Windows 11 släppt, påstås vara "tidernas bästa Windows för gaming"

Robot
Windows 11 släppt, påstås vara "tidernas bästa Windows för gaming"
fue
Medlem

Ett skämt att ett Ryzen Gen 1 inte ens supportas.

Medlem

Orkar inte byta för mindre än 10% bättre FPS i flertalet stortitlar.

Medlem

Kört Windows 11 sen tidig dev build, har funkat finfint.

Medlem

Bästa Windows för gaming?

https://mspoweruser.com/report-windows-11-security-feature-ca...

https://www.pcgamer.com/windows-11-pcs-can-hobble-gaming-perf...

Upp till 30% sämre prestanda i vissa spel pga nya säkerhetsfunktionen VBS.
Verkar dock inte gälla för dem som uppgraderar från Windows 10 utan dem som köper datorer med Windows 11 färdiginstallerat.

Medlem

hur funkar en uppdatering till windows 11 egentligen? är det som på gamla goda tiden att man måste formatera och installera på nytt osv (tror sist jag uppdaterade windows själv var från vista till 7), eller kan man helt enkelt bara uppdatera, så alla ens installerade program osv är intakta, lite som på mac?

har just nu löjligt mycket program och tillägg till program osv osv installerat på min win10 arbetsdator, och ryser av bara tanken på att börja om och installera allt på nytt...

Medlem
Skrivet av quadratis:

hur funkar en uppdatering till windows 11 egentligen? är det som på gamla goda tiden att man måste formatera och installera på nytt osv (tror sist jag uppdaterade windows själv var från vista till 7), eller kan man helt enkelt bara uppdatera, så alla ens installerade program osv är intakta, lite som på mac?

har just nu löjligt mycket program och tillägg till program osv osv installerat på min win10 arbetsdator, och ryser av bara tanken på att börja om och installera allt på nytt...

Allt är kvar, sen om det är gamla program osv så kanske inte dessa är kompatibla med det nya systemet men det är ju en annan fråga.

Edit: Du behöver inte formatera om din disk. Däremot en säkerhetskopia om man vill vara på den säkra sidan.

Medlem
Skrivet av quadratis:

hur funkar en uppdatering till windows 11 egentligen? är det som på gamla goda tiden att man måste formatera och installera på nytt osv (tror sist jag uppdaterade windows själv var från vista till 7), eller kan man helt enkelt bara uppdatera, så alla ens installerade program osv är intakta, lite som på mac?

har just nu löjligt mycket program och tillägg till program osv osv installerat på min win10 arbetsdator, och ryser av bara tanken på att börja om och installera allt på nytt...

Går utmärkt att uppdatera med allt kvar.

Hcz
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Orkar inte byta för mindre än 10% bättre FPS i flertalet stortitlar.

Byt inte får tester visar ingen eller sämre prestanda i W11 mot W10

Medlem

Min CPU pallar tydligen inte Win 11. Orkar inte krångla. Win 10 funkar ju utmärkt.

Medlem

Orkar inte gå igenom hela internet. Windows 10 var ju det sista windows som skulle släppas, är detta windows 10 series X typ? I enkelhet att patcha och kompatibilitet alltså.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Märkte inte ens av att det kom ut idag... kan vara för att jag redan kört Windows 11 i lite mer 1 månad redan.

När jag uppdaterade tog det bara ett par minuter och allt jag hade i datorn var kvar för de som undrar. Gick jävligt fort.

Hade lite småproblem under beta med HDR men annars varit helt felfritt för mig, dessutom tycker jag att datorn prestera bättre i jämförelse med Windows 10. Men svårt att jämföra med hur det var tidigare från bara minnet, tänker i alla fall inte hoppa tillbaks.

Dessutom är det ju snack om att Windows 11 kommer få stöd för Android Appar så antar det även gäller mobilspel. Så det blir intressant att se.

Förövrigt så är det inte en större skillnad från Windows 10.

Medlem
Skrivet av fue:

Ett skämt att ett Ryzen Gen 1 inte ens supportas.

Riktigt skumt faktiskt. Har vi ens fått en förklaring?

Medlem

Få saker är så obehagliga som att uppdatera windows på speldatorn. Det är fan alltid nåt som strular.

ZF
Medlem
Skrivet av blackidus:

Bästa Windows för gaming?

https://mspoweruser.com/report-windows-11-security-feature-ca...

https://www.pcgamer.com/windows-11-pcs-can-hobble-gaming-perf...

