uppgraderingar som gör det enklare att ta sig vidare i spelet. I Returnal behåller du ingenting. Därutöver så verkar antalet variationer på hur miljöerna kan sättas samman vara relativt lågt vilket gör att man ständigt springer runt i "samma sak". Tror inte jag tar mig igenom spelet - och skulle avråda alla som vill ha någon form av progression i sina spel från att köpa. 2/5.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Spelat runt 6-8timmar, riktigt fränt men svårt som fan. Omgivningen är super och ljudbilden är grym med hörlurar. Tveksamt om jag kommer klara av spelet då jag är för kass o spelet är för svårt. Orkar bara spela några timmar i stöten då det känns för jobbigt o börja om från början hela tiden utan framsteg. Ja får man inga nya permanenta grejer man får ha kvar så ja då spenderar man tid för ingenting.

  1. Övning ger färdighet. Fortsätt nöta så kommer du till slut klara det.

  2. Är det inte belöning nog om du haft roligt under tiden du spelat?

Spelade det för första gången igår kväll och vilken härlig audiovisuell upplevelse det var.
Accepterade väldigt fort att man kommer få börja om väldigt många gånger innan man blivit duktigare haha.

Finns mycket utrymme för mig att bli betydligt bättre.
Ser fram emot nästa omgång 😁

Medlem
Skrivet av jeppe109:
  1. Övning ger färdighet. Fortsätt nöta så kommer du till slut klara det.

  2. Är det inte belöning nog om du haft roligt under tiden du spelat?

Spelade det för första gången igår kväll och vilken härlig audiovisuell upplevelse det var.
Accepterade väldigt fort att man kommer få börja om väldigt många gånger innan man blivit duktigare haha.

Finns mycket utrymme för mig att bli betydligt bättre.
Ser fram emot nästa omgång 😁

Jo det är jätte kul...ibörjan. Insupa alla nya ställen men när du kört ett tag så börjar det avta. När du suttit en halv dag och inte fått några nya permanenta framsteg börjar det där roliga bytas ut mot irritation och frustation.

ZF
Medlem
Skrivet av Tobhah:

Har spelat en 5-6 timmar hittills och måste dessvärre säga att Returnal är ett av de tråkigaste roguelike-spelen jag spelat. I Dead Cells, Hades eller mer souls-liknande spel såsom Remnant of the ashes så finns det ständigt en känsla av progression genom att du långsamt bygger upp din karaktär med permanenta uppgraderingar som gör det enklare att ta sig vidare i spelet. I Returnal behåller du ingenting. Därutöver så verkar antalet variationer på hur miljöerna kan sättas samman vara relativt lågt vilket gör att man ständigt springer runt i "samma sak". Tror inte jag tar mig igenom spelet - och skulle avråda alla som vill ha någon form av progression i sina spel från att köpa. 2/5.

Du får kanske bara försöka "nöta" mer än 6 timmar helt enkelt. För tydligen så finns det permanenta uppgraderingar även i Returnal.

Medlem
Skrivet av ZF:

Du får kanske bara försöka "nöta" mer än 6 timmar helt enkelt. För tydligen så finns det permanenta uppgraderingar även i Returnal.

De finns, men det handlar snarare om förmågor som gör att man nå nya platser (tänk metroid) och inget som gör din karaktär starkare.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Jo det är jätte kul...ibörjan. Insupa alla nya ställen men när du kört ett tag så börjar det avta. När du suttit en halv dag och inte fått några nya permanenta framsteg börjar det där roliga bytas ut mot irritation och frustation.

Exakt så jag känner. Körde några timmar till innan - tror inte jag hade roligt en enda minut.

Avstängd

Karen in Space.

Snacka om att dra nytta av det inte finns så många titlar till PS5.. det är ju ett trehundrakronorsspel, max.

Medlem

Blev lite roligare nu då jag tog ett babysteg fram, kom precis fram till område 3 efter att spöat bossen för område 2, tog han på första försöket som tur va. Va så nära att dö så jag hade nog stängt av där om jag dött vilket inte va långt ifrån...

