Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

Medlem

Nu är jag i slutet på min tredje runda. Typ 250 timmar spelade.

Världens. Bästa. Spel.

Wow.

Upptäcker fortfarande nya grejor trots dubbel Platinum. Världen skänker mig fortfarande så mycket härliga känslor. Kan stå och blicka ut över landskapet, höra de ödesmättade tonerna i bakgrunden och bara ta till mig den helt otroliga designen. Ibland väljer jag bort spelvärldens bästa häst för att det är mysigare att gå och njuta av omgivningarna.

Nu när mycket av spelmekaniken sitter i ryggraden så har jag experimenterat mer och provat flera olika builds, vapen, magier, med mera. Det känns som att det aldrig tar slut, det finns så sjukt mycket att leka med där mer eller mindre allt är gångbart. Helt otroligt och svindlande.

From Software med Miyasaki i spetsen är genier och ligger nu ohotade som världens bästa spelutvecklare i min värld.

Och då har expansionen inte ens kommit. Får nästan tårar i ögonen vid tanken på att få ta del av den.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Nu är jag i slutet på min tredje runda. Typ 250 timmar spelade.

Världens. Bästa. Spel.

Wow.

Upptäcker fortfarande nya grejor trots dubbel Platinum. Världen skänker mig fortfarande så mycket härliga känslor. Kan stå och blicka ut över landskapet, höra de ödesmättade tonerna i bakgrunden och bara ta till mig den helt otroliga designen. Ibland väljer jag bort spelvärldens bästa häst för att det är mysigare att gå och njuta av omgivningarna.

Nu när mycket av spelmekaniken sitter i ryggraden så har jag experimenterat mer och provat flera olika builds, vapen, magier, med mera. Det känns som att det aldrig tar slut, det finns så sjukt mycket att leka med där mer eller mindre allt är gångbart. Helt otroligt och svindlande.

From Software med Miyasaki i spetsen är genier och ligger nu ohotade som världens bästa spelutvecklare i min värld.

Och då har expansionen inte ens kommit. Får nästan tårar i ögonen vid tanken på att få ta del av den.

Har två rundor i bagaget jag med, är sugen på en tredje. Inget slår stämningen i Limgrave, bästa startområdet någonsin!

Vad har du kört för builds?

Medlem

Kom och tänka på att Elden Ring är ett av de extremt få spel jag tagit platinum i.
Inte för att jag bryr mig om troféer utan snarare för att jag ville se så mycket som möjligt av Elden Ring.
Ligger också någonstans runt 250 timmar och är väldigt sugen på dlc i år.

Köpte nyligen spelet igen fast denna gången till PC för att jag vill köra dlc där eftersom prestandan var lite svajig på ps5.
Sen tillkommer ju bonusen att man kan modda spelet på pc också.

Glad att jag köpte Elden Ring Premium Collector's Edition när det begav sig. Alltid kul att se Malenias hjälm i 1:1 storlek på hyllan och hennes coola figur.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Nu är jag i slutet på min tredje runda. Typ 250 timmar spelade.

Världens. Bästa. Spel.

Wow.

Upptäcker fortfarande nya grejor trots dubbel Platinum. Världen skänker mig fortfarande så mycket härliga känslor. Kan stå och blicka ut över landskapet, höra de ödesmättade tonerna i bakgrunden och bara ta till mig den helt otroliga designen. Ibland väljer jag bort spelvärldens bästa häst för att det är mysigare att gå och njuta av omgivningarna.

Nu när mycket av spelmekaniken sitter i ryggraden så har jag experimenterat mer och provat flera olika builds, vapen, magier, med mera. Det känns som att det aldrig tar slut, det finns så sjukt mycket att leka med där mer eller mindre allt är gångbart. Helt otroligt och svindlande.

From Software med Miyasaki i spetsen är genier och ligger nu ohotade som världens bästa spelutvecklare i min värld.

Och då har expansionen inte ens kommit. Får nästan tårar i ögonen vid tanken på att få ta del av den.

Instämmer helt i allt det du skrev. FromSoft gör spel till en konstform i dessa tider med mikrotransaktioner, live service-spel och annat skit.

Utan tvekan den absolut bästa aktiva spelstudion just nu!

Även jag har varit sugen på en runda till (tror det hade blivit den 4:e?) men tror att jag ska hålla mig tills DLC:t kommer så att man hinner få upp suget riktigt ordentligt igen

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Har två rundor i bagaget jag med, är sugen på en tredje. Inget slår stämningen i Limgrave, bästa startområdet någonsin!