Upp till 30% sämre prestanda i vissa spel pga nya säkerhetsfunktionen VBS.
Verkar dock inte gälla för dem som uppgraderar från Windows 10 utan dem som köper datorer med Windows 11 färdiginstallerat.

Verkar tydligen åtminstone fungera som en strömbegränsare snarare än att det bara äter prestandan.

Så kanske hade varit en bra funktion för de som kör New world..

Medlem
Skrivet av Hcz:

Byt inte får tester visar ingen eller sämre prestanda i W11 mot W10

En snubbe på Swec skrev att han fick mellan 15-20% bättre. xD
Men känns mer som att han hade problem med win10.

Medlem
Skrivet av Troll1:

Få saker är så obehagliga som att uppdatera windows på speldatorn. Det är fan alltid nåt som strular.

Kört betorna sen flera månader tillbaks, inte haft några problem alls.


signatur

7900XTX
7800X3D

Skribent
Skrivet av r4v3nl0rd:

Min CPU pallar tydligen inte Win 11. Orkar inte krångla. Win 10 funkar ju utmärkt.

Samma här.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av fue:

Ett skämt att ett Ryzen Gen 1 inte ens supportas.

Systemkraven handlar bara om pengar. Microsoft samarbetar med datortillverkare, och sätter man såna här fåniga krav så kommer folk köpa nya datorer, vilket datortillverkarna jublar över, och säljs det fler datorer med Windows 11 förinstallerat så ger det mer klirr i kassan för Microsoft än om folk hade kunnat uppgradera gratis. Bra för Microsoft och datortillverkarna, dåligt för konsumenter och miljön.

Medlem

7?... orka


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Samma här.

Skönt att man inte är ensam.

Undrar när man blir tvungen att uppgradera...? Lär väl dröja innan Win 10 slutar supportas, antar jag?

Medlem

Det sa de om Windows Vista också...

Medlem

DirectStorage is one of the big three new PC gaming features coming to Windows 11, but despite calling it an OS exclusive around the announcement of the upcoming OS, Microsoft has now confirmed it will be supported in Windows 10 too.

https://www.pcgamer.com/windows-11-directstorage-windows-10/

Gnällkuk

yolo.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Kört sedan 1,5 vecka tillbaka.
Är trevligt. Märker egentligen ingen skillnad. Förutom rundade hörn på fönster och startmeny/taskbar ikoner som går att centrera till mitten,

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Skönt att man inte är ensam.

Undrar när man blir tvungen att uppgradera...? Lär väl dröja innan Win 10 slutar supportas, antar jag?

Support för win 10 till oktober 2025 har microsoft sagt.

Antar många vill ha direct storage support som kommer vara bättre i win11 även om i win 10 kommer de fungera också. Innan dess, märker redan att auto hdr är en stor grej i win11. Fungerar förvånansvärt bra om du har en hdr skärm och vissa spel som inte native supportar hdr.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Vågar inte byta ännu.
Som nån skrev tidigare alltid nått som ska strula.
En på SweClockers forumet skrev dessutom problem med prestanda i VR med Windows 11 så då går det helt bort innan det är fixat.

"MS: Windows 11 bästa OS för spel" samtidigt som Valve försöker jobba sig bort från Windows.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vågar inte byta ännu.
Som nån skrev tidigare alltid nått som ska strula.
En på SweClockers forumet skrev dessutom problem med prestanda i VR med Windows 11 så då går det helt bort innan det är fixat.

"MS: Windows 11 bästa OS för spel" samtidigt som Valve försöker jobba sig bort från Windows.

Jo men kom ihåg att de är alltid de med problem som skriver, kanske hade de även problem med föregående OS?
Som sagt för mig, fungerar flawless. Till och med betorna sedan flera månader sen.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Support för win 10 till oktober 2025 har microsoft sagt.

Antar många vill ha direct storage support som kommer vara bättre i win11 även om i win 10 kommer de fungera också. Innan dess, märker redan att auto hdr är en stor grej i win11. Fungerar förvånsvärt bra.

Ok, tack! Då har jag några år på mig att skaffa ny rigg. Min nuvarande börjar lida mot 10 år nu...

Nice! AutoHDR finns även på Xbox Series.

Medlem

Kan man tvinga igång uppdateringen eller måste man vackert vänta ?

123
Skriv svar