Vägen igenom va inte skicklighet utan mer tur med att det blev random lättare saker än vanligt...
Nu får man köra om tidigare områden och söka igenom ställen man inte hade tillgång tidigare och se om man hittar mer glyphs.

Ibland kan man få otur att dö genom att man går in i ett rum för att få lite healing, man tror det är de där rummen med prylar men istället blir man inlåsts i ett litet rum med en miniboss som är jobbigare fan själv.

Medlem

Ibland kan det vara bra att spara på saker från sina mardrömar. För då kanske man kan få en extra chans.....

Medlem
Skrivet av Dex:

Här har vi Digital Foundrys genomgång av spelet. Alltid kul att titta på. Dom gillar verkligen spelet.

https://www.youtube.com/watch?v=8gXNem1Vyz4

Intressant, det verkar renderas i 1080p och sen skalas upp till 4K i två steg med olika tekniker. Får verkligen ps5an att svettas tydligen.

Medlem

10h timmar in. Tror jag avbryter nu. Inte för mig.

+ låter bra
- ingen progression
- alldeles för långa runs
- för mycket risk, för lite reward
- slumpen av fiende blir "helt galen" i vissa rum

Medlem
Skrivet av maq777:

10h timmar in. Tror jag avbryter nu. Inte för mig.

+ låter bra
- ingen progression
- alldeles för långa runs
- för mycket risk, för lite reward
- slumpen av fiende blir "helt galen" i vissa rum

Håller med dig om för långa runs, har nu suttit vad som känns som hela dagen, kanske 6 timmar på denna run jag är på nu. Håller på och luffsar runt på område 3, jag googlade och tydligen finns det 6 områden så knappt halvvägs då antar jag. Tog matpaus nu med spelet igång ja. Önska man kunda spara och stänga ner o göra något annat o fortsätta typ imorgon. Jag hade nog uppskattat spelet mer om det va ett vanligt äventyr/shooter spel. Har kört igenom o plockat allt från början istället för att ta genvägar och har gigantiskt hälsomätare med 4 hälsoförmål vid kris men inners inne vet jag att alla mina bonusar lär försvinna och jag får börja om, bara en tidsfråga...

Kollade datorn i skeppet och tydligen hade jag spelet 12 timmar och dött 20gånger när jag började idag.

Skribent
Skrivet av maq777:

10h timmar in. Tror jag avbryter nu. Inte för mig.

+ låter bra
- ingen progression
- alldeles för långa runs
- för mycket risk, för lite reward
- slumpen av fiende blir "helt galen" i vissa rum

Just för långa runs är definitivt ett av spelets problem. Man borde kunna spara i säkra rum som är tömda på fiender, som i Hades.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Håller med dig om för långa runs, har nu suttit vad som känns som hela dagen, kanske 6 timmar på denna run jag är på nu. Håller på och luffsar runt på område 3, jag googlade och tydligen finns det 6 områden så knappt halvvägs då antar jag. Tog matpaus nu med spelet igång ja. Önska man kunda spara och stänga ner o göra något annat o fortsätta typ imorgon. Jag hade nog uppskattat spelet mer om det va ett vanligt äventyr/shooter spel. Har kört igenom o plockat allt från början istället för att ta genvägar och har gigantiskt hälsomätare med 4 hälsoförmål vid kris men inners inne vet jag att alla mina bonusar lär försvinna och jag får börja om, bara en tidsfråga...

Kollade datorn i skeppet och tydligen hade jag spelet 12 timmar och dött 20gånger när jag började idag.

Hur lyckas man spela så långt på en run?
Jag brukar ta genvägen och försöka lära mig fiendemönster.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Hur lyckas man spela så långt på en run?
Jag brukar ta genvägen och försöka lära mig fiendemönster.

Det är lätt, istället för att ta genväg och gå till område 3 så kör man igenom område 1 och 2 och dödar allt och tar alla items du kan. Du får mer uppgraderingar och vapenstyrka på så vis och får det lättare.

