Steam Deck - Officiella tråden, Diskussion, Tips, Frågor, Guider

Medlem
Skrivet av WildThing:

Får man fråga när du bokade? Jag har samma typ, juli-sept, men jag bokade i maj. Har dom kommit ikapp redan? Trodde jag skulle få vänta bra mycket längre.

Den jag har fått bokade jag 29 juli 2021. Kom i augusti.

Jag har 2 till varav en jag bokade i våras och den 3e bokade jag direkt efter jag kunde boka en ny pga att den första leverarats. Så augusti.

Dom har inte kommit ikapp bara fått upp produktionen. Enligt dom så "om du förboka nu, ska du ha den innan jul"

Medlem
Skrivet av robbis:

Den jag har fått bokade jag 29 juli 2022. Kom i augusti.

Jag har 2 till varav en jag bokade i våras och den 3e bokade jag direkt efter jag kunde boka en ny pga att den första leverarats. Så augusti.

Dom har inte kommit ikapp bara fått upp produktionen. Enligt dom så "om du förboka nu, ska du ha den innan jul"

Du fick din första som du bokade 29 juli 2022? Vi som bokade före dig har inte fått. Förstår inte? Menar du 2021?

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Du fick din första som du bokade 29 juli 2022? Vi som bokade före dig har inte fått. Förstår inte? Menar du 2021?

2021 menade jag.

Medlem
Skrivet av robbis:

2021 menade jag.

Ah tänkte väl😁

Hoppas få mail nu i veckan, man blir mer och mer taggad.

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Ah tänkte väl😁

Hoppas få mail nu i veckan, man blir mer och mer taggad.

Den e sjukt Nice. Därför jag har 2 till på bokning. En till frugan o en till grabben

Medlem
Skrivet av robbis:

Den e sjukt Nice. Därför jag har 2 till på bokning. En till frugan o en till grabben

Kan tänka mig det. Man var inte taggad först. Men den har fått en del uppdateringar som gjort den bättre. Som jag förstått det iaf.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ni som fått er steam deck. Har ni fått den bra eller dåliga ssd:n?

"To find out what kind of SSD your Steam Deck has, you just need to follow a few simple steps:

Hold down the power button until the options menu appears.

Enter Desktop Mode
Open the Applications Menu
In the search bar, type “Device Viewer”
Look under “Devices” for “Storage Drives”
Tap “Hard Disk Drive” to select the SSD and look in the right panel for a model number."

Har inte bemödat mig med att kolla upp det och har tyvärr inte decken till hands för tillfället, men som jag har förstått det ska det inte göra särskilt stor skillnad:

https://www.pcgamer.com/valve-says-steam-decks-ssd-change-imp...

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Har inte bemödat mig med att kolla upp det och har tyvärr inte decken till hands för tillfället, men som jag har förstått det ska det inte göra särskilt stor skillnad:

https://www.pcgamer.com/valve-says-steam-decks-ssd-change-imp...

Det står inte ens vilken version man har inne på enhetsvisaren. Inte på min iaf.

Medlem
Skrivet av robbis:

Det står inte ens vilken version man har inne på enhetsvisaren. Inte på min iaf.

Testa detta :

https://www.gamingonlinux.com/2022/06/some-steam-decks-ship-w...


signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem

Älskar denna kommentar

"Yeah there's gonna be no difference. You're gonna run up against other bottlenecks before ever maxing out the SSD. Though that won't stop the average Redditor from making a fuss over it."

Medlem
Skrivet av robbis:

Älskar denna kommentar

"Yeah there's gonna be no difference. You're gonna run up against other bottlenecks before ever maxing out the SSD. Though that won't stop the average Redditor from making a fuss over it."

haha spot on!


signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem

Alltså klart detta inte är för alla men Guild Wars 2 fungerar fint på Steam Deck. Ladda hem kontrol layout: Radial menu skills är tips.
Inställningar är allt på low förutom models som är på medium, texture high, antialiasing FXAA och render sampling på medium.
Faktiskt ganska stadiga 60fps, kryper ibland ner på 40.
Klart spelbart och gratis på Steam!
Du kan om du har ett gammalt konto sätta in följande kommando i startalternativ: -provider Portal
Då kommer du till original launchern och kan logga in där istället för Steam!

Medlem

Fick äntligen mitt mail om att få köpa! Så taggad


signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Har inte bemödat mig med att kolla upp det och har tyvärr inte decken till hands för tillfället, men som jag har förstått det ska det inte göra särskilt stor skillnad:

https://www.pcgamer.com/valve-says-steam-decks-ssd-change-imp...

