FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)
EA SPORTS WRC - Official Reveal Trailer 5/9. WOHO!
Ska bli spännande att slutligen få se/höra något som om detta spel. Svårt att våga hoppas att jag ska kunna spela det på min dator. 🤔 Time will tell.
Följande punkter gör mig lite hype än de andra:
- 18 bilklasser
- Längre sträckor (längsta ca 30km)
- Förbättrad fysik, bland annat aerodynamik men främst för egen del, asfalt
- Sträckor kan köras med olika årstider (!!!!)
Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen
Följande punkter gör mig lite hype än de andra:
- 18 bilklasser
- Längre sträckor (längsta ca 30km)
- Förbättrad fysik, bland annat aerodynamik men främst för egen del, asfalt
- Sträckor kan köras med olika årstider (!!!!)
Längre... Sträckor... Jag som tycker ~4km är optimalt och får ångest av 10+. Hah.. 30!? 👣Olika årstider är ju helt fenomenalt! Gud viken rolig twist det kan ge!
Fortfarande inte sett skymten av nån Toyota Celica 😥 Men oavsett, rejält pepp. Nu ska bara datorn palla med.
Hmm.. väldigt ojämnt känner jag. Vissa gameplay-klipp ser väldigt trevliga ut, andra sjukt stela och fula. Hoppas hoppas att det blir bra, ganska pepp ändå.
Hmm.. väldigt ojämnt känner jag. Vissa gameplay-klipp ser väldigt trevliga ut, andra sjukt stela och fula. Hoppas hoppas att det blir bra, ganska pepp ändå.
Mjo grafiskt svänger det som från klipp till klipp. Men sålänge körkänslan är bra och spelet levererar nog med innehåll kommer jag inte tänka mycket på grafiken, lär förmodligen ställa ned inställningarna rätt rejält ändå med min gamla dator
Jag hoppas att karriärläget blir intressant och varierat. Vill att det ska kännas dynamiskt och "levande" och inte bara som en serie challanges utspridda i massa menyer. Blev dessutom riktigt peppad på iden att få designa en bil helt själv!
Online verkar vara mer av samma när det gäller Clubs. Övrigt tycker jag onlinespelet verkar fattigt? Inga weekly/dailys och inga officiella onlineligor om jag inte missförstått något?
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Hmm.. väldigt ojämnt känner jag. Vissa gameplay-klipp ser väldigt trevliga ut, andra sjukt stela och fula. Hoppas hoppas att det blir bra, ganska pepp ändå.
Någon från EA nämde i live-chatten att vissa klipp var från en tidigare build och att dom kördes i 30fps. Allt skulle vara i 60fps sen när det är klart så får hoppas att det ser lite bättre ut då
Följande punkter gör mig lite hype än de andra:
- 18 bilklasser
- Längre sträckor (längsta ca 30km)
- Förbättrad fysik, bland annat aerodynamik men främst för egen del, asfalt
- Sträckor kan köras med olika årstider (!!!!)
Det där med att kunna ändra årstider på samtliga sträckor är ju väldigt stort. Speciellt på ställen i världen som har fyra årstider med stor verision (tex Sverige och Finland).
Någon från EA nämde i live-chatten att vissa klipp var från en tidigare build och att dom kördes i 30fps. Allt skulle vara i 60fps sen när det är klart så får hoppas att det ser lite bättre ut då
Det lilla jag sett tycker jag verkar vara kört med handkontroll, eller snudd på tangentbord, oerhört ryckig styrning på de flesta klippen, både från cockpit och utifrån sett..
Har för ett litet tag sen upptäckt detta mästerverk till spel och är nu helt jävla rallyfrälst. Laddar inför WRC som fan!
Kommer FZDZ i ny tappning i WRC tro?!
Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler
Någon från EA nämde i live-chatten att vissa klipp var från en tidigare build och att dom kördes i 30fps. Allt skulle vara i 60fps sen när det är klart så får hoppas att det ser lite bättre ut då
Nja det var mer fysiken hur bilen rör sig som jag tänkte på.
Det där med att kunna ändra årstider på samtliga sträckor är ju väldigt stort. Speciellt på ställen i världen som har fyra årstider med stor verision (tex Sverige och Finland).
