Finns det någon som kan lite om WW1?

Medlem

Läs din skolbok ung*****


signatur

yolo

Inaktiv
Skrivet av båtsman:

Det bästa är nog att snacka med studievägledaren på din skola. Du kanske hittar något här också: http://www.gymnasieguiden.se/Default.aspx?PageID=10

Tvinga mig inte att söka upp henne. Det är ett öde jag inte enns önskar mina värsta fiender. Hon kommer sitta där och se överlägsen ut och skratta åt att jag fått allting om bakfoten. Kan inte ni bara svara på den sista frågan?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av Klfh:
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av IceMan:

kvittar vad du väljer sen på gymmnasiet, de flesta får jobba med nått annat än då.

Intressant information. Men om vi låtsats att du aldrig sa det där så har jag en fråga angående Gymnasiumena.

Efter gymnasiet kommer Univeristet, korrekt? Då lyder min fråga: Finns det universitet grejs som kräver att du gått ett speciell linje för att du ska komma in där? T ex Jag väljer NV med inriktning matematik och data vetenskap. Finns det då någon universitets grej som jag bara kommer in på om jag väljer det. Jag hade alltså inte kunnat komma in om jag hade valt NV med inrikting naturvetenskap?

Mja, olika linjer och kurser på högskola/universitet har olika behörighetskrav. Om du ska söka civilingenjöd behöver du fysik B (som alla nv-program erbjuder), om du ska söka jurist behöver du mer samhällsbetyg och så vidare. Om du vet vad du vill söka kan du kolla upp det i början av gymnasiet och se till att du läser de kurser som behövs.

Ett tipps är att antingen välja nån bred linje om du är osäker eller något specifikt om du vet vad du vill. Ingen ide att läsa TK - flygteknik om du sedan tänker söka journalisthögskolan. Risken finns att du sitter där utan tillräckliga betyg i svenska eller nått.

Så vilken linje jag väljer spelar inte så jätte stor roll? Bara att mitt program innehåller vissa lektioner så är det lungt?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av IceMan:

kvittar vad du väljer sen på gymmnasiet, de flesta får jobba med nått annat än då.

Intressant information. Men om vi låtsats att du aldrig sa det där så har jag en fråga angående Gymnasiumena.

Efter gymnasiet kommer Univeristet, korrekt? Då lyder min fråga: Finns det universitet grejs som kräver att du gått ett speciell linje för att du ska komma in där? T ex Jag väljer NV med inriktning matematik och data vetenskap. Finns det då någon universitets grej som jag bara kommer in på om jag väljer det. Jag hade alltså inte kunnat komma in om jag hade valt NV med inrikting naturvetenskap?

Beror på vad du väljer som tillval, men det ser ut ungefär såhär:
NV: Läkare, Biolog, Kemist etc (om du väljer rätt inrikting)
SP: Historiker, Statsvetare, Psykolog etc.

Men det beror somsagt på vad du väljer som tillval. Väljer du som jag t.ex. upp till matte D på SP så kan du bli t.ex. programmerare ändå.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

123
Skriv svar