God of War Ragnarök är Årets spel hos Time - Elden Ring utanför prispallen

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Jag kollade på gameplay videos från God of War men kan verkligen inte se något speciellt med spelet.

https://youtu.be/rIJcioKPBw0

Allt ser och känns så jädra plastigt och ytligt ut, jag får ingen närvarokänsla alls. Stenar och träd går sönder som om de vore ihåliga och gjorda av knäckebröd. Vapen svingas runt och rakt igenom fienden och allting som om de vore gjorda av luft, fram tills man når rätt förhållanden att trigga en execution event. Spelet verkar designat efter hälsomätare och questmarkers, med XP popups och annat inlevelsedödande dravvel.

Allt verkar så beskyddande, nedlåtande, billigt, förutsägbart, riskfritt, säkert, generiskt.

Pulsdödande sömnmedel för lama soffpotatisar.

Och när man kollar på den potential som fanns...

...kan man inte annat än undra, vad fan hände och hur kom vi hit. Inte fasen var spelen förr perfekta men det fanns alltid en stor potential och vilja för innovation, förbättringar och evolution, som delvis eller helt verkar försvunnit i nästan alla storbudgetspel.

Jag tycker allt som oftast att känslan försvinner helt och hållet när man kollar en lets play på Youtube. Det är ju så mycket man missar utan handkontrollen, dessutom om den som spelar bara springer förbi partier som man själv hade grottat ner sig i. Usch! ^^ Sen förstår jag absolut vad du menar och jag har ju inte heller spelat spelet själv men har ju förstått att mycket är sig likt från föregångaren.

Angående knäckebrödstunna träd och ihåliga stenar så är ju Kratos en gud. Hade känts fel om han fått ont i handen istället ).

Skrivet av lampis:

Horizon: Forbidden West

Att minnet är bra kort ändå. Älskade Forbidden West men hade helt glömt bort att det släpptes i år. Till mitt försvar var det ju ett tag sen^^.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Okej?
Skulle inte förvåna mig om de flesta spel går att klara med ögonbindel av 0,01% spelare som tränat i hundratals timmar, men nu pratade jag inte om den extremt lilla andelen utan självklart genomsnittliga spelaren.

Äsch, du har ingen humor. Tyckte bara att det var roligt när det finns filmbevis på att någon klarat delar av spelet utan att kolla på skärmen, jag var såklart inte seriös.

Medlem

Elden Ring är GOTY för mig. Började spela Ragrnarök ca 15 timmar, men gick sen tillbaka till Elden Ring som jag inte rört på några månader pga att striderna i Elden Ring är så mkt mer tillfredsställande än GoW.

Och angående att Elden Ring är svårt....min sambo som är ingen gamer och har svårt komma ihåg var knapparna sitter på kontrollen har spelat 200+ timmar Elden Ring och klarade Malenia före mig.
Elden Ring har möjlighet att anpassa svårigheten mycket utan att ha "easy mode" genom att välja hur man spelar, om man co-oppar eller soloar, om man använder summons, osv. Och vad man än väljer så är det ett på många sätt simpelt stridssystem att lära sig, men med ett stort djup att bemästra.

GoW är mer... släng fram 10 fiender i ett litet rum, hamra på knappar eller håll inne olika knappar för konstiga kombos, upprepa i nästa rum. Älskade GoW förr i tiden, alla de gamla spelen, men soulslikes har på mänga sätt förstört de för mig eftersom föredrar striderna i de.