Vad har du kört för builds?

Jag har kört STR/FAI, ren INT och ren STR. Vill köra en rund där jag fokuserar på DEX.

Överlägset roligast är tvåhandad klubba. Onga bonga! 😀


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag har kört STR/FAI, ren INT och ren STR. Vill köra en rund där jag fokuserar på DEX.

Överlägset roligast är tvåhandad klubba. Onga bonga! 😀

Nice! Alltid haft svårt med timingen mot bossarna när jag kört STR. Min första var dex/bleed sen andra körde jag en daggerbuild, det var riktigt kul!

Medlem

Spelade just ut Darksouls 3 och påbörjat new game plus. Jag tycker att i 4K liknar DS3 väldigt mycket grafiken i Elden Ring.
From softwares spel är odödliga. Funderar på om jag skall dra en runda Darksouls 2 också men hinner jag innan Elden Rings DLC kommer?
Jag har ju även installerat Sekiro på min Steam Deck.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Nice! Alltid haft svårt med timingen mot bossarna när jag kört STR. Min första var dex/bleed sen andra körde jag en daggerbuild, det var riktigt kul!

Kul att läsa! Builds som jag ännu ej har gett mig på, men det kommer.

Jag ÄLSKAR tunga vapen i Froms spel. Det är så sjukt gött att stunna fiender/bossar. En välriktad uppladdad tvåhandad R2 som avbryter Malenias attacker och skickar henne i golvet är en dopaminkick som heter duga. Eller ja, det är inte unikt för henne då det är lika skönt varje gång oavsett motstånd, men just mot spelets värsta boss så känns det lite göttigare.

Extra roligt har jag denna rundan då jag använder rumphoppet som Ash (Ass?) of war. Har glömt vad den heter. Men man hoppar upp i luften och landar med arslet på fiender. Ofta så lägger sig fienderna platt och man hinner med att ladda upp en R2-attack som skickar dom åt skogen.

Mina favoritvapen (glömmer säkert några):

STR (och lite FAI)
Large Club
Great Stars
Blasphemous Blade

FAI
Cipher Pata (dess unika skill känns som ett STR-vapen)

INT
Moonveil


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Nu när dlc/expansion närmar sig.
Vad tänker ni er för builds?

Jag kör nästan alltid svärd eller liknande med sköld och funderar på om man ska kliva ur sin komfortzon lite och köra något helt annat.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Nu när dlc/expansion närmar sig.
Vad tänker ni er för builds?

Jag kör nästan alltid svärd eller liknande med sköld och funderar på om man ska kliva ur sin komfortzon lite och köra något helt annat.

Har sköld på ryggen oftast, redo att användas när jag känner att det behövs, annars två-handat. Ibland dual-wield.

Har min Dex-bleed gubbe redo som inte hoppat in i NG+. Problemet är, var och när man hoppar in in Shadow of the Erdtree, i tidigare DLCs är det ofta en bit in i spelen ingången finns.

Så, antingen startar jag en ny gubbe, då lär det bli str eller quality, eller så hoppar jag in i ng+ med min dex-bleed gubbe som är redo.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Fasen va sugen på en runda till i elden ring nu när jag hör erat snack! körde några builds på ps5 men nu vill man testa på pc också, hmm ska kika vad det kostar.

Edit: fan 60 euro, inte så skoj när man redan köpt det på ps5.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Nu när dlc/expansion närmar sig.
Vad tänker ni er för builds?

Jag kör nästan alltid svärd eller liknande med sköld och funderar på om man ska kliva ur sin komfortzon lite och köra något helt annat.

Jag kommer med stor sannolikhet att köra STR som main stat, övrigt blir vad det blir. Det känns som FAI just nu.

Men.. kanske går loss och börjar om helt från början och kommer då att fokusera på DEX/bleed.

Ett tips för att komma ur din komfortzon är att köra så som du har gjort tidigare med skillnaden att du tvåhandar så mycket du kan. Känns det bra och du får känsla så kan du specca om, dumpa skölden (det är lätt att glömma bort att man kan skölda med ett vapen i båda händerna) och välja ett fetare vapen. Kan VARMT rekommendera Large Club här. Det funkar jättebra enhandat/tvåhandat, väger lite, har relativt snabba animationer och bra med stun. Damage skalar bra (STR - A) om man ger den Heavy. Min rekommendation är rumphoppet + Heavy.

Om du har en karaktär i NG+ så kan du leka runt och ha dig.