Det beror på vad du tänker använda steam decken till om primärt tänkt att spela på den så är det tydligen ingen märkbar skillnad.
Men om tanken är att steam deck ska ersätta tex en laptop så är det skillnad i desktop mode vad jag förstår det. Då blir det ju halva läshastigheten på ssd:n något Valve inte berättar och säljer för samma pris.
Själv funderade jag på att slänga in ett musikprogram att ha on the go.

https://youtu.be/ZUC4y6wmbFs


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Herr_Haubitz:

Alltså klart detta inte är för alla men Guild Wars 2 fungerar fint på Steam Deck. Ladda hem kontrol layout: Radial menu skills är tips.
Inställningar är allt på low förutom models som är på medium, texture high, antialiasing FXAA och render sampling på medium.
Faktiskt ganska stadiga 60fps, kryper ibland ner på 40.
Klart spelbart och gratis på Steam!
Du kan om du har ett gammalt konto sätta in följande kommando i startalternativ: -provider Portal
Då kommer du till original launchern och kan logga in där istället för Steam!

Jag testade detta också men jag hade svårt för kontrollerna. Även testat SwTor och kontrollen sög där också. ESO funkade bra eftersom det är anpassat för kontroll.

Medlem
Skrivet av Herr_Haubitz:

Alltså klart detta inte är för alla men Guild Wars 2 fungerar fint på Steam Deck. Ladda hem kontrol layout: Radial menu skills är tips.
Inställningar är allt på low förutom models som är på medium, texture high, antialiasing FXAA och render sampling på medium.
Faktiskt ganska stadiga 60fps, kryper ibland ner på 40.
Klart spelbart och gratis på Steam!
Du kan om du har ett gammalt konto sätta in följande kommando i startalternativ: -provider Portal
Då kommer du till original launchern och kan logga in där istället för Steam!

Bra tips med startalternativet! Även om jag knappt kommit någonstans med mitt gamla konto... Ska absolut testas när jag har tid över.

Nu när Lutris är tillbaka i appcenter så har jag börjat testa att få mina spel på Epic's platform att fungera också. Fungerar riktigt smidigt, lägger till spelen i Steam också så man kan köra dom som vilket annat spel.

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag testade detta också men jag hade svårt för kontrollerna. Även testat SwTor och kontrollen sög där också. ESO funkade bra eftersom det är anpassat för kontroll.

Håller helt med dig. Inlärningskurvan för kontrollerna är ju inte det lättaste. Än värre i SwTor tyckte jag än i GW2. Absolut lättaste är ju givetvis FFXIV där de i princip tog layout från konsol till Steam Deck. Samma gäller för ESO tror jag?
Klart lättare var ju det eftersom de spelen gavs ut på konsol från början haha! De 2 andra är ju inte direkt anpassade för de lanserades enbart på PC.

Medlem
Skrivet av piddau:

Bra tips med startalternativet! Även om jag knappt kommit någonstans med mitt gamla konto... Ska absolut testas när jag har tid över.

Nu när Lutris är tillbaka i appcenter så har jag börjat testa att få mina spel på Epic's platform att fungera också. Fungerar riktigt smidigt, lägger till spelen i Steam också så man kan köra dom som vilket annat spel.

Mest kul för jag spelade det så mycket förr och slutade när jag äntligen fick ihop till min Twilight. Nu när jag verkligen kan köra casual i soffan/sängen så är det väldigt kul igen och att det ens fungerar haha.

Medlem

Nu kom min Steam deck... Högst oväntat tidigt.
Dags att panta burkar då löjligt kort om tid innan betalning skall vara inne

Medlem

Rekommenderar Patric's Parablox till er Steam deck användare. Nu kunde jag inte hålla mig så har spelat en del på datorn, men kan tänka det passar perfekt på Deck.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

International
Man of Mystery
Skrivet av lonian:

Rekommenderar Patric's Parablox till er Steam deck användare. Nu kunde jag inte hålla mig så har spelat en del på datorn, men kan tänka det passar perfekt på Deck.

Jösses vilken rekursiv mindfuck det där ser ut att vara, men allt som liknar Sokoban är en hit i min bok!


