Empyrion Galactic Survival

Medlem
Empyrion Galactic Survival

Empyrion börjar med att du av någon anledning störtar mot planeten i en escape pod, men klart är att om du väljer att starta på en större planet så hittar du delar från den kryssare som du reste med. Så, just det du kan välja hur du ska starta, typ av planet, allt från gröna planeter som är easy going lugna starter, till totalgrymma öken planeter som saknar luft eller isplaneter som har medeltemperatur -22'C, men de är främst för oss experter som lirat ett tag.

"Express elevator to hell, going deeeoown".

Beroende av hur du startar så står du inför olika problem direkt när du sätter fötterna på marken som kyla, värme, oxygen, radioaktivitet, ingen mat eller vatten, lokala faktioner som skickar drönare efter inkräktare som dig, eller saker med tänder som vill mumsa på dig. Som tur är så kan du sova dig genom natten i ett survival tält som du beroende på difficulty level får med dig eller som du får bygga.

Ditt mål är att lämna planeten och ta dig ut igen för att utforska och skaffa nya resurser. Resurserna är utspridda på olika planettyper och det om något borde uppmuntra dig att röra på dig. De vanliga: Iron, Copper, Silicon, Sten och sånt finns överallt och ibland på mer koncentrerade ställen under marken. Här är det bäst att använda din kortdistans drönare (F5) och din survivor tool tidigt för att gräva dig ner utan att behöva lämna ytan. Alla planeter är helt voxel och om du vill spendera resten av ditt liv att gräva ut en Very Large planet så visst kan du göra det. Det finns även borrmaskiner och laser borrar som gör det där fortare än din survival tool.

Viktigt att bygga din bas nära beachen

För att förhindra att bli en McAlien burgare så bör du prioritera att bygga nån sorts vapen för att försvara din meatbag. Det finns även andra verktyg som värmeelement, small constructor och vatten kondensatorer för att öka dina överlevnadschanser. Du har också en constructor i din survival suit, men den är väldigt begränsad. När du sen lämnar startplaneten så behöver du en rymddräkt med nedkylning, värmeelement eller skydd mot strålning - Galaxen är ett väldigt oförlåtligt ställe. Det minsta du behöver för att gå ut i rymden är en EVA Suit mod - och de ligger inte direkt och skräpar på planeterna. Du kan också bygga en motorcykel från ett kit - men seriöst så måste det vara det sämsta fordonet i ett spel någonsin, men visst - den fungerar bra, dvs. om du bara vill åka rakt fram.

Att ta dig runt kring planeten så behöver du bara ett minimalt skepp med en thruster, alla byggstenar som t.ex. Thrusters kommer i varierande styrkor, precis som armor block. Vill du till en annan planet i systemet så behöver du en Jumpdrive block, och en Warpdrive för att ta dig till ett annat system. Du kan även bygga teleporters, de har en räckvidd på några få ljusår men vill du ta dig fram A till B fort för att samla in resurser så är det oslagbart. Tyvärr så är de mer exotiska formerna av resande mer krävande i resurser (Teleportrar bokstavligen äter exotisk energi) och även exotiska metaller till komponenter. och de kräver att du 1) kan överleva där de finns och 2) kan hitta dem. Det senare problemet kan information om planeten hjälpa till med.

Galaxen som består av ett par tusen stjärnsystem (och som kan göras större med mods) är väldigt befolkad, även långt ute i spiralerna. Förutom Nebulosor i olika färger så finns det även anomalier att hitta där ute. Förutom settlements på planeter så finns det också i varje stjärnsystem rymdbaser för handel, gasutvinning, pirater, militärbaser, shipyards och en massa andra typer. Beroende på ditt rep med en viss faktion så får du antingen handla med dem - eller laga hål i skrovet.

Säkraste sättet att färdas planetside? I luften

Polaris är den mest vänliga som är en handelsfederation som är neutral och har baser lite här och där. Zirax är en form av bad guys (vilket är bra då de har bra loot i sina baser) och Talon är en bunt Alien hippies som har gett upp det där med rymdfärd, men tackar inte nej till att sprida sin civilisation med hjälp av andra. Det finns en till faktion, men den vill jag inte spoila för dig då den ingår i Storyline.

