Diskutera - Hur viktigt är det att gamla spel fortsätter säljas
- Spel köpta digitalt
- Nödvändiga uppdateringar (dag 1-patch etc)
- Köpt DLC
- Delar av spelen som ligger digitalt (exempelvis hur Spyro Collection endast har första spelet på disc)
Anser att butikerna har ett ansvar där, framförallt när det gäller konsoler där det inte finns möjlighet att allt samlas digitalt på en extern site. Det handlar om att ha tillgång till och få vad man betalar för. Tycker dock inte att det finns någon skyldighet eller något ansvar att försätta sälja spelen i all oändlighet, även om det såklart är tråkigt när saker försvinner.
Svårt att ta ställning men jag vet inte hur mycket det kostar att ha en bunt kod ute för försäljning/nerladdning.
Själv har jag bara en bråkdel av mina spel nerladdade och jag skulle inte gilla att dom gjorde att jag inte hade tillgång till det jag köpt.
CARPE JÄVLA DIEM
Tycker det är tråkigt. Men detta vet man ju om när man köper spelen digitalt blir jobbigt den dagen företaget bestämmer sig för att stänga servern.
Därför hoppas jag att även nästa PS och xbox generation fortsätter att erbjuda varianter med skivspelare men tror inte det kommer bli så. Men inte ens spel köpta på skiva betyder att man har hela spelet på skivan utan man behöver ändå använda servern.
Antar att det inte beror på att det kostar att ha ett spel på serverns hårddisk utan att de vill slippa underhålla mjukvaran till 20 år gamla konsoler med säkerhet osv?
När butikerna stängs borde det göras möjligt att kunna ladda hem de man köpt och installationsfilerna vara lagringsbara på egna hårddiskar eller dvd/bluerayskivor
Skulle vilja säga att alla har ett kulturellt ansvar, men förstår att det är svårt.
För att folk fortfarande ska kunna spela spelen de har köpt så måste de ligga kvar på servrarna och då skulle dem lika väl kunna fortsätta säljas.
Men problemet är att det kan ligga något rättighetsproblem i bakgrunden som gör att ett spel plockas bort för vidare försäljning eller aldrig äns säljs digitalt. Det vanligaste som gör att ett spel inte får säljas längre är att ett företag köper ett annat företag, en tvist eller att man inte får fortsätta sälja spelet med musiken även om musiken var gjord specifikt för spelet. Att det aldrig har sålts digitalt kan vara så dumt att man inte får tag på alla rättighetsinnehavare, så ingen vill ta i det med tång äns för att inte råka trampa någon på fel fot.
Alien vs Predator 2 säljs ej digitalt pga någon rättighetsgrej. Är säkert något liknande med Chasm: The Rift.
Fallout spelen försvann digitalt ett tag. Kommer ej ihåg vad det berodde på.
I detta fall är det dock lite extra tjurigt då Nintendo har monopol på många av spelen.
Går det att köpa spelen på andra plattformar så är det inte fullt så farligt. Nyare Nintendo konsol inräknad. Men kommer det aldrig mer gå att komma åt spelen så bör de ändå släppas som freeware på ett eller annat vis.
Sedan är det en självklarhet att man alltid ska kunna komma åt spel man har bettalat för.
En till intressant sidotråd kring ämnet är källkoden för spel. Många gånger försvinner den vilket gör det svårt att uppdatera spel för nyare OS (C&C och Red Alert remaken).
Original videor med högre upplösning kanske inte finns, så man får skala upp det som finns istället (C&C och Red Alert remaken).
Språk saknas och kan inte läggas till då man inte har utvecklarverktygen för spelet (Pharaoh<samma motor som Ceasar>).
Om inte gamla spel finns tillgängliga digitalt så får alla utvecklare och distributörer bara finna sig i att folk ful laddar ner dom.
Givetvis kommer folk ladda ner även om dom finns tillgängliga, men om spelen finns så kommer dom generera inkomster.
Kostar det mer än det smakar att hålla servrar igång till försäljning, så är det bara att acceptera piratmarkmaden.
“All thinking people are atheists.”
