Ambitiösa The Day Before försenas och byter till Unreal Engine 5
Dom kan försena det på obestämd tid om dom vill, dom är ett Ryskt företag så dom kommer inte få en krona eller en spelad minut av mig.
Tyvärr tror jag väldigt många tycker det ser för coolt ut för att faktiskt ha någon slags integritet, det är inte gamers starka sida.
Förstår inte hur du kan blanda in integritet kring denna nyhet i huvud taget faktiskt. Jag ställer mig inte bakom Ryssland, deras senaste handlingar eller något av den graden - men att bojkotta en utvecklare som inte har något med saken att göra (pågående situation i Ukraina) känns inte rimligt någonstans.
Annat vore det om studion, eller dess anställda, uttryckligen visat stöd för invasionen eller annat förtryck som Ryssland sysslar med. Men tills så är fallet, då känns det tämligen skamligt att dra dem över samma kam som ledningen.
OT: Synd med förseningen då det var ett av få spel jag såg fram emot detta år. Men hellre att det försenas än släpps halvfärdigt. Hoppas de tar sin tin och kan svepa omvärlden med storm, bevisa att även en obeprövad studio kan vara med och leka!
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >
Förstår inte hur du kan blanda in integritet kring denna nyhet i huvud taget faktiskt. Jag ställer mig inte bakom Ryssland, deras senaste handlingar eller något av den graden - men att bojkotta en utvecklare som inte har något med saken att göra (pågående situation i Ukraina) känns inte rimligt någonstans.
Annat vore det om studion, eller dess anställda, uttryckligen visat stöd för invasionen eller annat förtryck som Ryssland sysslar med. Men tills så är fallet, då känns det tämligen skamligt att dra dem över samma kam som ledningen.
OT: Synd med förseningen då det var ett av få spel jag såg fram emot detta år. Men hellre att det försenas än släpps halvfärdigt. Hoppas de tar sin tin och kan svepa omvärlden med storm, bevisa att även en obeprövad studio kan vara med och leka!
Det är väl ryskfobin.
Både studion och deras publisher sitter i singapore, och dessutom är spelet inte släppt ännu, finns ju inget att köpa.
Låter som en låtsasgrej, spelet skall komma ut om en månad, skulle.
Nu skall det komma ut ett år senare för att man genom att byta motor skall kunna gameplayet helt fantastiskt.
Jag kan säga redan nu, att det kommer inte bli så fantastiskt, eller så är det inte så bra just nu, men det har inget med motorn att göra.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Låter som en låtsasgrej, spelet skall komma ut om en månad, skulle.
Nu skall det komma ut ett år senare för att man genom att byta motor skall kunna gameplayet helt fantastiskt.
jag kan säga redan nu, att det kommer inte bli så fantastiskt, eller så är det inte så bra just nu, men det har inget med motorn att göra.
Det finns ett par anledningar jag kan se varför man skulle vilja byta motor, men den primära anledningen är prestanda och detaljrikedom när det kommer till Unreal Engine 5.
System som Lumen, Nanite och Quixel gör det otroligt lättarbetat när det kommer till att bygga upp detaljerade världar, utan att prestandan ska totalt tanka och kräva extermt kraftfull hårdvara. Det är bara att kolla på Matrix-demot för att få en känsla hur storskaliga städer man kan bygga med detta, som dessutom klarar av att köras på konsol med relativt okej flyt.
Eftersom The Day Before önskar efterapa The Division till synes när det handlar om skalan för både kartstorlek och stadens komplexitet, då känns det för mig väldigt logiskt att byta till just UE5. Utöver slutprodukt för användare finns det lite annat smått och gott att hämta i UE5 för utvecklare, samt att titeln blir mer framtidssäker om det är tänkt att spelet ska få exempelvis DLC/expansionpacks (som igen blir enklare och snabbare att skapa med verktygen i UE5).
Nu är detta kanske inte fallet med varken fntastic eller The Day Before. Kan mycket möjligt vara så att man stött på problem som inte hinner lösas tills det tänkta släppet. Men om man ändå ska skjuta på titeln, då är det lika bra att uppdatera sig om det går också, åtminstone under förusättningen att det finns ekonomiskt stöd för det hela.
Oavsett underliggande anledning är det ingen stor grej i dagsläget för oss som konsumenter. Spelet har inte gått att förboka, det är ingen early access eller dylikt heller. Detta beslut är som mest irriterande för den som hoppades på ett släpp till sommaren, men annars ser jag det hela bara som en positiv sak i slutändan.
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >
Det finns ett par anledningar jag kan se varför man skulle vilja byta motor, men den primära anledningen är prestanda och detaljrikedom när det kommer till Unreal Engine 5.
System som Lumen, Nanite och Quixel gör det otroligt lättarbetat när det kommer till att bygga upp detaljerade världar, utan att prestandan ska totalt tanka och kräva extermt kraftfull hårdvara. Det är bara att kolla på Matrix-demot för att få en känsla hur storskaliga städer man kan bygga med detta, som dessutom klarar av att köras på konsol med relativt okej flyt.
Eftersom The Day Before önskar efterapa The Division till synes när det handlar om skalan för både kartstorlek och stadens komplexitet, då känns det för mig väldigt logiskt att byta till just UE5. Utöver slutprodukt för användare finns det lite annat smått och gott att hämta i UE5 för utvecklare, samt att titeln blir mer framtidssäker om det är tänkt att spelet ska få exempelvis DLC/expansionpacks (som igen blir enklare och snabbare att skapa med verktygen i UE5).
Min kritik var just att spelet skulle komma om en månad. Men nu skall man byta motor och spelet kommer om ett år, läste bara vad som skrevs här, men skall hela spelet göras om nu då eller? Antar att spelet varken var så klart eller särskilt bra för att släppas nu då...
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Min kritik var just att spelet skulle komma om en månad. Men nu skall man byta motor och spelet kommer om ett år, läste bara vad som skrevs här, men skall hela spelet göras om nu då eller? Antar att spelet varken var så klart eller särskilt bra för att släppas nu då...
Uppdaterade precis det inlägget du citerade med följande stycken:
"Nu är detta kanske inte fallet med varken fntastic eller The Day Before. Kan mycket möjligt vara så att man stött på problem som inte hinner lösas tills det tänkta släppet. Men om man ändå ska skjuta på titeln, då är det lika bra att uppdatera sig om det går också, åtminstone under förusättningen att det finns ekonomiskt stöd för det hela.
Oavsett underliggande anledning är det ingen stor grej i dagsläget för oss som konsumenter. Spelet har inte gått att förboka, det är ingen early access eller dylikt heller. Detta beslut är som mest irriterande för den som hoppades på ett släpp till sommaren, men annars ser jag det hela bara som en positiv sak i slutändan."
Tror det svarade på din frågeställning, typ
Men för att bygga vidare:
Mig veterligen är TDB byggt på Unreal Engine 4, att uppdatera till UE5 är därmed inte nödvändigtvis ett monsterjobb. Däremot om de planerar att bygga om spelet helt och hållet med UE5:s nya funktioner, då blir det en annan femma. Men mig veterligen borde saker som scripts, blueprints o.s.v. (mer eller mindre) fungera vid en direkt portning. Varför de anser sig själv behöva 10 månader för detta jobbet är omöjligt att svara på utan direkt insyn i spelet och studion just nu.
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >
Byter de spelmotor nu? o_O
Då borde de lägga till ytterligare ett år och sikta på 2024 eller 2025. Tror verkligen inte att de kommer hinna bemästra och finslipa det de har till att fungera smärtfritt på nya motorn inom ett år.
Vill inte låta negativ, men tror bara att det vore ett mer realistiskt mål.
Uppdaterade precis det inlägget du citerade med följande stycken:
"Nu är detta kanske inte fallet med varken fntastic eller The Day Before. Kan mycket möjligt vara så att man stött på problem som inte hinner lösas tills det tänkta släppet. Men om man ändå ska skjuta på titeln, då är det lika bra att uppdatera sig om det går också, åtminstone under förusättningen att det finns ekonomiskt stöd för det hela.
Oavsett underliggande anledning är det ingen stor grej i dagsläget för oss som konsumenter. Spelet har inte gått att förboka, det är ingen early access eller dylikt heller. Detta beslut är som mest irriterande för den som hoppades på ett släpp till sommaren, men annars ser jag det hela bara som en positiv sak i slutändan."
Tror det svarade på din frågeställning, typ
Men för att bygga vidare:
Mig veterligen är TDB byggt på Unreal Engine 4, att uppdatera till UE5 är därmed inte nödvändigtvis ett monsterjobb. Däremot om de planerar att bygga om spelet helt och hållet med UE5:s nya funktioner, då blir det en annan femma. Men mig veterligen borde saker som scripts, blueprints o.s.v. (mer eller mindre) fungera vid en direkt portning. Varför de anser sig själv behöva 10 månader för detta jobbet är omöjligt att svara på utan direkt insyn i spelet och studion just nu.
Nej, alltså, du skriver mer än vad jag behöver veta, men jag kan hålla med om att jag var lite otydlig. Jag vet att man kan porta spelen och säkert ganska smärtfritt med om man har kompetens.
Hela grejen var, en månad blev typ 9 månader OCH det fantastiska gameplayet de kan få med Unreal 5. Jag tror inte ett dugg på att gameplayet kommer bli mera fantastiskt i det spelet, om det inte är "dåligt" nu och de behöver denna tiden på att fixa det, vilket de kunde göra med Unreal 4 då med.
Jag tror snarare att de vill byta för att framtidssäkra spelet och det tar ett tag att göra det, men det är inget man riktigt kan gå ut och säga sådär, för det är ett konstigt beslut som borde tagits tidigare i så fall, inte en månad innan spelet skall vara färdigt och komma ut.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Förstår inte hur du kan blanda in integritet kring denna nyhet i huvud taget faktiskt. Jag ställer mig inte bakom Ryssland, deras senaste handlingar eller något av den graden - men att bojkotta en utvecklare som inte har något med saken att göra (pågående situation i Ukraina) känns inte rimligt någonstans.
Annat vore det om studion, eller dess anställda, uttryckligen visat stöd för invasionen eller annat förtryck som Ryssland sysslar med. Men tills så är fallet, då känns det tämligen skamligt att dra dem över samma kam som ledningen.
OT: Synd med förseningen då det var ett av få spel jag såg fram emot detta år. Men hellre att det försenas än släpps halvfärdigt. Hoppas de tar sin tin och kan svepa omvärlden med storm, bevisa att även en obeprövad studio kan vara med och leka!
Ganska enkelt, antingen stöttar du den ryska ekonomin eller så inte.
Ganska enkelt, antingen stöttar du den ryska ekonomin eller så inte.
Svårt att stötta ett spel/ryska ekonomin när det inte går att förboka eller köpa produkten i fråga, varken nu eller innan fördröjningen - Förövrigt ett väldigt svartvitt sätt att tänka, but you do you!
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >
Ganska enkelt, antingen stöttar du den ryska ekonomin eller så inte.
"Only the Sith deal in absolutes..."
Vi lever inte i en svartvit värld.
Life's a giant party, and I'm not invited...
Ganska enkelt, antingen stöttar du den ryska ekonomin eller så inte.
Kan garanterat säga att putins beslut inte stöttat den ryska ekonomin, så han är OK