Är det nostalgibrillorna på, eller är det något annat?

Medlem

Spel förr kändes alltid som att dom gjorde spelen för spelens skull, dvs dom hade en vision och så gjorde dom spelet så.
Medans nu förtiden så är det en pengar maskin där dom böjer spelets regler till att passa så många olika folks smak som möjligt men inte någon specifik smak, vilket gör att spelen blir smaklösa och är bara till för att företagen ska tjäna så mycket pengar dom kan. VI har några spel företag dock som fortfarande försöker göra sitt eget.
Vilket vi ser i spel från From Software, eller dylikt, men även mycket indie devs där många bra pärlor kommer fram.

Spel ska vara en konstform och inte något ett företag gör som en produkt. Det blir bäst så för oss som betalar och gillar spel som en hobby och inte bara tidsfördriv tror jag.

FM-guru
F.d. Sisyr

Vissa genrer var bättre för, vissa är bättre idag.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Vissa genrer var bättre för, vissa är bättre idag.

Tyvärr inte direkt jag kan inte säga en enda genre som är bättre idag.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ganska säker på att buggen är kvar. Jag tror inte det var efter första uppdraget, men efter ett antal drag så slår spelet över från den svårhetsgrad du har till lättaste. Jag har alltid kört på Super Human och trodde jag var mästare på spelet, tills jag läste om buggen typ 20 år senare. Snacka om att sabba min världsbild XD

Laservapen är viktigt, men du kan komma rätt långt med att bygga små robottankar som du tar med dig. När dina trupper levlar så kan de klara sig bra med de kulvapnen ett bra tag om du backar upp dem med tankarna.

Den buggen kan man fixa med en fan patch. https://www.bladefirelight.com/xcomutil/xcomutil-downlaod/ Med den där programvaran så kan du fixa flera av de buggar som är kända. Även STEAM versionen är baserad på DOS verisonen så samma gäller där, man måste köra in fan patchen.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ganska säker på att buggen är kvar. Jag tror inte det var efter första uppdraget, men efter ett antal drag så slår spelet över från den svårhetsgrad du har till lättaste. Jag har alltid kört på Super Human och trodde jag var mästare på spelet, tills jag läste om buggen typ 20 år senare. Snacka om att sabba min världsbild XD

Laservapen är viktigt, men du kan komma rätt långt med att bygga små robottankar som du tar med dig. När dina trupper levlar så kan de klara sig bra med de kulvapnen ett bra tag om du backar upp dem med tankarna.

Hah. Hade verkligen ingen aning om detta 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Komured:

Många spel förr var ganska svåra som standard men jag tror det hade mycket med kvarlevorna från arkadtiden att göra samt att man även fick bråka med saker som att faktiskt lära sig ett spel utan tutorials i spelen eller uppvärmning, man kastades rakt in i smeten med en dunk i ryggen och ett håll till godo. Hade man tur var manualen tillräckligt tjock för att iaf förklara grunderna, denna biten är helt borta nu då alla svar finns 2sec och en googlesökning bort, saker som taktik, förklaringar mm mm allt finns både i text och video på internet, den tid jag ser som mina glansdagar när det kommer till PC gaming var mitten-slutet 90 och stora delar av den perioden var man glad om man lyckades hitta en guide i månadens PCGamer tidning, annars fick man klara sig själv eller byta ideer med sina kompisar.

Jag tror att moderna spel har tappat en hel del av upptäckrdelen/trial and error när det kommer till svårighetsgrad oftast vet du redan hur spelet fungerar tack vare grundliga tutorials och diverse artiklar på nätet innan du ens börjat spela. XCOM åter igen ett bra exempel där man utan manual har en hel del att klura på om man ska försöka lära sig vad alla knappar gör Idag får man en poppupp över varje knap som förklarar vad den är till för. Jag säger inte att detta är dåligt, tvärt om, problemet är att många spel idag börjat designas för att vara svåra endast med den anledningen att vara just svåra och sen struntar man i allt annat. Diablo 3 vid release tex, de hade inte ens testat Inferno när det släpptes och det skulle bara vara skitsvårt, frustrerande och oförlåtande bara för att, samma sak med tex Pathfinder kingmaker där de svårare svårighetsgraderna bara buffar alla fiender helt utan någon form av balansering och istället gör spelet orättvist snarare än utmanande.

