Tips på enkla spel för att lära sig spela med kontroll

Medlem
Tips på enkla spel för att lära sig spela med kontroll

Jag har ett vilande projekt som förhoppningsvis kan få nytt liv post-covid:

via spel hitta nya sätt för tre generationer att umgås med varandra

Bakgrund:

Jag minns när jag läste ett inlägg på SC för några år sedan om en man som under tonåren fick sin mor att bli intresserad av datorspel. Hur deras spelande därefter hade blivit ett sätt för dem att umgås mer med varandra och även kunna skratta tillsammans under en mycket svår tid när hon hade fått en dödlig sjukdom. Något som i efterhand fortfarande gav honom fina minnen av deras sista år tillsammans.

Det fick mig att tänka att jag borde försöka göra samma sak. Det är svårt nog utan globala pandemier att få generationen under och över ens egen att umgås naturligt med varandra. Vanligtvis blir det i samband med släktkalas eller högtider, men då sitter ungdomarna försjunkna i sina telefoner eller egna samtal medan vi som är "mellan" gör saker med de äldre. Fysiska aktiviteter har också börjat bli svårare så kubb, poängpromenader, femkamper på nöjesparker och andra utomhuslekar är allt mer sällsynta.

När vi snart kan börja umgås med varandra igen vill jag försöka ta vara på tiden vi har kvar tillsammans. Den underhållning vi har som fungerar generellt är kortspel men på ena sidan av släkten fungerar även brädspel. TV-spel och datorspelande har dock aldrig varit aktuellt vare sig för den äldre generationen eller ens mina syskon.

Även om barnen vid det här laget får klassas som "unga vuxna" så spelas det fortfarande typiska tonårsspel (Fortnite, LoL etc) eller utomordentligt fåniga mobilspel. Jag misstänker att desssa blir svårt för föräldrarna att ta till sig.

Med någon som aldrig ens hållit i en spelkontroll känns det svårt att veta var man skall börja? Gärna någonstans där QTE och liknande gissel lyser med sin frånvaro.

Så jag ställer därför mitt hopp till FZ:

Vad finns det för spel som kan passa spelare med 0% vana av kontroller?

Vi har tillgång till både PS5 och XBSX samt ett par skapliga datorer. Så plattform är med andra ord inte det viktigaste, även om jag tror att vi i varje fall till en början måste fokusera på att lära sig en av dessa.

Spontant lutar det åt prioriteringsordningen PS > XB > PC.

Medlem

En kompis sa för några år sedan att då han skulle lära sig kontrollen var det lättare att komma in i den om han bara spelade spel där det inte var free look dvs att han inte behövde använda högra joyen utan fokusera på att flytta karaktären och lära sig knapparna först
När han gick vidare att använda free look och högra joyen var det lättare då han fått in känslan för förflyttningen och knapparna redan
Tror det kan vara så att om man ej är van att få hjärnan att koppla dels förflyttning och upp och ner med vänster Joy och med free look på den högra Kan bli för mycket Tror faktiskt det han sade stämmer
Minns jag ej fel så är väl Castlevania spelen som kom tiil 360n är så
Likaså kan det vara lättare med sidiscroll spel enligt den teorin

Medlem
Skrivet av AndyZedd:

En kompis sa för några år sedan att då han skulle lära sig kontrollen var det lättare att komma in i den om han bara spelade spel där det inte var free look dvs att han inte behövde använda högra joyen utan fokusera på att flytta karaktären och lära sig knapparna först
När han gick vidare att använda free look och högra joyen var det lättare då han fått in känslan för förflyttningen och knapparna redan
Tror det kan vara så att om man ej är van att få hjärnan att koppla dels förflyttning och upp och ner med vänster Joy och med free look på den högra Kan bli för mycket Tror faktiskt det han sade stämmer
Minns jag ej fel så är väl Castlevania spelen som kom tiil 360n är så
Likaså kan det vara lättare med sidiscroll spel enligt den teorin

Det tror jag också. Just att hålla koll på spakarna är något jag hört andra klaga på i början, att man blir "åksjuk" av att perspektivet flyger runt hursomhelst när man är ny.

Sidoscrollers tenderar dock att vara mer eller mindre snabba plattformare som kräver relativt mycket precision. Något som är långsamt och storybaserat skulle nog passa utmärkt

Medlem

Spela spel i 2d till att börja med. Alla Nintendos spel (mer eller mindre) går att rekommendera.

Binding of Isaac är bra för att lära sig spakarna. Twinstick shooters överlag bör vara bra.

Annars, som med allt annat, bara kör på. Gör ingen stor grej av det.

Spelar själv Dead Cells på Android med touchkontroller trots att jag ogillar den typen av kontroll kraftigt. Börjar redan sätta sig.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Sidoscrollers tenderar dock att vara mer eller mindre snabba plattformare som kräver relativt mycket precision. Något som är långsamt och storybaserat skulle nog passa utmärkt

Inside eller Mario Maker.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent

Minecraft Dungeons är riktigt nybörjarvänligt och lättstyrt.

1
Skriv svar