Vad är det viktigaste i livet?
Du kan bara välja en!
Edit:
Det finns inget ”rätt eller fel” val här. Det går inte få med det viktigaste bitarna med en enda röst. Det populära(ste) valet/valen är inte nödvändigtvis det viktigaste. Känn därför inte att ni ”röstat fel”.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Nu är omröstningen uppe
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Viktigast är att inte svara på denna otroligt konstiga omröstning! Är ju i själva verket du som bestämt vad som är viktigast då du valt alternativen..
Jag borde lagt dit ”Klaga” som alternativ
Jag borde lagt dit ”Klaga” som alternativ
haha ja kanske det, eller ärlighet och säga vad som är sant?
Jag har svårt att tro att brysselkål kammar hem segern här. Kinakål är bra mycket viktigare.
Ärlighet är en fin dygd, men dygder hör inte riktigt hemma på listan. Det är bra att va ärlig, men det är mer ett medel än ett mål i livet.
Jag har svårt att tro att din brysselkål kammar hem segern här. Kinakål är bra mycket viktigare.
Fasiken, älskar ju brysselkål..kanske viktigast i mitt liv att stoppa en ljuvligt tillagad liten smörstekt brysselkål i munnen. Familj och annat som jag ser är i ledningen just nu är ju bara patetiskt i jämförelse.
Ok du har sålt omröstningen till mig, svalt mina brysselkål nu och inser att jag kan ha fler när jag vill.
"Mening" är intressant , vad betyder ens det? Kan ju betyda så mycket, en seriemördares "mening" är att ha ihjäl så många som möjligt och en läkares mening är eventuellt att rädda så många tillbaks till livet som möjligt. Diffust. Har ens de flesta av oss en uttalad mening? Vet bara att jag nog inte har det, men skulle kanske vilja ha det. Om det känns meningsfullt Känns ju som något man borde ha...
Förklara gärna mening för mig.
De med barn och familj kan säkert relatera till "mening" så de är diskvalificerade från att svara.
Eller är det i själva verket den enda meníngen med livet? Kan det finnas andra "meningar"?
Finns det någon mening med att inte få dela den/det med andra? Kan man vara helt isolerad och ensam med sin så kallade mening? Tror inte det själv men kan ha fel. Till exempel, den ensamme mannen som byggt upp sin man cave, eller keyboard fantasten som lagt dyra pengar på keycaps existerar deras mening ens om inte några bilder läggs ut på något forum eller sociala medier?
Tog en bra stund att komma fram till ett svar. Kul att få fundera en stund, tack.
Två av de förslagen jag strök ögonaböj var status och ansvar, om någon väljer ett av dessa alternativ vill jag gärna höra tankarna bakom det beslutet. Intressant att se vad någon som är tvärt emot mig tycker och tänker.
Kan det finnas andra "meningar"?
Vad som meningsfullt är subjektivt. Såvida man inte lider av apati borde man känna någon form av mening. Eller varför ens stiga upp ur sängen på morgonen? Vad denna mening är, skiljer sig stort ifrån person till person.
På sätt och vis är mening och ansvar tätt sammanflätade utan att innebörden av vardera är detsamma. Ansvar kan skapa mening, men mening skapar inte ansvar.
Mening kan skapa en stark känsla av välbefinnande, harmoni och känslan av att vara på rätt plats i rätt tid. En känsla av stabilitet och lugn snarare än sprallig lycka. Lycka är mer kortsiktigt och flyktigt än mening. Lycka kommer och går, medan mening är mer konstant.
Alla vill känna lycka, trots att lycka är flyktigt. En risk med att eftersträva lycka är att man offrar sin framtid för nu:ets flyktiga lycka. Dopaminkickar, Instant gratification och ansvarsfrihet ger tillfällig lycka. Men det är ingen vidare bra långtidsstrategi. Det straffar sig tillslut.
Jag kan ha fel
Formuleringen blev lite väl självsäker i texten ovan! Värsta faktautlåtandet. Jag skulle vilja avsluta med att skriva att det här är mer min tolkning/uppfattning än ”sanningen”.
Kan man vara lycklig utan familj? Ja, i varje fall i ordets traditionella bemärkelse.
Blir man lycklig av att ha familj? Förmodligen, men inte nödvändigtvis.
Så jag härledde mig fram till att lycka > familj även om det för mig personligen är nära sammanflätat.
Sedan är ju lycka ett flyktigt tillstånd, det måste vara så för annars finns det ju ingenting att relatera till. De dåliga stunderna lyfter upp känslan av när allt upplevs bra igen. Ett förädiskt simpelt och ändå ofta omöjligt pussel att bemästra i praktiken.
Edit: Balans hade kunnat vara ett annat tänkbart alternativ.
Vad som meningsfullt är subjektivt. Såvida man inte är helt apatisk, så borde man känna någon form av mening. Eller varför ens stiga upp ur sängen på morgonen? Vad denna mening är, skiljer sig stort ifrån person till person.
På sätt och vis är mening och ansvar tätt sammanflätade utan att innebörden av vardera är detsamma. Ansvar kan skapa mening, men mening skapar inte ansvar.
Vad jag undrar är kan mening vara helt isolerat till dig själv, själv tror jag att "mening" alltid är något som berör fler personer än dig själv. Man kan säkert intala sig att det jag gör är meningsfullt och min "mening" men utan input och och samspel med andra så finns vi ens? Vad är då "meningen"?
