Rykte: Bethesdas Starfield blir exklusivt till Xbox och PC

Avstängd
Skrivet av Freeman79a:

7,5$ BILLION. Redan där med den summan visste vi, hela spelvärlden, om att ALLA deras kommande spel skulle vara exklusiva till Xbox ekosystem. Förutom existerande kontrakt. 2 st spel plus kanske lite DLC.

Kanske att Indiana Jones hade ett kontrakt innan som Lucasfilm Games inte vill ändra på. Men bakom kulisserna tror jag nog ändå att MS isåfall ändrar det kontraktet med Lucasfilm Games.

Medlem
Skrivet av eld:

De köpte ID för tolv år sen!

Sadlar du om id-tech för ett bethesda-spel så kommer id-tech bli lika hatat som gamebryo blev, så det finns inte så mycket att vinna på det, de har däremot fått en hel del kunskap att ta del i till bethesda-motorn.

Jo men jag tänkte på Microsoft och inte Bethesda. Tror det finns enormt mycket potential i den där motorn, verkar vara ett kvalitetsbygge, speciellt sedan Id Tech 6.

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Ganska självklart faktiskt. Känns som det är mycket önsketänkande bakom alla spekulationer om att det skulle komma på PS.

Njae om jag ska önska något så vill jag veta en smula om produkten eller vad de nu må vara. Av de få generiska bilderna man sett så är hypen lika med noll i nuläget

Backloggens befriare
Skrivet av Mortaigne:

Ryktas om att Halo Infinite också är exklusivt.

Och ett 3/5 spel!


signatur

Ad hoc addendum

Skrivet av B-itta:

Jag syftar ju förstås huvudsakligen på Xbox vs PlayStation

Är det någon mening att dela upp Microsoft i PC och Xbox längre? Man får nog börja se det som Microsoft vs Playstaion

Medlem
Skrivet av PeterMagnusson84:

Är det någon mening att dela upp Microsoft i PC och Xbox längre? Man får nog börja se det som Microsoft vs Playstaion

Självklart är det mening i det. Det är två helt separata plattformar. Det är Microsofts speldivisions PR team som driver narrativet att det skulle vara en och samma. Sedan om Microsoft väljer att släppa sina spel på båda dessa plattformar så är det ju bra för konsumenten.

Jag har alltid spelat Bethesda spel på PC så för mig är det en icke fråga. Microsofts val att släppa sitt utbud på PC är också orsaken till att jag inte behövt köpa en Xbox sedan 360. Så sparar plats i spelrummet där också

Ambassadör
Xbox
Skrivet av keffkebab:

Och ett 3/5 spel!

Självklart!


signatur

Jump in.

Medlem
Sony , underdog ?

MS framtidsutsikter ser ljusa ut med köpet av Bethesda. Frågan är nu om resterade spel i deras portfölj blir exklusivt till deras tjänst endast ?
Sedan kom ju nyheten häromdagen om att SONY har 20-tal titlar på g. Framtida blockbusters likt TLOU?
Starfield nu , vad kontrar Sony med ?
Fortsättning följer ..


signatur

Banksy

Medlem
Skrivet av Banksy:

MS framtidsutsikter ser ljusa ut med köpet av Bethesda. Frågan är nu om resterade spel i deras portfölj blir exklusivt till deras tjänst endast ?
Sedan kom ju nyheten häromdagen om att SONY att dem har 20-tal titlar på g. Framtida blockbusters likt TLOU.
Starfield nu , vad kontrar Sony med ?
Fortsättning följer ..

De har sina egna exklusiva titlar. De kontrar nog inte ett icke utgivet spel...


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Banksy:

MS framtidsutsikter ser ljusa ut med köpet av Bethesda. Frågan är nu om resterade spel i deras portfölj blir exklusivt till deras tjänst endast ?
Sedan kom ju nyheten häromdagen om att SONY att dem har 20-tal titlar på g. Framtida blockbusters likt TLOU.
Starfield nu , vad kontrar Sony med ?
Fortsättning följer ..

Det är det här som gynnar oss spelare. Två stora aktörer som kommer göra allt för att ge oss bra spel. Bra att MS gav Sony lite eld i baken


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av Mirage:

De har sina egna exklusiva titlar. De kontrar nog inte ett icke utgivet spel...

Syftar inte till på deras befintliga spel som finns på marknaden , jag tänker på sikt då MS portfölj upplevs mer attraktiv.
Det är ju klart ett personligt tycke.
MS tar mer och mer mark


signatur

Banksy

Medlem
Skrivet av Mariva:

Det är det här som gynnar oss spelare. Två stora aktörer som kommer göra allt för att ge oss bra spel. Bra att MS gav Sony lite eld i baken

Konkurrensen är bra för alla parter, verkligen.


signatur

Banksy

Frilansare
Skrivet av T-bolt:

Excelark? Är det inte sådant man har chefredaktörer till?

Sant!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Dom är konkurrenter när det gäller konsolspel.
Förstår inte riktigt vad ovan menade.
Det är inte som att vi jämför Microsoft mot Sony (huvudbolagen) dom är inga direkta konkurrenter.

Jag hajade också till då det i regel här på detta och sweclockers forum oftast pratas om jämförelsen mellan playstation och xbox. I min värld har det iaf målats upp som riktigt stora revaler på dessa forum.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Helt rätt. Sony släpper så otroligt många (och ofta bra) spel som är exklusiva endast till PS.
Skönt att det var Microsoft som köpte upp Bethesda och inte Sony.

eld
Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Jag hajade också till då det i regel här på detta och sweclockers forum oftast pratas om jämförelsen mellan playstation och xbox. I min värld har det iaf målats upp som riktigt stora revaler på dessa forum.

Vissa vill jämföra företagen i sin helhet, men missar att även om ett företag som microsoft är gigantiskt så kan det fortfarande ha konkurenter i många av dessa områden.

Microsoft är mycket större än Apple, men apple är en större konkurent inom laptops och telefoner.

Nintendo är pyttelitet jämfört med sony och microsoft, men dominerar inom handhållna konsoller.

Och Sony, även om det är ett mindre företag än Microsoft i sin helhet, ligger framför Microsoft inom spelkonsoller.

Men ja, nu pratar vi ju spel på en spelsida, så det är just där vi borde jämföra dessa företag.

Medlem

Ingen ide och gå upp i limningen, ingen vet väl ens om spelet kommer bli bra .

Personligen så är ps5 inte ens tillgänglig så allt som kommer till xbox o pc säger jag ja tack till


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Helt OK, för det är PC som gäller ändå om man kan modda spelet.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Inaktiv
Skrivet av Caesarsaurus:

Njae om jag ska önska något så vill jag veta en smula om produkten eller vad de nu må vara. Av de få generiska bilderna man sett så är hypen lika med noll i nuläget

Jag misstänker att hypen kommer från att det är nästa spel från gänget som gjorde Skyrim och Fallout.

Nu menade jag inte bara önsketänkande angående Starfield utan alla titlar från Zenimax som Elder Scrolls, Doom, Fallout o.s.v. I stort sett varenda artikel om något av de spelen här på fz, och andra sidor för den delen, har ju någonstans raden "men kommer det till PlayStation?". Lika rimligt som att avsluta alla nyheter om Insomniac med " Men kommer det till xbox?".

Medlem

Undrar om man har lyckats få tag på en Xbox series X innan detta spel kommer ut.

Medlem
Skrivet av Mariva:

Bra att MS gav Sony lite eld i baken

Det är väl snarare tvärtom? Microsoft har inte släppt något märkbart på snart 10 år medan Sony pumpat ut spel.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Det är väl snarare tvärtom? Microsoft har inte släppt något märkbart på snart 10 år medan Sony pumpat ut spel.

Ja, rent historiskt har Sony gjort det riktigt bra. Men det finns en fara i att bli "för bekväm" när allt rullar på så pass bra som det gjort så då är det bra att MS kan utmana dem på riktigt. Leder förhoppningsvis till lite nytänkade även om jag inte vill se dem sluta med den typ av spel man har blivit bortskämd med ett bra tag nu.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av Mariva:

Ja, rent historiskt har Sony gjort det riktigt bra. Men det finns en fara i att bli "för bekväm" när allt rullar på så pass bra som det gjort så då är det bra att MS kan utmana dem på riktigt. Leder förhoppningsvis till lite nytänkade även om jag inte vill se dem sluta med den typ av spel man har blivit bortskämd med ett bra tag nu.

Ja precis, MS uppköp av Zenimax gör ju att Xbox har/får exklusiviteter i alla möjliga genrer.

PS har Racing och 3-personsäventyr. FPS hade man ju Resistanse serien men den är ju i stort sett död.
Detta kanske förhoppningsvis gör att Sony breddar sig till fler genrer, och det borde väl även göra PS ägarna glada

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Microsoft har inte släppt något märkbart på snart 10 år

Fast det där är ju inte heller riktigt sant. Orkar man bemöta? Nej.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Fast det där är ju inte heller riktigt sant. Orkar man bemöta? Nej.

Tur att Microsoft håller med mig åtminstone. Annars hade de aldrig köpt 20 spelutvecklare.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Det är väl snarare tvärtom? Microsoft har inte släppt något märkbart på snart 10 år medan Sony pumpat ut spel.

Inte? Microsoft har släppt Microsoft Flight simulator, vad har Sony släppt som ens är i närheten?


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Inaktiv

För guds skull börja inte med det här jäkla "min konsoll är bättre än din" snacket nu.

Medlem
Skrivet av T-bolt:

Inte? Microsoft har släppt Microsoft Flight simulator, vad har Sony släppt som ens är i närheten?

Haha. Om du måste dra fram en extremt nischad simulator som exempel så förstärker du snarare min poäng.

Sen vet jag inte vad du menar med "i närheten." det har 91 på metacritic medan last of us 2 har 93. Eller vilken måttstock använder vi oss av?

Medlem

Hehehehe detta konsol-gnabb e för gulligt 🤗

12
Skriv svar