Det finns även ett tech tree som du låser upp via XP och sen kan bygga prylarna: Vapen, Motorer, Maskiner, Byggdelar. Allt som du placerar placerar i en grid i relation till den första blocket du placerar ut (de kallas för Starter block och kommer i 4 variationer beroende på var du vill bygga), allt du bygger kräver energi och du kan välja mellan solenergi, traditionell förbränning eller mer exotiska kraftkällor (pentaxid). Det finns också delar för ett signalsystem, I princip on/off knappar för ljus eller elektroniska prylar som du kan placera ut, som i Space Engineers.

Mest användbar är rörelsedetektorn som kan släcka lampor eller starta maskiner när då går in i ett rum så du sparar energi. Om du vill bygga en bas med obegränsad energi så är det bästa att skippa planeterna och bygga en rymdbas in orbit, det finns ofta specifika zoner nära stjärnan (handelszoner) och där är det oftast mest optimalt att bygga en rymdbas. Glöm bara inte att rikta solpalenerna MOT solen och använd en eller flera rejäla generatorer om du inte vill ha nyårsafton i din bas.

Tech tree - slutdestinationen för din XP

Steam workshop: Genom att titta på ett skepp eller en bas och hålla ner ALT+O så kan du spara en template av din skapelse, antingen lokalt eller till Steam Workshop. Det finns templates för Small ships, Capital ships, Hover vehicles och baser. Ladda ner eller ladda upp till Steam. När du sen går till din factory så finns de alla där, det är bara att slänga in de resurser som de behöver och trycka Start Construction så tickar tiden på och du kan sen placera ditt skepp eller bas på planetens yta.

Empyrion är helt modbart. Att skapa mods är ganska enkelt då konfig filerna ligger som textfiler i Steam katalogen. Bara att modifiera, ladda om spelet och sen funkar det. Deb bästa mod som finns idag är Reforged Eden (en crossover mellan 2 andra mods) som lägger till flera planettyper, fler faktioner, en större galax osv.

Empyrion kan spelas på 3 sätt: Singleplayer, Coop (över internet) och Multiplayer. Naturligtvis finns det en MP server att ladda ner från Steam och med lite våld, vilja och vaselin så stödjer den även total conversion mods. Multiplayer har ibland en del begränsningar på storlek på skepp och vissa val du kanske gillar i Singleplayer (t.ex. av med vikt/cargo storlek) kanske inte finns, men då är det bara att dra till någon annan server - eller att starta en egen som du kan köra på din egna spelburk utan att behöva hyra en server.

"Second star to the right and straight on till morning"

Jag har nästan 1500 timmar i Empyrion, när spelet kom 2016 så var det snällt sagt inte imponerande, men spelet har verkligen mognat med åren, de har ofta prioriterat bugfixar över grafik, men på senare så har det dykt upp svall på stränderna, coola skyboxes baserade på närliggande planeter, transition genom atmosfären och de har även lagt tid (äntligen!) på att byta ut standard Unity Assets.

Det jag gillar mest i Empyrion är friheten. Friheten att gå var du vill och göra vad du vill. Vill du bygga baser? Knock yourself out - det finns en galax full av byggmaterial. Vill du utforska galaxen? Bara att välja en stjärna och Engage. Vill du ha pew-pew? Det finns det Ziraxbaser och loot över hela galaxen! Efter alla framsteg som gjorts över åren och att de fortfarande patchar och förbättrar spelet så kan jag äntligen ge 5/5 poäng på Empyrion.

Empyrion Galactic Survival
5
Mästerligt
+
Galaktisk sandbox som kan upplevas solo eller med andra
+
Bygg dina egna baser, skepp och hover vehicles
-
Sämsta fordonet någonsin i ett spel (Motorbike)
-
Lite repetitivt men multiplayer hjälper
-
Storyn var en eftertanke och är lite tunn
Det här betyder betygen på FZ

2022 Trailer:

2020 trailer:

Medlem

Spännande. har inte spelat på ett drygt år för det var så... svajigt kan vi kalla det, men jag o polarna har gått i planerna på att starta upp ett nytt game snart och se hur det beter sig.
Antar att man fortfarande inte kan knalla omkring inne i skepp som rör sig?

Medlem

Det låter lite som No Man´s Sky.
Fast jag har inte kört det så mycket iofs. Verkar vara mer combat här.
Tack för recensionen!

Medlem
Skrivet av The_Holo:

Spännande. har inte spelat på ett drygt år för det var så... svajigt kan vi kalla det, men jag o polarna har gått i planerna på att starta upp ett nytt game snart och se hur det beter sig.
Antar att man fortfarande inte kan knalla omkring inne i skepp som rör sig?

