Tencent begränsar barns speltid efter att statsmedia kallar det "andligt opium"

Robot
Tencent begränsar barns speltid efter att statsmedia kallar det "andligt opium"

Företagets aktie sjönk även rejält efter uttalandet.

#Honor-of-kings, #Tencent


Medlem

Kina... Snacka om att strypa sitt eget folk.

Nej, etnisk rensning och koncentrationsläger kan jag förstå, men begränsa speltid? Nu har de gått för långt, det är ju rent av ett brott mot mänskligheten.

Inaktiv

Självklart sjukt, men måste säga att stänga köp för barn i appar/f2p spel är dock en bra idé och något våra regeringar borde titta på.

Äckligt hur det riktar sig mot barn.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Självklart sjukt, men måste säga att stänga köp för barn i appar/f2p spel är dock en bra idé och något våra regeringar borde titta på.

Äckligt hur det riktar sig mot barn.

Du kallar det sjukt. Sen tycker du det är bra med vissa begränsningar i spel för barn. Men samtidigt tycker du det är sjukt att det riktar sig mot barn? Hur ska du ha det? Alla vet att en del i uppfostran är att stegvis introducera dem till vuxenvärlden. Svårigheten är att hitta rätt nivå . Mycket ligger på föräldrarna men en del grundregler behöver vara gemensamma för samhället för att det ska vara effektivt..

Tycker personligen att det finns mycket som pekar på att barn har svårt för mobiler och internet och de skulle må bra av en men kontrollerad tillgång till det. Jag skulle nog lyssna om någon föreslog att förbjuda mobiler med kamera/mobilinternet till barn.

För Kina kan jag nog tänka mig att mobilspelandet kan vara en stor faktor i ett barns framtid. Inget land man vill hamna på efterkälken i.

Medlem

Helt rätt. Barn ska inte stirra på en skärm 5+ timmar om dagen.

Vart man än är så ser man barn stirra ner i en mobil. Fullkomligt galen värld.

Medlem

Har inte kjena hållt på med tidsbegränsning med spel för barn rätt länge?

Eller kanske var Taiwan eller något annat land som jag kan tänkas blanda ihop med Kina...

Iaf rimligt.. som Skelögd sa - barn ska inte stirra på en skärm 5+ timmar om dagen..


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag är igentligen för att det ska finnas olika länder med olika lagar och regler på jorden. Så länge inte människor djur och natur får lida för det. Visst är Kina ett konstigt land och dom gör mycket konstiga saker. Men så länge det inte handlar om att förfölja minoriteter och tvinga på dom någon typ av nationalitet. Som dom gör ungefär på samma sätt som vi gjorde med samerna fast i större skala mm. Att Kina släpper ut mycket skräp i luften mm är mycket västvärldens mf fel som har sin produktion i Kina. Det vill inte riktigt alla förstå men mycket av det vi minskar med utsläpp här har vi bara flyttat dit. Dom får mycket avgaser mm i sina lungor så att vi slipper utsläppen här. Och vi betalar dom för det.

Inaktiv
Skrivet av peggleball:

Du kallar det sjukt. Sen tycker du det är bra med vissa begränsningar i spel för barn. Men samtidigt tycker du det är sjukt att det riktar sig mot barn? Hur ska du ha det? Alla vet att en del i uppfostran är att stegvis introducera dem till vuxenvärlden. Svårigheten är att hitta rätt nivå . Mycket ligger på föräldrarna men en del grundregler behöver vara gemensamma för samhället för att det ska vara effektivt..

Tycker personligen att det finns mycket som pekar på att barn har svårt för mobiler och internet och de skulle må bra av en men kontrollerad tillgång till det. Jag skulle nog lyssna om någon föreslog att förbjuda mobiler med kamera/mobilinternet till barn.

För Kina kan jag nog tänka mig att mobilspelandet kan vara en stor faktor i ett barns framtid. Inget land man vill hamna på efterkälken i.

Precis som jag skrev, staten behöver inte lägga sig i vilken tid barn spenderar det är vårt ansvar som föräldrar. Men företagen bör, enligt mig, förbjudas att rikta in game köp mot barn.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Jag är igentligen för att det ska finnas olika länder med olika lagar och regler på jorden. Så länge inte människor djur och natur får lida för det. Visst är Kina ett konstigt land och dom gör mycket konstiga saker. Men så länge det inte handlar om att förfölja minoriteter och tvinga på dom någon typ av nationalitet. Som dom gör ungefär på samma sätt som vi gjorde med samerna fast i större skala mm. Att Kina släpper ut mycket skräp i luften mm är mycket västvärldens mf fel som har sin produktion i Kina. Det vill inte riktigt alla förstå men mycket av det vi minskar med utsläpp här har vi bara flyttat dit. Dom får mycket avgaser mm i sina lungor så att vi slipper utsläppen här. Och vi betalar dom för det.

Är det inte lite skevt ändå att säga att västvärlden skapar dessa problem för Kina?
Det är väl deras politik och styre som gör att de utför detta, de är knappast så att väst tvingar dem till detta.

