Medlem
Resident Evil 4 VR

Tänkte skriva en Recension på VR-versionen av Resident Evil. Spelet finns endast just nu exlusivt till Quest 2.
Resident Evil 4 släpptes första gången år 2005 till Nintendo GameCube och har sen efter det fått ett antal versioner till olika format.

För den som inte spelat Re4 så kan man säga att handlingen utspelar sig nått år efter Re2 & 3 och presidentens dotter har blivit kidnappad. Man är Leon S Kennedy och har fått uppdrag att rädda henne och spåren har lett till Europa.

Den här VR-versionen är väldigt lik och trogen originalet.
Grafiken är väldigt lik originalet. Det är samma färger och modeller. Det är högre upplösning så klart, men det ser helt enkelt ut som man föreställer sig att Re4 ser ut.

Gameplay är den stora skillnaden. Nu ”är man” Leon och spelar ur hans perspektiv.
Det mesta görs i första person förutom vissa moment när man tex ska flytta en låda. Då flyttas kameran ut i 3e person, vilken först kändes väldigt konstigt men man vande sig snabbt.
När det blir cut scenes så får man se den i ett bio-läge på en 2d skärm. Det fungerar bra, Cut scenes kan annars fungera väldigt dåligt i VR speciellt om man förlorar kontrollen över sin egna kropp.
Förflyttningen till bio-läge sker direkt och man förflyttas inte ”utanför sin kropp”. Med det menar jag att ”man är” fortfarande Leon som står och tittar med sina vapen och händer fortfarande synlig.

Bio-läge, skjuta, Quicktime-events

Det finns vissa tillfällen där jag tycker man inte behövde använda 2d skärmen. Tex när man hoppar ut genom fönster eller att man drar en rundspark på fienden. Jag hade gärna haft en inställning för detta att fortfarande vara in game.
Jag fick uppfattningen som att spelet blandar lite hej vilt mellan bio-läge, teleport och dash. Tex hoppa ut genom ett fönster så blir det Bio, där man ser leon hoppa ut. Klättra upp för stegar blir man teleporterad, där hade jag föredragit att kunna klättra själv. Mindre hopp ner för stegar och över hinder sker med en snabb förflyttning (dash).

Hanteringen av inventory är mycket bra. Man har ett enkelt liknande inventory som i originalet som man kan flytta och sortera på tetrisliknande sätt för att maximera utrymmet. Vapen och förnödenheter som du har valt som aktiva placeras på kroppen.
Det fungerar riktigt bra och är aldrig i vägen som i tex The Walking Dead, där vapen mm på kroppen flöt alldeles för långt framför en så man råka greppa av misstag.
I Re4 VR är allt placerat närmare mer naturligt och håller inte på att fladdrar i vägen och jag tror inte jag råkade greppa fel nån gång. Det finns även en inställning som gör det mer ”Alyx” liknande inventory med vapnen fastklistrade i händerna för den som föredrar det.

Sniper, lite annorlunda 2d sikte, men fungerar bra

Om det finns nått jag tycker var lite negativt med det här spelet är att det inte tar till vara på alla fördelar VR kan ge. Småsaker som jag personligen stör mig på är att man känner sig som ett spöke. Ens händer clippar genom omgivningen och man kan inte ta tag i saker förutom det som är förbestämt. Vapen, ammo och saker man plockar upp tar man upp men själva sökandet försvinner. Visst du kan öppna skåp, lådor, dörrar osv men bara sånt som innehåller nått. Vilket kan kännas lite konstigt om man på en rad av skåp enbart kan öppna just det skåpet där det finns nått att plocka upp.
Skatter i Re4 som man hittar längst med banorna kan vara placerade som glimmande objekt eller skattkistor. Här hade man kunna dra nytta av VR och ist för att ha dom ”synliga” så hade man kunnat gömma det bland bråte som man själv fick leta i genom. Men nu är det som i original plattskärmsversionen att titta runt i miljön och skjuta på det glimmande eller öppna kistan.