Skulle jag gissa så nej. Kör du MP så är det bäst alla kör egna skepp för just av den orsaken. Men om alla sitter fint i båten på sina stationer så funkar det. Eller att alla sätter sig i fighters och drar från CVn innan combat börjar.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Det låter lite som No Man´s Sky.
Fast jag har inte kört det så mycket iofs. Verkar vara mer combat här.
Tack för recensionen!

Tror att NMS har en bättre story, Empyrion är mer direkt combat och sandbox och att raida baser är det jag har spelat det för. Det finns många spel i genren och alla har inte genomgått en likadan utveckling, t.ex. omkring 2016 så var tutorials icke existerande men i några år nu så har de blivit rejält fleshed-out, och recensionerna på steam har gått upp och stabiliserats till en bra nivå.

Chefredaktör

Tack för fin recension! ❤️
Jag spelade detta vid release 2016, men som du skriver var det inte så imponerande.
Men oj vad det har hänt grejer! Nu blir jag sugen på att kicka igång det igen.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Skulle jag gissa så nej. Kör du MP så är det bäst alla kör egna skepp för just av den orsaken. Men om alla sitter fint i båten på sina stationer så funkar det. Eller att alla sätter sig i fighters och drar från CVn innan combat börjar.

Vad tråkigt, men då slipper vi bli besvikna igen på det.
Hur är det på PVE/coop fronten och spacecombat nu? (vi kör inte pvp)
Sist vi spelade var det tämligen värdelöst, Zirax CV's som strök omkring och var osårbara,
eller så bara försvann de efter man 'anföll'
Har de nån AI nu eller eller det bara mest artilleri vinner?

Medlem
Skrivet av The_Holo:

Vad tråkigt, men då slipper vi bli besvikna igen på det.
Hur är det på PVE/coop fronten och spacecombat nu? (vi kör inte pvp)
Sist vi spelade var det tämligen värdelöst, Zirax CV's som strök omkring och var osårbara,
eller så bara försvann de efter man 'anföll'
Har de nån AI nu eller eller det bara mest artilleri vinner?

Kör inte heller PvP, kör coop och solo, mest på servrar med folk jag känner.
En del skepp är tuffa, men inte osårbara, du får toola upp ordentligt innan du kan slå ut dem, men det finns även transportskepp som åker från A till B med resurser som du kan raida. Tror skeppen har en timer på sig när de är utslagna, sen försvinner de, fast på senare exploderar de (åtminstone transportskepp).

AIn har blivit bättre, Zirax slåss lite mer som människor och springer, men det är konfigurerbart. Det går även att stänga av drone attacks så att du kan bygga din bas i fred på startplaneten, utan att "fuska" med public structures för att kringå den mekaniken, eller bygga en bas under marken, men även där har de förbättrats så Zirax numera kan söka efter din bas och "beama in" och ersätta din Base core med en Zirax core. Så, lite smartare är de.

Medlem

Empyrion är ett spel jag verkligen vill tycka om, på pappret är det ett spel som är för mig.
Jag har kört det från början fyra eller fem ggr genom åren, en gång själv, men annars i små coop-grupper, och det slutar alltid likadant. I början har vi roligt, "kom igång-fasen" i början när man letar de första resurserna, försöker överleva på en farlig planet och man bygger sin första lilla bas, den är riktigt bra!

Men när man byggt ett skapligt fordon och börjar utforska planeten eller solsystemet runt planetrn så faller alltid allt samman, främst för att man får så mycket vapen och resurser serverat på silvetfat långt innan det känns att man borde få tillgång till dem, combaten känns som den är kvar i ett tidigt alfa-stadie och vad vi känner så klarar spelet inte av att erbjuda något mål att sträva mot efter "kom-igång"-fasen i början. De så kallade main-storysarna (visst finns det olika beroende på vart man börjar?) har vi aldrig klarat av att fullfölja när vi testat, de har alltid buggat ur för någon i gruppen...

