Moderna AAA SP FPS?

Medlem
Moderna AAA SP FPS?

jag kanske fått hjärnsläpp eller nåt, men finns det några aaa fps som släppts de senaste åren som _inte_ är multiplayerfokuserade, t.ex. cod, bf, apex, overwatch osv, utan mer åt singleplayerhållet?

de enda jag kan komma på är typ doom serien och ..vad? titanfall? då pratar jag alltså om renodlade sp-fokuserade actionspel, inte vilket spel som helst med förstapersonsperspektiv.

vet att det släppts mycket pixliga action fps på indiefronten, men känns som påkostade storybaserade action-fps i stil med doom, unreal, half life osv. typ inte görs längre? det var ju min favoritgenre en gång i tiden, men jag har noll intresse av slarvigt ihophafsade sp kampanjer till senaste instanserna av t.ex. cod eller bf.

jo! metro exodus kom jag på nu, och kommande stalker 2 såklart.

3-4 exempel alltså. hoppas någon kan påminna mig om ytterligare 10-15 kontemporära exempel som min boomer brain lyckats förtränga, annars tycker jag nog genren känns ganska död.

EDIT:

jag börjar nog inse att jag fick en temporär brainfart, och att jag ju känner till i stort sett alla moderna fps, men att de flesta inte passar in i min bild av hur ett singleplayer fps "ska" vara. far cry är för stort och repetitivt (ubisoft klassiker!), lite samma sak med senaste halo. för stort och öppet.

hade rätt kul med deathloop en stund, likaså dishonored 2 och prey.

hela posten grundade sig i att jag satt och lyssnade på soundtracket till unreal och började sakna gamla skolans singleplayer-fps.

Medlem

Wolfenstein är alltid att rekommendera👍

Medlem
Skrivet av Thane:

Wolfenstein är alltid att rekommendera👍

sant, the new order / colossus var bra, men det var också 8 respektive 5 år sedan.

Medlem

Wolfenstein The New order, Old blood och New colossus är alla väldigt bra. Skippa Youngblood
Far Cry 6 kanske, inte spelat, men de äldre är lite kul, om än något repetativa
Shadow Warrior spelen, 3:an släpptes för inte längesedan, men jag har bara spelat 1 och 2
Halo Infinite (och resten av serien såklart)
Rage 2
Dying Light 2, mer melee än skjutande dock
Resident Evil 8 är väl diskuterbart om det räknas som rent actionspel, men ändå bra
Sen om du inte spelat remaken av Half Life 1, Black Mesa, så rekommenderar jag det STARKT

Medlem

Cirka 2019-2022:

  • Dying Light 2

  • Borderlands 3

  • Tiny Tina's Wonderland

  • Halo Infinite

  • Deathloop

  • Far Cry 6

  • DOOM Eternal

  • Metro Exodus

  • Wolfenstein: Youngblood

  • Shadow Warrior 3

  • Sniper Ghost Warrior Contracts 2

Kommande:

  • S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl

  • Instinction

  • Scorn

  • Perfect Dark

  • Atomic Heart

  • Starfield

EDIT: Såg nu att du nämnde AAA i titeln, så då kanske många av de kommande spelen faller bort. Men kolla upp dem ändå! Jag tycker de ser väldigt lovande ut.

Medlem

Half life alyx


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk

Måste säga att Modern Warfare hade en av de överlägset bästa kampanjerna för singleplayer dock på jag vet inte hur länge.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Kul med en som gillar samma genre!

Är annars begränsat utbud, det är mer mot indie scenen man måste vända sig till i mångt och mycket men de är ju inte AAA.

Ett enormt underskattat spel som ej har nämnts hittills, som också i och för sig är något år gammalt nu är ju Prey (2017).

Sen så kör man inte med de klassiska vapnen alla gånger i den. Du kommer inte att finna en rocket launcher eller dylikt. Det är mer hagelbrakare och pistol plus några mer unika lösningar.

Det är som sagt synd att det inte finns mer att välja på. Väntar annars också på Sytem Shock remaken, den borde sent omsider komma i år.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Måste säga att Modern Warfare hade en av de överlägset bästa kampanjerna för singleplayer dock på jag vet inte hur länge.

Håller med. Tycka vad man vill om Call of Duty, men kampanjen i Modern Warfare 2019 var i en klass för sig. Har kört igenom den fyra gånger, och är sugen på en femte.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Måste säga att Modern Warfare hade en av de överlägset bästa kampanjerna för singleplayer dock på jag vet inte hur länge.