Jag tror inte svårighetsgraden på spelen i sig har påverkat mig på det sett som man ska tro, ett svårt spel var inte alltid svårt för att man fick göra om allt 50 gånger, det var ofta svårt för att man var tvungen att klura ut allt själv (i stort sätt). Någon nämde Transport Tycoon, ett spel som faktiskt är löjligt enkelt bara man vet hur man ska göra men ändå så fantastiskt skoj, har lagt hundratals timmar på det. Försöker komma på något spel, förutom simulatorer där man måste lära sig tex flyga ett plan för att kunna spela öht, som jag upplevde som riktigt svårt som ung men sedan jag i början på 90 talet gick över till PC från c64, atari och amiga så kan jag faktiskt inte komma på något på rak arm. Visst, Dune 2 kunde vara en pain tills man klurade ut hur man kunde cheesea spelet och det blev lätt som en plätt, Den enda genren jag på rak arm kommer på annars är CRPGs där spelen ofta kanske var svårare, dels för att reglerna gjorde dem svåra om man inte satte sig in i dem (tex spel baserade på DnD) och dels för att många av spelen bröt ny mark och man viste inte riktigt hur man skulle göra för att balansera saker på ett bra sätt då man inte hade någon tidigare erfarenhet att hämta ifrån. Där med inte sagt att spelen var enkla, men jag personligen upplever inte spelen i sig som lättare idag, generellt då, undantag finns ju alltid. Där emot har spelen tappat mycket av trial and error samt kraven på att sätta sig in i allt själv utan tutorials mm, kanske att det var just den biten som gjorde spelen "svårare".

Jag tror du är något på spåren här. Givetvis blir alla spel lätta om man på förhand vet hur man skall göra. Ett bra exempel på detta måste väl vara wow classic där man inte visste hur msn skulle göra på 00-talet och som tank var tvungen att skaffa en jäkla massa gear i förväg, istället för att mindcontrolla rätt sorts mob och sedan använda den som tank. Detta visste man vid det nya släppet och spelet betraktades således som lätt i jämförelse.

Det jag tror många nya spel saknar är just denna detalj, men det är på gott och ont. Vi äldre som en gång varit med om att man får testa sig fram; vi har nog generellt lättare för såna här upplägg, men vi har också nyare generationer som inte upplevt denna sorts upplägg för den breda massan, utan enbart i nischade spel. Det är som att tvinga någon som är van vid färgtv att se nån gammal svart-vit mattine-film från -40talet, eller som att låta någon som är van vid ratt-servo köra en gammal Amazon utan ratt-servo. Det är ett form av gameplay i sig att klura ut dessa funktioner, men är man van att via spelet få en tuturial så kommer man som yngre troligen anta att spelet är sönder eller dylikt eftersom det inte finns några förklaringar.

Problemet som jag anser med just tuturials ingame är att det behöver skapas en längre startsträcka innan det blir svårt eftersom det måste finnas plats i spelet för just att kunna lära sig grunderna, istället för att guiderna ligger vid sidan om. Nu gäller inte detta alla spel, men många AAA spel eftersom de skall tilltala så många som möjligt.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag har klarat ut Solomons key med quick save. Det spelet blir faktiskt roligare av den funktionen enligt mig.

Vissa spel ska vara svåra på rätt sätt. Hollow knight är ett exempel samt Souls spelen att det blir lättare när man lär sig bemästra spelmekaniken.

Vad jag ogillar är när spel är svår pga dålig styrning exempelvis zelda skyward sword.

En del spel passar som lätta, men hjärndöda spel som är linjära och utan utmaning eller att man är odödlig är inget för mig, kanske passar 5 åringar.