Medlem

Finns det någon sales statestik som visar hur bra båda spelen sålt på en PS konsol första veckan? Det borde ju skvallra om hur populärt det varit åtminstonne.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Men spelåret är ju inte ens över än. Hela december är kvar. Callisto protocol (t ex) kanske inte är något man gissar kommer bli GotY eller så, men det kanske kan ramla in på t ex top 10 i alla fall. Eller något annat spel för den delen som kanske släpps i december


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Kan jag faktiskt förstå. Elden ring var och är överhypad. Enligt min åsikt. Det var svårt men jag lärde mig det tillslut och det gick hur bra som helst men något prispall spel vet jag inte om det är. Osäkert. För att ett spel ska vinna något så måste allt klaffa. Spelmekaniken, det grafiska och storyn. Storyn fanns inte riktigt där tyckte jag. Jag spelade aldrig klart det men har följt en spelare på youtube från part 1 till sista delen. Jag hänger fortfarande inte med i storyn 100%. Men det var rätt kul ett tag.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Svag lista, varken God of War, Stray eller Elden Ring har någonting att göra i närheten av topp 10.

Jag vet inte. Jag gillade Stray.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Men spelåret är ju inte ens över än. Hela december är kvar. Callisto protocol (t ex) kanske inte är något man gissar kommer bli GotY eller så, men det kanske kan ramla in på t ex top 10 i alla fall. Eller något annat spel för den delen som kanske släpps i december

Jag tycler det enda vettiga är att låta december spel vara "nästa års spel". Vet att många kör så nör det ska bedömas.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Så många starka åsikter och så lite self awareness i det här kommentarsfältet om ett ämne som är HELT subjektivt. Så skrattretande och löjligt.

Alla social medier tom FZ blir bara mer och mer som Twitter för varje dag som går. Samhällspsykosen har verkligen spridit sig in i vartenda lilla hörn och kant.

Sociala medier har verkligen fått folk att överskatta värdet av deras åsikter. Populärt i.e överskattat. Att vuxna människor inte tagit sig förbi det här stadiet är helt otroligt...

Redaktör
Skrivet av Fiigaro:

Så många starka åsikter och så lite self awareness i det här kommentarsfältet om ett ämne som är HELT subjektivt. Så skrattretande och löjligt.

Alla social medier tom FZ blir bara mer och mer som Twitter för varje dag som går. Samhällspsykosen har verkligen spridit sig in i vartenda lilla hörn och kant.

Sociala medier har verkligen fått folk att överskatta värdet av deras åsikter. Populärt i.e överskattat. Att vuxna människor inte tagit sig förbi det här stadiet är helt otroligt...

Vad menar du med att FZ blir mer som Twitter - tillspetsat, konfliktsökande, polariserande? Ser ingen bäring på nåt av det hos oss. Vi försöker snarare ha och få till en schysst, välkomnande ton.

Att ett spel som hyllats hårt av både köpare och kritiker inte ens blir topp 3 har högt nyhetsvärde hos alla spelmedier. Extra mycket så när förmodat största konkurrenten vinner. En given nyhetsvinkel.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vad menar du med att FZ blir mer som Twitter - tillspetsat, konfliktsökande, polariserande? Ser ingen bäring på nåt av det hos oss. Vi försöker snarare ha och få till en schysst, välkomnande ton.

Att ett spel som hyllats hårt av både köpare och kritiker inte ens blir topp 3 har högt nyhetsvärde hos alla spelmedier. Extra mycket så när förmodat största konkurrenten vinner. En given nyhetsvinkel.

Hej kanske blev missförstånd, det är inte nyheterna i sig som jag kritiserar utan diskussionerna mellan många av folken i kommentarsfältet. Jag gillar FZs artiklar och recensioner etc.

Det enda jag stör mig på och som jag syftar på i min kommentar är att så många människor uttrycker sina åsikter som fakta. Och sen blir väldigt uppduttade för det. En person sa att Elden Ring är väldigt överskattat, en av de mest uppduttade kommentarerna. Nästa person som svara sarkastiskt "ok visst" eller liknande fick samma massa uppduttar.

Åsikter som fakta och tribalism över olika spel/genrer och vad som är objektivt bra och dåligt. Jag läser säkert in i det för mycket men jag har börjat att se det nästan i vartenda forum eller sociala medier jag är i och då försöker jag aktivt undvika platser där sånt förekommer. Jag har definitivt sett alla de saker du nämner som påminner om Twitter här och det känns som man ser det mycket oftare nu än förut, men det är inte FZ i sig utan användarna.