Håller med!
Det lilla jag sett tycker jag verkar vara kört med handkontroll, eller snudd på tangentbord, oerhört ryckig styrning på de flesta klippen, både från cockpit och utifrån sett..
1:41-1:48 i klippet ovan måste ju vara tangentbord t.ex. Tycker man ser "tapping"
Har inte testat något av de senaste WRC-spelen men i gameplay från t.ex. Generations så tycker jag att bilarna ser ut att röra sig mycket trevligare än i Dirt. Ser ut som att det faktiskt finns vikt i bilen vid broms och gaspådrag, lite svaj i dämpningen. Dirt är så stötigt och studsigt som att bilarna inte väger nånting, Argentina blir jag trött i ögonen av vare sig camera shake är av eller på.
Har för ett litet tag sen upptäckt detta mästerverk till spel och är nu helt jävla rallyfrälst. Laddar inför WRC som fan!
Kommer FZDZ i ny tappning i WRC tro?!
@Lerb har hintat om det, beroende lite på hur bra nya spelet kommer stödja onlineligor.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Ärligt talat så kommer jag sparka igång FZDZ oavsett om det nya spelet har någon form av webbportal för clubs eller inte. I värsta fall får vi väl köra med in-game resultatlistor osv... Även om jag ryser av blotta tanken Excel-masochist som jag är.
Jag är väldigt sugen på rally, och nya spelet ser ut att ge oss ett väldigt brett utbud av både bilar och sträckor, så ni kan förvänta er att FZDZ kommer dra igång på ett eller annat vis
Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen
Ärligt talat så kommer jag sparka igång FZDZ oavsett om det nya spelet har någon form av webbportal för clubs eller inte. I värsta fall får vi väl köra med in-game resultatlistor osv... Även om jag ryser av blotta tanken Excel-masochist som jag är.
Jag är väldigt sugen på rally, och nya spelet ser ut att ge oss ett väldigt brett utbud av både bilar och sträckor, så ni kan förvänta er att FZDZ kommer dra igång på ett eller annat vis
Kul! Jag kommer hänga på
Har som sagt snöat in totalt - och det kan ju vara så att man shoppade sig en Fanatec-setup igår och även ska köpa Playseat Trophyn... såååatte, jag räknar med att jag kommer bli proffs nu
Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler
Kul! Jag kommer hänga på
Har som sagt snöat in totalt - och det kan ju vara så att man shoppade sig en Fanatec-setup igår och även ska köpa Playseat Trophyn... såååatte, jag räknar med att jag kommer bli proffs nu
Grattis. Önskar jag hade plats för en stol men tyvärr så bor man lite trångt.
Tjena folket, det börjar dra ihop sig. Idag är det väl i princip exakt en månad kvar tills vi har ett nytt rallyspel, inte varje dag det händer!
Jag har funderat lite på FZDZ framöver, och tanken slog mig att istället för att ha ett mästerskap, varför inte ha två? Jag tänker såhär:
FZDZ Classic Championship - Det här är det gamla vanliga upplägget med olika bilar varje vecka etc, det alla har koll på och så vi kört innan. Tanken är att ändra så lite som möjligt på formatet, helst ingenting.
FZDZ Hybrid Challenge - Nytt format där man kör enbart hybridbil hela säsongen. Jag tänker mig lite längre rallyn, kanske 10-12 sträckor varje rally istället för strikt 6 (men under längre tid), och med lite mer "löst" eller "rörligt" format - exempelvis ibland 2 sträckor mellan service och ibland 4. Tanken helt klart att det ska vara lite svårare, lite mer överlevnad än time attack. Lite mer planering än att bara byta till nya softs efter tre sträckor.
Min tanke då är att FZDZ Classic löper som vanligt, 1 rally varje vecka i 8 veckor. FZDZ Hybrid löper samtidigt, men har istället 2 veckor per rally, i 8 veckor. Således består en säsong FZDZ Classic av 8 olika rallyn och FZDZ Hybrid består av 4.
Skulle alltså se ut såhär:

Snacka mellan er själva i mindre grupper Jag kanske är helt ute och cyklar? Eller låter det som ett kul upplägg? Feedback!
Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen
Tjena folket, det börjar dra ihop sig. Idag är det väl i princip exakt en månad kvar tills vi har ett nytt rallyspel, inte varje dag det händer!
Jag har funderat lite på FZDZ framöver, och tanken slog mig att istället för att ha ett mästerskap, varför inte ha två? Jag tänker såhär:
FZDZ Classic Championship - Det här är det gamla vanliga upplägget med olika bilar varje vecka etc, det alla har koll på och så vi kört innan. Tanken är att ändra så lite som möjligt på formatet, helst ingenting.
FZDZ Hybrid Challenge - Nytt format där man kör enbart hybridbil hela säsongen. Jag tänker mig lite längre rallyn, kanske 10-12 sträckor varje vecka istället för strikt 6, och med lite mer "löst" format - exempelvis ibland 2 sträckor mellan service och ibland 4. Tanken helt klart att det ska vara lite svårare, lite mer överlevnad än time attack. Lite mer planering än att bara byta till nya softs efter tre sträckor.
Min tanke då är att FZDZ Classic löper som vanligt, 1 rally varje vecka i 8 veckor. FZDZ Hybrid löper samtidigt, men har istället 2 veckor per rally, i 8 veckor. Således består en säsong FZDZ Classic av 8 olika rallyn och FZDZ Hybrid består av 4.
Skulle alltså se ut såhär:
Snacka mellan er själva i mindre grupper Jag kanske är helt ute och cyklar? Eller låter det som ett kul upplägg? Feedback!
Tror ingen invänder mot fler och varierande rallyn! Personligen gillar jag tanken på färre fast längre rallyn, hjälper nog för en del som har svårt att hitta tid och speltillfällen också att hinna med. Även om hela rally är längre blir det nog lättare att delta om man har två veckor på sig att hitta speltiden!
Men det viktigaste är att du som får bära hela lasset inte tar på dig för mycket. Vi är alla här för att ha roligt, det gäller även dig
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Senaste officiella videon:
https://www.youtube.com/watch?v=fCVMJXONSpU
Jag gillar ljudet i interior view Tydligt gear-whine. Go' resonans i avgassystemet vid vissa varvtal på Hyundaien som gör att det känns varierat och övertygande. Gött smatter när man släpper gasen.
Tjena folket, det börjar dra ihop sig. Idag är det väl i princip exakt en månad kvar tills vi har ett nytt rallyspel, inte varje dag det händer!
Jag har funderat lite på FZDZ framöver, och tanken slog mig att istället för att ha ett mästerskap, varför inte ha två? Jag tänker såhär:
FZDZ Classic Championship - Det här är det gamla vanliga upplägget med olika bilar varje vecka etc, det alla har koll på och så vi kört innan. Tanken är att ändra så lite som möjligt på formatet, helst ingenting.
FZDZ Hybrid Challenge - Nytt format där man kör enbart hybridbil hela säsongen. Jag tänker mig lite längre rallyn, kanske 10-12 sträckor varje rally istället för strikt 6 (men under längre tid), och med lite mer "löst" eller "rörligt" format - exempelvis ibland 2 sträckor mellan service och ibland 4. Tanken helt klart att det ska vara lite svårare, lite mer överlevnad än time attack. Lite mer planering än att bara byta till nya softs efter tre sträckor.
Min tanke då är att FZDZ Classic löper som vanligt, 1 rally varje vecka i 8 veckor. FZDZ Hybrid löper samtidigt, men har istället 2 veckor per rally, i 8 veckor. Således består en säsong FZDZ Classic av 8 olika rallyn och FZDZ Hybrid består av 4.
Skulle alltså se ut såhär:
Snacka mellan er själva i mindre grupper Jag kanske är helt ute och cyklar? Eller låter det som ett kul upplägg? Feedback!
En annan som har begränsat med speltid kommer i detta fallet nog att välja ett av mästerskapen. Risken finns kanske att vi är fler som inte har tiden och blir tvungna att välja. Resultatet kan bli att vi blir två läger med få deltagare i varje mästerskap vilket jag tycker vore synd.
