Västerländska vs japanska spel

Medlem
Västerländska vs japanska spel

Vad tycker ni är bäst? Varför? Föredrar ni de ena framför det andra eller är det något de flesta inte bryr sig om?

Har ni tänkt på om ni lirat mer eller bara spel av det ena eller det andra.

Soulsborne serien är min favorit men Mass Effect trilogin och The Witcher ligger också nära.

Ett bra spel är ett bra spel och det är det viktiga men i mitt fall har jag märkt att det blivit mycket mer japanskt. Tycker bara det känns som de är lite mer kreativa och inte alls rädda för lite galenskap i sina spel. Förstår dock att många tycker japanska spel kan bli för mycket och det är ofta mycket spektakel och udda humor. Känns som västerländska spel siktar mer på realism.

Har aldrig fastnat för manga eller anime utan det är bara spelen som verkligen lockat mig.

Frilansare

Har (som bekant?) väldigt svårt för japanska lir. Det är alltid något som skaver - är det inte rösterna så är det manus, hysteriskt tempo, obegripliga karaktärer och så vidare. Men jag antar att det mest handlar om vad man är präglad på i sina formativa år. Mina jämnåriga som lirade mer Nintendo än C64 tycker att jag är galen. Och nästan alla mina invändningar kan ju användas mot väst-spel också. Blir så sjukt subjektivt.

Medlem

Japanerna är verkligen experter på att skapa bra spel. De håller en enormt hög kvalitet också jämfört med många spel från väst. Jag tror när man skapar en tråd som denna så kommer säkert många direkt tänka på JRPG men det finns ju så oerhört många andra spel som är toppklass som kommer från japan.

Super Mario
Zelda
Dark Souls
Ni No Kuni
Final Fantasy
Pokemon
Kingdom Hearts
Xenoblade
Persona
Animal Crossing
Dragon Quest
Splatoon
Ghost of Tsushima
Resident Evil
Metal Gear Solid
Death Stranding
Gran Truismo
Monster Hunter

Listan kan göras hur lång som helst men det är omöjligt som gamer att säga att man inte gillar japanska spel. Det finns något för alla och jag kan nästan garantera att i princip alla har ett eller ett par japanska spel på sin på 10-lista över bästa spel.

Medlem

Kan inte komma på ett enda japanskt spel som jag fastnat för eller varit bättre än mediokert.

Medlem

Var ett enormt stort fan av JRPGs under SNES/PS1/PS2-tiden, men dom senaste ~15 åren så tycker jag kvalitén på berättelserna har sjunkit något enormt och dom är helt enkelt inte lika engagerande som dom brukade vara så mitt intresse har till stor del tvinat bort.

Jag ser visserligen fram emot Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes, men jag spelar bra mycket mer västerländska spel än japanska spel nu för tiden.

Skrivet av Lasrod:

Ghost of Tsushima

Ghost of Tsushima är ett amerikanskt spel.

Testpilot

Jag är väl något av en JRPG fantast och kan inte komma på att jag har spelat något dåligt JRPG egentligen, sen kanske jag har valt på ett bra sätt också. För mig började det med PS1 Final Fantasy spelen där framförallt 8: an var min favorit även om 7: an är god tvåa. Sedan gick jag även tillbaka till SNES spelen med äldre FF, Chrono Trigger, Earthbound osv.

Jag gillar JRPG eftersom musik, världsbyggande och karaktärer är gjort med stor omsorg. De är ofta väldigt karaktärsdrivet och det är mycket på spel. Framförallt som ung drogs man ju mycket åt det, jag kan ha lite mer problem i dag med vissa JRPG då det känns som att genren står och stampar lite grann. Där det blir lite väl gulligt och tramsigt ibland. Sedan har vi action JRPGs som Souls och Kingdom Hearts, vilket jag också gillar om man vill ha något med lite snabbare tempo. Sedan är väl alla moderna JRPG actionspel i dag förutom Dragon Quest och någon serie till som kör på mer traditionellt stuk.

