Diskutera - Det bästa GTA-spelet är [...] därför att...

Robot
Diskutera - Det bästa GTA-spelet är [...] därför att...

GTA fyller 25, vilket spel tycker du har varit bäst – och varför?

#diskutera, #grand-theft-auto, #gta


Medlem

San Andreas.
För att det är så stort, fritt och roligt att spela.
Här kan man förändra sin karaktär rejält. Bli mager eller fet. Ha afro eller mohawk. Full med tatueringar eller bara en.
Gang Wars.
Dialogen är suveränt underhållande, och röstskådisarna låter mer naturliga här än i GTA 5. Där låter dom från "the hood" bara forcerat.
Och det är stämningsfullt, speciellt Los Santos i skymningen, och ute på vischan.

Egentligen så är det ångestfullt för jag gillar nog Vice City och fyran lika mycket.
Men måste ju välja ett

Medlem

San Andreas.
@scaryfoot har redan beskrivit det bra, men jag vill lägga till bäst story och mest minnesvärda karaktärer. Big Smoke är ett bra exempel


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

När man tänkter efter har ju GTA funnits med en rätt länge nu. Från första GTA som spelades en hel del på rasterna i högstadiet till GTA V som man fortfarande spelar lite då och då. Första GTA är förstår speciellt då det var det första spelet samt 3:an som var hur häftigt som helst då det gick över till 3D.

Bäst är dock enligt mig 4:an med sin helt fantastiska fordonsfysik och lite mörkare ton, men främst är det fordonsfysiken för mig som gör det. Helt fantastiskt roligt att köra fordonen i fyran och det som gör det enligt mig ett bättre spel än 5:an som var en besvikelse i det avseendet. Hoppas 6:an får lite mer tyngd eller att man åtminstone kan välja mellan mer simulation och arkad.

Medlem

Tveklöst femman. San Andreas som folk håller så högt trycker jag inte håller alls.

Medlem

För mig är det Vice City. Så många moddar jag körde. Ändrade om i princip hela kartan och skaffade nya bilar. Hade riktigt roligt i det spelet. Älskade också settingen i det spelet. Tyckte platsen där det utspelade sig var klockrent.

Medlem

Alltså måste säga GTA 1! Har överlägset mest timmar i det. Har ju absolut inte åldrats väl men det var tomefan ett mästerverk! GTA 5 är riktigt bra också även fall jag trots 3 omspelningar aldrig spelat klart det. Hade rätt kul u onlinedelen ett tag när de begav sig också. Har köpt PS5 versionen men de ligger och väntar på ett rätt tillfälle 😝

Slog mig nu att jag spelat alla GTA men få jag faktiskt spelat ut. GTA, GTA 2 och Vice City. För mycket free roam helt enkelt😂

Medlem

Vice City för amosfären och musiken
GTA IV för storyn och råheten
GTA V för spelkänslan och sandlådan

Medlem

GTA IV + dess singleplayer expansions, mycket bra!


signatur

Meep!

Medlem

Vice city.
Settingen för hela spelet var underbar, och jag minns det som väldigt komiskt.

Sen har jag gillat nästan alla, men tycker tvåan är på sin höjd ok.
Femman tyckte jag inte hade samma komiska stämmning som i de andra spelen. Vilket gjorde mig väldigt besviken. Men ska kanske spela om det igen eftersom jag stressade igenom det när det begav sig.

Medlem

Vice City. Sentimentalt ligger det en nivå över alla andra. Kändes väldigt next gen när det kom trots begränsningarna. Suverän setting.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Tveklöst femman. San Andreas som folk håller så högt trycker jag inte håller alls.

Jag måste hålla med, femman är hutlöst bra.

Grafikmässigt var San Andreas föråldrat redan när det kom. Jag minns att jag tyckte karaktärernas händer stack rejält i ögonen, fingrarna rörde sig inte individuellt så det såg ut som de hade tumvantar på sig. Sen var draw distance inget att skriva hem om heller. Det var förskräckligt efter att ha spelat Half-Life 2 strax innan, men man vande sig. San Andreas är nog det jag har flest timmar i efter GTA V.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Femman är verkligen bra, men hade som mest kul i vice city och san andreas

Medlem

Måste nog säga fyran, det var en ny generation, grafiken och gameplay förbättrades radikalt, fysiken likaså.

Medlem

4an för mig. Femman är för spretigt med 3 olika karaktärer. Nico Belic är grymt bra.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

San Andreas helt klart!

Medlem

GTAIV. Bäst story och mindre flansigt trams.

Medlem

Vice City. Musiken och miljön. Tyvärr så har väl en del av musiken blivit bortpatchad numera.

Medlem

GTA 4. Har en mer seriös ton man känner sig som en gangster. Regn, mörkt, grym story. Dom andra spelen i serien är också bra men mer latjolajban.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Jag måste hålla med, femman är hutlöst bra.

Grafikmässigt var San Andreas föråldrat redan när det kom. Jag minns att jag tyckte karaktärernas händer stack rejält i ögonen, fingrarna rörde sig inte individuellt så det såg ut som de hade tumvantar på sig. Sen var draw distance inget att skriva hem om heller. Det var förskräckligt efter att ha spelat Half-Life 2 strax innan, men man vande sig. San Andreas är nog det jag har flest timmar i efter GTA V.

Den grafiska biten är en del men jag tycker även att karaktärerna är oerhört töntiga och osympatiska vilket gör att jag aldrig dras in i storyn. Gav det en chans igen när remaken kom. Men lade ner ganska snabbt för det kändes så oerhört gammalt och helt ärligt ganska unket.

ZF
Medlem

IV

Komisk Fallguys fysik. Och till och med MP var kul.

Medlem

Gta IV

Älskar att man liksom bygger upp sig ifrån botten 😇


signatur

Allätare

Medlem

GTA 5 rent tekniskt och hyfsat bra story

Har bara spelat 4:an innan

Medlem

GTA 3 för att jag som barn blev mind-blown av att se GTA i 3D för första gången. Det är en upplevelse jag aldrig kommer glömma.

GTA San Andreas för alla dess goda minnen jag hade med spelet. Syrran älskade att göra våran karaktär fet och sedan träna bort rubbet. Cykla i bergen var en häftig upplevelse. Många häftiga "första upplevelser" i San Andreas.

GTA 5 är nog spelet jag anser i överlag det bästa dock, även om jag inte spenderat lika mycket tid i det som i de förgående spelen men det har nog mer med min livssituation och prioriteringar att göra än spelet i sig.

Jag minns att jag var grovt besviken av GTA 4 dock...så det går i alla fall fetbort.

Medlem
Medlem

GTA 1 - Fantastiskt många bra dagar på LAN-partys man spelat detta lir. I vissa fall med nullmodem-kabel 1v1och i andra fall i ett nätverk med fler spelare. Många roliga incidenter också när man kom ur sync med varandras datorer och inte riktigt befann sig på samma ställe som det motståndaren såg. Så man fick jaga/döda spök-motståndare.

Men GTA2 med de upplysta gatorna var förjäkla nice stämning i också. Men inte lika bra som originalet.

Avstängd

San Andreas, för att det är det enda GTA jag lirat ut x)

Medlem

San Andreas ! CeCe Rogers - Someday
En remaster på den tack.


signatur

Banksy

Medlem

1an och sen 2an. Moddade som bara den och gjorde egna kartor, bilar mm

1
Skriv svar