Före detta Playstation-topp ifrågasätter Xbox Game Pass-modellen

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Du gjorde ett fatalt räknefel med en faktor på 10 genom att blanda ihop dollar med kronor.

Om 4,6 milj ex av God of War för 400kr styck ger en total bruttointäkt på 1,8 miljarder kronor, så ska det jämföras med Gamepass 30 miljoner prenumeranter som betalar i runda slängar 100kr per månad som ger en bruttointäkt på 3 miljarder kr på bara en månad.

Ja du har helt rätt. 3 miljarder på en månad är vad dom skulle få in om dom hade 30 miljoner prenumeranter. Jag hade dock också fel om försäljningen av God of War, det har sålt över 10 miljoner exemplar och sålde över 5 miljoner exemplar första månaden sen det släpptes.
Så på en månad om man räknar på priset 650kr så drog det in 3.25 miljarder, alltså fortfarande betydligt högre än vad hela gamepass tjänsten drar in, och dom har ju i nuläget faktiskt bara 18 miljoner prenumeranter.

Nu kan man ju bara gissa på hur försäljningen av spel påverkas av gamepass men det är som sagt 18 miljoner människor som inte behöver betala extra för nya spel som MS släpper, det säger ju sig själv att deras spel kommer sälja betydligt färre exemplar och vad den förlusten än är så måste den dras bort från summan dom får in från gamepass för att kunna göra en korrekt bedömning av hur lönsam tjänsten är för dom.

eld
Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Ja du har helt rätt. 3 miljarder på en månad är vad dom skulle få in om dom hade 30 miljoner prenumeranter. Jag hade dock också fel om försäljningen av God of War, det har sålt över 10 miljoner exemplar och sålde över 5 miljoner exemplar första månaden sen det släpptes.
Så på en månad om man räknar på priset 650kr så drog det in 3.25 miljarder, alltså fortfarande betydligt högre än vad hela gamepass tjänsten drar in, och dom har ju i nuläget faktiskt bara 18 miljoner prenumeranter.

Nu kan man ju bara gissa på hur försäljningen av spel påverkas av gamepass men det är som sagt 18 miljoner människor som inte behöver betala extra för nya spel som MS släpper, det säger ju sig själv att deras spel kommer sälja betydligt färre exemplar och vad den förlusten än är så måste den dras bort från summan dom får in från gamepass för att kunna göra en korrekt bedömning av hur lönsam tjänsten är för dom.

Sen så måste man också tänka på att en stor del av deras gamepass inkomst kommer användas för licensiering.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Du citerar mig men har inget svar på det jag skrev utan du väljer av någon anledning att skriva om något annat?

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Ja du har helt rätt. 3 miljarder på en månad är vad dom skulle få in om dom hade 30 miljoner prenumeranter. Jag hade dock också fel om försäljningen av God of War, det har sålt över 10 miljoner exemplar och sålde över 5 miljoner exemplar första månaden sen det släpptes.
Så på en månad om man räknar på priset 650kr så drog det in 3.25 miljarder, alltså fortfarande betydligt högre än vad hela gamepass tjänsten drar in, och dom har ju i nuläget faktiskt bara 18 miljoner prenumeranter.

Nu kan man ju bara gissa på hur försäljningen av spel påverkas av gamepass men det är som sagt 18 miljoner människor som inte behöver betala extra för nya spel som MS släpper, det säger ju sig själv att deras spel kommer sälja betydligt färre exemplar och vad den förlusten än är så måste den dras bort från summan dom får in från gamepass för att kunna göra en korrekt bedömning av hur lönsam tjänsten är för dom.

18 miljoner prenumeranter? Vad har dem fått den siffran från? Det är gamla siffror sedan början av året.
Antalet var uppe i 23 miljoner i april- maj tror jag det var, kommer troligen närma sig 30 i slutet av året när vi får Halo: Infinite och Forza: Horizon 5.

Sen verkar folk missa att gamepass prenumeranter spenderar bra mycket mer pengar på DLC och mikrotransaktioner än andra spelare som också ska tas med i beräkning.

eld
Medlem
Skrivet av blackidus:

Sen verkar folk missa att gamepass prenumeranter spenderar bra mycket mer pengar på DLC och mikrotransaktioner än andra spelare som också ska tas med i beräkning.

Bra poäng där!

Medlem

Hade varit intressant att veta exakt hur många prenumeranter som verkligen betalar 9,99 USD i månaden, med tanke på alla deals de har som gör att man lätt kan komma undan med att betala endast 1-3 USD per månad under flera år.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Avstängd
Skrivet av Aarons VR:

När en spel/film/bok/vadsomhelst budgeteras räknas inte bolags vanliga utgifter in som budget för projektet, hördu logikern. Sen att du faktiskt tror att årliga Forza reskins kostar så mycket att göra..........oj. Men om det faktiskt skulle kosta Microsoft en braaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa bit över 1 miljard med sitt årliga Forza re-skin får de nog kolla över den utgiften! Låter ju inte alls bra detta!

Ge mig en gissning vad du tror FH5 är budgeterat till. En vild gissning bara.

Medlem
Skrivet av blackidus:

18 miljoner prenumeranter? Vad har dem fått den siffran från? Det är gamla siffror sedan början av året.
Sen verkar folk missa att gamepass prenumeranter spenderar bra mycket mer pengar på DLC och mikrotransaktioner än andra spelare som också ska tas med i beräkning.