WRPG började jag spela i samband med Fallout 3 och senare Skyrim och just de två spelen förlorade jag mig själv i väldigt mycket och gillade verkligen de två. Jag upplever att i de spelen är det mer världen som är central till skillnad från karaktären.

Witcher 3 skulle jag säga är en bra mix mellan de två då de fokuserar mycket på Geralt men världen är samtidigt i fokus. Kanske att det börjar växa fram en ny RPG stil i Europa? Hade varit kul

Frilansare
Skrivet av Lasrod:

Japanerna är verkligen experter på att skapa bra spel. ......

Ghost of Tsushima
......

Äckschuälly.......
Ghost of Tsushima är skapat av amerikanska Sucker Punch

Medlem

För mig så är det oftast manuset och definierade karaktärer som kan få mig att avstå diverse japanska spel och tyvärr är något upprepande, men istället vägs upp av bra gameplay, design eller koncept. Västerländska spel klickar mer för mig där japanska ofta brister men där är också en del problem med västerländska som väldigt simpla design, utföranden och kvalitébrist.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Är nog en allätare

Har inte haft mycket tillövers JRPG förrens Herr Bennet streamade Persons 5….hur en JRPG ”hater” som han har den påverkan…..vetifan, konstigt

Nu har jag klämt ett gäng.

Tack Joakim ❤️

Medlem

Jag gillar och ogillar båda av olika anledningar.

Västerländska spel har ofta mycket högre produktionsvärde och brukar vara bättre på "finliret" med mekanik, animationer, interaktion, etc. De brukar dock ofta vara ofärdiga eller rentav trasiga vid release, undantaget en handfull studios som fortfarande bygger gedigna single playerspel.

Japanska spel berättar historier som de flesta västerlänningar aldrig skulle komma på. Många har svårt för det men jag tycker det är superkul. Däremot brukar de ha väldigt tropiga karaktärer, mediokert röstskådespeleri och animation och de är ofta för långa för sitt eget bästa.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jag tror när man skapar en tråd som denna så kommer säkert många direkt tänka på JRPG men det finns ju så oerhört många andra spel som är toppklass som kommer från japan.

Listan kan göras hur lång som helst men det är omöjligt som gamer att säga att man inte gillar japanska spel. Det finns något för alla och jag kan nästan garantera att i princip alla har ett eller ett par japanska spel på sin på 10-lista över bästa spel.

Instämmer, just det faktum att vi jämför ett land med åtminstone två världsdelar borde ge en uppfattning om storleken på spelindustrin i Japan.

Medlem

Jag hade länge alldeles för dålig koll på japanska spel men har de senaste åren fått upp ögonen för spelserier som Dragon Quest, Nier, Persona och Final Fantasy. Anledningen till att jag fastnat för dessa spel är framför allt för rolig gameplay/combat och för att spelen till skillnad från mycket annat inte känns halvfärdiga utan kvalitativa rakt igenom. Det känns sällan som att innehåll och funktioner slängs in i spelen för utfyllnadens skull utan man fokuserar på att själva spelandet ska vara njutningsfullt.
Jag upplever att japanska utvecklare ofta lägger mycket krut på att just gameplay ska kännas bra och det är uppskattat när så mycket idag handlar om att spelen ska överträffa varandra i storlek och grafik. Sedan tycker jag att variation är trevligt och älskar att det visuella skiljer sig så mycket mellan olika spel beroende på var spelen utvecklats så jag kan inte säga att jag föredrar det ena eller det andra. Eftersom jag växte upp med framför allt västerländska spel är jag självklart formad av det men jag ratar inte längre japanska spel som jag kunde göra förut. Numera är det en blandning av båda delar i spelhyllan, givetvis med diverse undantag

Har full förståelse för att folk nobbar japanska spel p.g.a. den ofta barnsliga framtoningen - jag har själv varit där - men under den färgglada ytan finns ofta ett oanat djup i många av spelen. Så för mig är Japan en till stor del oupptäckt guldgruva som jag ser fram emot att utforska mer

Medlem

Det finns mycket bra spel från Japan, några av de bästa jag spelat, t ex Zelda 3 och Mario 3... mer behöver jag nog inte säga om mängden.