Edit: ett sätt att tänka är att använda summons för att komplettera där ens egen karaktär brister. Om man exempelvis är full STR Onga Bonga så kan ens summon vara en ren INT. Och vice versa. Tror att många missar detta tänket då normen verkar vara att summons är för noobs.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Fasen va sugen på en runda till i elden ring nu när jag hör erat snack! körde några builds på ps5 men nu vill man testa på pc också, hmm ska kika vad det kostar.

Edit: fan 60 euro, inte så skoj när man redan köpt det på ps5.

Usch, tråkigt pris. Speciellt när spelet släpptes fysiskt i form av Launch Edition (för vad var det, 579kr?) där massor av godis ingick. Digitalt 2 år senare borde vara billigare.

Men från en Tarnished till en annan: På PC har du tillgång till Elden Ring Item and Enemy Randomizer. Både du och jag vet om att det bara finns en väg att vandra här.

Hälsa Malenia i Limgrave från mig!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Fasen va sugen på en runda till i elden ring nu när jag hör erat snack! körde några builds på ps5 men nu vill man testa på pc också, hmm ska kika vad det kostar.

Edit: fan 60 euro, inte så skoj när man redan köpt det på ps5.

Beroende på hur du ser på gråimport verkar det gå att få för runt 320kr.

Medlem

Jag har haft roligast när jag har kört int/dex med fokus på int och mind. I princip ren spellcaster med en kniv eller mindre svärd som backup. Allra helst Sword of St Trina. Nightmaiden & Swordstress puppet matchar spelstilen bra med om man vill ha någon summon vid sin sida.

Medlem

Har några chars runt 60-90 just nu, olika build.
Bleed build med dragon incantations.
Faith med spells och Black blade/Coded sword.
Int med Death's poker.

Klarade just precis Dragonlord Placidusax med min strength char som kör med olika vapen. (Executioner's greataxe med cragblade är favoriten).
Det var grymt kul för det var första gången jag orkade bry mig om den fighten trots 600+ hrs i spelet. Äntligen plat!

Medlem
Skrivet av Funkymook:

Har några chars runt 60-90 just nu, olika build.
Bleed build med dragon incantations.
Faith med spells och Black blade/Coded sword.
Int med Death's poker.

Klarade just precis Dragonlord Placidusax med min strength char som kör med olika vapen. (Executioner's greataxe med cragblade är favoriten).
Det var grymt kul för det var första gången jag orkade bry mig om den fighten trots 600+ hrs i spelet. Äntligen plat!

Snyggt jobbat! Grattis! 🥳


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tror ni det lågger något i det här hand-kontrolls-ryktet att release skulle vara i februari? Känns ju högst otroligt.

EDIT: När tror ni det släpps!? Jag önskar som sagt feb men tror mer på juli-augusti.

Medlem
Skrivet av GamerNurse:

Tror ni det lågger något i det här hand-kontrolls-ryktet att release skulle vara i februari? Känns ju högst otroligt.

EDIT: När tror ni det släpps!? Jag önskar som sagt feb men tror mer på juli-augusti.

Går ju bara att spekulera i dagsläget.

Ryktena sa att vi skulle få en trailer under The Game Awards, vilket även jag trodde vi skulle få, men icke. Hoppas fortfarande på februari-april, men tvekar som sagt mer på det nu när vi inte fått några nyheter ännu.

Kanske release-trailer februari, släpp mars-april? Eller så blir det ännu senare.

Jag tror vi kommer få en riktig mastodont till expansion, så väntan kommer bli värd det.

Nu tror jag inte det här kommer hända men, det skulle ha varit trevligt om dom skippade last gen-konsolerna likt Horizon Forbidden West gjorde med sin DLC.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Nu när dlc/expansion närmar sig.
Vad tänker ni er för builds?

Det beror helt på om jag väljer att fortsätta på en av mina lvl 150-gubbar eller gör en helt ny. Vi vet inte riktigt hur DLC kommer att tillkomma riktigt än.

Medlem

Hoppas på en shadow drop. Trailer från ingenstans och pang varsågoda ni kan köpa och spela det NU!

Medlem

Vackert, episkt, rysningar!

Såg att det kommer en officiell Elden Ring-konsert av Bandai och FromSoft som heter "ELDEN RING Symphonic Adventure"

"ELDEN RING Symphonic Adventure is the official ELDEN RING concert presented by Bandai Namco Entertainment and FromSoftware, based on the innovative system “Narrative Symphonic Experience” developed exclusively by Overlook Events.

