Se Witcher 3 köras på Steam Deck

Robot
Se Witcher 3 köras på Steam Deck
Medlem

Mycket lovord om Steam Deck nu.
Release närmar sig, synd att man får vänta till 2022 bara


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Mycket lovord om Steam Deck nu.
Release närmar sig, synd att man får vänta till 2022 bara

Håller med!

Jobbigt att vänta så länge, ser verkligen fram emot denna!

Medlem

batteri tiden då, vad är den ?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

batteri tiden då, vad är den ?

Upp till 8 timmar, beroende på spel/belastning.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av SWEBarb:

batteri tiden då, vad är den ?

och ner till 2 timmar om du maxxar performance och ljusstyrka

Medlem

Skulle vara lustigt värre om Switch-versionen av Witcher 3 rullar på bättre på en Steam Deck jämfört mot en Switch.

Medlem

Det är ju inte rykande färsk grafik.. precis


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Det är ju inte rykande färsk grafik.. precis

Nä men behöver du det på en så pass liten skärm?


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Har man en PC hemma redan så är väl tanken att bara spela på Steam deck när man inte är hemma, men jag reser inte tillräckligt ofta för det.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

10 år gammalt spel funkar på ny dator, coolt.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

eld
Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

10 år gammalt spel funkar på ny dator, coolt.

6 år gammalt high-end spel spel kan nu köras på en valve-gameboy.

"Fattar inte varför folk tycker miniräknare är så coola, jag gjorde det där på min dator som tog upp ett helt rum flera år tidigare!"

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Nä men behöver du det på en så pass liten skärm?

Nej det är sant. Det spelar ingen roll att det inte är snyggt om det knappt syns

Nädå.

Poängen var mest att det inte är så värst imponerande.
The Witcher 3 och än mer grafiskt moderna spel finns ju till Switch.
Deck som utmanaren måste ju bräcka Switch - inte visa att det kan gå jäms med.

Men visst Deck är säkert klart kraftfullare... Det utnyttjas ju inte till max så som Switch gör om man inte anpassar grafiken väldigt specifikt för just den konsollen, dock. Switch får ut mer av mindre om det utvecklas dedikerade Switch versioner versus att vara 'en PC'.. Vilket såklart har massa andra fördelar på sin sida.

Det lär ju dock leda till en plottrigare och mindre konsist kvalitativa spelupplevelser... Det är något väldigt trevligt med att ha något som är perfekt anpassat för det där formatet - speciellt om det inte är ett vanligt/populärt format.

Risken känns stor att 90% av dom spelen man vill/kan spela på sin Deck funkar SISÅDÄR bra på Deck (inte anpassat för små skärmar, input med mera).


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

2/2

Det Valve borde göra är att fixa något typ av 'krav' märkning som spel kan uppnå - "Works great on Deck!" type thing. Som gör till att utvecklare ser till att deras spel lirar på Deck som om det var byggt för det i första hand.

Problemet med det är att Valve aldrig skulle göra något som kräver att dom har en stor stab av kontrollanter och certifierare som verifierar utvecklarnas 'Deck' versioner och delar upp kravmärkningar - det är anatema till hela deras struktur och arbetssätt.

Jag vågar påstå att det är något som ger dom en hel del motvind att gå emot när dom försöka lansera (iaf hårdvarumässiga) plattformar.

Vi får se hur det går.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Nej det är sant. Det spelar ingen roll att det inte är snyggt om det knappt syns

Nädå.

Poängen var mest att det inte är så värst imponerande.
The Witcher 3 och än mer grafiskt moderna spel finns ju till Switch.
Deck som utmanaren måste ju bräcka Switch - inte visa att det kan gå jäms med.

Men visst Deck är säkert klart kraftfullare... Det utnyttjas ju inte till max så som Switch gör om man inte anpassar grafiken väldigt specifikt för just den konsollen, dock. Switch får ut mer av mindre om det utvecklas dedikerade Switch versioner versus att vara 'en PC'.. Vilket såklart har massa andra fördelar på sin sida.