Redaktör
Skrivet av Fiigaro:

Hej kanske blev missförstånd, det är inte nyheterna i sig som jag kritiserar utan diskussionerna mellan många av folken i kommentarsfältet. Jag gillar FZs artiklar och recensioner etc.

Det enda jag stör mig på och som jag syftar på i min kommentar är att så många människor uttrycker sina åsikter som fakta. Och sen blir väldigt uppduttade för det. En person sa att Elden Ring är väldigt överskattat, en av de mest uppduttade kommentarerna. Nästa person som svara sarkastiskt "ok visst" eller liknande fick samma massa uppduttar.

Åsikter som fakta och tribalism över olika spel/genrer och vad som är objektivt bra och dåligt. Jag läser säkert in i det för mycket men jag har börjat att se det nästan i vartenda forum eller sociala medier jag är i och då försöker jag aktivt undvika platser där sånt förekommer. Jag har definitivt sett alla de saker du nämner som påminner om Twitter och det känns som man ser det mycket oftare nu än förut, men det är inte FZ i sig utan användarna.

Ah, då är jag med - tack för tydlig förklaring! Och visst har du rät i att det blir motsättningar mellan folk. Men så har det nog alltid varit på nätet, och lär alltid vara. Jag hoppas det inte blivit mer här, men du kan förstås ha rätt - jag vet inte. Men saker måste kunna diskuteras, och alla som diskuterar bidrar till att sätta tonen. Tycker överlag folk här är bra på att hålla en schysst ton.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ah, då är jag med - tack för tydlig förklaring! Och visst har du rät i att det blir motsättningar mellan folk. Men så har det nog alltid varit på nätet, och lär alltid vara. Jag hoppas det inte blivit mer här, men du kan förstås ha rätt - jag vet inte. Men saker måste kunna diskuteras, och alla som diskuterar bidrar till att sätta tonen. Tycker överlag folk här är bra på att hålla en schysst ton.

Det finns absolut många bra diskussioner här. Det kan även vara så att jag själv blivit känsligare för det. Jag har hängt mycket på Reddit och 9gag i min tid och jag har börjat avsky de sidorna nu för de attraherar så mycket folk som bara vill bråka om bokstavligt talat allt.

Jag är lite sådär naiv som önskar att man kunde ha olika åsikter och ändå vara snälla och respektfulla mot varandra men när det är så mycket folk som samlas anonymt så är det nästan omöjligt

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Hej kanske blev missförstånd, det är inte nyheterna i sig som jag kritiserar utan diskussionerna mellan många av folken i kommentarsfältet. Jag gillar FZs artiklar och recensioner etc.

Det enda jag stör mig på och som jag syftar på i min kommentar är att så många människor uttrycker sina åsikter som fakta. Och sen blir väldigt uppduttade för det. En person sa att Elden Ring är väldigt överskattat, en av de mest uppduttade kommentarerna. Nästa person som svara sarkastiskt "ok visst" eller liknande fick samma massa uppduttar.

Åsikter som fakta och tribalism över olika spel/genrer och vad som är objektivt bra och dåligt. Jag läser säkert in i det för mycket men jag har börjat att se det nästan i vartenda forum eller sociala medier jag är i och då försöker jag aktivt undvika platser där sånt förekommer. Jag har definitivt sett alla de saker du nämner som påminner om Twitter här och det känns som man ser det mycket oftare nu än förut, men det är inte FZ i sig utan användarna.