Tycker samtliga Metro spelen är bra mycket bättre.

Frilansare

Senaste Metro funkar ju fortfarande okej, sen har du ju alltid de senare Far Cry. Som fler har nämnt.

Medlem

Brukar inte föredra fps, men Atomic Heart ser lovande ut!


signatur

Konsolgubbe

Medlem

Titanfall 2 har en schysst kampanj om du gillar lite mech action också.

Medlem

Det finns ju en del prickskyttespel såsom Sniper Elite, Sniper Ghost Warrior och Sniper Ghost Warrior: Contracts, men dels är de kanske inte AAA och dels är de väl inte klassiska FPS-spel heller, utan just sniper-spel.

Medlem

signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Bioshock triologin?


signatur

1# FZ Troll

Gnällkuk
Skrivet av Rakoon:

Tycker samtliga Metro spelen är bra mycket bättre.

Aldrig spelat dem tyvärr :/


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

NuZ
Testpilot
Skrivet av quadratis:

jag kanske fått hjärnsläpp eller nåt, men finns det några aaa fps som släppts de senaste åren som _inte_ är multiplayerfokuserade, t.ex. cod, bf, apex, overwatch osv, utan mer åt singleplayerhållet?

de enda jag kan komma på är typ doom serien och ..vad? titanfall? då pratar jag alltså om renodlade sp-fokuserade actionspel, inte vilket spel som helst med förstapersonsperspektiv.

vet att det släppts mycket pixliga action fps på indiefronten, men känns som påkostade storybaserade action-fps i stil med doom, unreal, half life osv. typ inte görs längre? det var ju min favoritgenre en gång i tiden, men jag har noll intresse av slarvigt ihophafsade sp kampanjer till senaste instanserna av t.ex. cod eller bf.

jo! metro exodus kom jag på nu, och kommande stalker 2 såklart.

3-4 exempel alltså. hoppas någon kan påminna mig om ytterligare 10-15 kontemporära exempel som min boomer brain lyckats förtränga, annars tycker jag nog genren känns ganska död.

EDIT:

jag börjar nog inse att jag fick en temporär brainfart, och att jag ju känner till i stort sett alla moderna fps, men att de flesta inte passar in i min bild av hur ett singleplayer fps "ska" vara. far cry är för stort och repetitivt (ubisoft klassiker!), lite samma sak med senaste halo. för stort och öppet.

hade rätt kul med deathloop en stund, likaså dishonored 2 och prey.

hela posten grundade sig i att jag satt och lyssnade på soundtracket till unreal och började sakna gamla skolans singleplayer-fps.

Nightmare Reaper måste jag säga. Sjukt bra spel med en hel del nytänkande gällande ”level ups” osv. Samma kompositör som till Doom Eternal, så musiken är on point! Dock är väl spelet AA för inte från någon av de jätte stora företagen


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Kolla Untitled FPS också om du gillar skjutkänslan i F.E.A.R.

Typ F.E.A.R. möter Max Payne

Medlem

känns mer och mer som att den här tråden bara bevisar att aaa sp fps-genren är om inte död, så iaf döende.

jag har absolut inget emot mindre / indie fps, finns hur mycket bra som helst, tycker bara det är tråkigt att det inte satsas mer från större studios på en genre som var skitstor en gång i tiden, och att den har fått stiga åt sidan för att se plats åt en oändlig ström av multiplayer shooters.

tex cp2077 och far cry har både fps perspektiv, vapen och action, men är inget jag skulle jämföra med spel som doom, unreal, duke3d, half life osv.

det kanske helt enkelt är gamla hederliga "korridors-shooters" jag är ute efter, och det är inget som riktigt görs längre. i vilket fall har jag nog reflekterat färdigt om det här nu.

Medlem

Soldier of Fortune II


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av robbis:

Bioshock triologin?

Riktigt bra spel, men tredje spelet är 9 år gammalt, så det krävs ju lite friheter för att kalla det "modernt".

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Riktigt bra spel, men tredje spelet är 9 år gammalt, så det krävs ju lite friheter för att kalla det "modernt".

Ah, jag tänkte mer bra SP fps!