Ok du har sålt omröstningen till mig, svalt mina brysselkål nu och inser att jag kan ha fler när jag vill.
"Mening" är intressant , vad betyder ens det? Kan ju betyda så mycket, en seriemördares "mening" är att ha ihjäl så många som möjligt och en läkares mening är eventuellt att rädda så många tillbaks till livet som möjligt. Diffust. Har ens de flesta av oss en uttalad mening? Vet bara att jag nog inte har det, men skulle kanske vilja ha det. Om det känns meningsfullt Känns ju som något man borde ha...
Förklara gärna mening för mig.
De med barn och familj kan säkert relatera till "mening" så de är diskvalificerade från att svara.
Eller är det i själva verket den enda meníngen med livet? Kan det finnas andra "meningar"?
Jag vet hur det är att uppleva att inte känna att det finns någon mening och det är inte trevligt alls. Ingen mening med att gå till jobbet, städa, borsta tänderna, äta, gå ur sängen eller ens att vakna.
Mening gör du själv hur stort eller litet du vill. Har du ett mål med ditt liv, din dag eller din kväll? Stort, mellan och litet typ..
Jag vet hur det är att uppleva att inte känna att det finns någon mening och det är inte trevligt alls. Ingen mening med att gå till jobbet, städa, borsta tänderna, äta, gå ur sängen eller ens att vakna.
Mening gör du själv hur stort eller litet du vill. Har du ett mål med ditt liv, din dag eller din kväll? Stort, mellan och litet typ..
Ok fattar, har känt så själv men ta mitt inlägg mer som ett sätt att starta en diskussion än en manual för hur mitt liv ser ut just nu. Tycker frågeställningen är intressant. Tack alla smarta människor här som ger så intressanta intelligenta svar!
Minnen. Bra sådana, dvs.
Intressant, minnen är ju dåtid och nutid d.v.s. nu när du minns, ganska säker på att om du tänker efter så finns det fler minst lika viktiga saker som ligger i framtiden.
Vad jag undrar är kan mening vara helt isolerat till dig själv, själv tror jag att "mening" alltid är något som berör fler personer än dig själv. Man kan säkert intala sig att det jag gör är meningsfullt och min "mening" men utan input och och samspel med andra så finns vi ens? Vad är då "meningen"?
Jag tror det är sällan som mening är helt isolerat till sig själv. Såvida det inte är akuta livsbehov som panikartad andnöd. Fast det kanske mer är överlevnadsinstinkt/ reflexer än ”mening”?
Jag tror att även om man skulle lida av den djupaste möjliga apati, skulle ändå överlevnadsinstinker kicka in ifall livet hotas. Det har inte så mycket med mening att göra
Jag tror det är sällan som mening är helt isolerat till sig själv. Såvida det inte är akuta livsbehov som panikartad andnöd.
LOL vid andnöd (vilket annorlunda exempel när vi diskuterar mening) vill jag gärna ha någon som kan ta det där heinrich greppet eller vad det nu kallas och rädda mig.
""Fast det kanske mer är överlevnadsinstinkt/ reflexer än ”mening”?"" Japp tror nog det.
Jag var tråkig och tryckte "Hälsa". Mest för att allt suger när en mår skit.
Har du rätt i, på många sätt är ju det det viktigaste, man har ju inte ens tid eller ork att må dåligt psykiskt om man mår skit fysiskt dvs riktigt sjuk.
Jag tror att även om man skulle lida av den djupaste möjliga apati, skulle ändå överlevnadsinstinker kicka in ifall livet hotas. Det har inte så mycket med mening att göra
Ja absolut, mer överlevnadsreflexer och rädsla. Många som suttit vid sidan av en människa som dör känner nog igen det.
Nu kommer vi lite långt ifrån urspungliga diskussionen och det blir allt för deprimerande
"mening" ska väl vara något positivt egentligen
Ja absolut, mer överlevnadsreflexer och rädsla. Många som suttit vid sidan av en människa som dör känner nog igen det.
Nu kommer vi lite långt ifrån urspungliga diskussionen och det blir allt för deprimerande
Yes, det där låter definitivt som en annan tråd. Helst en privat sådan.
Vi kan dock lyfta en sak. De som ligger i paliatativ vård ångrar mer ”vad de inte gjort” än ”de misstag de gjort.”
Så det är bättre att ta risker (och misslyckas) än att inte ta risker i livet.
"Pooslice" vad är det ens? En skiva bajs. Vilket jävla nick, du verkar vara ett skämt hela du.
Nä alias, nu går du för långt.
Inga personliga påhopp eller kränkningar här.
Yes, det där låter definitivt som en annan tråd. Helst en privat sådan.
Vi kan dock lyfta en sak. De som ligger i paliatativ vård ångrar mer ”vad de inte gjort” än ”de misstag de gjort.”
Så det är bättre att ta risker (och misslyckas) än att inte ta risker i livet.
Ja tycks vara vad många uttrycker så visst.
Tyckte nog inlägget motiverade mitt så kallade "påhopp" men sorry.
Han skoja med att citera Conan the Barbarian
Intressant, minnen är ju dåtid och nutid d.v.s. nu när du minns, ganska säker på att om du tänker efter så finns det fler minst lika viktiga saker som ligger i framtiden.
Utan minnen har man inte mycket.