Men miljön är såklart allas ansvar, dock så är inte Kina några offer för väst, de enablar istället beteendet.
Hade produktionen inte funnits där eller varit mer hållbar och dyrare så hade förmodligen inte lika mycket skräp tillverkats.
Vi har ett sådant fruktansvärt överskott av skräp och varor idag så att klädkedjor och märken bränner oanvända produkter.
Härom året så togs det bland annat upp att H&M(tror jag det var) bränner många ton kläder per år och nyligen så såg jag en nyhet om att även Amazon bränner oanvända produkter, för att till exempel spara på lager plats.
Det slängs även extrema mängder mat som är av hög kvalité, både från affärer och restauranger.
Även elektronik har extrema problem där det ofta är bättre att slänga och köpa ny produkt när den är skadad än att laga den.
Ta till exempel en chromebook där ifall du får problem med skärmen så skiljer det väldigt lite i pris emellan att laga den och att köpa en helt ny, då tar du också en chans när du lagar den ifall det finns chans för att andra delar av enheten också blivit skadade, som du inte kan veta säkert eftersom att skärmen inte fungerar eller att problemet dyker upp oregelbundet.

Fruktansvärt ineffektivt samhälle vi lever i idag.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Precis som jag skrev, staten behöver inte lägga sig i vilken tid barn spenderar det är vårt ansvar som föräldrar. Men företagen bör, enligt mig, förbjudas att rikta in game köp mot barn.

Det kanske borde vara 18 års gräns på spel i Sverige där det finns köp inne i spelet, tänker då även på spel som nämner expansioner eller liknande antingen i spelet eller i material runt spelet.

Jag jämför detta då med reklam på TV som riktar sig mot barn, där är det ju inte tillåtet.

Jag tänker då också att till exempel PS store och Xbox köp plattform då ska kräva 18 år och att man inte heller får visa eller göra reklam för vad som säljs där i gränssnittet, ifall inte användaren är verifierad 18 år.

Är lite osäker på vart åldersgränsen är här, men det är väl 18 år?

Även om jag ser logiken i detta så hade det såklart varit väldigt tråkigt när man själv var ung ifall föräldrarna hade haft full fokus och fått bestämma allt man får tillgång till och konsumerar.
Det hade nog inte blivit så mycket punk, hårdrock och datorer då, utan dansband samt påtvingat intresse för motorcyklar och traktorer istället

Medlem

Gratis mobilspel med pay2win är opium.
Vet folk som spenderat offentliga mängder pengar i ett spel, men mår egentligen inte så bra när man kommer till insikt då personen ofta vet att det finns bättre spel man kan köpa till konsol/PC för ett lägre totslpris.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Precis som jag skrev, staten behöver inte lägga sig i vilken tid barn spenderar det är vårt ansvar som föräldrar. Men företagen bör, enligt mig, förbjudas att rikta in game köp mot barn.

Kanske inte staten skall lägga sig barn-frågan alls och i så fall skippa barnbidrag också.

Det är föräldrarnas ansvar att se till att barnet mår bra. Men långt från alla föräldrar är perfekta (och vad är perfekt?) och det blir fel. Vi har också svårt att se framtida konsekvenser för vad vi gör idag.

Den reglering som de gjorde, vilka kommer drabbas negativt/positivt av det? Företaget backade 6%, men kanske finns det saker i samhället som uppvägde den närgången (kommer lilla Tencent klara sig ändå?)

Medlem

Vissa pratar om att det egentligen handlar om att techbolagen börjar bli för stora. De börjar bli en maktfaktor i landet.

Inaktiv
Skrivet av Weeks_death:

Kanske inte staten skall lägga sig barn-frågan alls och i så fall skippa barnbidrag också.

Det är föräldrarnas ansvar att se till att barnet mår bra. Men långt från alla föräldrar är perfekta (och vad är perfekt?) och det blir fel. Vi har också svårt att se framtida konsekvenser för vad vi gör idag.

Den reglering som de gjorde, vilka kommer drabbas negativt/positivt av det? Företaget backade 6%, men kanske finns det saker i samhället som uppvägde den närgången (kommer lilla Tencent klara sig ändå?)

Helt ärligt så skiter jag i Tencent och för den delen de flesta andra företag i världen, när pengar går före moralen så behövs regleringar.

Och visst är moral ofta subjektivt och skiljer sig mellan kulturer men är barn i skottlinjen så är det omoraliskt.

Helt ärligt så förstår jag inte riktigt vart du vill komma med ditt inlägg. Vilka konsekvenser då? "Saker i samhället som uppvägde den närgången" förstår jag inte heller vad du menar?

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Helt rätt. Barn ska inte stirra på en skärm 5+ timmar om dagen.

Vart man än är så ser man barn stirra ner i en mobil. Fullkomligt galen värld.

Vart man än är så ser man ju vuxna stirr ner i en mobil med. Vuxna verkar heller inte kapabla till att hantera skärmtid.

Medlem
Skrivet av Cordayne:

Vart man än är så ser man ju vuxna stirr ner i en mobil med. Vuxna verkar heller inte kapabla till att hantera skärmtid.

Det är sant.

Inaktiv

Andligt opium stämmer bra. Inte helt olikt internetporr.
Jag är glad att den enda bärbara underhållningen jag hade som barn var en Gameboy med Pokémon. Hade jag haft en smartphone med obegränsat av spel hade jag förlorat mig framför skärmen.

ZF
Medlem

Tror mer det är en referens till det tidigare själsliga opium som de hade problem med, religion.

Efter det faktiska opiumet då, som också var ett importerat problem.

1
Skriv svar