Håller helt med dig om dålig styrning, vilket jag tycker tyvärr var fallet med många spel från 80-talet och tidigt 90-tal. Speciellt plattformsspel. Spelar just nu remastern på Alex Kidd (Alex Kidd DX) och insåg att det som främst gjorde spelet svårt var sjukt oprecis kontroll. Tycker annars det finns ganska gått om utmanade spel nu för tiden. Ta t ex Elden Ring, svårt men på ett rättvist sätt.

Medlem

De flesta spel idag utvecklas för att tjäna pengar (Mobil spel på toppen), detta leder till beslut som gör att spelen ska designas och göras för den bredaste kundgruppen och så billigt som möjligt. Den som kanske spelar ca 4-6h/vecka framför vanligtvis TV'n.

Under dessa förhållanden så finns det väldigt få anledningar till att designa svåra spel och långa spel.
Det som oftast okså lider under dessa förhållanden är story och spel design för de flesta väljer att göra lätta multiplayer spel, det är nog därför vi ser så många Horde och sandbox spel idag.

Förr designas spelen av "gamers" för "gamers" på en annan nivå de gjorde spelen till sig skälva och de var den typen som kunde sitta flera timmar per dag och spela spel. Det var datorns tid.

Allt ligger i att de flesta förtagen inte vill satsa på att göra spel för en mindre kundgrupp men det finns några undantag t.ex Crate Entertainment, Tindalos interactive, CD project red (historiskt) , Warhorse studios mm.
Det är där man ofta hittar de roliga spelen idag.

Tyvärr har de flest stora som square enix, Blizzard mm har börjat göra remakes för de kan inte göra nya riktigt bra spel längre

Medlem

Spel idag är fulla med fillers. Håll kvar spelaren, daska på med dopaminkickar genom unlocks. Rinse, repeat. Gäller inte alla spel, men nog så många.

Såg ratdeath posta en bild på manualer till en flygsimulator. Också ganska målande. Finns många skäl till att det inte sker idag, men lika många skäl att det borde kunna ske. Inte så att produktionsmöjligheterna inte finns längre direkt.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Jag tycker att spelen blir bättre och bättre. Och för det så skrattar jag mig lycklig. För att jag hoppas att jag spelar ändå till jag dör på något älderdomshem med en handkontroll i knät. Och jag hoppas att jag aldrig fastnar och inte kan njuta av nya spel. Men man kan inte räkna med att alla serier mm blir bättre. Det finns många exempel på spel som blivit sämre på grund girighet tex. Dead space 3 är ett bra exempel.

Dead space 3 är ett av mina favorit coop-spel! Tycker det var riktigt coolt spel. Vill ha mer sånt.

Medlem

Det är ju inte svårigheten i sig som är problemet utan att utvecklarna håller dig i handen och visar exakt allt som behöver göras för att komma vidare och ”vinna”. Känslan av att få upptäcka, pröva sig fram och lyckas på egna ben infinner sig sällan i dagens spel. Det är ju den stora anledningen till att From Software blivit så otroligt populära och uppskattade bland sina fans. De erbjuder en spännande utmaning som faktiskt är rolig att ta sig an och belönande att klara av.

Medlem

Håller inte alls med om att spelen skulle vara för lätta. Det är få spel som jag spelar där svårighetsgraden jag väljer är över Normal.

De jag kan komma på på rak arm är Diablo 3, som rent ut sagt är skitlätt, samt Stellaris som jag kör på Commodore nivån. Men i Stellaris så har jag å andra sidan nötit i veckor (speltid) för att bli någolunda bra, so there you have it.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Förr gjordes spel för det utvecklaren brann för och ville hur spelet skulle vara. Ingen hänsyn togs till att det inte skulle vara för alla. Detta var the golden age.

Exakt, då gjordes spel för gamers, idag görs spelen för den stora massan.

Medlem
Skrivet av Kiario:

Jaså, där håller jag verkligen inte med. Aldrig spelat ett metroidvania spel?
Kom tillbaka när du klarat Aeterna Noctis

Annars är många moderna spel fantastiska.
JAg började spela 1982.
Gamla spel från 80 talet och 90 talet har inget att komma med förutom nostalgi. Med undantag för rollspelen. Fanns många bra med bra story.

Nej, moderna spel är mycket bättre än gamla. Och då talar jag av erfarenhet sen 1982.

Jag håller inte med, har spelat 82 jag med.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skribent
Skrivet av Aletheides:

Den buggen kan man fixa med en fan patch. https://www.bladefirelight.com/xcomutil/xcomutil-downlaod/ Med den där programvaran så kan du fixa flera av de buggar som är kända. Även STEAM versionen är baserad på DOS verisonen så samma gäller där, man måste köra in fan patchen.

Började kolla runt och det finns ju massa roliga mods till spelet, bland annat höja upplösningen. Blev lite galet att kunna se HELA kartan på datorskärmen. Kändes lite som att leka med små leksakssoldater. haha

Fortfarande fantastiskt spel, ska nu se om jag verkligen är så bra som jag trodde! Super Human here I come!!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Nomman:

Så ja, jag håller nog med dig. Spel är ofta för lätta. Och när de är svåra är det på fel sätt.

Precis, spot on! Spelutvecklare tar ofta den lätta vägen till att göra det svårt nuförtiden ex genom att göra det bäcksvart istället för att göra mobs mer utmanade att möta.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Sille:

Tyvärr inte direkt jag kan inte säga en enda genre som är bättre idag.

Managementspel i sport är ett väldigt tydligt exempel.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Jag har funderat ett tag på detta...

Under ett par år trodde jag att jag helt enkelt blivit för gammal för spel, de gav mig väldigt lite. Sedan kom Dark Souls och jag fick känslan att det inte var spelande i sig det var fel på. Det var att för många spel inte ställde några krav på spelaren längre vilket gjorde att man bara hängde med i svängarna tills man tröttnade. Jag behöver den där väggen från ett spel, den där väggen är ett tecken på att spelet är bekvämt nog med sig självt att våga skrämma iväg de som inte förstår varför det behövs en vägg ibland. Efter det har jag aktivt letat efter mer utmanande spel och många har fångat den där känslan man hade som ung flera gånger.

Jag har även gått tillbaka och spelat många äldre spel som jag totalfastnat för även fast jag inte har någon nostalgikoppling till dem. Det mest extrema exemplet är nog Pool of Radiance från typ 89, jag var tokfrälst i det spelet i typ två veckor. Enorm vägg, enormt givande och väldigt annorlunda från allt som finns idag. Storyn presenteras i spelet med prompter "Du har fått journalanteckningarna nr 10 och 31." Så får man läsa i en fysisk bok vad 10 och 31 säger, försöker man läsa boken rakt upp och ner så finns det flera lögner så man inte kan läsa sig fram till svaren.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Asså denna buggen har jag helt missat. Steam gav bort spelet i slutet av 2016 eller om det var 2017. Därav varför jag spelade igenom det. Hur menar du att det buggar? Jag var tvungen att lägga all energi på laservapen i början för att ens ha en chans nämligen. Kan det vara så att de patchat bort buggen i efterhand, för lätt tycker iaf inte jag att det var?🤔

Buggen som gjorde att spelet automatiskt hoppade till beginner svårighetsgrad efter första uppdraget försvan iom CD versioen vilket är den version som Steam säljer så du är inte döm i hövve

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Förr gjordes spel för det utvecklaren brann för och ville hur spelet skulle vara. Ingen hänsyn togs till att det inte skulle vara för alla. Detta var the golden age.

Skrivet av PcKaffe:

Jag behöver den där väggen från ett spel, den där väggen är ett tecken på att spelet är bekvämt nog med sig självt att våga skrämma iväg de som inte förstår varför det behövs en vägg ibland.

Detta kan jag verkligen relatera till. Jag får en känsla att spelutvecklare från AAA titlar inte vågar ta ut svängarna längre då utvecklarna i sig troligen inte är bekväma i hur deras innehåll skall tas emot av den stora massan. Det är så mycket pengar som står på spel vilket gör att nästan enbart indie-utvecklarna vågar detta, och detta för att ha en chans att sticka ut från mängden. Men då finns samtidigt en stor risk att man som casual gamer missar dessa titlar då AAA-spelen tar upp för mycket av gaming-scenen. Förr var det AAA spelen som var designade på detta vis, vilket också gjorde att man inte missade titlarna.

Ett annat exempel på något som blev sämre är tex alienswarm-modden till UT2004 som var riktigt kul, men svår som fasen. Vi var en grupp på 7 pers som lirade igenom detta 2005. Det jag reagerade på var svärtan i rum. Där det var svart, då såg man ingenting vilket tvingade ens lag att använda flairs eller ficklampa på vapnet för att se något i huvud taget. Jag vet inte hur många gånger vi fick köra om banorna innan vi klarade dom, men sak e säker: 2 dagars lan räckte inte för att dra igenom de 3 kampanjer som fanns ute då😁

2010 kom valves gratis-spel alien swarm där flera av utvecklarna från just modden fått göra spelet för valves räkning. Spelet är snyggt och enkelt att komma in i, men man märker direkt att magin till viss del är borta. Det blir tex aldrig riktigt mörkt vilket gör att du aldrig behöver offra item-platser för ljus. Folk solo:ar kampanjer på de svårare svårighetsgraderna osv.

Det känns som om utvecklare vill göra spelet tillgängligt för alla i den prestation som spelare klarar av från början. Detta sättet anser jag är fel. Istället bör man tvinga spelare att lära sig hur spelet fungerar och inte tvärtom. Jag fattar, alla vill klara spelen, men ett spel måste ju inte klaras inom några veckor, månader eller kanske år. Det är inte målet som är viktigast, utan resan dit som man brukar säga 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Komured:

Buggen som gjorde att spelet automatiskt hoppade till beginner svårighetsgrad efter första uppdraget försvan iom CD versioen vilket är den version som Steam säljer så du är inte döm i hövve

Tack, det värmde 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Jag förstår inte att trådskaparen inte upptäckt detta förrän nu. 😊

Modern speldesign handlar om att inte riskera att utestänga någon. "Alla ska med". 🤮

Dagens "Normal" borde kallas för "easy" och "hard" för "Normal", och ändå skulle 90-talets spel vara mycket svårare.

Tyvärr är det inte så enkelt som att välja "Hard" eller "Very hard" för det är sällan dessa svårighetsnivåer är balanserade.

All fokus går till att balansera "normal" till att passa casualspelaren eller den som bara vill uppleva äventyret, vilket för mig inte är att spela spel, det är att köra en interactive movie.


signatur

Memento Mori

KoP
Medlem
Skrivet av Sille:

Spelen var definitivt längre förr och svårare....

Det här visar ganska bra vad moderna spel är;
Moderna spel

Det jag syftar på är främst äldre plattforms/shmup spel som i spellängd faktiskt inte är så värst långa, men blir det pga mycket trial and error, avsaknad utav sparpunkter etc.

Men när man väl efter timmar utav nötande sätter gamet utan att dö så är dom i snitt någonstanns emellan 15-30 min i total spellängd.

Medlem
Skrivet av Staenhus:

Jag tycker att man hör det ofta från de som spelade spel tidigt, just att svårighetsgraden på spel idag är för låg. Det är ju något som är högst logiskt, då de som inte tyckte om svårighetsgraden förr antagligen inte fortsatte spela, så det blev ett naturligt urval där de som har kvar intresset är folk som tycker om svåra spel. Jag fastnade för spel lite senare, runt 2010, och jag tycker själv inte att spelen är för lätta – men då gillar jag också väldigt olika genrer.

Har du testat att gå in på Difficult-taggen på Steam och pröva på de spel som erbjuds där? Du kanske helt enkelt har hittat din grej, liksom. Finns ju många topplistor på nätet med svåra spel också.