Jag tycker det är problematiskt när folk skriver hur någonting ”är” som om det vore en sanning, det räcker ju egentligen att skriva ”jag tycker” eller ”min åsikt är” t.ex. Då slipper man kanske de onödiga diskussionerna runt saker och ting, alla har ju rätt till sin åsikt/känsla men då behöver man understryka att det är just det och inte en objektiv sanning. Sen är det ju lite provocerande når någon skriver t.ex att ett spel ”är” 1/5 baserat på en youtube video denne tagit del av.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Jag tycker det är problematiskt när folk skriver hur någonting ”är” som om det vore en sanning, det räcker ju egentligen att skriva ”jag tycker” eller ”min åsikt är” t.ex. Då slipper man kanske de onödiga diskussionerna runt saker och ting, alla har ju rätt till sin åsikt/känsla men då behöver man understryka att det är just det och inte en objektiv sanning. Sen är det ju lite provocerande når någon skriver t.ex att ett spel ”är” 1/5 baserat på en youtube video denne tagit del av.

Det du säger är exakt det jag menar. Men många människor har verkligen "åsikten" om att saker är dåliga och överskattade eller det som är bäst. Det är inte ens en åsikt utan enligt dem så är det så det är. Taylor Swift och Justin Bieber är objektivt sämre än Michael Jackson och Elvis. Jag tror väldigt många om inte de flesta skulle hålla med, fast vad grundar man ens det på? Hur avancerad musiken är? Hur mycket pengar de dragit in? Åldern på fansen? Vad är det som gör att man har rätt att bestämma vad som är bättre än det andra?

"All deras musik låter lika dant!" De har inte lyssnat på all deras musik.
"Det är bara småbarn som gillar det"
Ok därför är det objektivt sämre för att din åsikt kommer från en äldre person? Och sen finns det garanterat många äldre som också gillar det.

Jag har alltid stört mig på sånt här. När jag var yngre hade jag dåligt självförtroende när det kom till musik för att alla mina polare lyssnade endast på rock och jag lyssnade på Cascada liksom, och jag förstod aldrig varför men jag visste att det var något fel på den musiken jag gillar för ingen i mitt umgänge gillade det.

Idag känner jag inte så längre, ser musiken jag lyssnar på som det absolut bästa som finns, men det är i min värld jag känner så. Folk tycker olika pga massvis med olika anledningar. Jag tänker så när det kommer till nästan all form av konst.

Men jag tror även många kan tycka jag är jobbig och läser in i det för mycket. Kan inte hjälpa det dock.

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Det du säger är exakt det jag menar. Men många människor har verkligen "åsikten" om att saker är dåliga och överskattade eller det som är bäst. Det är inte ens en åsikt utan enligt dem så är det så det är. Taylor Swift och Justin Bieber är objektivt sämre än Michael Jackson och Elvis. Jag tror väldigt många om inte de flesta skulle hålla med, fast vad grundar man ens det på? Hur avancerad musiken är? Hur mycket pengar de dragit in? Åldern på fansen? Vad är det som gör att man har rätt att bestämma vad som är bättre än det andra?

"All deras musik låter lika dant!" De har inte lyssnat på all deras musik.
"Det är bara småbarn som gillar det"
Ok därför är det objektivt sämre för att din åsikt kommer från en äldre person? Och sen finns det garanterat många äldre som också gillar det.

Jag har alltid stört mig på sånt här. När jag var yngre hade jag dåligt självförtroende när det kom till musik för att alla mina polare lyssnade endast på rock och jag lyssnade på Cascada liksom, och jag förstod aldrig varför men jag visste att det var något fel på den musiken jag gillar för ingen i mitt umgänge gillade det.

Idag känner jag inte så längre, ser musiken jag lyssnar på som det absolut bästa som finns, men det är i min värld jag känner så. Folk tycker olika pga massvis med olika anledningar. Jag tänker så när det kommer till nästan all form av konst.

Men jag tror även många kan tycka jag är jobbig och läser in i det för mycket. Kan inte hjälpa det dock.

Ja det är svårt för många att hålla sig objektiva, det bidrar till ett dåligt debattklimat. Det är viktigt att kunna framhålla sin subjektiva åsikt men då behöver man understryka att det är just det så det inte blir onödiga och ofta otrevliga svar.

123
Skriv svar