Medlem
HDMI kabel

Finns det någon här som har mer kunskap än mig när det kommer till bild och kabel.

Tänkte investera i ett par ny HDMI-kablar då de gamla inte håller måttet längre.


signatur

IDKFA

Medlem

Vad är det för egenskaper du behöver som de gamla kablarna inte har?

Medlem

Jag snor tråden, förlåt, finns det HDMI-kablar som inte för ljud med sig? Bara bild?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Jobbar med data

Rekommenderar dig att köpa en Ultra High Speed HDMI kabel. Läs mer på SweClockers - Teknikstund: Välj rätt bildskärmskabel för Displayport och HDMI.

Beroende på längd kan en aktiv kabel behövas, om man ska dra den till t.ex. en projektor.

Jobbar med data
Skrivet av Hipshot:

Jag snor tråden, förlåt, finns det HDMI-kablar som inte för ljud med sig? Bara bild?

Nej, men källan kan vara inställd så.

Medlem

Då informationen är digital så finns det ingen som helst anledning till att spendera överpris på HDMI-kabeln. Köpte dom billigaste kablarna som fanns hos Kjell & Company och dom fungerar fortfarande som dom ska efter ~12 år. Eller om det ska vara en längre kabel, gå för dom näst billigaste som kanske tål lite mer, vad vet jag.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag snor tråden, förlåt, finns det HDMI-kablar som inte för ljud med sig? Bara bild?

HDMI skickar ljud och bild kombinerat på samma ledare. Så, nej, det går inte att tillverka en kabel utan ljudledare.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Då informationen är digital så finns det ingen som helst anledning till att spendera överpris på HDMI-kabeln. Köpte dom billigaste kablarna som fanns hos Kjell & Company och dom fungerar fortfarande som dom ska efter ~12 år. Eller om det ska vara en längre kabel, gå för dom näst billigaste som kanske tål lite mer, vad vet jag.

Nu är det så att mina typ 12 år gamla kablar inte höll måttet längre Flimrar en massa på min nya skärm, testade en ny och då funkade det bra. Men ny tänkte jag investera i två bra kablar, då jag redan lagt en väldigt mycket pengar på dator och skärm så känns det dumt att snåla på just kablarna.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av jreklund:

Rekommenderar dig att köpa en Ultra High Speed HDMI kabel. Läs mer på SweClockers - Teknikstund: Välj rätt bildskärmskabel för Displayport och HDMI.

Beroende på längd kan en aktiv kabel behövas, om man ska dra den till t.ex. en projektor.

Tack ska kolla!


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Då informationen är digital så finns det ingen som helst anledning till att spendera överpris på HDMI-kabeln. Köpte dom billigaste kablarna som fanns hos Kjell & Company och dom fungerar fortfarande som dom ska efter ~12 år. Eller om det ska vara en längre kabel, gå för dom näst billigaste som kanske tål lite mer, vad vet jag.

Det som går genom kabeln är analogt. Det är en elektrisk ström i form av kod. Om koden bryts upp så måste mottagande enhet fylla i luckorna i koden genom att jämför vad som den faktiskt fått veta och vad den inte fått veta.

En kabel kan rent tekniskt aldrig förbättra något dvs hitta på något själv men en kabel kommer ALLTID förstöra signalen mer eller mindre, frågan är vara vad som tappas bort på vägen från A till B.

I en enklare hdmi-kabel så kommer 3d-djupet i bilden försämras, färgerna och skärpan kommer bli mer diffusa beroende på hur bra mottagande enhet (t.ex tv) är på att räkna ut hur det "borde sett ut".

Fördelen med hdmi-kablar är att riktigt svinbra kablar inte är så fasligt dyra. Lägger du en 3000-5000 på en bra kabel så kommer den näst intill inte tappa något (men det blir aldrig 100%).

Signaler som jobbar med strömimpulser som t ex interconnect eller hgt-kablar är mer känsliga för yttre påverkan och här kommer renhet på koppar, eventuella pläteringar och konstruktionen på tråddragningen inuti in och påverkar.

Det bästa du själv kan göra är att helt enkelt gå till en seriös handlare och be att få låna hem en eller ett par kablar (oftast så ligger du ute med vad de kostar) för att göra en egen utvärdering.

Sitter du på en billig Andersson-tv och vill testa Boxer-digitalboxens bild kan du nästa hoppa över testet då källan och mottande bildvisare har sina egna kvalitetsproblem du bör lösa först men har du en vettig tv och en modern konsol eller blu-ray så kommer du lätt märka skillnad.