Upplever att de av mina vänner och bekanta som slutade spela efter barndomen gjorde det främst av två anledningar: 1) Man ser/såg spel som något barnsligt och det blev naturligt att inte fortsätta. 2) Spelen blev för komplicerade. Det hände något i övergången mellan 2d och 3d, där man plötsligt skulle kontrollera kameran, styrkspakar (senare även dubbla sådana) och hålla redan på en uppsjö av knappar. Vi som är insatta tänker väl sällan på det, men det kräver tid och engagemang för att lära sig navigera i tre dimensioner.

Många gånger är det väl en kombination av dessa två som fått folk att trilla av.

För att fortsätta med anektotisk bevisföring har jag aldrig hört någon som slutade spela för att de inte uppskattade svåra spel. Mitt intresse har blivit kvar i alla år sedan 80-talet, och jag kan inte påstå att jag någonsin gått igång på svåra spel. Bra designade spel dock, vilket är allt från Super Mario Bros till Half-Life, Zelda: Breath of the Wild och Dark Souls.

Visst fanns det många spel som var svåra förr i tiden, men framför allt fanns det många dåligt designade spel som bara var svåra för sakens skull.

Medlem

Spel är definitivt för lätta i dag överlag. Mängden spel som jag VILL spela men som mer eller mindre inte GÅR att spela just för att de är för lätta är otroligt många. Det är inget kul att inte bli utmanad det allra minsta. Spelen blir meningslösa.

Exempelvis, spela Divinity 2 med Lone Wolf och två karaktärer och hela spelet blir ett skämt. Jag vill spela spelet utan att behöva handikappa mig själv, men när striderna känns helt menlöst enkla och man aldrig behöver tänka, planera och kämpa, så tröttnar man direkt.

Diablo 3 har väl 20+ olika svårighetsgrader, men man kan mer eller mindre one-shotta typ allt på svåraste efter att ha spelat ett par dagar. Så fruktansvärt löjligt. Jag fattar inte varför man ska ens ha så många svårighetsgrader när man gör den svåraste nivån fjantigt lätt. Jo, jag vet att det finns greater rifts, men varför begränsa spelet till enbart det? Gamla uberbossarna var ju roliga i början också, men det förstörde de fullständigt också med nerfs.

Jag vet att många spel jag gillat att spela kunde även min lilla grabb spela innan han ens kunde läsa. Det är tyvärr på den nivån att många spel är balanserade för småbarn.

Ett problem är ju att det alltid finns folk som ska gnälla så fort det är lite utmaning, och spelutvecklare brukar som regel då vara snabba med att förenkla och "dummifiera" sina spel. Jag begriper inte varför folk som tycker ett spel är för svårt måste envisas med att spela på svåraste svårighetsgraden och sedan gnälla på att det är för svårt. Sedan får vi som vill ha lite utmaning stå helt utan ett alternativ.

Nej, utmaning behövs, annars är det ingen idé att spela. Man tröttnar ganska omgående.

Medlem

spelen vart inte svårare för, problemet är att spelare blivit bättre och spelen inte hängt med. plus att spelen handlar om tjäna pengar och 80% utav spelen är dåliga spelare.

många som inte skulle plocka upp dom.

sen har du videos och guider som ej fanns för.
informationen är mer lättillgänglig idag.

Sen har du ai som är typ 10% mer sofistikerad än för ca 20+ år sedan. vilket är skrattretande.

Ställ en avarage fps spelare idag emot en avarage fps spelare idag.

Som spelat lika länge, avarage fps spelare idag skulle golva den för flera år sedan så mycket att den skulle lämna/fuskanklaga honom för wallhack och aimbot.

Så illa är det bara och det gäller alla schanger inte bara fps.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

spelen vart inte svårare för, problemet är att spelare blivit bättre och spelen inte hängt med. plus att spelen handlar om tjäna pengar och 80% utav spelen är dåliga spelare.

många som inte skulle plocka upp dom.

sen har du videos och guider som ej fanns för.
informationen är mer lättillgänglig idag.

Sen har du ai som är typ 10% mer sofistikerad än för ca 20+ år sedan. vilket är skrattretande.

Ställ en avarage fps spelare idag emot en avarage fps spelare idag.

