Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

Medlem

@scaryfoot

Huh? Det är väl bara bra att möjligheten finns, men det betyder ju inte att man måste.
Är ju bara köra på standardtemplate på en karaktär ifall det inte är viktigt 😅 Tror de flesta uppskattar att få vara lite kreativa dock.


signatur

🖥 i5 9600k || RTX 2080 || Z390 || 16GB DDR4 || ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Seriöst, vad ÄR det med spel nuförtiden? Alla dokument man "ska" läsa... Kollade lite på gameplay (The Rad Brad). Han höll på i 10 min och modifierade sin spelkaraktär innan han körde igång. WTF? Tyckte det var nog i Cyberpunk.
Nej, där är spel som Resident Evil ett föredöme. Man väljer mellan Chris eller Jill. That's it. Vem bryr sig hur stor penis ens karaktär är?
Lagom mycket dokument att läsa i spelet också. Där var atmosfären viktigast. Mystiken. Allt var inte övermatat, som det är i nyare spel.

Spelat lite på Red Faction och det slog mig vad befriande avskalat det känns. Roligare att spela.

Ja olika smak. Vissa gillar att ställa in detaljer till minsta rynka på en karaktär, eller läsa alla böcker man hittar pärm till pärm i ett bibliotek i ett spel.
Vissa gillar "press enter to start" och så kör man. och så finns det allt där i mellan


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av dTexN:

@scaryfoot

Huh? Det är väl bara bra att möjligheten finns, men det betyder ju inte att man måste.
Är ju bara köra på standardtemplate på en karaktär ifall det inte är viktigt 😅 Tror de flesta uppskattar att få vara lite kreativa dock.

Aha, man kan bara köra alltså? Det är ju bra. The Rad Brad kanske också skulle ha gjort det, dom flesta vill nog se hur själva spelet ser ut.
Kreativiteten tycker jag vi överlåter till spelskaparna. Fast dom är ju mest intresserade av att göra remakes numera

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Aha, man kan bara köra alltså? Det är ju bra. The Rad Brad kanske också skulle ha gjort det, dom flesta vill nog se hur själva spelet ser ut.
Kreativiteten tycker jag vi överlåter till spelskaparna. Fast dom är ju mest intresserade av att göra remakes numera

Enkel lösning, scrolla fram 10 minuter så ser du spelet.
Varför göra det svårt för sig?

Medlem

Bortkastade pengar ... Är alldeles för svårt för mig inser jag ovh mitt tålamod dryper efter några minuter. Sen att storyn är helt obefintligt gör inte saken bättre. Nej detta borde jag inte köpt. Ingen refund nu heller... Ajja aldig mer ett spel från FromSoftware för mig... Om dom inte byter typ av spel såklart.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Seriöst, vad ÄR det med spel nuförtiden? Alla dokument man "ska" läsa... Kollade lite på gameplay (The Rad Brad). Han höll på i 10 min och modifierade sin spelkaraktär innan han körde igång. WTF? Tyckte det var nog i Cyberpunk.
Nej, där är spel som Resident Evil ett föredöme. Man väljer mellan Chris eller Jill. That's it. Vem bryr sig hur stor penis ens karaktär är?
Lagom mycket dokument att läsa i spelet också. Där var atmosfären viktigast. Mystiken. Allt var inte övermatat, som det är i nyare spel.

Spelat lite på Red Faction och det slog mig vad befriande avskalat det känns. Roligare att spela.

Resident Evil är inget Rollspel, medan Elden Ring är det. Du rollspelar din karaktär, det är därför du får möjligheten att ändra utseendet på din karaktär så som du känner att du vill spela som. Precis som i Skyrim, Cyberpunk, Fallout etc.

Sen så behöver man inte läsa några dokument alls gällande Elden Ring. Man kan hitta all lore och story genom att spela. Och är man inte intresserad utav sånt så kan man bara köra på och döda alla bossar.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Resident Evil är inget Rollspel, medan Elden Ring är det. Du rollspelar din karaktär, det är därför du får möjligheten att ändra utseendet på din karaktär så som du känner att du vill spela som. Precis som i Skyrim, Cyberpunk, Fallout etc.

Sen så behöver man inte läsa några dokument alls gällande Elden Ring. Man kan hitta all lore och story genom att spela. Och är man inte intresserad utav sånt så kan man bara köra på och döda alla bossar.

Ja, jag märkte att Prey också var mer ett rollspel. Det visste jag inte innan.
Blir nog inget Elden Ring, är för kass. Jag klarade inte Sekiro. Lady Butterfly körde jag nog 100 ggr innan jag spöade kärringen.
Testade Bloodborne också. Det var ju ingen barnlek.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ja, jag märkte att Prey också var mer ett rollspel. Det visste jag inte innan.
Blir nog inget Elden Ring, är för kass. Jag klarade inte Sekiro. Lady Butterfly körde jag nog 100 ggr innan jag spöade kärringen.
Testade Bloodborne också. Det var ju ingen barnlek.

Elden ring är en barnlek jämfört med dom spelen.
Är alldeles för lätt men är väl därför dom fått bra betyg för då klarar folk av bossarna på något försök.

Medlem

Ja Elden ring har ju så många extra abilitys som gör att man kan cheesa ihjäl fiender och bossar.

I Sekiro kände jag mig helt utlämnad, inte ens möjligt att få hjälp av andra spelare.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

På Gamefaqs fick det tough/unforgiving. Som de andra spelen från From Software.

Men läser man på Gamereactor så verkar det som att dom sansat sig lite, kanske ska ge det en chans.

Med nya mastodontprojektet Elden Ring i startgropen har sedan Miyazaki & Company tagit sitt grundkoncept till en helt ny nivå, men man gör det paradoxalt nog samtidigt som man öppnar upp tillgängligheten och gör det lättare för nya och mer oerfarna spelare att känna framgång utan att de behöver slita loss allt sitt hår i processen.
Innan ni blir oroliga: Elden Ring är fortfarande ett svårt spel, och på sina ställen skulle jag till och med vilja kalla det väldigt, och snudd på extremt, utmanande. Det är på många platser helt i samma linje som sina föregångare Dark Souls och Bloodborne, och även om det inte når upp till den löjliga svårighetsgraden som var närvarande i Sekiro: Shadows Die Twice så finns här utmaningar värdig de mest dedikerade spelarna.

Frågan är om man räknas som ny och oerfaren när man spelat tv-spel i 25 år?
Dom kanske specifikt menar spelen från From Software

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Frågan är om man räknas som ny och oerfaren när man spelat tv-spel i 25 år?
Dom kanske specifikt menar spelen från From Software

Jag tror de menar spelstilen. Det är absolut en inlärningskurva i Dark souls/Bloodborne/Elden ring om man aldrig har spelat det förr.
Man lär sig att röra sig med fienderna, räknar ut när du skall anfalla, dodga osv. Man kan inte bara springa all in och få alla horder av fiender på sig på samma gång och tro man skall klara det. Finlira, ta en fiende i taget osv, vilket inte alltid går. Bossarna är svårare, ta hjälp av andra spelare om det inte går. När man bemästrat tekniken så kan du starta ett nytt spel och inse att det går så mycket lättare än första gången. Därför är det så kul att spela samma spel om och om igen, precis som i tex Hollow Knight.

Tycker man däremot att spelen är tråkiga ja då är det ingen idé att fortsätta.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Spanade in lite videos som visar miljöerna för ett tag sen. Vilket jävla mästerverk när det kommer till det estetiska/art designen och atmosfär, ingen kommer i närheten av FromSoftware på dom punkterna enligt mig. Musiken tillför något fruktansvärt också, där jag alltid tycker dom lyckas också.

Visst kan det kanske brista på vissa teknikaliteter tack vare den föråldrade motorn dom använder, men vad spelar det egentligen för roll när man ser videos som detta och blir lite påmind hur jäkla läckert det är:

The Beauty of Elden Ring (Lite spoilervarning på vissa områden om man inte lirat klart det då)


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Seriöst, vad ÄR det med spel nuförtiden? Alla dokument man "ska" läsa... Kollade lite på gameplay (The Rad Brad). Han höll på i 10 min och modifierade sin spelkaraktär innan han körde igång. WTF? Tyckte det var nog i Cyberpunk.
Nej, där är spel som Resident Evil ett föredöme. Man väljer mellan Chris eller Jill. That's it. Vem bryr sig hur stor penis ens karaktär är?
Lagom mycket dokument att läsa i spelet också. Där var atmosfären viktigast. Mystiken. Allt var inte övermatat, som det är i nyare spel.

Spelat lite på Red Faction och det slog mig vad befriande avskalat det känns. Roligare att spela.

Du borde kolla in ex. Pathfinder: Kingmaker så får du se på tungt byggande av karaktärer det krävs tidigare kunskap för att kunna skapa en vettig egen karaktär.
Jag slutade spela det tre gånger innan jag ens gjort färdigt karaktären.

Geeks Gaming
Skrivet av robbis:

Bortkastade pengar ... Är alldeles för svårt för mig inser jag ovh mitt tålamod dryper efter några minuter. Sen att storyn är helt obefintligt gör inte saken bättre. Nej detta borde jag inte köpt. Ingen refund nu heller... Ajja aldig mer ett spel från FromSoftware för mig... Om dom inte byter typ av spel såklart.

Det är verkligen en vattendelare på många vis.
Ingen skam i att inte tycka om det men jag rekommenderar verkligen att ge det en (eller i sann soulsborne-anda: 84839376) chans till.

Storyn finns där och den är blytung! VaatiVidya är en youtuber som går genom det hela riktigt bra! Skillnaden mot mer normala spel är att du oftast inte får allt förklarat för sig utan måste ibland pussla ihop en del själv samt försöka lyssna på alla och läsa en del dokument

Det andra hindret många springer in i direkt är att spelet är mer ickelinjärt än normalt. Det innebär att området precis runt starten inte nödvändigtvis är anpassat för din level. Ett bra exempel på detta är den ridande mardrömmen direkt utanför kyrkan precis när du kommit ut i den öppna världen

Är det svårt? Absolut! Dock blir allt ofantligt mycket lättare att navigera/förstå 1-2h in

Jag slutade spela i 5-6 omgångar men världen och storyn lockade alltid mig tillbaka.
Ett riktigt bra spel i min mening

Kontot avslutas
Skrivet av robbis:

Bortkastade pengar ... Är alldeles för svårt för mig inser jag ovh mitt tålamod dryper efter några minuter. Sen att storyn är helt obefintligt gör inte saken bättre. Nej detta borde jag inte köpt. Ingen refund nu heller... Ajja aldig mer ett spel från FromSoftware för mig... Om dom inte byter typ av spel såklart.

Beror lite på vilken gubbe du kör, vill du har lätt för dig kör en magiker, vill du ha ännu lättare kolla någon guide så du vet var grejerna du behöver finns.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Beror lite på vilken gubbe du kör, vill du har lätt för dig kör en magiker, vill du ha ännu lättare kolla någon guide så du vet var grejerna du behöver finns.

Eller bara avvik från det som är svårt, grinda lite mobs, återvänd och kör över allt som en ångvält 😆

Moderator | Testpilot
Skrivet av Shamanfox:

Resident Evil är inget Rollspel, medan Elden Ring är det. Du rollspelar din karaktär, det är därför du får möjligheten att ändra utseendet på din karaktär så som du känner att du vill spela som. Precis som i Skyrim, Cyberpunk, Fallout etc.

Ett spel blir och är inte ett rollspel bara för att man kan ändra utseendet. Dragon Quest är rollspel, men där kan man i huvudserien ofta inte bestämma hur de ska se ut.

Dock kan man levla och bygga karaktären som man vill och "rollspela" den vägen istället.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det är frustrerande att deras spel är så svåra. Sekiro är ett av de coolaste jag spelat på länge, och det var kul. Men för svårt. Bloodborne såg också coolt ut, det lilla jag spelade. Och deras andra spel också.
Nån mer som tycker att From Software borde få stryk, som gör så svåra spel?