De som nu kommer opponera sig har garanterat aldrig testat för det är "för jobbigt" men att det är skillnad på kabel och kabel är det inget tvivel om och är du tveksam, ta inte mig på mitt ord utan testa själv. Välkommen till en jobbigare värld där hårdvara spelar stor roll...

It sucks. You're gonna love it.

Medlem
Skrivet av brewitz:

Fördelen med hdmi-kablar är att riktigt svinbra kablar inte är så fasligt dyra. Lägger du en 3000-5000 på en bra kabel så kommer den näst intill inte tappa något (men det blir aldrig 100%).

Det stämmer inte, överföringen i vilken HDMI-kabel som helst är vanligtvis 100%. Det är det som liksom är grejen med HDMI och DisplayPort jämfört med tidigare kablar som SCART.

Om en HDMI-kabel av någon anledning är dålig och överföringen inte är 100%, så kommer man garanterat att se det, bilden kommer flimra, ha rejäla färgförvrängningar så att bilden blir grön eller något liknande. Det handlar inte om små procentuella skillnader som med gamla analoga kablar där det finns fler anledningar till att välja en dyrare kvalitetskabel. Dyrare HDMI-kablar (typ över 500kr) är ett lurendrejeri då billigare kablar räcker med råge.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Om en HDMI-kabel av någon anledning är dålig och överföringen inte är 100%, så kommer man garanterat att se det, bilden kommer flimra, ha rejäla färgförvrängningar så att bilden blir grön eller något liknande.

Just den biten beror ju dessutom på vilken felkorrigering de anslutna enheterna har (och vad som specificeras i standarden som följs) snarare än kabeln. Vad gäller en del digitala överföringsstandarder sänks bandbredden för att möjliggöra fler felkorrigeringsbits om förlusterna börjar springa iväg, exempelvis, och då kan det märkas som att kabeln inte klarar av upplösningar och/eller uppdateringsfrekvenser som den och/eller anslutna enheter "borde". Sen kan det, beroende på enhet(er), te sig på en rad skumma sätt beroende på hur stora förlusterna blir också. Det var dock klart vanligare med ex. DVI, där färgdatan skickades digitalt med specifika pins i kontakten/kabeln. Sen kom TMDS (även till DVI), och exakt hur signalförluster hanteras där hade jag gärna dykt djupare i, den dagen jag orkar. ^^

Givetvis kan kravet på låg förlust/hög signalkvalitet öka om mer bandbredd behövs av någon anledning (högre upplösningar och/eller uppdateringsfrekvenser ex.), så där kan det vara viktigare att välja en kabel av bra kvalitet. Men jag håller i allra högsta grad med i sak, det finns ingen anledning att försöka köpa en kabel som ska vara bättre än tillräckligt bra, då signalen i praktiken styrs till fullo av de anslutna enheterna.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Då informationen är digital så finns det ingen som helst anledning till att spendera överpris på HDMI-kabeln. Köpte dom billigaste kablarna som fanns hos Kjell & Company och dom fungerar fortfarande som dom ska efter ~12 år. Eller om det ska vara en längre kabel, gå för dom näst billigaste som kanske tål lite mer, vad vet jag.

Nått du kommer inse är 4k 120hz över längre kabelsträckor inte kommer funka med vilken kabel som helst.

Skribent

Det finns en app som heter "HDMI Cable certification" där man scannar en QR-kod på HDMI kabelns förpackning så man ser om det är rätt spec på kabeln.

Hur licenseringen går till har jag ingen aning om, men jag har använt den appen när jag köpt kablar och inte haft något problem än så länge.

https://www.hdmi.org/spec/premiumcable

edit: Lite fel länk. Se inlägg nedanför för rätt länk

Jobbar med data

Hej, det där är den gamla standaren och dumt att köpa sådana kablar. Den senaste är; https://hdmi.org/spec21sub/ultrahighspeedcable

Medlem

hihi nördar!


signatur

1# FZ Troll

Skribent
Skrivet av jreklund:

Hej, det där är den gamla standaren och dumt att köpa sådana kablar. Den senaste är; https://hdmi.org/spec21sub/ultrahighspeedcable

Tack för rättelse!

ZF
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag snor tråden, förlåt, finns det HDMI-kablar som inte för ljud med sig? Bara bild?

Mja. Det finns HDMI-kablar som bara skickar ljud åt ett håll.

En del HDMI-kontakter skickar däremot enbart antingen ljud eller bild. Och då gör såklart även kabeln detsamma.

1
Skriv svar