Jag tog siffran från artikeln men jag googlade nu och du verkar ha helt rätt, 23 miljoner prenumeranter är det nu. Exakta siffror är dock helt orelevant för min poäng, att ett spel som kan sälja flera miljoner exemplar inte är lönsamt att ha på en sån här tjänst, i alla fall inte än så länge.

Sen kan det absolut vara så att folk med game pass spenderar mer pengar på DLC och sånt men det är också sånt man bara kan gissa om, finns inga siffror att gå efter.

Avstängd
Skrivet av Aarons VR:

Gran Turismo har väl som högst legat på 60-80 miljoner dollar. En serie känd för att Sony öppnar plånboken och där varje del är från scratch. MS torde ha en mer kostnadseffektiv modell då varje spel bygger på samma grund och den stora utgiften för licenser borde, LOGISKT, sträcka sig över flera spel i MS fall då de släpper flera på kort tid. Inget de behöver köpa nytt för vartenda enskild release av Forza. Såvida de inte skjuter sig själva i foten borde de kunna röra sig en bra bit under.

Så vad var din gissning för FH5? 40 miljoner dollar? Då har de inte betalat sina anställda på ett helt år.

Sen ska spelet marknadsföras. 0 dollar i budget då.

En enkel sökningen kan sätta marknadsföringskostnader lite i perspektiv:

"EA now typically spends two or three times as much on marketing and advertising as it does on developing a game."

https://venturebeat.com/2009/08/26/eas-chief-creative-officer...

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Jag tog siffran från artikeln men jag googlade nu och du verkar ha helt rätt, 23 miljoner prenumeranter är det nu. Exakta siffror är dock helt orelevant för min poäng, att ett spel som kan sälja flera miljoner exemplar inte är lönsamt att ha på en sån här tjänst, i alla fall inte än så länge.

Sen kan det absolut vara så att folk med game pass spenderar mer pengar på DLC och sånt men det är också sånt man bara kan gissa om, finns inga siffror att gå efter.

Googlar man så hittar man 😉
Gamepass medlemmar spelar inte bara mer utan spenderar i snitt 20% mer pengar på spelen.

https://www.gamespot.com/articles/microsoft-reiterates-xbox-g...

Finns flera artiklar som diskuterar samma siffror.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Googlar man så hittar man 😉
Gamepass medlemmar spelar inte bara mer utan spenderar i snitt 20% mer pengar på spelen.

https://www.gamespot.com/articles/microsoft-reiterates-xbox-g...

Finns flera artiklar som diskuterar samma siffror.

Visst men problemet med dom siffrorna är att man kan inte veta hur mycket dessa personer skulle ha spenderat på spelen om gamepass inte fanns och därmed blir det en gissningslek.
Det är kanske så att folk som är mer positivt inställda till en prenumerationstjänst också är folk som är mer positivt inställda till DLC och mikrotransaktioner och att dom skulle ha köpt dessa även om gamepass inte fanns.

Även om det nu är så att dom spenderar 20% mer på spelen, vilka summor handlar det då om? Väger det upp för den förlorade inkomsten av en försäljning till fullpris? Ingen som vet och därmed kan man igen bara gissa.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Visst men problemet med dom siffrorna är att man kan inte veta hur mycket dessa personer skulle ha spenderat på spelen om gamepass inte fanns och därmed blir det en gissningslek.
Det är kanske så att folk som är mer positivt inställda till en prenumerationstjänst också är folk som är mer positivt inställda till DLC och mikrotransaktioner och att dom skulle ha köpt dessa även om gamepass inte fanns.

Även om det nu är så att dom spenderar 20% mer på spelen, vilka summor handlar det då om? Väger det upp för den förlorade inkomsten av en försäljning till fullpris? Ingen som vet och därmed kan man igen bara gissa.

Det är ju verkligen bara MS och Xbox som har koll på siffrorna, alla andra får gissa 🙂

Men enligt denna intervju så verkar inte MS bry sig om förluster jämfört med gamepass och vad spelare skulle ha betalat om dem istället köpa spelen till fullpris.
Det har att göra med hur mycket spelarna använder gamepass och hur det ökar chanserna för att dem stannar kvar.

Det verkar ju inte vara någon vinst än så länge men dem ser vinst i att spelare stannar kvar på plattformen så kommer vinsten senare.

https://opattack.com/game-pass-economics-growth/

Men i slut ändan spelar det någon roll för oss om dem går med vinst eller förlust den första tiden om dem fortsätter att leverera en bra tjänst? 🙂

Medlem
Skrivet av blackidus:

Men i slut ändan spelar det någon roll för oss om dem går med vinst eller förlust den första tiden om dem fortsätter att leverera en bra tjänst? 🙂

Jag skulle nog hävda att jag personligen skulle trivas bättre i en modell där jag vet att pengar kommer till de som utvecklar spelen. Det känns bättre med en hållbar modell så att säga.

Mycket personer som gissar i den här tråden men än så länge känner inte jag att matten går ihop. Håller mera med ex-sony chefen, om en modell är vinstdrivande finns det ingen anledning till att inte anamma den.

Spenderar tills dess hellre mina pengar på Steam…har redan alltför stor backlog där och behöver/vill inte hoppa mellan en massa olika spel…

Skriv svar