What grinds my gears!

Avstängd
Skrivet av Aesoprock:

Nej. Bor man i en stad får man förvänta sig oväsen i form av musik, sirener, skrik, skottlossning och annan skit. Flytta ut på landet eller acceptera att du bor i en jävla myrstack full med folk som väsnas.

Sirener från poliser, brandkår, ambulans givetvis, men ex grannar som spelar alldeles för högt musik är inte tolererbart, givetvis skall man inte tolerera skottlossningar dom som skjuter i staden bör få livstid.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Skribent

Reklambranschens möteskultur. Det är 2023. Släpp det nu. Snälla. Tack.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Inaktiv

Restauranger som ljuger om priset. Detta bara på en vecka. Sushi stället kostade 10 kr mer än på hemsidan. Pizzerian hade också höjt med 10 kr. Varje gång skyllde de på att de inte kunde styra hemsidan för det var en extern tjänst. Bryr jag mig? Nej.

Sen är man tvungen att tjafsa med dem istället för att de direkt säger "förlåt du får det på hemsidan".

Relaterat: Nu är gränsen snart nådd för vad jag betalar för att äta ute. En poke bowl för nära 200 spänn.

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Reklambranschens möteskultur. Det är 2023. Släpp det nu. Snälla. Tack.

Släppa det? Vi kan ha ett möte på måndag och diskutera saken.

Releasehästryttare
Skrivet av anon_332538:

Restauranger som ljuger om priset. Detta bara på en vecka. Sushi stället kostade 10 kr mer än på hemsidan. Pizzerian hade också höjt med 10 kr. Varje gång skyllde de på att de inte kunde styra hemsidan för det var en extern tjänst. Bryr jag mig? Nej.

Sen är man tvungen att tjafsa med dem istället för att de direkt säger "förlåt du får det på hemsidan".

Relaterat: Nu är gränsen snart nådd för vad jag betalar för att äta ute. En poke bowl för nära 200 spänn.

Tyvärr är det ju mer praxis än inte med fel priser på hemsidor för att locka kunder till sig. Jag hatar det också!

Medlem
Skrivet av Balunan:

Folk som skriver "medans" och "omständigt" istället för "medan" och "omständligt".

Hmmm.... Var tvungen att kolla upp det där med "omständligt" och "omständigt" och det verkar okej med båda?

https://www.saob.se/artikel/?seek=omständigt&pz=2

https://www.saob.se/artikel/?seek=omständlig&pz=1

Medlem
Skrivet av star-affinity:

Hmmm.... Var tvungen att kolla upp det där med "omständligt" och "omständigt" och det verkar okej med båda?

https://www.saob.se/artikel/?seek=omständigt&pz=2

https://www.saob.se/artikel/?seek=omständlig&pz=1

Okej. stavningen ”omständlig” är dock den rekommenderade av både Språkrådet och SAOB. Ordet finns inte ens med i SAOL. 😊

Kommer från tyskans ”umständlich”.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
  • Folk som står mitt i gången i tunnelbanan. Ofta med hörlurar på och helt ovetandes om att man vill gå förbi

  • Folk som har sin gigantiska ryggsäck på ryggen när man står och trängs i kollektivtrafik så att ryggsäcken trycks mot en varje gång bussen/tåget skakar till

  • Folk som parkerar sin kundvagn mitt i gången och går iväg så att man själv måste flytta på den för att komma förbi

  • Folk som sitter på ett tyst tåg och pratar HÖGT i telefonen (och/eller med högtalare på)

  • Folk som står till vänster i rulltrappan utan att gå eller flytta på sig

  • Folk som kliver på tåget innan folk fått kliva av, eller som står mitt framför dörren så man måste pressa sig förbi för att kliva av

  • Folk som lämnar sitt skräp efter sig

  • Folk som lämnar ett mellanrum mellan meningar och skiljetecken .

  • Folk som särskriver

  • Folk som lämnar sina snoriga, hängiga, bleka, trötta barn på förskolan och skyller på allergier

  • Folk som sitter med fötterna på sätet på tåg och buss (Åkte tåg i veckan och två tonårstjejer satt med fötterna på sätet, så att de tog upp 4 säten. Samtidigt är tåget fullpackat, och det är en gravid kvinna bakom, ett äldre par, och ett litet barn som står upp. Jag tar av mig hörlurarna, och säger "Hej, förlåt att jag stör. Om ni tar ner era fötter från sätena så kan några av alla dessa människor möjlighet att sätta sig ned. Bara en tanke." De tog ned fötterna, tittade på varandra och fnittrade som om jag var dum i huvudet)

  • Tonåringar

  • Bilister som korsar en korsning trots att det är stopp precis efter korsningen, så att när trafikljuset slår om blockerar du hela korsningen. Bara så att du kunde rulla fram 10 meter och slippa vänta på grönt ljus

  • Folk som inte kan använda sig av spoiler-tags - eller nästan värre, folk som använder sig av spoiler-tags men som inte nämner vilken typ av spoiler det är. Vill gärna veta om det är inom de första 10 minuterna av spelet/filmen eller om det är om de sista 10 minuterna till exempel


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:
  • Folk som står mitt i gången i tunnelbanan. Ofta med hörlurar på och helt ovetandes om att man vill gå förbi

  • Folk som har sin gigantiska ryggsäck på ryggen när man står och trängs i kollektivtrafik så att ryggsäcken trycks mot en varje gång bussen/tåget skakar till

  • Folk som parkerar sin kundvagn mitt i gången och går iväg så att man själv måste flytta på den för att komma förbi

  • Folk som sitter på ett tyst tåg och pratar HÖGT i telefonen (och/eller med högtalare på)

  • Folk som står till vänster i rulltrappan utan att gå eller flytta på sig

  • Folk som kliver på tåget innan folk fått kliva av, eller som står mitt framför dörren så man måste pressa sig förbi för att kliva av

  • Folk som lämnar sitt skräp efter sig

  • Folk som lämnar ett mellanrum mellan meningar och skiljetecken .