Det lär ju dock leda till en plottrigare och mindre konsist kvalitativa spelupplevelser... Det är något väldigt trevligt med att ha något som är perfekt anpassat för det där formatet - speciellt om det inte är ett vanligt/populärt format.

Risken känns stor att 90% av dom spelen man vill/kan spela på sin Deck funkar SISÅDÄR bra på Deck (inte anpassat för små skärmar, input med mera).

Jag tror chansen att Steam Deck presterar bättre än switch är väldigt stor. Även switch spel

Videon är ju ingen "reklam" för Steam Deck, det är CDPR som visar Witcher på Steam Deck


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Anton Q:

2/2

Det Valve borde göra är att fixa något typ av 'krav' märkning som spel kan uppnå - "Works great on Deck!" type thing. Som gör till att utvecklare ser till att deras spel lirar på Deck som om det var byggt för det i första hand.

Problemet med det är att Valve aldrig skulle göra något som kräver att dom har en stor stab av kontrollanter och certifierare som verifierar utvecklarnas 'Deck' versioner och delar upp kravmärkningar - det är anatema till hela deras struktur och arbetssätt.

Jag vågar påstå att det är något som ger dom en hel del motvind att gå emot när dom försöka lansera (iaf hårdvarumässiga) plattformar.

Vi får se hur det går.

Valve tror på öppna plattformar.
Utvecklare kommer vilja att det fungerar 👍

Som jag skrev i en tidigare tråd.
Steam Deck är del 1 av minst 3 hårdvarulanseringar.
Det ryktas om en konsol också.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Nej det är sant. Det spelar ingen roll att det inte är snyggt om det knappt syns

Nädå.

Poängen var mest att det inte är så värst imponerande.
The Witcher 3 och än mer grafiskt moderna spel finns ju till Switch.
Deck som utmanaren måste ju bräcka Switch - inte visa att det kan gå jäms med.

Fast nu pratar vi om mycket högre inställningar på steamdeck jämfört med switch-versionen, steamdeck kan ju ändå få igång cyberpunk, något som vi nog aldrig ska tänka tanken att porta till switchen.

witcher 3 på steamdeck och witcher 3 på switch är dag och natt-skillnad.

Samt doom i 60 fps och bra inställningar när switch-versionen om än imponerande är nerskalat i 30 fps.

Skrivet av Anton Q:

Men visst Deck är säkert klart kraftfullare... Det utnyttjas ju inte till max så som Switch gör om man inte anpassar grafiken väldigt specifikt för just den konsollen, dock. Switch får ut mer av mindre om det utvecklas dedikerade Switch versioner versus att vara 'en PC'.. Vilket såklart har massa andra fördelar på sin sida.

Till en viss del, men hårdvaran är så långt framför switchen att inte ens den mest väloptimerade upplevelsen kan springa ikapp en generisk pc-version av ett spel.

Skrivet av Anton Q:

Det lär ju dock leda till en plottrigare och mindre konsist kvalitativa spelupplevelser... Det är något väldigt trevligt med att ha något som är perfekt anpassat för det där formatet - speciellt om det inte är ett vanligt/populärt format.

Risken känns stor att 90% av dom spelen man vill/kan spela på sin Deck funkar SISÅDÄR bra på Deck (inte anpassat för små skärmar, input med mera).

Det är exakt samma kontroll som på konsoller, och switchen har ju visat att skärmstorleken inte är något problem.

Det enda riktiga problemet är att många nog alltid kommer spela stationärt och sitter där med en portabel enhet som de nog inte kommer använda på grund av sin gamingdator, men om du är borta från hemmet så blir det oslagbart.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Valve tror på öppna plattformar.
Utvecklare kommer vilja att det fungerar 👍

100% av alla utvecklare kommer vilja att spelet fungerar fett till Deck. Kanske 5% av dom kommer göra aktiva/påtagliga ingrepp för att anpassa det till Deck.