Skulle behöva säga upp mig om jag skall lista alla jättebra spel från väst.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Japanska spel är överlägsna för min del.
Det känns som att fokus oftare ligger på att skapa intressant spelmekanik snarare än realistisk grafik.

Medlem

Jag har en stark förkärlek till japanska spel.

Inte bara har de japanska spelen större spelglädje och bättre polering i allmänhet. Det finns också en mysig känsla eller atmosfär som enbart ett fåtal västerländska spel kan drömma om. Jag tror att en del av det har att göra med att lågkvalitativa spel sällan får lokalisering till väst. En annan del är att det lilla landet har en otrolig förmåga att släppa lika många om inte fler riktigt högkvalitativa spel än resten av västvärlden. Spelindustrin i Japan är ENORM. Likadant är manga-, film-, och musikindustrin otroligt stor och högkvalitativ, men det är en annan tråd.

I många fall är de japanska spelen överlägset bättre.
Jag tänker då framförallt på Zelda, Mario, Metal Gear Solid, Nioh och Soulsborne.
Inte att förglömma: Monster Hunter, Persona, Yakuza, Street Fighter & Dragon Ball Fighter Z
Jag uppskattar att det finns över 200 riktiga bra spel till.

Det bästa västerländska spelen är:
Baldur's Gate, StarCraft, Diablo, The Witcher och Mass Effect.
Inte att förglömma: Rayman, MineCraft och Valheim etc.
Därefter finns det många andra spel som är riktigt bra, men kanske bara ett 50-tal.
För min del känns det som de många av de bästa PC-spelen är västerländska:
Tänker på spel som Doom, Quake, Thief, Half-Life, Portal, Hellblade: Senuas Sacrifice.
Inte att förglömma: Monkey Island-spelen, Commandos och Heroes of Might and Magic.

Jag är nog lite av en allätare, med en kraftig förkärlek till japanska spel:
Det lutar åt: 75% Japan, 25% EU/US.

En faktor som japanska spel drar fördel av...
Något som verkligen har betydelse till varför japanska spel berör som inga andra är att de har friare tyglar i allt de gör. De tar ut svängarna mer än vad vi vågar göra i EU/US. Det som år rått är mardrömsrått, det som är översexualiserat är häpnadsväckande så, det som är oväntat är ofta fullkomligt oväntat. Västvärlden brukade har friare tyglar, förr i tiden, säg 60-90-talet. Jag tänker på extrema serier och filmer som Monty Python. Det är mörk komedi som inte lämnar någon oberörd. Vi blivit för restriktiva och fega i EU/US. I Japan är det inte sällan som barnserier tillåter att nära och kära blir sjuka eller går bort. Det är nästan ett tabu i väst. I väst går till och med tillbaka och censurerar gamla filmer, eller skriver en disclaimer att det här är faktiskt en gammal film, vi tar inte ansvar om visst stötande innehåll eller starka scener.

Det är nästan tragiskt att Berserk inte tillhör allmänbildningen i väst. Vi behöver kunna skriva om våra mörkaste och råaste idéer, likadant som vi kunde för 20-30 år sedan. Jag är dock glad för renässansen av filmserier som GoT och Vikings där råhet visas igen. Många pratar också om att GoT-böckerna är många gånger råare. The Witcher har också varit en frisk fläkt.

Jag har nog både rätt och fel här, och det kan mycket väl vara jag som ligger lite under en sten. Jag skulle dock vilja se att EU/US släpper på tyglarna snarare än att dra åt dem ännu hårdare för att "skydda barn och ungdom". Om vi inte gör det så kommer japan och resten av världen att dra nytta av detta... och fånga våra barn och ungdomars fascination. Wow, i den här barnboken kan folk faktiskt dö. Människor kan också vara mer än bara renodlad ondska. De kan vara godsinnade, men precis som alla människor även hysa mörka begär som de inte lyckas tygla. Sen när något tragiskt händer kan mörkret vinna större mark, men individen är aldrig obotligt rakt igenom mörk. Nej, vi måste släppa på tyglarna igen i EU/US.

