Diskutera - När var gaming som bäst?
00-talet. Innan Mikrotransaktioner, Game as a Service, Copy Paste spel serier och de riktigt stora pengarna och aktieägarna började köpa sig in i branschen.
Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD
Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.
Skulle säga mellan ca 1995 till runt 2010.
Min riktiga resa började ju med Age Of Empires och Half-life
- "Wikipedia is the best thing ever. Anyone in the world can write anything they want about any subject. So you know you are getting the best possible information."
Jag har alltid tyckt om spel.
Men som många andra säger jag mitten av 90 - mitten av 00 tror många här är i kring samma ålder.
Det var en period nör man hade tid att spela.
Jag gillar spela nu också men jag måste vara betydligt mer selektiv vad jag väljer. Annars skulle jag inte hinna spela nått färdigt och det gör att jag måste vara extremt kräsen.
Så spel som känns som upprepningar av tidigare spelade och utan extra dressing på stripsen går alltså bort.
2004. Herregud vilket spelår det var.
2004 var ju ett svagt år om man jämför med 1998 som var ett helt galet år.
Spel som Grim Fandango, Starcraft, Half-Life, Baldurs Gate och Unreal på ett och samma år, ojoj.
Skulle säga typ 1997-2010, men frågan är om det inte är åldern på en själv som styr det, många verkar överrens om att det var "bättre" spel förr, oavsett hur gammal personen är.
Men med den tidsåldern jag angav så tänker jag på de föesta Gta-spelen, Morrowind, Battlefield 2 och 1942, Cs 1.6 samt de tidigare Final fantasy spelen och mycket mer.
Sedan var det rätt kul hur snabbt utvecklingen gick framåt, jag minns hur sjukt snyggt jag tyckte vattnet var i Morrowind när man aktiverade pixel shading, det gick från en grå sörja till spegelblankt hav.
Det är svårt, men jag tänker mig tre perioder:
Första var när mina föräldrar köpte ett NES, vilket var oslagbart i sig.
Andra var LAN-eran, med titlar som Age of Empires, Half-Life och CS, StarCraft, Empire Earth, Stronghold Diablo2 mm.
Tredje var släppet av WoW för många år framöver.
Det är svårt, men jag tänker mig tre perioder:
Första var när mina föräldrar köpte ett NES, vilket var oslagbart i sig.
Andra var LAN-eran, med titlar som Age of Empires, Half-Life och CS, StarCraft, Empire Earth, Stronghold Diablo2 mm.
Tredje var släppet av WoW för många år framöver.
Ungefär samma här.
Barndom/tidiga tonåren: 89 - ~95-tal NES/SNES eran. Mario och Donkey Kong
Tonår/universitet: ~97 - 2005 PC Singleplayer och LANande, Half-Life, CS, WarCraft 2, StarCraft, C&C etc, etc.
"Vuxenlivet": 2006 - ~2014 PC Online, klanspelande eller kompisgäng: WoW, BF 2,3,4
"Yngre medelåldern": 2015 - nu: PC Singleplayer igen, mycket Indie-titlar.
Alla perioder har ju varit bra, men den man minns med mest värme är ju tiden runt millennieskiftet.
Mitt gubbhjärta vill säga ca 95 till 2005 då typ alla mina toppspel kom då men helt krast är de bara en sanning, nu är bättre än någonsin de är bara MINA bästa spelupplevelser som är i det förflutna. Indie scenen just nu är fantastisk och innovativ. Spelen kanske ofta inte är lika banbrytande men många av de spel som kommer ut nu är liknande som vi växte upp med men med förbättringar. Mina bästa spelupplevelser och gamer-glansdagar kanske är förbi men det finns sjukt många spel att uppleva nu som kommer minnas lika varmt av de som har sina gamer-glansdagar nu ❤️ samma med musik och film
00-talet. Innan Mikrotransaktioner, Game as a Service, Copy Paste spel serier och de riktigt stora pengarna och aktieägarna började köpa sig in i branschen.
Håller med så.
Tycker det har varit bra hela tiden, men på olika sätt. Begynnelsen med NES där i slutet av 80-talet var härligt med mycket ren spelglädje. Det var verkligen häftigt och roligt att få vara med och uppleva när 3D-spelen växte fram under 90-talet. Sedan de narrativa framstegen under 00-talet, indiescenen som växte fram, dagens bransch med lättillgänglighet och helt obscena mängder spel, genrer och nischar.
Visst kan man klaga på mikrotransaktioner, lootlådor och annat elände i dagens moderna spel. Men varje epok hade sina problem. Hade jag varit tvungen att välja att spela endast från en enda tidsperiod så hade jag valt nutid.
8-bits eran var magisk men kommer ändå ihåg att man ofta blev besviken på spel då på ett annat sött än idag. Många spel kändes rätt begränsade och repetitiva. Sen blev det ju inte bättre av avsaknaden av sparfunktion. Skulle nog ändå säga nu trots att speltiden är begränsad idag.
Svaret på frågan är ju väldigt personligt. För mig fanns det en enorm magi under 80-talet, men ser man till de år som släppt de mest formativa spelupplevelserna måste jag definitivt säga 1996, 1998, 2004 och 2005. Därför blir mitt svar 1996-2005, utan tvekan.
Cptn BaseballBatBoy!
Finns inget svar direkt på frågan då vi alla är olika och uppskattar olika typer av spel inte bara fps,rpg osv men även gfx mm.
Där emot då man lirat sedan C64 så varit med hela vägen så sett. 3d , 3dfx, windows 3.11 till windows 11 osv osv men tror faktiskt det bästa inte kommit ännu.
Något som oroar lite är alla uppköpta studios av drakarna, har sett detta innan hur under C64/Amiga tiden hur fler och fler blev uppköpta tex Ocean, ssi finns ju än idag men bara som varumärke under en drake på sin tid stod dessa för grymma spel o efter köpet borta.
En svensk parallell DICE , sen EA köpte dom blir det mindre o mindre kontroll. Nu vet jag inte exakt hur strukturen ser ut men skulle inte förvånas om Dice blir vilande märke och nån framtida BF titel släpps som EA game.
Spårade lite där.....
Tror VR kommer så småningom ta över i någon form.
När mw2 släpptes wow villka minnen. Man köpte med sig godis och en cola påväg hem från skolan för man visste att man skulle spela mw2 med polarna / klass kamraterna .
Hade lite över 2000 timmar på det spelet aldrig lirat ett spel så mycket som det , saknar den gamla tiden något man aldrig mer kommer få uppleva men uppskattar ändå minerna man har. Och BF3 va med en wow upplevelse även på low Sterings med knappt 60fps
När vi alla var i övre tonåren är väl det enda svaret som behövs?
Man hade tiden att spela, inget ansvar, stort antal nära vänner som delade samma intresse.
Nu är man vuxen och då finns inte tiden längre att engagera sig i ett spel som man gjorde i tonåren. Man har också polare som är för "vuxna" för att spela onlinespel. Men samma personer kan sitta i timmar och nöta igenom ett SP spel
I mitt fall har vi också barn i olika åldrar vilket gör det svårt att på förhand bestämma om vi ska spela