Rollspelsrecept även i nästa Assassin's Creed, tack vare Valhalla-succé

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

Det jag hoppas det gör med framtida AC är att skippa det här med att spela nutid/framtid sen hoppa tillbaka in i historien. Har aldrig gillat sekvenserna när man spelar nutid.

Helt idiotiskt att de inte tagit bort det.

Idéen i sig är totalt korkad - dvs att man egentligen inte är där, vad inlevelsefullt liksom.. som att man inte redan vet det när man spelar spel, men här ska man bli påmind om det också; "Du grabben! Du lever dig väl inte in för mycket så du tror du ÄR karaktären och i spelvärlden? Här, låt mig visa dig genom att ta dig ur den nuvarande världen och karaktären.."

Det är precis det man INTE ska göra i spel.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Helt idiotiskt att de inte tagit bort det.

Idéen i sig är totalt korkad - dvs att man egentligen inte är där, vad inlevelsefullt liksom.. som att man inte redan vet det när man spelar spel, men här ska man bli påmind om det också; "Du grabben! Du lever dig väl inte in för mycket så du tror du ÄR karaktären och i spelvärlden? Här, låt mig visa dig genom att ta dig ur den nuvarande världen och karaktären.."

Det är precis det man INTE ska göra i spel.

Minns när första AC spelen släpptes, ni vet, när de påstod att det skulle bli en trilogi och sen finito! Min polare berättar för min om hela assassinkonceptet och jag blir helt hype. Sen börjar han beskriva det här med animus och bla bla jag blir bara vilsen. Sen testar jag spelet. SÅ. JÄVLA. LAME. Att klippa bort animus hade bara gjort varje spel bättre.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Det kommer ju inte hända det är ju det som är kärnan i hela storyn

Det finns många kärnor som de har klippt bort.
AC handlade först om att vara just det, en assassin. Man gick omkring i städer, smälte in bland folkmassor, vapnet man använde mest var wrist blade, att man aktivt försökte gömma sig och undvika bli upptäckt.

Mycket av det som gjorde AC en egen identitet har tagits bort, och blivit ersatt av open-world action RPG, där väldigt lite handlar om att vara assassin, och mer om att levla upp och slakta så många man kan helt öppet.

Om de tog bort Animus så skulle det inte påverka så mycket då mycket av kärnan är redan borttaget. Animus var inte direkt det som var tilldragande till att folk spelade AC spelen, utan det var mycket av det andra som jag nämnde här ovanför.

Medlem

Är 20h in @ Valhalla, även fast det har sina ljusa stunder så är det inte ens i närheten av ett spel som Witcher 3. Kommer nog inte orka spela klart Valhalla. Tråkiga strider, dålig ljudmixning. Klumpigt klättrande som lätt blir frustrerande när gubben sticker iväg åt fel håll och följer fel klättringspunkter. Grafiken är relativt ojämn. Vacker på många ställen och vyer, men betydligt mindre estetisk på andra. Elden på hustak etc. känns inklistrad som att den är ifrån ett annat spel typ :S Svårt att förklara men har svårt för spel där gameplay inte är on-point. Känns som att det sitter en dvärg och drar i en handbroms när man försöker får rätt spelkänsla och bli ett med spelet. Tror fortsatta storyn kan ha en del ljuspunkter men allt där emellan är en stor suck som jag inte kommer orka med!

Medlem

Om jag fick välja så skulleman helt slopa Animus och assassiner/temperiddare. Jag spelar just nu Valhalla och tycker det är bra. Det beror dock säkert till stor del på att jag är väldigt intresserad av historien om Den stora hednaarmén i England på 800-talet. Jag hade dock gillat det betydligt mer om jag sluppit den underliggande storyn med konspirationsteorier. Det hade, för min del, varit väldigt mer intressant med en renodlat, historiskt baserat, vikingaspel.

Medlem

Själv föredrog jag gamla spelsättet. 1an var storymässigt helt bäst. 2an och Ezio som folk hyllar till skyarna fattar jag inte, Ezio var bara en Gary Stu. Spelen var kul, men som karaktär blev han inte bra förrän Brotherhood och Revelations. 3an var dryg med trist huvudkaraktär, men var storymässigt riktigt bra. Black Flag var ett jättebra piratspel, horribelt AC spel. Syndicate vill jag bara glömma.

Nystarted med Origin var kul, Bayek var en bra karaktär, men de började döda sin egen lore med var assassins kom från, tidslinjen helt fucked up. Odyssey var kul, men lite utdraget. Valhalla var kul spel, men Eivor är så sjukt platt och tråkig som karaktär.

I de nya spelen saknar striderna vikt. Din skicklighet som närstridare är som bortblåst för även om du duckar allt eller blockerar, så måste du slå på dem många ggr innan de dör, samt slagen är bara en animation, det känns inte som om de verkligen träffar.
De gamla parering/kill animationerna gjorde att man verkligen kände sig som en expert. Nu är det bara veva.

Favoritkaraktärer har lätt varit Altaír och Bayek.


signatur

I drank what?

Medlem

Bara om dom följer Odyssey skaparnas blueprint för tex. Transmogs etc. Valhall må vara fint och kul värld etc men quality of life saker i spelet som transmog är under all kritik

Medlem

De måste slopa hela Creed linjen och bara göra massiva openworld knutet till historiska ögonblick eller whatever där de kan anpassa combat,lore ja rubbet efter en egen mall till varje spel så kanske vi sluppit denna ändlösa grind och ett nytt ac var 4e år hade fan räckt om de e AAA+ kvalitet rakt igenom och visst nån dlc på de istället för denna ändlösa fetch-rinse-gear-repeat skiten som oftast gör att man inte ens orkar spela igenom Main Quest mm.
Släpp tyglarna och sparka nuvarande questbuilders till att börja med.
Hade verkligen uppskattat ett ac spel i nord-syd kriget i USA,tungt med en musköt och sabel tex ja utan creed-skiten hade möjligheterna varit oändliga...

Skrivet av Shamanfox:

Det finns många kärnor som de har klippt bort.
AC handlade först om att vara just det, en assassin. Man gick omkring i städer, smälte in bland folkmassor, vapnet man använde mest var wrist blade, att man aktivt försökte gömma sig och undvika bli upptäckt.

Mycket av det som gjorde AC en egen identitet har tagits bort, och blivit ersatt av open-world action RPG, där väldigt lite handlar om att vara assassin, och mer om att levla upp och slakta så många man kan helt öppet.

Om de tog bort Animus så skulle det inte påverka så mycket då mycket av kärnan är redan borttaget. Animus var inte direkt det som var tilldragande till att folk spelade AC spelen, utan det var mycket av det andra som jag nämnde här ovanför.

Jaja men som jag sa är själva kärnan nutidsstoryn. Dom kommer inte ta bort animus


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

12
Skriv svar