Vi vill inte ha överbeskyddade barn och ungdomar, vi vill att de ska möta råhet och utmaningar så de lär sig hantera dem och bli starka.

TLDR;

Japanska spel är bättre överlag därför att:
1. De lågkvalitativa spelen lokaliseras inte till väst
2. Japan har en enormt stor och högkvalitativ spelindustri som mäter sig med EU/US tillsammans
3. Japanska spel och serier våga ta ut svängarna mer. De har friare tyglar i allt de gör.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Japanska spel är svårare överlag och ger en mer utmaningar tycker jag, i alla fall de som inte är anpassade för mycket efter en västerländsk marknad. Vet inte om det återspeglar en kulturskillnad? Alltså att japanerna tänker, det här är svårt men om du tränar och är idogen så kommer du klara det, ha så kul! Medans i västerlandet tänker vi, vi vill att alla skall skall kunna plocka upp detta och på 1 min förstå spelet och inte bli frustrerade någongång för då kanske de slutar spela. Japanerna har ju mer självdisciplin än västerlänningar är min stereotypiska åsikt. Framförallt om man jämför med Nordamerika.

Frilansare
Skrivet av Gregerory:

Är nog en allätare

Har inte haft mycket tillövers JRPG förrens Herr Bennet streamade Persons 5….hur en JRPG ”hater” som han har den påverkan…..vetifan, konstigt

Nu har jag klämt ett gäng.

Tack Joakim ❤️

Fantastiskt! Tack själv, det var tunga streams så behövde all stöttning jag kunde få.

Medlem

Gillar Japan: mat, kampsport, historia och framförallt tjejer och har inget problem om ett spel kommer ifrån Japan - men JRPGs skippar jag helt då jag tycker att de är barnsliga och klarar inte av formatet.

Medlem

När man är uppväxt med animes och väldigt mycket japansk mediekultur så är det klart att det finns en stor kärlek till japanska spel överlag.

Verkligen älskar såna utstickare som ICO och Shadow of the Colossus t.e.x, där spelen har en distinkt japansk feeling / ton och berättar mycket med bildligt talande.
Även klassiker som KLONOA 1 & 2 har satt en otrolig prägel.

Uppskattar också när regin är skickligt gjord men samtidigt har en underliggande komiskt ton såsom Metal Gear Solid 3 & Resident Evil 4.

Upptäckte väldigt nyligen hur otrolig Final Fantasy 7 Remaken var.
Jag fann mig själv riktigt underhållen av väldigt välgjorda mellansekvenser, välskrivna karaktärer, balanserad gameplay, mästerlig musik och snuskigt snygg iögonfallande grafik.
Måste säga att jag inte njutit såpass mycket sedan MGS3.
Samma slags hysteriska japanska ton som bara sprider otroligt spelglädje.
Och för en gångs skull är inte amerikanska dubbningen "fullständigt horribel"... men valde ändå såklart att se på japanska, då det är strået vassare och framförallt passar alla karaktärer.

Med det sagt så finns det japanska titlar som jag verkligen hatar. Sånt som bara känns som skit.
Tex - Dead or Alive Volleyball titlarna, Balan Wonderworld, New Super Mario Bros Wii, Super Mario Odyssey och även när Kojima fick storhetsvansinne och tog död på MGS-serien med det totalt hjärndöda Metal Gear Solid V, som varenda kotte verkar hylla av någon anledning. Det var bara ett tomt skal av vad serien en gång var.

Skulle nog säga att jag lirar lika mycket av båda sidor ändå. Men det är japanernas mästerliga egenskap att beröra en som gör att jag minns de japanska spelen mer.
Amerikanska spel har en istället egenskapen att ha bättre gameplay, inte alltid men oftast.

Duke Nukem 3D, Doom 16' & Eternal, Turok, God of War 1 & 2, Unreal Tournament 99, JazzJackrabbit 2, Tony Hawk Pro Skater 2, Vigilante 8 & 2nd Offense.