Det kommer väl säkert innebara att det finns massa bra spelupplevelser till Deck - men också att det finns massor av dåliga och att det ofta kommer vara oklart vilka som är det och vilka som inte är - och på vilket sätt eller när som det blir påtagligt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror chansen att Steam Deck presterar bättre än switch är väldigt stor. Även switch spel

Videon är ju ingen "reklam" för Steam Deck, det är CDPR som visar Witcher på Steam Deck

Beror nog helt på vilket spelet och förutsättningar osv osv det handlar om. Men det kommer helt säkert köra många spel som Switch inte klarar eller som skulle behöva gjort kompromisser (framerate, upplösning, snygghet) som Deck inte behöver göra.

Med det sagt så är jag rätt övertygad om att, typ, Diablo 3 till Switch är ungefär 500 gånger smidigare och trevligare att spela till Switch än vad det kommer att vara till Deck

Och det ringar in lite det som jag känner är vanskligt för Deck versus Switch - kvalitén av spelupplevelsen och hur bra spel funkar och limmar med Deck överlag lär vara sjukt varierande och ibland säkert katastrofal, på ett sätt man inte ser till Switch.

Om Blizzard inte gör något ingrepp för en Deck version så gissar jag att man kommer att spela Diablo 3 med touchscreen/pad på Deck? Fiiyyy fiyaaan


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

100% av alla utvecklare kommer vilja att spelet fungerar fett till Deck. Kanske 5% av dom kommer göra aktiva/påtagliga ingrepp för att anpassa det till Deck.

Det kommer väl säkert innebara att det finns massa bra spelupplevelser till Deck - men också att det finns massor av dåliga och att det ofta kommer vara oklart vilka som är det och vilka som inte är - och på vilket sätt eller när som det blir påtagligt.

Jag tror på fler.
Sen gissar jag att det mesta kommer fungera redan från början.
Du kan som sagt få dom flesta spelen på Steam att fungera på en potatis redan idag.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror på fler.
Sen gissar jag att det mesta kommer fungera redan från början.
Du kan som sagt få dom flesta spelen på Steam att fungera på en potatis redan idag.

Aa men skillnad mellan -fungera på- och vara -optimerad för-.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Aa men skillnad mellan -fungera på- och vara -optimerad för-.

Jag tror inte det kommer vara nått problem.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror på fler.
Sen gissar jag att det mesta kommer fungera redan från början.
Du kan som sagt få dom flesta spelen på Steam att fungera på en potatis redan idag.

Det som lär fungera bäst är ju smågamla AAA-spel (4-5 år gamla?) som utvecklats primärt för konsoll (därmed anpassad för att spela med gamepad) men som funkar bra på PC eller som är utvecklad för pc/konsoll i grunden (är optimerad osv osv). Samt som inte utgår ifrån att man har en rätt stor skärm (helst så lite interface i bild som möjligt).

Dom grejjerna gäller typ alla spel som dom snackat om kring Deck. Men spel utanför dom parametrarna kommer nog vara väldigt hit-and-miss.


signatur

subterranean homesick alien

eld
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Aa men skillnad mellan -fungera på- och vara -optimerad för-.

Det finns tillräckligt med overhead för de flesta spelen, men optimerandet kommer såklart ske ge inställningarna.

Man behöver tex inte optimera något som doom 2016 när det ändå är byggt för att köra bra på en pc, och speciellt då steamdeck inte kommer behöva kämpa för att nå 60 fps med bra inställningar.

Hela tanken med steamdeck är ju att utvecklare inte ska behöva göra något för att spelen ska fungera på den, hårdvaran är speccad för en hel del spel, och proton är där för få alla spelen att fungera på den.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror inte det kommer vara nått problem.

Det kommer med 100% säkerhet vara något som gör massor med spel frustrerande eller odugliga att spela på Deck. Det är tycker jag egentligen inte ens borde vara öppet för debatt - en hel del spel kommer funka jävligt taffligt till Deck.

Frågan är väl hur vanligt det kommer att vara, och hurpass skadligt det vara för produktupplevelsen överlag.