Medlem

Ca 20 timmar in nu och känner mig kluven, även om jag har riktigt skoj. Hade det inte varit för att gameplayen är så tajt, med följdsamma kontroller och kul "bullet hell", så hade jag lagt spelet åt sidan vid det här laget. Satan vad krävande det är!

Har kommit till den femte "biomen" där jag återigen stött på patrull. Känns inte som att man har något annat val, nu när fienderna är så tuffa, än att springa runt i 2 h och samla på sig saker för att ha en chans. Och då svider det när man dör!

Rent grafiskt är jag faktiskt måttligt imponerad. Visst är effekterna snygga och färglada, men det stannar också där. Texturer, karaktärer och annat känns smetigt på något vis.

7 av 10 än så länge! Hoppas att "slutet" golvar mig.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Det är lätt, istället för att ta genväg och gå till område 3 så kör man igenom område 1 och 2 och dödar allt och tar alla items du kan. Du får mer uppgraderingar och vapenstyrka på så vis och får det lättare.

Men man behöver ju inte... Du får ju vapenuppgradering gratis till level 9 på område 3 vilket räcker långt 👍

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Men man behöver ju inte... Du får ju vapenuppgradering gratis till level 9 på område 3 vilket räcker långt 👍

Vill jag vara förberedd eller inte ja det är frågan med detta spel. Nu är det ju inte bara vapen lv, det är mer än så.

Medlem

har dött ett 15-tal gånger nu på första bossen. fattar inte det här jävla spelet. jag samlar på mig så mycket health som möjligt fram till bossen, plockar på mig astronaut dockan om möjligt, levlar vapnet till 5-6 osv, men likfuckingförbannat dör jag alltid på fas 3. på FÖRSTA BOSSEN.

git gud i all ära men vafan är detta. jag har flugit igenom alla soulsborne, sekiro, i stort sett alla soulslikes och roguelikes som finns, men här kommer jag inte ens förbi första bossen. jag hatar inte på spelet, utan det är ju uppenbart mig det är fel på, fattar bara inte vad eller varför.

Medlem
Skrivet av quadratis:

har dött ett 15-tal gånger nu på första bossen. fattar inte det här jävla spelet. jag samlar på mig så mycket health som möjligt fram till bossen, plockar på mig astronaut dockan om möjligt, levlar vapnet till 5-6 osv, men likfuckingförbannat dör jag alltid på fas 3. på FÖRSTA BOSSEN.

git gud i all ära men vafan är detta. jag har flugit igenom alla soulsborne, sekiro, i stort sett alla soulslikes och roguelikes som finns, men här kommer jag inte ens förbi första bossen. jag hatar inte på spelet, utan det är ju uppenbart mig det är fel på, fattar bara inte vad eller varför.

Jag hade lite jobbigt med den bossen också, samlade på mig hälso, vapen och föremål för att kunna hela upp mig inför mitt sista försök. Vid den tidpunkten hade jag dock lärt mig hans attackmönster så pass att jag tog bara skada 2 gånger under hela fighten....

Medlem

Tips är att använda skeppet för hela och använd healing items som ligger på backen till att öka maxvärdet på din hälsa istället, kan hjälpa lite iaf.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Sambo! It Takes Two är parterapi-material. På samma sätt är väl A Way Out brödramaterial.

Komiskt nog så är spelet uppbyggt för att bygga upp en relation mellan ens karaktärere, men har i vårt fall raserat mitt och sambons! Jag är van konsolllirare medans hon sällan rör en kontroll. H*lvete vad vi bråkat över detta! Haha. Men kul hade vi... till slut. Mycket bra och underhållande spel....om något uttjatat mot slutet.

Medlem
Skrivet av maq777:

10h timmar in. Tror jag avbryter nu. Inte för mig.

+ låter bra
- ingen progression
- alldeles för långa runs
- för mycket risk, för lite reward
- slumpen av fiende blir "helt galen" i vissa rum

Om du köpt det på skiva så kan jag kanske köpa av dig? Misstänker att jag precis som du kommer att ge upp, då jag inte pallat med demon/dark souls

Skriv svar