Gillar dock inte utveckligen hur vissa gör sina reboots.
God of War (2018) är praktexemplet där man bantat ned och fördummat all gameplay och verkligen malat "storyn" till nåt obegripligt dåligt.
GoW 18' känns bara "över-amerikaniserat" på nåt vis, vilket jag har oerhört svårt för.

Även när kända japanska spelserier såsom Silent Hill helt plötsligt får amerikanska utvecklare bakom sig , så tappar de sin identitet i princip omedelbart och slutar ofta som skräp. Då amerikaner inte förstår sig på vad som gjorde originalen så bra.

Och sedan så finns det de amerikaner som verkligen förstår originalens storhet och gör sitt yttersta för att det ska vara så nära perfektion som möjligt.
Bluepoint och SotC Remaster-Remaken är exempel på det.

Så... för att sammanfatta:
Japanska spel för att få en (oftast) känslomässig upplevelse och Amerikanska spel för spelmässig upplevelse (som ett rus).

FM-guru
F.d. Sisyr

Stort fan av japansk film, och det japanska köket går inte heller av för hackor. Japanska spel däremot... nej. Jag vet inte, jag har oerhört svårt för ostigheten i japanska spels storytelling. Än mer så för den sterotypiska estetiken. Är allergisk. Sen finns det undantag förstås, men generellt sett åker det i den mentala papperskorgen om det är japanskt. Det här gäller framför allt RPG-genren, då det är den jag främst spenderar tid med. I andra genrer görs det några bättre spel. Resident Evil 2-remaken är exempelvis en av de bästa skräcktitlarna jag ö.h.t spelat. Men japanska RPG:n... Nej fy fan.

Å andra sidan är det främst AAA och dylikt jag har i åtanke, och det är inte direkt så att västvärlden rosar marknaden i det avseendet heller. Indiescenen är desto bättre och där har jag helt enkelt ingen koll på det japanska ditot.

NuZ
Testpilot

Är själv mer för västerländska lir men visst har man fastnat för några japanska som FF6 och 9 och Metal Gear. Är väl världsbyggandet i de spelen som lockar då västerländska brukar fokusera mer på karaktärer och relationer än helhet och galenskap som i japanska spel


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Jag är uppvuxen med de västerländska så när jag väl testade ett JRPG för första gången blev det en kulturkrock av guds nåde, jag tyckte karaktärerna var väldigt jobbiga, spelmekaniken kändes konstig och storyn var alldeles för "out there" för mig. De tar också karaktärer och drar dom till sin spets så att jag hade svårt att köpa det, blev liksom för mycket ofta.

Sen drog jag igång Final Fantasy 13 för något år sedan och bestämde mig för att verkligen ge spelet en ärlig chans. Jag vässade mitt pannben, bestämde mig för att ignorera allt jag störde mig på för att verkligen försöka se vad det är jag missat under alla år. Det var inte vackert, men ganska så fort kom jag in i rytmen och började så sakteliga få upp ögonen...

Jag hade roligt, bossfighterna var bland de bästa jag någonsin har upplevt och sedan dess har jag köpt på mig en lång rad med JRPGs som ska spelas. Det finns helt klart en själ i spelen som kanske inte är bättre än de västerländska, men helt klart annorlunda. Lägg därtill att jag tycker de här spelen ofta är bättre polerade än många av de västerländska. Spelen känns färdiga på ett sätt som jag idag ofta tycker att västerländska inte gör. Ta bara en titt på just Final Fantasy 13, spelet släpptes liksom 2009 och är än idag otroligt vackert.

Det finns dock ett väldigt stort problem som JRPGs har som jag helt ärligt talat inte riktigt begriper, karaktärerna har ju aldrig någon tyngd? Why? Minns att jag störde mig på det väldigt mycket i början men nu börjat vänja mig. Men varför? Varför kan man inte ge karaktärerna tyngd?