Two-hour of symphonic music all completely synchronized to the best moments from the multi-awarded video game of Hidetaka Miyazaki.

It is a truly immersive experience that will be at the heart of this new concert production, basing its concept on three fundamental principles."

https://en.bandainamcoent.eu/elden-ring-concert.

Tyvärr verkar det bara vara i Paris och London, just nu iallafall. Kommer det till Sverige så skulle jag nog vara väldigt intresserad.

Vi hade ju en representant från Bandai här på FZ, @bne_johannes , du får pusha att detta kommer till Sverige.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Efter att följt två vänner spela igenom det för första gången så känner jag att mimic tear var ett stort misstag från fromsoft.

Hoppas att vissa större sidobossar i expansionspaketet tar bort summon funktionen


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

Efter att följt två vänner spela igenom det för första gången så känner jag att mimic tear var ett stort misstag från fromsoft.

Hoppas att vissa större sidobossar i expansionspaketet tar bort summon funktionen

Mjamje, misstag och misstag. Det går ju att välja själv om man vill använda summons eller inte. Charmen med FromSoft-spelen, valfriheten. Men visst skulle det kunna vara intressant om det fanns en boss där summons inte fungerade.

Jag märkte direkt att det gjorde spelet alldeles för lätt, så blev att sluta använda summons(Spirit Ashes) tidigt.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Mjamje, misstag och misstag. Det går ju att välja själv om man vill använda summons eller inte. Charmen med FromSoft-spelen, valfriheten. Men visst skulle det kunna vara intressant om det fanns en boss där summons inte fungerade.

Jag märkte direkt att det gjorde spelet alldeles för lätt, så blev att sluta använda summons(Spirit Ashes) tidigt.

Samma. Gillar konceptet av Spirit Ashes, men det verkar som just Mimic Tear är på en nivå för sig och överskuggar resterande samt kan göra majoriteten av jobbet.

Vet inte ifall det är så. Men de borde definitivt balanserat bossar med att öka deras hp och poise ifall Spirit Ashes är inblandade.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

Samma. Gillar konceptet av Spirit Ashes, men det verkar som just Mimic Tear är på en nivå för sig och överskuggar resterande samt kan göra majoriteten av jobbet.

Vet inte ifall det är så. Men de borde definitivt balanserat bossar med att öka deras hp och poise ifall Spirit Ashes är inblandade.

Kör jag en caster brukar jag ha med Tische, mycket roligare summon. Sen är jag gammal och lat så får jag inte ner bossen efter kanske 20 tries så får mimic jobba lite men det blir mindre och mindre gånger som den används.

Medlem

Är det dags?

"A new Elden Ring DLC package has just been added to Elden Ring within the files for the first time since launch.
-
I’m not saying it’s 100% Shadow of the Erdtree but… There’s a pretty good chance it is."

https://twitter.com/Ziostorm1/status/1746895361942131036

"Unspecified DLC content added to Elden Ring’s Steam Database update history"


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Är det dags?

"A new Elden Ring DLC package has just been added to Elden Ring within the files for the first time since launch.
-
I’m not saying it’s 100% Shadow of the Erdtree but… There’s a pretty good chance it is."

https://twitter.com/Ziostorm1/status/1746895361942131036

"Unspecified DLC content added to Elden Ring’s Steam Database update history"

https://preview.redd.it/r9ir974oxlcc1.jpg?width=828&format=pj...

https://preview.redd.it/om81h84oxlcc1.jpg?width=828&format=pj...

Oooh! Jag är så redo. Undra vart man ens börjar dlcn. Skulle vilja ha en karaktär redo direkt.

Är det inte lite galet att 70k spelar ER samtidigt 2 år efter release? Tittar vi på starfield till jämförelse så är det 17k


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Ohhhhhhhhhhh.. Jag är så redo för att köra igång en ny karaktär och uppleva detta mästerverk ännu en gång men vill inte bränna ut mig innan skuggan av erdträdet släpps. Hoppas ovan forumpostare har rätt och det är dags mycket snart!

Medlem

"The Bandai Namco America Elden Ring playlist was updated today"

"The Bandai Namco EU Elden Ring playlist that includes trailers received an interesting update on Jan 4th. "

"Bandai Namco Southeast Asia has updated their Elden Ring playlist as well…"

Nu är det väl bara en tidsfråga innan det smäller(får man hoppas)!

https://twitter.com/Ziostorm1/status/1747773049024241734


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skriv svar