Det här med en kravmärkning skulle ju minimera hur ofta det blir att något du försöker spela bara suger och du blir frustrerad.

Det skulle alltså inte utesluta några spel - men markera spel som är 'verifierade' på så vis att det setts till att det lirar gött på Deck.

Allt kommer inte lira gött på Deck, there is no question about that Så utmaningen blir ju att minimera hur mycket som inte lirar gött - och minimera hur störande det är.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av eld:

Det finns tillräckligt med overhead för de flesta spelen, men optimerandet kommer såklart ske ge inställningarna.

Man behöver tex inte optimera något som doom 2016 när det ändå är byggt för att köra bra på en pc, och speciellt då steamdeck inte kommer behöva kämpa för att nå 60 fps med bra inställningar.

Sure. Det stämmer helt säkert. Men det kommer inte gälla alla spel... Och sen menar jag inte bara framerate osv med -optimerad för-

Spel som Diablo 3, Age of Empires 4, Crusader Kings (om du ska skjuta FPS online matchar du föresten mot folk som kör med mus och tangentbord?!) osv osv osv osv kommer ju knappast vara 'optimerat för', även fast det snurrar på hur snyggt och snabbt som helst (iaf utan stora ingrepp från utvecklaren)

På Switch är spelen anpassade för Switch - och online så spelar du mot folk på Switch - osv osv osv.. Det påstår jag vara till väldigt stor fördel för Switch.


signatur

subterranean homesick alien

eld
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Sure. Det stämmer helt säkert. Men det kommer inte gälla alla spel... Och sen menar jag inte bara framerate osv med -optimerad för-

Spel som Diablo 3, Age of Empires 4, Crusader Kings (om du ska skjuta FPS online matchar du föresten mot folk som kör med mus och tangentbord?!) osv osv osv osv (iaf utan stora ingrepp från utvecklaren) kommer ju knappast vara 'optimerat för', även fast det snurrar på hur snyggt och snabbt som helst

Men nu har du glömt bort att nästan alla spel som släpps idag är gjorda för konsol och har utmärkt kontroller-stöd, och tar du spel som age of empires, crusader kings eller diablo 3 så har de såklart tänkt på detta, den har ju sina touch-pads gjorda för just detta.

Och då utesluter vi helt att du kan koppla in en mus och ett tangentbord precis som på pc.

De förväntar sig som sagt inte att utvecklare ska bygga sina spel för steamdeck, de bygger steamdecken för att anpassa sig för spelen.

Medlem
Skrivet av eld:

Men nu har du glömt bort att nästan alla spel som släpps idag är gjorda för konsol och har utmärkt kontroller-stöd, och tar du spel som age of empires, crusader kings eller diablo 3 så har de såklart tänkt på detta, den har ju sina touch-pads gjorda för just detta.

Och då utesluter vi helt att du kan koppla in en mus och ett tangentbord precis som på pc.

De förväntar sig som sagt inte att utvecklare ska bygga sina spel för steamdeck, de bygger steamdecken för att anpassa sig för spelen.

Jag har inte glömt någon av dessa saker - och dom stämmer. Men tycker min poäng står ändå


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av eld:

och tar du spel som age of empires, crusader kings eller diablo 3 så har de såklart tänkt på detta, den har ju sina touch-pads gjorda för just detta.

Ja - har vi tur så funkar det lika bra som det gjorde på Steam Controllern

Som sagt att det 'går att göra' är ju inte samma sak som 'borde göra' eller 'något som någon någonsin skulle vilja göra'


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av eld:

6 år gammalt high-end spel spel kan nu köras på en valve-gameboy.

"Fattar inte varför folk tycker miniräknare är så coola, jag gjorde det där på min dator som tog upp ett helt rum flera år tidigare!"

Jo alltså det är väl kul att se att det fungerar som utlovat. Hade blivit besviken om jag köpte en valve-gameboy eller en laptop och den inte klarade av 6 år gamla spel.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

123
Skriv svar