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

International
Man of Mystery
Skrivet av piddau:

Nu när Lutris är tillbaka i appcenter så har jag börjat testa att få mina spel på Epic's platform att fungera också. Fungerar riktigt smidigt, lägger till spelen i Steam också så man kan köra dom som vilket annat spel.

Åhå, är Lutris bättre än Heroic ? Hur får man till spelen direkt i deckets gamemode library ?


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av bluenephilim:

Åhå, är Lutris bättre än Heroic ? Hur får man till spelen direkt i deckets gamemode library ?

Man högerklickar på spelet och väljer "Add to steam" eller nått liknande, minns inte exakt så lägger den spelet i Steam. Får fixa bilder osv själv, men det tycker jag är lite kul

Heter det samma som Steams egna titel hade gjort så kan man komma åt "gemenskaps"-kontroller för spelet.

La till Overwatch på detta sätt, funkar riktigt bra. Hand of Fate 2 funkade också bra.

Horizon Zero Dawn funkade mindre bra, fick trixa lite med inställningar i Wine, men fick det till slut att fungera bra men den vägra acceptera input som kontroller så fick köra med keyboard, så jag skippar den och kör färdigt på PC istället.

Medlem
Skrivet av Herr_Haubitz:

Mest kul för jag spelade det så mycket förr och slutade när jag äntligen fick ihop till min Twilight. Nu när jag verkligen kan köra casual i soffan/sängen så är det väldigt kul igen och att det ens fungerar haha.

Testade igår kväll, funkade riktigt bra! Riktigt kul, kontrollerna tar lite att vänja sig vid kanske

International
Man of Mystery
Skrivet av Herr_Haubitz:

Mest kul för jag spelade det så mycket förr och slutade när jag äntligen fick ihop till min Twilight. Nu när jag verkligen kan köra casual i soffan/sängen så är det väldigt kul igen och att det ens fungerar haha.

Ja, jag gillar verkligen soff-/sängspelandet med decket, jag har hört en del klaga på att den är för tung efter ett tag men jag har inga problem med det.

Men jag är fortfarande sugen på de där AR-glasögonen..


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Är det någon som prövat flick stick kontroll metod?
Det innebär i first person shooter att den högra analog stickan reagerar med att vända sig 90 grader om du trycker stickan åt höger/vänster och bakåt så har du roterat 180 grader. Denna kombo med gyro så kan du även kolla upp och ned med gyron.
Så i princip får du något liknande snabbhet med en datormus.

https://youtu.be/6bfWIV46ohQ?t=104


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av bluenephilim:

Ja, jag gillar verkligen soff-/sängspelandet med decket, jag har hört en del klaga på att den är för tung efter ett tag men jag har inga problem med det.

Men jag är fortfarande sugen på de där AR-glasögonen..

I början tyckte jag den var lite otymplig men vant mig. Visst utan trackpads hade den varit smidigare men har heller inget större problem gällande vikten på den.

Medlem
Skrivet av lonian:

Är det någon som prövat flick stick kontroll metod?
Det innebär i first person shooter att den högra analog stickan reagerar med att vända sig 90 grader om du trycker stickan åt höger/vänster och bakåt så har du roterat 180 grader. Denna kombo med gyro så kan du även kolla upp och ned med gyron.
Så i princip får du något liknande snabbhet med en datormus.

https://youtu.be/6bfWIV46ohQ?t=104

Jag råkade testa en sån kontroll en gång, blev sjukt förvirrad och bytte genast haha.

Kanske får testa lite mer.

Medlem
Skrivet av piddau:

Jag råkade testa en sån kontroll en gång, blev sjukt förvirrad och bytte genast haha.

Kanske får testa lite mer.

Jasså! Spännande.
Måste självklart prövas men kan tänka mig att det är förvirrande i början om man är van att spela med handkontroller.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Fick min igår och har hunnit lira lite.

Första intrycken är att den är stor, men inte så stor som jag hade föreställt mig, i positiv bemärkelse. Den ligger bra i händerna och knappar osv känns gedigna. Däremot tycker jag att toppen på joystickarna är alldeles för hala och att de saknar greppunkter, men man kanske vänjer sig.

OSet känns bra men det stör mig lite när man hoppar runt i butiken att den inte kommer ihåg vart man var innan man valde ett spel. Har man t.ex. sorterat på bästsäljare och scrollat en bit, valt ett spel och sedan backat så får man välja filtret på nytt och scrolla ner dit man var.

Det tog 7 arbetsdagar från att jag fick tilldelningsmailet till att jag hade den i handen förresten 😊

Skriv svar