Man kanske skulle köra varannan vecka med hybrid och classic? Eller köra första säsongen med bara hybrid för att verkligen känna på bilarna? Ha ett litet classic rally under helgen för de som orkar 😊.
Annars köra en omröstning och se vad alla tycker?
Jag kommer nog haka på oavsett vad det blir, sen får tiden utvisa hur mycket deltagande det blir, kan variera från vecka till vecka ibland - men låter kul med nya hybriderna iaf!
Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler
En annan som har begränsat med speltid kommer i detta fallet nog att välja ett av mästerskapen. Risken finns kanske att vi är fler som inte har tiden och blir tvungna att välja. Resultatet kan bli att vi blir två läger med få deltagare i varje mästerskap vilket jag tycker vore synd.
Man kanske skulle köra varannan vecka med hybrid och classic? Eller köra första säsongen med bara hybrid för att verkligen känna på bilarna? Ha ett litet classic rally under helgen för de som orkar 😊.
Annars köra en omröstning och se vad alla tycker?
Mycket bra input!
Jag håller med, finns en risk att splitta vår lilla community. Värt att fundera över. Vi kommer ju ändå köra hybriderna i Classic-upplägget.
Tål att funderas på!
Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen
Mycket bra input!
Jag håller med, finns en risk att splitta vår lilla community. Värt att fundera över. Vi kommer ju ändå köra hybriderna i Classic-upplägget.
Tål att funderas på!
Eller så kör vi ett mästerskap, som dels körs med blandade bilar och dels med en specifik klass.
Exempel:
Vecka 1: *slumpmässig klass*
Vecka 2: WRC
Vecka 3: *slumpmässig klass*
Vecka 4: WRC
Kanske blir rörigt, men på så sätt får vi in "båda klassvalen". Och utöver klasserna går det nog att göra några speciella veckor med längre sträckor eller en längre sträcka varje vecka? Jag tycker i alla fall det vore intressant att blanda upp sträckorna lite mer så man kan behöva tänka mer på däckbyten än att bara välja nya mjuka varje gång.
In memory of the greatest farmer!
Tjena folket, det börjar dra ihop sig. Idag är det väl i princip exakt en månad kvar tills vi har ett nytt rallyspel, inte varje dag det händer!
Jag har funderat lite på FZDZ framöver, och tanken slog mig att istället för att ha ett mästerskap, varför inte ha två? Jag tänker såhär:
FZDZ Classic Championship - Det här är det gamla vanliga upplägget med olika bilar varje vecka etc, det alla har koll på och så vi kört innan. Tanken är att ändra så lite som möjligt på formatet, helst ingenting.
FZDZ Hybrid Challenge - Nytt format där man kör enbart hybridbil hela säsongen. Jag tänker mig lite längre rallyn, kanske 10-12 sträckor varje rally istället för strikt 6 (men under längre tid), och med lite mer "löst" eller "rörligt" format - exempelvis ibland 2 sträckor mellan service och ibland 4. Tanken helt klart att det ska vara lite svårare, lite mer överlevnad än time attack. Lite mer planering än att bara byta till nya softs efter tre sträckor.
Min tanke då är att FZDZ Classic löper som vanligt, 1 rally varje vecka i 8 veckor. FZDZ Hybrid löper samtidigt, men har istället 2 veckor per rally, i 8 veckor. Således består en säsong FZDZ Classic av 8 olika rallyn och FZDZ Hybrid består av 4.
Skulle alltså se ut såhär:
Snacka mellan er själva i mindre grupper Jag kanske är helt ute och cyklar? Eller låter det som ett kul upplägg? Feedback!
eller kör på det du skrev, men utöka Hybrid Challenge till 3 veckor istället.
Svårt att bedöma fullt ut men det SER ju kul och bra ut åtminstone. Asfaltsfysiken ser ju ut att vara en avsevärd förbättring jämfört med DR2. Jag har redan förköpt detta, jag har väntat på att se vad codemasters gör med WRC-titeln och jag var såld direkt när man nämnde riktigt långa stages, ser fram emot att känna mig helt död efter 15km och fortfarande ha lika mycket kvar! Det är bara synd att VR får vänta till efter release , men får rulla in riggen under mitt höj/sänkbara skrivbord och köra tills vidare.