Medlem
Inköp av SSD

Ska köpa en 2TB SSD. Vad ska man ha?
Kikat lite på dessa: https://www.inet.se/jamfor?compare=4305403&compare=4301072&co...
Den från Team Group har ju helt klart bäst förväntad livslängd, men vet inte så mycket om dom.

Medlem
Skrivet av lerb:

Jag har en Samsung 980 Pro och rekommenderar den starkt. Team Group har jag aldrig hört talas om, och efter mycket krångel med Kingston (förvisso för många år sedan) är de svartlistade i mitt hem.

https://www.tomshardware.com/reviews/samsung-980-pro-m-2-nvme...

Ja, det slog mig just att Samsung-diskarna har MLC medan dom andra kör TLC. MLC är ju helt klart att föredra.
Nu är frågan om det är värt 400 kr för 980 Pro över 970 Evo Plus när jag ändå inte har PCI-E 4...

Medlem

Har kört samsung i flera år och alltid varit nöjd.

Köp två stycken 1GB istället, för om den ena skulle krascha, har du alltid en backup.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Köp två stycken 1GB istället, för om den ena skulle krascha, har du alltid en backup.

Nej, bara jobbigt att ha så många enheter (dessutom har jag bara en M.2 ledig).

Medlem

Har alltid köpt Toshiba (eller Kioxia som deras SSD-avdelning nu heter), och aldrig haft några problem.

Det är extrapris på deras 2TB SSD hos inet för tillfället.
https://www.inet.se/produkt/4305293/kioxia-exceria-pro-nvme-s...

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Har alltid köpt Toshiba (eller Kioxia som deras SSD-avdelning nu heter), och aldrig haft några problem.

Det är extrapris på deras 2TB SSD hos inet för tillfället.
https://www.inet.se/produkt/4305293/kioxia-exceria-pro-nvme-s...

400TBW?! Aldrig i livet

Medlem

Kör själv lite blandat, en 2TB Corsair MP600 (inte de nya Core/Pro XT) - och de skulle jag aldrig i livet rekommendera igen. Den 1TB jag hade utöver denna dog efter ungefär ett år med inte ens 5% rated TBW använt, utan några som helst egentliga indikationer innan den dog.

Ersättaren blev en Seagate Firecuda 520, vilken har fungerat bra hittills (cirka 6mån) - bra TBW och garanti, men samtidigt är det samma kontroller och NAND-tillverkare och -typ, så jag hoppas innerligt Seagate har en vettigare firmware som åtminstone varnar om den skulle få för sig att haverera. Corsair verkar köra en ganska standard Phison-firmware medan Seagate har en mer egenutvecklad.

I min laptop kör jag en Kingston A2000 på 1TB, som tuffat på riktigt bra i ett par år (förvånansvärt sval, och har aldrig uppvisat några problem alls), och i det senaste bygget jag gjorde åt en bekant slängde jag i en Samsung 980 (ej Pro dock) som också enligt utsago ska gå fint.

Det där med TBW har jag alltså slutat värdera högst - visst är det en viktig faktor fortfarande, och det är tråkigt att Samsung halkat ner rätt bra i sina utlovade siffror (600 på deras 980 Pro 1TB jämfört med 1800 på min Seagate 1TB ex. - jag håller dock helt med i att 400TBW på en 2TB verkar löjligt lågt, känns QLC-nivå), men tillverkare (av enhet så väl som kontroller och NAND) och firmware spelar också in, och det är synd att det är så svårt att veta hur väl de fungerar över tid. Corsair skulle jag ex. personligen aldrig ta i med tång igen.

Känns som att du nog kan känna dig hyfsat trygg med en Samsung 980 Pro dock, verkar som många har goda erfarenheter av dem.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Kör 2 x 2TB SATA Samsung diskar (860), funkar bra och inga märkbara prestandaproblem.

Kör både spel och Virtual machines från dem. Enda märket jag har haft problem med var någon tidig IBM SSD som havererade totalt och blev helt tegelsten av okänd anledning (naturligtvis efter garantins utgång).

Medlem
Skrivet av lerb:

Jag har en Samsung 980 Pro och rekommenderar den starkt.
https://www.tomshardware.com/reviews/samsung-980-pro-m-2-nvme...

Jämförde själv hårt innan jag köpte. Valet stod tillslut mellan Samsung och WD Black men eftersom Samsung höll sig lite svalare hamnade valet på denne. Nöjd med valet!

Medlem

Skulle köra samsung 980 pro. Kör själv 1 TB-modellen och är mycket nöjd. Bra mjukvara och temps. Snabb som 17 också. Köpte min för 1600 kr på rea. Läste att deras nya 990 pro är på väg så då kanske 980 pro kommer på rea.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Kör en SSD på 250GB som systemdisk och sedan en M2 disk på 1 TB där jag installerar spel m.m. Båda är Samsung 970. Men fick problem med M2 disken pga att moderkortet inte ville installera Windows 11 (blev problem med Secure Boot/GPT/UEFI) så jag var tvungen att köpa den lilla enbart för systemet.

Medlem

Kingston KC3000 är annars väldigt bra val för pengarna om man se till utrymme och skrivhastigheten.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Jag kör typ bara windows och program på min första snabba M2 SSD. Spel/musik/film/bilder/nerladdat osv kör jag separat på andra interna lagringsenheter. Skulle windows crasha tex så är det inget viktigt som behöver formateras.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Har en Samsung evo 850, den har överlevt 5 år hittills och still going strong.

Medlem
Skrivet av Loxus:

400TBW?! Aldrig i livet

400 TBW är för 1TB-versionen. Är 800 TBW på 2TB-versionen.


signatur

no remorse

Medlem

Ja men datorn är en Webhallen config och vet inte om jag vill pilla med SSD men kan ju fråga en kompis om han nu har avslutat sina fotoäventyr i Norge

Medlem

TBW värden måste tas med en nypa salt. Om du fyller en hårddisk till 80% så sätter wear-leveling (skriva om på ett sekventiellt olika ställe) gränserna. Finns olika sätt att göra det på, och ingen leverantör verkar berätta vilken algoritm de implementerat i bios på disken. Om den t.ex. inte flyttar data lite periodiskt - i princip "defragmenterar" om disken så att delar där det ligger filer, så blir livslängden kortare. Men med allt annat så gäller det troligtvis att nyare teknik = bättre.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wear_leveling

Medlem

visste inte ens att det fanns vanliga hårddiskar kvar ssd har man ju kört hur många år som helst nu


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

visste inte ens att det fanns vanliga hårddiskar kvar ssd har man ju kört hur många år som helst nu

Hade en 3TB HDD som nyss kraschat, den sista

Medlem

Det blev en Kingston KC3000. Nyare än 970 Evo Plus och billigare än 980 Pro

1
Skriv svar