Här hade man gärna velat kunna leta efter skatter osv, men inget kan röras eller flyttas tyvärr

Här hade man velat kunna skjuta/slå sönder monitorer och trycka på knappar

Jag körde med alla inställningar på Immersive. Det betyder manuell reloading, vapen på kroppen och fri rörelse. Alla vapen har bra känsla och är lätta att hantera. Det finns ett antal inställningar när det gäller komfort som teleportering bla. Det fanns även en separat inställning för en speciell bossfight som utspelar sig på en sjö. Kör man Immersive, får man sitta själv i båten och styra den och även sikta och skjuta själv med ett harpungevär. Inget jag rekommenderar den som har lätt för åksjuka
den här bossfighten kan man välja att spela i bio-läge helt och hållet.
En stor skillnad i gameplay är också att man inte är begränsad av dom klumpiga tank-kontrollen. Men för den som finner tjusning med det, finns det i en inställning att man inte kan gå om man siktar med vapnet
Att gå, sikta och skjuta fritt gör för en som är van VR-Shooters spelet rätt enkelt i speciellt början av spelet. Jag rekommenderar alla att stänga av rödpunktssiktet på alla vapen.
Vilket ökar utmaningen lite och gör det helt enkelt roligare.

Shooting range är roligt nått man kan underhålla sig med

Resident Evil 4 är fortfarande efter så många år ett mycket bra spel. Det är ett självklart köp till Quest 2 speciellt om man är ute efter ett storydrivet singleplayer spel, vilket man inte är bortskämd med till Quest och VR överhuvudtaget.
Jag ger det här spelet ett högt betyg. Det enda jag saknar från att ge max är det där ”lilla extra" att man hade kunnat utnyttja VR formatet lite till. Det finns även lite störande Quicktime events men det är egentligen inte mer eller mindre störigt än vad det var original, det är ett spel från den tiden helt enkelt.
Den här versionen saknar Mercenarys läget men det har avslöjats att komma som gratis DLC.

Jag ber om ursäkt för dåliga kvaliten på Youtube-klippen, det är jag själv som spelat in och Youtube förstör alltid filmer inspelade med Quest.

Resident Evil 4 VR
4
Mycket bra
+
Bra känsla i vapen, utan att krångla till det
+
Många inställningar
+
Bra action och lagom läskigt
-
Utnyttjar inte VR fullt ut
-
Vissa Quicktime events
Det här betyder betygen på FZ

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är det några övriga frågor om spelet så svarar jag på det


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kan hålla med om att vissa saker inte hade behövt använda 2D skärmen så som att klättra eller hoppa ur fönster så ett valbart alternativ hade varit trevligt. Däremot vet jag inte hur bra det hade fungerat med roundhouse sparkarna, tror man hade blivit rätt yr snabbt. De skulle i så fall ändrat det till en vanlig spark eller uppercut från RE5 för att inte göra spelarna alldeles för obekväm

Medlem
Skrivet av Cane:

Kan hålla med om att vissa saker inte hade behövt använda 2D skärmen så som att klättra eller hoppa ur fönster så ett valbart alternativ hade varit trevligt. Däremot vet jag inte hur bra det hade fungerat med roundhouse sparkarna, tror man hade blivit rätt yr snabbt. De skulle i så fall ändrat det till en vanlig spark eller uppercut från RE5 för att inte göra spelarna alldeles för obekväm

Nej det hade inte behövt vara sparkar det hade kunnat vara nått annat, son dubsäger ett slag eller en frammåtspark. Tycker också att skaka av sig fiender inte hade behövt vara i 2d


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Är det några övriga frågor om spelet så svarar jag på det

Märkte du av någon censur?
Tycker mig läst någonstans att vissa saker ändrats på och undrar isåfall om det var märkbart.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Märkte du av någon censur?
Tycker mig läst någonstans att vissa saker ändrats på och undrar isåfall om det var märkbart.