Som spelat lika länge, avarage fps spelare idag skulle golva den för flera år sedan så mycket att den skulle lämna/fuskanklaga honom för wallhack och aimbot.

Så illa är det bara och det gäller alla schanger inte bara fps.

1. Detta är ½ sant spelen var överlag definitivt mer komplexa och svårare, t,ex det finns inga FPS längre som är som system shock 1-2 eller Dues ex som är känt med att blivit "lättare och mindre komplext"
De gör definitivt spelen lättare för den breda marknaden i hopp om att tjäna mer pengar.

2. Folk köper oftast spel även fast de är för svåra för dem, det handlar mest om mainstream looken.

3. Ai har blivit sämre eller har samma nivå som för 30 år sen under åren då de oftast är ned prioterade och leder till att spelen blir svårare....
" AI has actually become worse in some respects. There are several interlocking reasons why this is the case."

"The first problem, Wardell explained, is that good AI doesn’t really sell games. Gamers may value good AI, but it’s not the determining factor in whether people buy a title. "

https://www.extremetech.com/gaming/219358-why-ai-still-sucks-...

4. Förmodligen inte CS, Quake arean, unreal tournament mm skolade folk i extrema spelstilar(som inte direkt finns längre med moderna Bf och cod mm) och precisa reflexer, och idag finns det mycket fler spelare av den sämre sorten.

Detta leder till att de flesta moderna gamers nog förlorar mot de äldre gamers när de var yngre med snabbare reflexer.

5. FPS är en väldigt stor och special spel genre men finns en del saker inte direkt fanns i det förflutna och det finns saker som har försvunnit både för det bättre och sämre.
Men en del kommer tillbaka t.ex Nya Doom är det bästa fps spelet jag har spelat på säkert 15 år.

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Jag var bara ca 9-10 år när jag fick min första konsol, ett Nintendo 8-bit. Spelen var svåra eftersom kunskapen var begränsad. Nu när jag är 36 och har spelat olika typer av spel hela livet har man ju blivit bättre på alla spel, man förstår vad speltillverkaren vill att man ska göra. När det begav sig på tidigt 90-tal visste man inte sådant. Man hade också sällan tillgång till information om man fastnade. Vilket betydde att man dopamin kicken när man väl klarade det var större än idag när man googlar så fort man fastnar.
Jag tror helt enkelt inte att spelen blivit lättare, utan att vi blivit bättre och spelbranschen har inte hängt med i spelares utveckling.

Så du fick en nes när snes kom ? är själv 43 år fick sega master system när det släpptes 1987 ,8 år gammal ,så om du var 10 vid 90 borde du vara 42 år stämmer ju inte med det du skrev .Du fick som 4 år en ny nes 1990 ? muhaha

Medlem

För min del handlar det som några redan skrivit att man som spelare har blivit så mycket bättre. Köper man ett spel idag ska man som nybörjare kunna lära sig spela med en kontroll eller tb+mus och sen klara spelet. Det vi kallar enkelt är inte enkelt för alla. Om man går tillbaka till äldre spel ligger mycket i svårighetsgraden att man var dålig på att spela spel eller att spelet var svårt pga det var dåligt programmerat. Ett spel som dock håller upp är super mario bros som jag minns att mitt 6 åriga jag tycket var jättesvårt men nu inte är så utmanande men ge spelet till någon som aldrig hållit i en handkontroll så får du se på svårt spel

Medlem
Skrivet av starcraft1:

Så du fick en nes när snes kom ? är själv 43 år fick sega master system när det släpptes 1987 ,8 år gammal ,så om du var 10 vid 90 borde du vara 42 år stämmer ju inte med det du skrev .Du fick som 4 år en ny nes 1990 ? muhaha

Jag skrev aldrig specifikt när jag fick konsolen. Är född -85. Fick inte ett NES på releasedagen. Så mycket pengar hade inte våran familj. Möjligt att jag var ca 7-8. Men spelar ingen roll. Jag skrev också tidigt 90-tal vilket innefattar fler år än 1990.
Läsförståelsen är inte suverän hos dig

Skriv svar