Så i det skedet, vilket tyvärr inte är jättelångt in i spelet, tappar vi alltid intresset ganska fort. Att spelet är har en hel del buggar, både stora som små, hjälper inte heller (men det har jag personligen ganska stort överseende med)

Hade utforskandets loot vart mycket mindre OP och inte kringgått progressionen så hårt, combaten gjorts MYCKET bättre och det funnits något vagt mål (kanske något i stil med rimworlds mål att forska till slutet på trädet och samla resurserna du behöver) så hade jag nog också gett spelet en 5/5, men så trasigt det är så blir det inte mer än en 2/5 ( kul om man gillar nishen och har hög tolerans mot väldigt opolerade spel).

Men det är jäkligt snyggt ibland får man lov att säga...

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Empyrion är ett spel jag verkligen vill tycka om, på pappret är det ett spel som är för mig.
Jag har kört det från början fyra eller fem ggr genom åren, en gång själv, men annars i små coop-grupper, och det slutar alltid likadant. I början har vi roligt, "kom igång-fasen" i början när man letar de första resurserna, försöker överleva på en farlig planet och man bygger sin första lilla bas, den är riktigt bra!

Men när man byggt ett skapligt fordon och börjar utforska planeten eller solsystemet runt planetrn så faller alltid allt samman, främst för att man får så mycket vapen och resurser serverat på silvetfat långt innan det känns att man borde få tillgång till dem, combaten känns som den är kvar i ett tidigt alfa-stadie och vad vi känner så klarar spelet inte av att erbjuda något mål att sträva mot efter "kom-igång"-fasen i början. De så kallade main-storysarna (visst finns det olika beroende på vart man börjar?) har vi aldrig klarat av att fullfölja när vi testat, de har alltid buggat ur för någon i gruppen...

Så i det skedet, vilket tyvärr inte är jättelångt in i spelet, tappar vi alltid intresset ganska fort. Att spelet är har en hel del buggar, både stora som små, hjälper inte heller (men det har jag personligen ganska stort överseende med)

Hade utforskandets loot vart mycket mindre OP och inte kringgått progressionen så hårt, combaten gjorts MYCKET bättre och det funnits något vagt mål (kanske något i stil med rimworlds mål att forska till slutet på trädet och samla resurserna du behöver) så hade jag nog också gett spelet en 5/5, men så trasigt det är så blir det inte mer än en 2/5 ( kul om man gillar nishen och har hög tolerans mot väldigt opolerade spel).

Men det är jäkligt snyggt ibland får man lov att säga...

Som jag skrev ovan, de har uppdaterat en del saker, bland annat Combat AI, och ja - storyn har alltid varit Empyrions svaghet. Men det finns en story nu som jag spelat genom de första stegen i några gånger och den har bara buggat ur en gång, men det var lätt fixat. Det finns även faktion quests att köra, men de är korta och resten består av reputation grind.

Reputation ger dig numera en del bra saker, bland annat tillgång till speciella traders och t.ex. om du är polare med Polaris så ger de dig tillgång till deras teleporters, vilket är en rejäl fördel. Jag har även grindat Zirax rep en gång och det var mer värdefullt då de är en stor civilisation, men samtidigt så vill jag inte säga nej till all den där looten. Det finns ett mål numera, det har att göra med den där 4:e faktionen som jag hintade om i recensionen.

Men visst, vill du deklarera game over när du når rymden och har en jumpdrive/warpdrive så sure... jag fattar.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Som jag skrev ovan, de har uppdaterat en del saker, bland annat Combat AI, och ja - storyn har alltid varit Empyrions svaghet. Men det finns en story nu som jag spelat genom de första stegen i några gånger och den har bara buggat ur en gång, men det var lätt fixat. Det finns även faktion quests att köra, men de är korta och resten består av reputation grind.

Reputation ger dig numera en del bra saker, bland annat tillgång till speciella traders och t.ex. om du är polare med Polaris så ger de dig tillgång till deras teleporters, vilket är en rejäl fördel. Jag har även grindat Zirax rep en gång och det var mer värdefullt då de är en stor civilisation, men samtidigt så vill jag inte säga nej till all den där looten. Det finns ett mål numera, det har att göra med den där 4:e faktionen som jag hintade om i recensionen.

Men visst, vill du deklarera game over när du når rymden och har en jumpdrive/warpdrive så sure... jag fattar.

Alltså det är ju inte så att vi VILL att spelet ska vara slut vid warpdrive. Men jag och de andra jag spelat med har inte sett någon lockande poäng med att fortsätta. (Iom att mainquestarna alltid buggat ur när vi testat dom).
En gång byggde vi ett capital-ship och reste en bra bit och RPGade away missions typ startrek, det var lite kul ett tag men tappade snabbt sin charm iom att alla system och planeter vi besökte erbjöd nästan samma upplevelse.

Sist vi körde var i oktober/november. Har combatuppdateringen kommit efter dess? För så tyckte vi det var buggigare än någonsin med fiender som spawnade i ansiktet på en, fiender som bara stod stilla och åt kulor tills dom dog och fiender som slog på en genom väggar..

Du får gärna ge en starkare hint vart man hittar målet du nämnde, för det låter intressant. Eller har det med det som verkar vara någon slags mainquest att göra? Den som vi alltid lyckats bugga sönder...

Medlem

Finns det endast på PC, eller? 🤔

Medlem

alltså kan vi sluta vattna ur ordet "mästerligt"


signatur

"People say nothing is impossible, but I do nothing every day."

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Sist vi körde var i oktober/november. Har combatuppdateringen kommit efter dess? För så tyckte vi det var buggigare än någonsin med fiender som spawnade i ansiktet på en, fiender som bara stod stilla och åt kulor tills dom dog och fiender som slog på en genom väggar..

Du får gärna ge en starkare hint vart man hittar målet du nämnde, för det låter intressant. Eller har det med det som verkar vara någon slags mainquest att göra? Den som vi alltid lyckats bugga sönder...

Har inte haft samma upplevelse med combat som den du beskriver, visserligen spelade jag RE sist, men de har gjort en combat uppdatering som gör att NPCs faktiskt slåss och hackar dina baser. Så irriterande bra så jag stängde av drone/troop transport attackerna så jag kom nån vart.

Mainquest. Följ den. Åter igen, har inte haft samma upplevelse som du har haft. Det finns buggar precis som i alla spel, men jag har inte haft problem med main quest mer än en genomspelning, och den kunde jag fixa med console commands.

Skrivet av PGR1985:

Finns det endast på PC, eller? 🤔

Ja.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

så Zirax numera kan söka efter din bas och "beama in" och ersätta din Base core med en Zirax core. Så, lite smartare är de.

Hold up. Betyder det här att dom teleporterar rakt in i basen och jävlas?
Isåfall är det ju katastrofalt illa D:
För upp till sist vi spelade så kunde de spawna under marken i 'voiden' och skjuta sönder base cores från utsidan av världen vilket var jäääävligt frustrerande, kan de teleportera in så bypassar de ju hela iden med basförsvar?

Medlem

Tycker de påminner mycket om Space Engineers

Medlem

Du ger spelet en 5a med 2+ och 3-
Lite kul kan jag tycka😂


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Du ger spelet en 5a med 2+ och 3-
Lite kul kan jag tycka😂

Det positiva väger tyngre än det negativa, inte så konstigt. Det är en recension, inte en matteuppgift


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av The_Holo:

Hold up. Betyder det här att dom teleporterar rakt in i basen och jävlas?
Isåfall är det ju katastrofalt illa D:
För upp till sist vi spelade så kunde de spawna under marken i 'voiden' och skjuta sönder base cores från utsidan av världen vilket var jäääävligt frustrerande, kan de teleportera in så bypassar de ju hela iden med basförsvar?

De gör de om de inte kan hitta en klar och tydlig väg in i basen. Typ om du bygger under jorden som jag gör, eller om du bygger en låda utan naturliga ingångar.

Skrivet av Zerc:

alltså kan vi sluta vattna ur ordet "mästerligt"

Det är en recension, inte något du behöver hålla med om. Alla recensioner är åsikter. Jag kan själv inte fatta hur man kan ge ett JRPG eller ett sportspel ett så högt betyg som en 1:a.

Skrivet av Beerceptulus:

Du ger spelet en 5a med 2+ och 3-
Lite kul kan jag tycka😂

Tror du inte fattar hur pro och con funkar, de är inte betygssättande utan noteringar. Mitt intryck är att Empyrion äntligen har nått 5/5, det har fortfarande brister, som t.ex. motorcykeln som är en total kalkon och aldrig någonsin har varit bra, men den är troligtvis för att spelaren ska börja bygga Hover vessels istället.

Medlem
Skrivet av Zerc:

alltså kan vi sluta vattna ur ordet "mästerligt"

Alltså kan vi sluta kritisera folks betygsättningar. Recensioner är subjektiva och kan aldrig vara objektiva.

1
Skriv svar