En replik som kommenterar ashelys bröst
En replik om kvinnan man pratar med via radion att hon såg så ung och fin ut typ.
Och en replik på slutet därdet syftar på att ashley vill "ha lite roligt med leon efteråt". Minns inte exakt hur den repliken var men nå sånt.
Inget som påverkar spelet eller dess handling.
Man kan säga att lite "japansk gubbsjuka" städats bort.
Ashley känns yngre och mindre "förrytom bysten" när man ser henne i VR så det kanske var opassande.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Lysande portning och hoppas det kommer fler äldre spel

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Lysande portning och hoppas det kommer fler äldre spel

Var det kanske DrBeef som startade trenden?

Enligt Carmack ska det iaf komma, det är en strategi dom har. Blanda riktiga VR spel och även portningar av gamla favoriter.
För att öka antalet med användare.
Även Sony ska köra på liknande strategi att ta kända Sony ip:n till VR. Både som egna spel och som hybrid spel.

Kommande år blir intressant för oss som gillar VR spel. Hårdvara i all ära men det är spel och mjukvara som lockar folk och det behövs


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Var det kanske DrBeef som startade trenden?

Enligt Carmack ska det iaf komma, det är en strategi dom har. Blanda riktiga VR spel och även portningar av gamla favoriter.
För att öka antalet med användare.
Även Sony ska köra på liknande strategi att ta kända Sony ip:n till VR. Både som egna spel och som hybrid spel.

Kommande år blir intressant för oss som gillar VR spel. Hårdvara i all ära men det är spel och mjukvara som lockar folk och det behövs

Det är idiotiskt att det inte har gjorts i högre grad, för det går att handplocka AAA-titlar som man vet säljer bra, där allt grovjobb redan gjorts avseende grafik, story, musik och så vidare och sen göra en VR-anpassning på det för att vrida upp inlevelsen till 11. Ska bli intressant att se hur dom löser GTA: San Andreas

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Det är idiotiskt att det inte har gjorts i högre grad, för det går att handplocka AAA-titlar som man vet säljer bra, där allt grovjobb redan gjorts avseende grafik, story, musik och så vidare och sen göra en VR-anpassning på det för att vrida upp inlevelsen till 11. Ska bli intressant att se hur dom löser GTA: San Andreas

Ja.
Det finns en comnunity nu kring att göra mods från plattskörmsspel på PC till VR.
Dom verkar jobba hårt. Det är tom med motion controllers.
Jag har tex sett Valheim, Firewatch, Re2 & 3 Remake + 7 & 8 alla med motion cobtrollers, så det är måbga som hoppat på
Inget har släppts en men verkar vara på G snart


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Mycket bra recension!

Vill köpa det men kan inte då jag har HTC Cosmos Elite..VR borde vara som 2D PC spel, hårdvaruoberoende..

Avstängd

Helt okej recension.

Medlem

Jag hoppas verkligen detta kommer till Steam eller oculus store för övriga, eller att det helt enkelt hackas till PC för alla vr headset.
Kan inte riktigt motivera att köpa en Quest 2 + elite strap + batteri + Link sladden när jag redan äger ett Oculus rift S, enbart för ett spel.

Sen går ju ryktena om en PC remake.

Jag har förövrigt bara spelat Resident Evil 4 på Gamecube tidigare. Riktigt bra spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag hoppas verkligen detta kommer till Steam eller oculus store för övriga, eller att det helt enkelt hackas till PC för alla vr headset.
Kan inte riktigt motivera att köpa en Quest 2 + elite strap + batteri + Link sladden när jag redan äger ett Oculus rift S, enbart för ett spel.

Sen går ju ryktena om en PC remake.

Jag har förövrigt bara spelat Resident Evil 4 på Gamecube tidigare. Riktigt bra spel.

Nej det är synd att inte spelet släpps på PC.
Att det inte släpps till Quest 1 är väll förståeligt fast det är folk som kört det på den också, kansle med lite lägre framerate här och där.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar