Källa till FZ: Nedlagda Take-Two-spelet Volt kostade mer än 53 miljoner dollar

Robot
Källa till FZ: Nedlagda Take-Two-spelet Volt kostade mer än 53 miljoner dollar

Feature creep bidrog till att sänka Mafia 3-utvecklarens superhjältespel.

#hangar-13, #take-two, #volt


Medlem

– Branschen är projektbaserad – du är inte bättre än ditt senaste projekt, välkommen till vad varje hantverkare facar varje dag.
-Life!!!

Medlem

Spännande artikel!
Det är väl inte så jätteofta som ni på FZ får skriva "FZ avslöjar" eller dylikt? Kul att vara källan till lite skvaller då och då

Medlem

Min hjärna gick från "men det är väl ett gammal spel?" googlade och hittade en gammal favorit som hette Re-volt. MEN det va inte den bilden av spelet jag tänkte på utan det spelet jag såg framför mig va "Ignition" Bra spel båda två men jäklar va jag va ute och cyklade hahaha.

Redaktör
Skrivet av Ducci:

Inte bättre än det sista arbetet man gjort, välkommen till vad varje hantverkare facar varje dag.
-Life!!!

Är det så illa? Tänker att det borde variera, finns ju många firmor att välja bland och hantverkare är väl överlag eftertraktade. Tyckte det verkade så när farsan jobbade i alla fall (rörmokare i Dalarna), men det kanske varierar mellan yrken och platser.

Skrivet av Jozo:

Spännande artikel!
Det är väl inte så jätteofta som ni på FZ får skriva "FZ avslöjar" eller dylikt? Kul att vara källan till lite skvaller då och då

Det är kul, ja! Fast det är inte skvaller.


signatur
Medlem

Finns nog jättemånga spel som varit nästan helt färdiga men sen hamnat i papperskorgen på grund av diverse orsaker.
Undra vilka okända mästerverk man missat som bara ligger och samlar damm hemma hos någon utvecklare eller chef.
Kan man sakna ett spel man aldrig spelat? Så känner jag till exempel med Prey 2 spelet som aldrig blev av, kändes som att det hade kunnat bli hur bra som helst baserat på den där teasern dom släppte.

Medlem

"Har man lagt så mycket pengar måste man släppa någonting". Släpp en fis?


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

- Hur tar vi igen dessa förlorade pengar då?
- Vi släpper en remaster av GTA-trilogin utan att bry oss om hur det blir. Folk kommer ändå förboka skiten.

Låter som vilket projektbaserat arbete som helst. Plötsligt kommer de till ett grindbeslut där projektet kör ihop sig och nedläggningsbeslut tas. Tack och hej!

Det är relativt ointressant över hur mycket pengar de lagt på ett projekt när vi inte vet hur mycket de sparar på att lägga ner det.
För en sådan kalkyl finns definitivt någonstans.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Kan det vara Agent spelet det pratas om? Eller det är ett annat okänt barn Rockstar inte vill kännas vid?

Medlem

Som att den där snubben skulle bli så mycket lyckligare på Naughty Dog, han kanske skall börja sälja frukt i stället =D


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Som att den där snubben skulle bli så mycket lyckligare på Naughty Dog, han kanske skall börja sälja frukt i stället =D

Haha, ja eller hur. Jag utgick från att frågan var ställd som ”byta jobb till en annan bransch”, men kopplingen blev direkt ett annat spelföretag.

Byta jobb inom sin bransch funderar nog 50% på varje dag

Medlem

Jag har suttit i ett par IT projekt som man får sluta med på sekunden bokstavligen. Fått ett samtal eller någon som kommer förbi teamet, och säger att nu ska ni inte koda mer från och med nu så bort med tassarna från tangentbordet.

En märklig känsla, men det är inte min produkt även om jag är känslomässigt investerad i den. Men har haft turen att jobba som konsult då, så har bara hoppat in på något annat.


signatur

IDKFA

Gnällkuk
Skrivet av mrFluffy:

Jag har suttit i ett par IT projekt som man får sluta med på sekunden bokstavligen. Fått ett samtal eller någon som kommer förbi teamet, och säger att nu ska ni inte koda mer från och med nu så bort med tassarna från tangentbordet.

En märklig känsla, men det är inte min produkt även om jag är känslomässigt investerad i den. Men har haft turen att jobba som konsult då, så har bara hoppat in på något annat.

Låter som att du jobbar statligt/kommunalt?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör
Skrivet av hannes.theorell:

Låter som vilket projektbaserat arbete som helst. Plötsligt kommer de till ett grindbeslut där projektet kör ihop sig och nedläggningsbeslut tas. Tack och hej!

Det är relativt ointressant över hur mycket pengar de lagt på ett projekt när vi inte vet hur mycket de sparar på att lägga ner det.
För en sådan kalkyl finns definitivt någonstans.

Fast i många projekt bör det gå att signalera för att projekett är på väg att ta slut, så att medarbetarna är förberedda. Här kom beskedet som en bila mot nacken - smack, slut.


signatur
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Låter som att du jobbar statligt/kommunalt?

Jobbade som konsult när det hände. Men det var faktiskt privata företag.


signatur

IDKFA

Gnällkuk
Skrivet av mrFluffy:

Jobbade som konsult när det hände. Men det var faktiskt privata företag.

Ah okey, har haft en del att göra med statligt/kommunalt genom åren och det kan vara så tvära kast med projekt att man undrar om pengar och personal bara ses som något man kan flytta hur som helst där det bara är dagens tanke och idé som styr.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skrivet av Tomas Helenius:

Fast i många projekt bör det gå att signalera för att projekett är på väg att ta slut, så att medarbetarna är förberedda. Här kom beskedet som en bila mot nacken - smack, slut.

Det beror förstås på omständigheterna.
Ibland ändrar sig förutsättningar jättefort och ibland finns det framförhållning.

I min vardag har det mesta att göra med huruvida det finns en beställning från de myndigheter jag arbetar mot, där beställningen måste förnyas med jämna mellanrum. Finns det ingen förnyelse finns det ingen beställning, finns ingen beställning finns inga pengar och finns det inga pengar kan jag omöjligt arbeta vidare.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ah okey, har haft en del att göra med statligt/kommunalt genom åren och det kan vara så tvära kast med projekt att man undrar om pengar och personal bara ses som något man kan flytta hur som helst där det bara är dagens tanke och idé som styr.

På ett av företagen så var det ett VD-skifte som ställde till det, vid tillträdet så la han ner alla pågående IT-projekt och vi fick som jag skrev tidigare sluta på sekunden med det vi höll på med. Jag var ändå schysst och bjöd på att skriva lite dokumentation och göra en sista push till git utifall de skulle dra igång projektet någon annan dag. Nu är detta några år sedan och jag har inte sett att produkten jag gjorde finns tillgänglig.


signatur

IDKFA

Gnällkuk
Skrivet av mrFluffy:

På ett av företagen så var det ett VD-skifte som ställde till det, vid tillträdet så la han ner alla pågående IT-projekt och vi fick som jag skrev tidigare sluta på sekunden med det vi höll på med. Jag var ändå schysst och bjöd på att skriva lite dokumentation och göra en sista push till git utifall de skulle dra igång projektet någon annan dag. Nu är detta några år sedan och jag har inte sett att produkten jag gjorde finns tillgänglig.

Jo, det är ju en klassiker med ny VD/Ledning.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

1
Skriv svar