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Brukade själv spela väldigt många skjutspel men det har sakta men säkert minskat till den grad att det knappt är något jag lägger tid på. Utbudet är katastrofalt dåligt och för en genre där man inte vill lägga mer än 10-15 timmar per spel så går det inte att släcka törsten för singleplayer pang pangande för en hälsosam ung man i sina bästa år. Låt mig i korthet presentera utbudet

  1. Tio nyanser av indie fps som saknar resurser, talang och ambition att vara något annat än en serie av tomma nivåer där en mängd dumma fiender spawnas in och springer efter en. Oftast early access dessutom

  2. Looter shooter trams som inte bara offrar all form av trevligt skjutande i jakten på något halvhjärtat rpg trams. Också ofta bloatandet som bara fan

  3. Öppen värld checklist simulator trams, perfekt om du vill ersätta all form av inlevelse, story och skräddarsydda nivåer med bra pacing med en oändlig mängd av totalt bloat

  4. Filmspel med mer cutscenes än gameplay, ofta ironiskt nog med katastrofalt dålig story exekvering

  5. Circlestrafing trams, det är väl kul för pensionärerna att dom kan återuppleva sina glansdagar men för oss närmare tonåren än pensionen så är dessa spel tämligen udda. Var för sorts inlevelse kan man få när man springer snabbare än sonic och bara springer runt som en galning och kasta alla kulor man har på dumma fiender

Vad är vår tids Call of Juarez, Half Life 2, Doom 3, Quake 4, Max Payne, Brother in Arms, Prey, Fear, Bioshock, etc etc? Inlevelserika Singleplayer skjut spel med lagom långa linjära singleplayer kampanjer med okej story med lagom mängd cutscenes. Jag ser i alla fall dom inte och min besvikelse är oändlig.

Medlem

Ganska död genre tyvärr. Är det inte någon multiplayerskadad tramsupplevelse som Wolfenstein eller Doom så är det som nämnt ovan open world enligt samma trötta mall som man kört med under de senaste 10 åren eller indieskräp. Bland sistnämnda har jag i alla fall hittat ett och annat guldkorn i boomer-shooter-genren, även om de flesta känns ganska trötta och lata även där.

Medlem

Witchfire. Ett uppkommande fps-spel. Är dock ett indiespel som inte släpps förs Q4 i år....och då i early acess.

Serious Sam 4...inte mycket story i den dock. Mer åt 90-tals pangpang-hållet.

Medlem
Skrivet av quadratis:

jag har noll intresse av slarvigt ihophafsade sp kampanjer till senaste instanserna av t.ex. cod eller bf.

Jag rekommenderar dig varmt att ge Call of Duty-spelen en chans, inte minst 2019-rebooten av Modern Warfare. Fantastisk singel player-del.

När jag var ung avskydde jag CoD och Fifa som pesten eftersom jag såg listor över de mest sålda spelen och mina dåtida favoritspel som t.ex. Final Fantasy-spelen toppade aldrig listorna. Barnslig som jag var avskydde jag CoD och Fifa, utan att aldrig ha testat något av dem spelen. Men i vuxen ålder testade jag mitt första CoD - Call of Duty 4 Modern Warfare - som idag är ett av dem allra bästa first person shooters som har gjorts, enligt mig. Och då pratar jag singel player. Efter det spelet tog jag mig igenom varenda CoD efter fyran och älskar spelserien idag. Modern Warfare-trilogin är min favorittrilogi bland first person shooters och 2019-rebooten är kanske det allra bästa fps:et i modern tid, tycker jag. Och jag pratar som sagt om singel player nu.

Ge spelen en chans. Gör inte samma misstag som jag gjorde när jag var en barnslig unge som dissade spel bara för att de var industrins jättar.

Medlem
Skrivet av Jim128:

Jag rekommenderar dig varmt att ge Call of Duty-spelen en chans

jovars, jag var ett stort fan av cod när det begav sig. speciellt de första två. spelade cod 1-4, skippade 5 av nån anledning, sen 6 (mw2). nånstans där gav jag upp på serien, när mp började få mer och mer fokus. har heller inte spelat remastern av mw. kanske skulle göra det.

Medlem

Otroligt dåligt med sådana spel numera, i alla fall om man vill ha ett traditionellt FPS utan rollspelinglag och utan att det är militärskjutare.

Drömmen vore ju om nya releaser av spelserier som Soldier of Fortune (ok, lite "militärskjutare")

Medlem

Jag har inte spelat det själv än men Industria på Steam ser intressant. Det är inte ett AAA spel men jag får starka Half-Life 2 vibbar av videorna.


signatur

PSN: OAKTHYR

1
Skriv svar