Abandonware är en intressant gråzon, har själv varit väldigt engagerad i att bevara gamla spel genom åren, har sparat images av så gott som varenda spel jag någonsin ägt på floppy/CD/DVD - och det är ett flertal som är i praktiken totalt omöjliga att få tag på numera, även på begagnatmarknaden.
Visst, lagarna är vad de är, och jag sitter inte och seedar mina rips, men det gör ont i själen att det finns så många bra gamla spel som inte längre går att få tag på, bara på grund av byråkrati. Det finns flera spel jag med ojämna mellanrum jag dammsuger tradera/ebay/blocket för, men de dyker aldrig upp.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Vad skulle folk säga om klassiska filmer, böcker eller låtar skulle försvinna? Otänkbart! Detsamma bör ju gälla spel, men det måste ju finnas någon ekonomi i det hela och spel åldras ju på ett annat sätt än andra medier. Har själv köpt en diger mängd klassiker på GOG, är ju lite spel allmänbildning att ha iaf dom största klassikerna!
Detta är ju den uppenbara baksidan av digitaliseringen, och det gäller i lika hög grad film som spel. Jag gillar idén som Phil Spencer predikat, att gamla spel är en del av spelhistorien och förtjänar att upplevas. Det är en form av allmänbildning.
Således köper jag fortfarande huvudsakligen spel på skiva och ställer i hyllan. Jag inser förstås att jag är en del av en krympande skara som gör det och gillar inte tanken på en framtid som endast består av digital distribution och streaming. Även om jag älskar Game Pass - som ett komplement.
Om man har köpt ett spel digitalt är det självklart att man ska kunna ladda ner det under en överskådlig tid framöver, men jag kan inte se att en affär ska ha ett ansvar eller en skyldighet att för evigt tillhandahålla en produkt till försäljning.
Jag har själv samlingar av skräckfilmer, böcker och andra produkter där jag tvingats byta utgåva i mitten vilket givetvis är tråkigt men att utgivarna skulle vara skyldiga mig att fortsätta med någonting de av olika anledningar valt att sluta med är för mig väldigt märkligt.
Få andra produkter har förväntningen på sig att de ska tillhandahållas i all evighet men av någon anledning har spelbranschen ofta detta krav på sig. Folk försöker även rättfärdiga att piratkopiera det som inte längre säljs från officiellt håll vilket jag inte kan förstå mig på. Visst hade det varit trevligt om allting som skapades fanns tillgängligt för all framtid men jag har själv svårt att bli upprörd över att produkter, fysiska som digitala, har en livscykel efter vilken man inte längre har åtkomst till dem.
Förstår att det här kanske inte är en populär åsikt och jag är inte intresserad av att förminska någon annan som tycker precis tvärtom men jag kan inte se någon anledning till att spel ska behandlas annorlunda än annan underhållningsmedia där verk slutar vara tillgängliga precis hela tiden utan att folk blir upprörda.
Få andra produkter har förväntningen på sig att de ska tillhandahållas i all evighet men av någon anledning har spelbranschen ofta detta krav på sig. Folk försöker även rättfärdiga att piratkopiera det som inte längre säljs från officiellt håll vilket jag inte kan förstå mig på. Visst hade det varit trevligt om allting som skapades fanns tillgängligt för all framtid men jag har själv svårt att bli upprörd över att produkter, fysiska som digitala, har en livscykel efter vilken man inte längre har åtkomst till dem.
Förstår att det här kanske inte är en populär åsikt och jag är inte intresserad av att förminska någon annan som tycker precis tvärtom men jag kan inte se någon anledning till att spel ska behandlas annorlunda än annan underhållningsmedia där verk slutar vara tillgängliga precis hela tiden utan att folk blir upprörda.
Samtidigt finns ju tjänster så som SVT:s Öppet Arkiv för film/serier, finns det något liknande för spel? Som är lagligt? Nja, jag tycker allt jämförelsen haltar litegrann. Visst, Internet Archive existerar, men jämfört med hur mycket public service och subventionerad kultur det finns på övriga medium, världen över...
