Kraftspelen - en ny podd om spelen som BETYTT nåt

Medlem

Älskar denna podd! Blir lika glad när det kommer ut ett nytt avsnitt som när man var yngre och hittade ett nytt nummer av Super Play i brevlådan. Det är högsta betyg helt enkelt. Lite nostalgivarning kanske, men det är himla trevligt. Grymt jobbat och tack för allt arbete du/ni lägger ned!

Ja, det är fritt fram att efterfråga spel ifall det är nåt ni är extra sugna på.

Kittens are for real!

Skrivet av bauer:

Älskar denna podd! Blir lika glad när det kommer ut ett nytt avsnitt som när man var yngre och hittade ett nytt nummer av Super Play i brevlådan. Det är högsta betyg helt enkelt. Lite nostalgivarning kanske, men det är himla trevligt. Grymt jobbat och tack för allt arbete du/ni lägger ned!

Tack så mycket! Det betyder jättemycket att du gillar podden.

Kittens are for real!

Medlem

Hittade denna pod i helgen, perfekt nu när man är på föräldraledig! Redan slukat 10 avsnitt så tack för en bra pod!
Mitt tips är Mass effect

Switch Lite, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: AMD 3700X ■ RTX 3070 ■ 16GB DDR4 ■ Dell 2721DGFA 165 Hz

Medlem

Måste säga att jag var EXTREMT motstridigt till att starta upp avsnittet med Gabriel Knight, men blev duktigt motbevisad. Lite ballt att ni lyckas få mig sugen att spela ett spel som på pappret låter "så inte min smak".

Ska kolla upp och kanske spela med en FAQ som ni säger bara för att få uppleva det

Skrivet av Gubbgamern:

Måste säga att jag var EXTREMT motstridigt till att starta upp avsnittet med Gabriel Knight, men blev duktigt motbevisad. Lite ballt att ni lyckas få mig sugen att spela ett spel som på pappret låter "så inte min smak".

Ska kolla upp och kanske spela med en FAQ som ni säger bara för att få uppleva det

Kul att höra! Det är ju lite förhoppningen med podden att inspirera folk att spela de här gemen.

Kittens are for real!

Om nån är sugen på lite lattjo med skoj kan jag tipsa om Kraftspelens specialavsnitt där jag och Genusfotografen Tomas Gunnarsson (känd från Super Play) åkte till Sveriges mest hemsökta plats för att spela skräckspel och förhoppningsvis dö av skräck. Det blev ett Youtube-klipp av det hela.

https://youtu.be/194014L2td0

Kittens are for real!

Och nu är säsong 3 igång! Tetris i veckans avsnitt.

https://open.spotify.com/episode/7E009OXrt42K2tj7kC2JWe?si=W5...

Kittens are for real!

Medlem

Tack för Tetris avsnittet. Själv blev jag väldigt intresserad av Tetris när jag såg dokumentären Ecstasy of Order som ni refererar till i podden. Efter det har jag följt spelets utveckling och brukar kolla på Classic Tetris World Championship när den går av stapeln. Det är fascinerande att se hur mycket som hänt sedan 2010 då dokumentären spelades in. Om man ser på världsrekordet i NTSC versionen av Tetris på NES så var Harry Hong den första att nå Max-out 999999 poäng 2009. Efter att denna gräns nåddes så slogs den sakta men säkert. Vid 2018 började tekniken Hyper-tapping dominera mer och mer och rekordet gick från ungefär 1.2-1.4 milj fram till sommaren 2020.

Då slog den nya tekniken Rolling igenom och just nu ligger rekordet på 3772380!

Flera spelare jagar nu inte bara poängrekordet utan även line-rekordet. Vid level 138 (lines 1320) så buggar koden för färgpaletten ur vilket leder till helt nya färgkombinationer. För ett par år sedan var det helt otänkbart att någon spelare skulle kunna nå dessa nivåer eftersom vid level 29 blir spelet så snabbt att man inte normalt sätt inte hinner flytta tetraminerna längst ut till kanterna. Tack vare den nya tekniken Rolling så kunde spelaren Fractal nå dessa nivåer på PAL versionen i början av året.

Det kommer nya världsrekord nästan varje vecka och lines-rekordet är nu 975 så de börjar närma sig den magiska gränsen.

EDIT: det gick snabbt. EricICX slog precis sitt eget världsrekord sönder och samman under en tävling och nådde level 146, >6,4miljoner poäng:
https://youtu.be/SctVBfLjpLg

12
Skriv svar