Geeks Gaming
Skrivet av scaryfoot:

Det är frustrerande att deras spel är så svåra. Sekiro är ett av de coolaste jag spelat på länge, och det var kul. Men för svårt. Bloodborne såg också coolt ut, det lilla jag spelade. Och deras andra spel också.
Nån mer som tycker att From Software borde få stryk, som gör så svåra spel?

Hahaha, nej men de borde få stryk för att man göra så fantastiska miljöer och storys som man bara måste uppleva men låser dessa bakom en vägg av ”omöjligt” 😂

Moderator | Testpilot
Skrivet av scaryfoot:

Det är frustrerande att deras spel är så svåra. Sekiro är ett av de coolaste jag spelat på länge, och det var kul. Men för svårt. Bloodborne såg också coolt ut, det lilla jag spelade. Och deras andra spel också.
Nån mer som tycker att From Software borde få stryk, som gör så svåra spel?

Om något hade de ju kunnat lägga in svårighetsgrader. Av någon anledning blir folk riktigt arga när man nämner det för just From Software-spel. Tycker inte deras spel på något sätt är annorlunda på något sätt som skulle göra att de inte skulle kunna fungera fint med lättare (och kanske även svårare) svårighetsgrader.

I slutändan väljer studion själv vad de vill göra. Har de en vision så ska de köra på den men spelen hade varit lika fantastiska ändå med olika val av svårighetsgrader.

Om någon då vill spela normal kan de göra det, vill någon som du ha det lite enklare för sig så kan du välja. Skadar ingen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hahaha, nej men de borde få stryk för att man göra så fantastiska miljöer och storys som man bara måste uppleva men låser dessa bakom en vägg av ”omöjligt” 😂

Ja, det är frustrerande. Jag ville se mer av Sekiro, men är för kass.
Igår kollade jag faktiskt bossfighten mot Herr Nilsson på Youtube. Läst om den, så jag ville se. Den var ju lagom sjuk.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om något hade de ju kunnat lägga in svårighetsgrader. Av någon anledning blir folk riktigt arga när man nämner det för just From Software-spel. Tycker inte deras spel på något sätt är annorlunda på något sätt som skulle göra att de inte skulle kunna fungera fint med lättare (och kanske även svårare) svårighetsgrader.

I slutändan väljer studion själv vad de vill göra. Har de en vision så ska de köra på den men spelen hade varit lika fantastiska ändå med olika val av svårighetsgrader.

Om någon då vill spela normal kan de göra det, vill någon som du ha det lite enklare för sig så kan du välja. Skadar ingen.

Tycker också det. Men dom är väl lite som Kojima. Gör det dom känner för, och skiter i vad vi tycker.
En till som borde få stryk. Kojima alltså. (skämtar här, jag gillar verkligen hans galna spel )

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om något hade de ju kunnat lägga in svårighetsgrader. Av någon anledning blir folk riktigt arga när man nämner det för just From Software-spel. Tycker inte deras spel på något sätt är annorlunda på något sätt som skulle göra att de inte skulle kunna fungera fint med lättare (och kanske även svårare) svårighetsgrader.

I slutändan väljer studion själv vad de vill göra. Har de en vision så ska de köra på den men spelen hade varit lika fantastiska ändå med olika val av svårighetsgrader.

Om någon då vill spela normal kan de göra det, vill någon som du ha det lite enklare för sig så kan du välja. Skadar ingen.

fast elden ring hade ju svårighetsgraderna redan integrerade i spelet.
jag klarade några bossar med minimal insats


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Inflikar om svårighetsgrad i Elden Ring.
Ni som tycker det är för svårt kanske har missat viktiga spelmekaniker?

För tro mig när spelet klickar så är det mesta att bara lära sig fienders mönster och vad göra i alla situationer. Har ni klarat ut spelet en gång så kommer det upplevas alldeles för lätt (bortsett från bossar kanske) för då har ni allt i muskelminnet


signatur

🖥 i5 9600k || RTX 2080 || Z390 || 16GB DDR4 || ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 || LG 55" CX

Moderator | Testpilot
Skrivet av Molotov:

fast elden ring hade ju svårighetsgraderna redan integrerade i spelet.
jag klarade några bossar med minimal insats

Elden Ring är utan snack ett utav det lättaste "souls-spelen i serien" tack vare summons.