Överlag lutar jag fortfarande mer åt de västerländska och det lär aldrig förändras, tycker ofta att storyn där är mer relaterbar och att jag har lättare att knyta an till karaktärerna. Med det sagt är jag dock väldigt glad över att jag nu fått upp ögonen för genren och speciellt Final Fantasy 7 remaken var inget annat än en ren fröjd att spela igenom. Ett av de bästa som jag någonsin har spelet.

Medlem

Vad jag gillar med JRPGs är att dom mer håller fast vid det klassiska upplägget som tex. turbaserade strider medans västerländska mer och mer går åt action hållet.

Västerländska brukar ha lite bättre grafik, bättre röstskådespelare och lite mer trovärdig story medans JRPGs ofta har en ganska märklig story med märkliga karaktärer, vilket kan vara både positivt och negativt.

Flakmonkey

För mig har det gått i vågor. I början av mitt gamingliv så fanns det inte några japansk rollspel att lira (80 tidigit 90-tal) så jag främst lirade på dator. Sen blev det lite japanskt till Megadrive och när sen Playstation kom så var det japanskt för hela slanten. Sen när jag återigen började lira mer på datorer så blev det främst västerländska och nu när det är mer konsol igen så skulle väl jag säga att det blir både och eftersom det nu är möjligt. Tidigare så kändes det iaf som att japanska RGPs var konsol och västerländska var på dator.

Så jag uppskattar dem båda, men skulle jag välja att bara spela den ena så blir nog valet i dagsläget västerländska och det beror nästan enbart på skådespeleriet i JRPGs. Jag har ingenting emot karaktärerna som sådana, deras backstory och framförallt inte handingen i stort vilket brukar vara spelens absoluta styrka imo men det är något med det överdrivna kroppsspråket och röstskådespeleriet som gör att det tar emot rätt rejält ibland. Jag inser ju att det är en del av det hela och har alltid funnits där, men det har blivit mer framträdande iom att grafiken och produktionsvärdet i stort har ökat.

Medlem

En stor del av mina absoluta favoritspel genom tiderna har varit från Japan, och oftast väldigt specifika studios eller personer bakom.
Men självklart har det funnits favoriter från väst likaså, men de har varit färre till antalen... För lite kreativ frihet tror jag är anledningen...

Favoriter från Japan för min del är Souls/Sekiro, men även Kojima's titlar som Metal Gear, sedan har vi PlatinumGames där en del guldkorn återfinns.

Favoriter från Väst... Ja, Witcher, Diablo (I&II), Star Craft (I), Stellaris, Mass Effect (1 & 2), Morrowind...

Ska man backa till retro-tiden så regerar Japan än mer!

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Har (som bekant?) väldigt svårt för japanska lir. Det är alltid något som skaver - är det inte rösterna så är det manus, hysteriskt tempo, obegripliga karaktärer och så vidare. Men jag antar att det mest handlar om vad man är präglad på i sina formativa år. Mina jämnåriga som lirade mer Nintendo än C64 tycker att jag är galen. Och nästan alla mina invändningar kan ju användas mot väst-spel också. Blir så sjukt subjektivt.

Japp exakt samma här, tycker allt känns riktigt äckligt och billigt bara. Skulle inte röra det med en ten feet cattle prod alltså.

Medlem

har aldrig testat japanska spel lr liknande, känner inte att det är intressant. gillar ej manga och liknande. men när det gäller resten, allätare.


signatur

//monster

Kontot avslutas

Oftast så är det väl japanskt som jag spelar men spelar mycket annat med.
Det beror mer på spelen (handling med mera) för mig och har ingen egentlig betydelse vart i världen det kommer från.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Växte upp på endast västerländska spel, men nuförtiden blir de att man lirar rättså 50/50. Väldigt olika stilar vilket passar mig perfekt för att få mer variation i det jag lirar.
Majoriteten är dock fortfarande västerländskt, mestadels pga av att de släpps så mycket mer härifrån. Framförallt om man inte har en Playstation lr Nintendo konsoll

Medlem

Är också allätare men min favoritserie är Pikmin spelen och de är ju japanska.

123
Skriv svar