Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

Medlem

Tänkte jag testar Mustangen, har inte kört den tidigare vad jag minns (och just GT-klassen undviker jag rätt hårt så minnet kanske sviker mig..).

Min rekommendation ändå. Ta inte Mustangen.

Medlem

Jag har inte hittat lust eller ork till att köra den här säsongen, men när man såg chansen att köra en av favoritbilarna på ett förlåtande underlag, kunde jag inte hålla mig borta.

Medlem

I mål med Porsche'n, det var spännande på SS3 och SS6 när däcken var slitna, halt som f-n, men inga avåkningar eller punkor, så man får väl vara nöjd. Film på race't:

Medlem

snyggt kört Tomas!
hade samma problem som du,
halkigt som fn på sträcka 3 och 6
va dock å klippte gräsmattan på 2 ställen men lyckades reda ut det
grymt kul!

Medlem
Skrivet av Baklastarn:

snyggt kört Tomas!
hade samma problem som du,
halkigt som fn på sträcka 3 och 6
va dock å klippte gräsmattan på 2 ställen men lyckades reda ut det
grymt kul!

Tack Baklastarn !
Trodde inte det skulle bli så halt efter 2 korta SS med soft tyres......

Medlem

Ahhhh, det är något så skönt med att köra GT-bilarna på ren och fin asfalt, sitter som klistrade mot vägen och går att justera så med gaspedalen

Hade en liten fight med Tomas, låg jämnt efter SS1 och sen lyckades jag dra ifrån, för att sen tappa några sekunder på SS4 där mitt enda större misstag på hela rallyt hände (bromsade för sent, understyrde lite sakta in i ett räcke i en 2:a och lära stanna och ta mig ut). Tog tillbaka lite tid igen på SS5-6 och slutade med en ledning på 20s. Får se hur långt det räcker mot krigstomten och övriga

brrap brrap pew pew

Kul att så många verkar uppskatta Rally GT i Spanien Det är helt klart en trevlig kombo. Värre hade det varit med Rally GT i Monte Carlo


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av PV_544_1965:

I mål med Porsche'n, det var spännande på SS3 och SS6 när däcken var slitna, halt som f-n, men inga avåkningar eller punkor, så man får väl vara nöjd. Film på race't:

Mycket snyggt!

Har under träning i veckan noterat att du och Tinardirith ligger i topp 100 Viñedos dentro del valle Parra Time Attack. Jag är några sekunder efter och försöker slå mig in i topp 100.

Kommer säkerligen inte lyckas lika bra under veckans rally, men ska göra ett tappert försök att öka på farten lite.

EDIT: Körde en sväng under rasten och då gick det, slog mig in på 81a plats :D. Tar kvällen till träning och kör igenom rallyt imorn, har gett mig tusan på att i alla fall ge lite mer än vanligt.

Medlem
Skrivet av scienta:

Mycket snyggt!

Har under träning i veckan noterat att du och Tinardirith ligger i topp 100 Viñedos dentro del valle Parra Time Attack. Jag är några sekunder efter och försöker slå mig in i topp 100.

Åhfan hade jag inte sett. Provåkte ett par sträckor i veckan innan jag körde cluben. Så jag måste ha fått till nån bra då. Man vågar ju lite mer när det inte är skarpt läge

Skulle va intressant att höra vad ni andra kör med för setup och inställningar.
Själv kör jag med xbox one handkontroll och interior cam, den lite längre bak så man ser instrumenteringen men utan ratt och armar. Har alltid kört hood cam i alla bilspel i alla år men för något år sen så gick jag över till interiör i Dirt 4 och fastnade för det. Har drömt om ratt och pedaler i många år men aldrig haft riktigt plats för det i lägenhet.

Alla assists av utom 2p på ABS och 1p på motorbroms. Trots det så har jag ändå en tendens att ofta vara för snabb in i kurvorna.

Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Skulle va intressant att höra vad ni andra kör med för setup och inställningar.

Jag kör med Logitech G29. Inga assists aktiverade för köregenskaperna, men av någon anledning så säger Cluben att jag kör med assist. Kan det vara för att kartläsarens "pilar" visas på skärmen ?

Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Åhfan hade jag inte sett. Provåkte ett par sträckor i veckan innan jag körde cluben. Så jag måste ha fått till nån bra då. Man vågar ju lite mer när det inte är skarpt läge

Hehe, jag misstänkte att så var fallet! Har inga tvivel om att du och flera andra som deltar här har förmåga att slå rekord om ni fokuserade på enskild sträcka. Sen är det framförallt, som du säger, något helt annat i skarpt läge. Men det gav en målsättning för träningen och kändes bra att se resultat

Skrivet av Tinardirith:

Skulle va intressant att höra vad ni andra kör med för setup och inställningar.
Själv kör jag med xbox one handkontroll och interior cam, den lite längre bak så man ser instrumenteringen men utan ratt och armar. Har alltid kört hood cam i alla bilspel i alla år men för något år sen så gick jag över till interiör i Dirt 4 och fastnade för det. Har drömt om ratt och pedaler i många år men aldrig haft riktigt plats för det i lägenhet.

Alla assists av utom 2p på ABS och 1p på motorbroms. Trots det så har jag ändå en tendens att ofta vara för snabb in i kurvorna.

Egenbyggd racing-rig med Thrustmaster T300, TH8A Shifter, T3PA-PRO Pedaler. Kör med vy ifrån insidan av bilen så att endast instrumentpanel syns och inga assists. Med lite tur så kanske Jultomten kommer med nya pedaler med load cell i år.

Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Skulle va intressant att höra vad ni andra kör med för setup och inställningar.

T300 med sparcoratten, t3pa-pro-pedaler och TH8 som växelspak. Samt en Rift S för VR.

Medlem
Skrivet av Arete:

T300 med sparcoratten, t3pa-pro-pedaler och TH8 som växelspak. Samt en Rift S för VR.

Egenbyggd racing-rig med OMP stol med buttkickers, Thrustmaster T300, TH8A Shifter, T3PA-PRO Pedaler, Fanatec Handbroms, Inga assist aktiverade.

Medlem
Skrivet av PV_544_1965:

Egenbyggd racing-rig med OMP stol med buttkickers, Thrustmaster T300, TH8A Shifter, T3PA-PRO Pedaler, Fanatec Handbroms, Inga assist aktiverade.

Hur fungerar det med buttkickers, vart gör de för nytta så att säga? Hur driver du dessa? Har själv funderat på att installera nåt sånt.

Medlem
Skrivet av scienta:

Hur fungerar det med buttkickers, vart gör de för nytta så att säga? Hur driver du dessa? Har själv funderat på att installera nåt sånt.

Jag har programmet sim hub, där jag confat ett extra ljudkort att sköta om det, man ställer in nivåer för olika händelser ex. när du landar så blir det en kick i buttkickerserna. Funkar sisådär inte helt nöjd

Medlem

Nej, dra åt pipsvängen. Hittade en utstickande del av en bergsvägg på SS4, som jag lyckats undvika under hela veckans träning. Ihop med ett par andra missar så blev det inget bra resultat alls.

Vad arg man kan bli på sig själv.

Medlem
Skrivet av Doed:

Tänkte jag testar Mustangen, har inte kört den tidigare vad jag minns (och just GT-klassen undviker jag rätt hårt så minnet kanske sviker mig..).

Min rekommendation ändå. Ta inte Mustangen.

Hmm, jag tog Forden jag med! Tyckte den var riktigt trevlig. Kanske lite för tung för att hänga med de andra? Men jag behöver den vikten för att hålla mig på vägen 😅 Inte kört gt tidigare, blev positivt överraskad. Hade jämn strid med Morgan och Mikael om plats 10-12. Hoppas Spanien återkommer med RWD nästa säsong, kanske Stratos? 😁

brrap brrap pew pew
Skrivet av Xstioph:

Hmm, jag tog Forden jag med! Tyckte den var riktigt trevlig. Kanske lite för tung för att hänga med de andra? Men jag behöver den vikten för att hålla mig på vägen 😅 Inte kört gt tidigare, blev positivt överraskad. Hade jämn strid med Morgan och Mikael om plats 10-12. Hoppas Spanien återkommer med RWD nästa säsong, kanske Stratos? 😁

Stratos i Spanien?! Herregud, ren ondska ju!

*antecknar febrilt i planeringshäftet*


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Stratos i spanien, med riktigt skitdåliga förhållanden... <3

Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Skulle va intressant att höra vad ni andra kör med för setup och inställningar.

Jag kör full Fanatec setup, DD1 motor, BMW GT2 ratt, Clubsport pedals V3, Clubsport shifter och en gammal Thrustmaster th8a som jag använder som handbroms.
Eftersom jag har ganska begränsat med plats så har jag allt monterat i ett Next Level Racing Wheelstand DD som går att rulla undan vid behov. (Det stativet funkar skitbra även med riktigt tung FFB)

I dirt rally kör jag i VR med en Valve Index och alla assists avstängda.


signatur

Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer

Medlem

Missade tyvärr Monte Carlo pga dålig planering
Spanien är väl ingen favorit, men RWD är fantastiskt kul att köra!

Träffade ett räcke halvvägs in på sträcka 3 och körde in i en av bilarna i slutet på sträcka 6. Som nämts innan så var det bra halt att åka på slitna däck, tur att vädergudarna var snälla mot oss!

Ett klipp från sträcka 1

Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Skulle va intressant att höra vad ni andra kör med för setup och inställningar.

Kör med CSL DD med boost kit och WRC-ratten från Fanatec och har ett Oculus Quest 2 för VR. Upplevelsen är smått fantastisk. Sitter i en Playseat Challenge vilket kommer behöva bytas ut då det inte riktigt är gjord för styrkan i en CSL DD tyvärr. Det kommer få bli något man kan rulla undan någonstans istället för min kära Playseat som relativt enkelt går att vika ihop och ställa upp mot väggen bara.

Medlem

Tydligen så bryr sig inte Dirt om vintertid, satte mig ner för att köra spanien med 1h kvar till deadline bara för att upptäcka att deadlinen har blivit flyttad från 18 till 17...

Klantigt misstag som ledde till ännu en DNS 😅


signatur

Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer

Medlem
Skrivet av PatchedPlayer:

Tydligen så bryr sig inte Dirt om vintertid, satte mig ner för att köra spanien med 1h kvar till deadline bara för att upptäcka att deadlinen har blivit flyttad från 18 till 17...

Klantigt misstag som ledde till ännu en DNS 😅

Åh nej.. Ja de där borta ställer väl om klockorna först den här natten 🙈

Medlem

Då tog vi Mitsubishi'n över till Wales och körde igenom med minimalt med träning, men men det blev inga missar eller avåkningar iaf. Det gick kanske lite fegt på sina ställen, men vi får se hur långt det räcker. Otroligt lättkörd är den.
Film finnes här:

Medlem
Skrivet av PV_544_1965:

Då tog vi Mitsubishi'n över till Wales och körde igenom med minimalt med träning, men men det blev inga missar eller avåkningar iaf. Det gick kanske lite fegt på sina ställen, men vi får se hur långt det räcker. Otroligt lättkörd är den.
Film finnes här:
https://youtu.be/xlN1CAV7gi0?t=150

Lättkörd när ratten är på rätt sida kanske. Vem har du sålt kroppsdelar till för att få en bil med mänsklig styrning?

Förövrigt är jag nyfiken på dina inställningar till ratten. Din körning ser alltid så ren ut, jag själv är väldigt ryckig på ratten.

Medlem
Skrivet av scienta:

Förövrigt är jag nyfiken på dina inställningar till ratten. Din körning ser alltid så ren ut, jag själv är väldigt ryckig på ratten.

Medlem
Skrivet av PV_544_1965:

Då tog vi Mitsubishi'n över till Wales och körde igenom med minimalt med träning, men men det blev inga missar eller avåkningar iaf. Det gick kanske lite fegt på sina ställen, men vi får se hur långt det räcker. Otroligt lättkörd är den.
Film finnes här:
https://youtu.be/xlN1CAV7gi0?t=150

Snyggt! Men hur jäsiken får du bilen att ligga så stabilt mot gruset ? När ja kör så hoppar å studsar det som fasen å ålar sig fram. Har aldrig pillat något med Car tuning. Gör du mycket inställningar ?

brrap brrap pew pew
Säsong 5 rally 4 (Spanien) avslutat!

Hej mina rallyvänner, idag är det tisdag och jag är vanan trogen lite sen med resultaten. Jag ber om ursäkt, det är en hektisk tid på jobbet så det är därför det släpar lite! Dessutom har man ju fått återhämta sig efter helgens F1-lopp i Mexico, vilken grej!

TOP 3

Limpler lämnar återigen styrkebesked i poäng- och tidtabeller för nu satt den, en fullpottare! Han vinner rallyt, han tar powerstage, och han är snabbast på samtliga sträckor. Relativt ohotad går han i mål ca 48 sekunder före vår herre på P2, och vi säger grattis för det och lämnar över 35 varma bullar till herrn. Snyggt!

Arete är inte heller främmande till podium här i FZDZ, däremot har det inte blivit någon förstaplacering ännu! Jag gissar på att det bara är en tidsfråga innan han står där på P1 och sprutar champagne dock. Vi gratulerar till en stark körning!

PB_544_1965 har uppenbarligen parkerat PV:n denna veckan och istället satt sig i en Porsche, och det räckte hela vägen till en tredjeplats! Det hade nog blivit tufft i en PV. Grattis säger vi och lämnar över 22 kopparpengar till herrn.

Spanien i Rally GT är alltid intressant men om man respekterar bilarna och tar det lite lugnt på de slitna däcken så kan det vara en riktigt rolig kombo! Kul att se att så många uppskattade kombinationen. Tack alla som deltog och grattis alla som tog sig i mål!

POWER STAGE

  • 05:11.960 - Limpler - 5 poäng

  • 05:21.112 - Arete - 4 poäng

  • 05:26.916 - PV_544_1965 - 3 poäng

  • 05:27.494 - Baklastarn - 2 poäng

  • 05:32.478 - Love - 1 poäng

NÄSTA RALLY

Nu är det slut på asfalt för den här säsongen, för nu ska vi bege oss till Wales där vi ska kämpa oss fram på grusvägarna i Mitsubishi Lancer Evo X från klassen Nr4/R4! Så kom ihåg att välja rätt bil när ni sätter er och kör, för det är alltså one-make denna veckan.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av Nilaya:

Snyggt! Men hur jäsiken får du bilen att ligga så stabilt mot gruset ? När ja kör så hoppar å studsar det som fasen å ålar sig fram. Har aldrig pillat något med Car tuning. Gör du mycket inställningar ?

Jag brukar utgå från Setuper som jag ändrar vxl/utväxling till att börja med, dom är nästan alltid för högt växlade tycker jag, sen gör jag dom lite mjukare i fjädring och stötdämpare så har man en bra grund.

Skriv svar