Public service finns ju för så väl video (TV, film) som audio (radio, podcasts, musik), men för spel? Sen har vi en rad olika kulturella subventioneringar (exempelvis för museer och evenemang), lite snålt på den fronten för spelrelaterade motsvarigheter också.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Jag tycker i alla fall att äldre spel alltid bör finnas tillgängliga för köp eller gratis. Spel har liksom filmer och böcker ett kulturellt värde.
Sedan tänker jag på nostalgi, personligen är jag sugen på att skaffa ett Ps1 igen för att spela om några spel jag hittade i gömmorna, som jag senast spelade som liten.
Det vore tråkigt om framtida generationer aldrig har någon möjlighet till det.
Så klart att det hade varit underlättande om allt var tillgängligt för all framtid. Men det kostar också, serverunderhåll, hårddisk, bandbredd etc. I slutändan är det ändå upp till ägaren att besluta om dom vill göra sin produkt tillgänglig eller inte.
När det kommer till klassiska övergiva spel finns det ju gott om privata sidor som gör abandonware och freeware tillgängliga. Myabandonware.com, Internet Archives, Throneofgeeks.com är ett par exempel. Även där finns väl gråzoner men om ett spel inte har en licensierad ägare är ju spelet (om det går att få tag på) inte olagligt att göra tillgänglig för allmänheten.
Sen har vi ju CD Project som faktiskt, om än i vinstsyfte, köper upp gamla licenser och gör dom tillgängliga på sin marknadsplats gog.com.
Men rent generellt att begära att digitala kopior eller till och med CD/DVD-spel håll tillgängliga kan man inte. Tekniken uppdateras, spel blir inkompatibla med mera. Spel är ju trots allt hårdvarukodade, det är inte filmer etc.
Verkar konstigt om företag ska tvingas sälja prylar de inte vill sälja! Däremot kan jag tycka att de har ett ansvar att se till att jag kommer åt det jag redan har betalat för!.. Om de inte varnar före köpet förstås att varan är digital och kan komma att tas bort ur sortimentet osv.. då får jag fan skylla mig själv 😆
Har reflekterat över det här ganska så mycket den sista tiden faktiskt. Eller ja, det är väl en tanke som varit med mig ett tag nu. Spel är kultur och kultur bör bevaras, huruvida det ansvaret ska ligga på butiker eller liknande vet jag helt ärligt talat inte. Förstår såklart att det knappast blir hållbart för företag att hålla igång servrar med spel som typ ingen spelar, men tycker som sagt att frågan också är större än så.
Personligen köper jag alla spel jag kan fysiskt, dels för att man aldrig vet vad som sker med ens digitala köp. Vad skulle man göra om säg Valve konkar och Steam går under? Visserligen inte troligt, men hur skyddade är våra inköp där? Jag gillar också känslan av att ha spelen i en bokhylla eller nedpackade, det är något fysiskt, något som jag kan ta på. Gissar att jag är en döende art vad det gäller detta, men samtidigt vill jag på något sätt försäkra mig om att spelen faktiskt lever vidare på något sätt.
Om spel ska betraktas som kultur, någonting av värde som man ska värna om bör (naturligtvis) även äldre spel tillgängliggöras i något slags arkiv. Men ibland kan det vara oklart vem som äger rättigheterna (jag saknar dig så, Cate), eller så finns det helt enkelt bristande ekonomiska intressen. Men någon borde ju göra en insats här, för bevarandet skull.
Tycker att Microsoft och Xbox gör ett bra jobb bakåtkompabiliteten!
Sorligare är när multiplayer spel läggs ner, som när GameSpy begravdes 2014.
Värre nerläggning än att Nintendo slutar och sälja 3DS och Wii U spel 2023.
Nintendo Switch | PlayStation 5 + PS4 Pro | Xbox Series X + One X
ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC
Som storsamlare av spel så vill jag absolut att gamla spel ska finnas tillgängliga. Många av de äldre spelen har fantastiskt bra spelglädje och det vore synd om de som inte var gamers när de släppte inte fick chansen att spela dom med.
Spelhistoria är för mig och många andra viktigt, och det har hänt många gånger att jag kommit på något äldre jag brukade spela och velat få fatt på det igen.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>