Skrivet av dTexN:

Inflikar om svårighetsgrad i Elden Ring.
Ni som tycker det är för svårt kanske har missat viktiga spelmekaniker?

För tro mig när spelet klickar så är det mesta att bara lära sig fienders mekaniker och vad göra i alla situationer. Har ni klarat ut spelet en gång så kommer det upplevas alldeles för lätt (bortsett från bossar kanske) för då har ni allt i muskelminnet

Eller så är spelet bara för svårt för vissa (Typ Mega man när många av oss var unga) och det hade varit gött att kunna sänka svårighetsgraden lite. I vissa fall höja också!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag började spela Elden Ring ganska nyligen och har än så länge bara slagit Margit och mest ridit runt och tagit in spelvärlden samt levlat. Min build är glass cannon-magiker med fokus på int och lite dex.

Jag gick in i den här tråden igår för första gången och det var bra att jag gjorde det för jag fick veta att det går ju faktiskt att uppgradera summons. Låter toppen för jag tyckte att de börjat bli väldigt klena. 😄

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Det är frustrerande att deras spel är så svåra. Sekiro är ett av de coolaste jag spelat på länge, och det var kul. Men för svårt. Bloodborne såg också coolt ut, det lilla jag spelade. Och deras andra spel också.
Nån mer som tycker att From Software borde få stryk, som gör så svåra spel?

Absolut inte. Hoppas de alltid fortsätter göra sin grej. Smakar det inte så spela något annat.

Jag prövade ett hack i demons souls på ps3 som gör att man får oändligt med souls och kan överlevla så allt dör på ett slag. Spelet blev meningslöst att spela.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ett spel blir och är inte ett rollspel bara för att man kan ändra utseendet. Dragon Quest är rollspel, men där kan man i huvudserien ofta inte bestämma hur de ska se ut.

Dock kan man levla och bygga karaktären som man vill och "rollspela" den vägen istället.

Många argumenterar att spel där du inte kan skapa din egna karaktär inte är "äkta" Rollspel/RPG. Men ja, tar man JRPG som exempel så "rollspelar" du en förvald karaktär. Dock så är det inte direkt det som jag syftade på. Jag syftade mer på att anledningen man kan lägga ner så mycket tid på karaktärsskapandet i Elden Ring är för att det är ett Rollspel, där du rollspelar din karaktär, till skillnad från Resident Evil spelen.

Medlem
Skrivet av lonian:

Absolut inte. Hoppas de alltid fortsätter göra sin grej. Smakar det inte så spela något annat.

Jag prövade ett hack i demons souls på ps3 som gör att man får oändligt med souls och kan överlevla så allt dör på ett slag. Spelet blev meningslöst att spela.

Tycker absolut dom ska fortsätta göra bra spel. Men dom kan väl fixa olika svårighetsgrader, så att klantar som jag klarar av det. Jag vill ju se mer av spelen.
Men dom bryr sig väl inte om vad jag tycker. Om jag är i Japan nån gång, så ska jag åka dit och tillrättavisa dom.
Vet inte hur många dom är, men dom är väl rätt små, så det blir inga problem.

Ja, SÅ lätt vill man inte att det ska vara, inget spännande då

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Tycker absolut dom ska fortsätta göra bra spel. Men dom kan väl fixa olika svårighetsgrader, så att klantar som jag klarar av det. Jag vill ju se mer av spelen.

Jag rekommenderar dig att följa en walktrough som pekar vilken riktning man bör ta för att inte komma in i svåra områden.
Då kommer du successivt att levla upp din karaktär, du väljer alltså själv en slags easy mode. Kolla även upp vart du hittar alla uppgraderingsmaterial osv så att du får mer health flaskor och andra färdigheter som gör spelet lättare. Det området eller bossen du upplevde som svår kommer sedan knäckas med en fjärt från din sida.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skriv svar