  • Folk som särskriver

  • Folk som lämnar sina snoriga, hängiga, bleka, trötta barn på förskolan och skyller på allergier

  • Folk som sitter med fötterna på sätet på tåg och buss (Åkte tåg i veckan och två tonårstjejer satt med fötterna på sätet, så att de tog upp 4 säten. Samtidigt är tåget fullpackat, och det är en gravid kvinna bakom, ett äldre par, och ett litet barn som står upp. Jag tar av mig hörlurarna, och säger "Hej, förlåt att jag stör. Om ni tar ner era fötter från sätena så kan några av alla dessa människor möjlighet att sätta sig ned. Bara en tanke." De tog ned fötterna, tittade på varandra och fnittrade som om jag var dum i huvudet)

  • Tonåringar

  • Bilister som korsar en korsning trots att det är stopp precis efter korsningen, så att när trafikljuset slår om blockerar du hela korsningen. Bara så att du kunde rulla fram 10 meter och slippa vänta på grönt ljus

  • Folk som inte kan använda sig av spoiler-tags - eller nästan värre, folk som använder sig av spoiler-tags men som inte nämner vilken typ av spoiler det är. Vill gärna veta om det är inom de första 10 minuterna av spelet/filmen eller om det är om de sista 10 minuterna till exempel

https://media.tenor.com/hUiYa5Et4wMAAAAd/it-crowd-roy.gif

Jag gillar dig.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av star-affinity:

Hmmm.... Var tvungen att kolla upp det där med "omständligt" och "omständigt" och det verkar okej med båda?

https://www.saob.se/artikel/?seek=omständigt&pz=2

https://www.saob.se/artikel/?seek=omständlig&pz=1

Omständligt är korrekt. Kommer aldrig att acceptera det dock.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Okej. stavningen ”omständlig” är dock den rekommenderade av både Språkrådet och SAOB. Ordet finns inte ens med i SAOL. 😊

Kommer från tyskans ”umständlich”.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Intressant.
Men har svårt att förstå varför "omständig" och "omständigt" inte dyker upp i Svenska Akademiens ordlista, men däremot i Svenska Akademiens ordbok. 🤔

Medlem
Skrivet av star-affinity:

Intressant.
Men har svårt att förstå varför "omständig" och "omständigt" inte dyker upp i Svenska Akademiens ordlista, men däremot i Svenska Akademiens ordbok. 🤔

<Uppladdad bildlänk>

Kan det vara för att det ändå är så flitigt (och felaktigt) använt? 🤷🏻 Ingen aning, bra fråga. 😊


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

Kan det vara för att det ändå är så flitigt (och felaktigt) använt? 🤷🏻 Ingen aning, bra fråga. 😊

Med tanke på att referenserna sträcker sig ett antal hundra år tillbaka i tiden så känns det inte så sannolikt. Om det nu inte "felanvänts" i hundratals år då.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Med tanke på att referenserna sträcker sig ett antal hundra år tillbaka i tiden så känns det inte så sannolikt. Om det nu inte "felanvänts" i hundratals år då.

Ha, såg det nu. 😅
Tack! 😊


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Folk som kör snabbt för att sedan bromsa in i sista sekund vid ett övergångsställe.

Folk som går på cykelbanan.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Folk i trafiken som lägger sig så nära bakom att de inte har minsta chans att bromsa innan de dammar in i mitt bagage om jag måste panikbromsa för att en fotgängare struntar i att se sig för innan de kastar sig ut i gatan vid ett övergångsställe.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Folk som går på cykelbanan.

Den vanligaste typen av färdväg är ju gemensamma gång- och cykelbanor. Så var menar du att jag ska gå då?

Och medans vi ändå är inne på det ämnet så hatar jag motionscyklister som tror de är med i Tour de France. Visa lite vett och klipp inte apex i 40km i timmen när ni får möte med en fotgängare. Och cykla för fan inte mitt i körbanan på en 60-väg. Håll gärna lite ut mot vägkanten.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Den vanligaste typen av färdväg är ju gemensamma gång- och cykelbanor. Så var menar du att jag ska gå då?

Uppenbarligen menar jag att du inte ska gå på cykelbanor när alternativet att gå på gångbanor finns.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Det fantastiska fenomenet jag noterar ofta på sistone: Personer som håller 50 km/h när rådande hastighet är 80, för att sedan öka till 70-80 när hastigheten sänks till 50. Helt ofattbart varför man vill göra så...?


signatur

Submission is for the weak

Medlem

När folk stavar San Francisco som "San Fransisco". Mer regel än undantag.

Medlem

Folk som färdas på 2+1-väg och envisas med att köra i 80km/h när det är enfiligt och 120km/h när det är tvåfiligt.

Det kan omöjligt vara så svårt att använda sin farthållare på sin splitter nya Kia/Volvo/Audi. Håll en hastighet och håll dig undan när andra vill köra snabbare än dig.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Folk som färdas på 2+1-väg och envisas med att köra i 80km/h när det är enfiligt och 120km/h när det är tvåfiligt.

Det kan omöjligt vara så svårt att använda sin farthållare på sin splitter nya Kia/Volvo/Audi. Håll en hastighet och håll dig undan när andra vill köra snabbare än dig.

Eller de som håller drygt 100 både när det är 90 och 110. Sen vill de köra om när jag saktar ner pga korsning.

Skrivet av Chicobello:

Du ska ju ändå planera en säker inbromsning eftersom du inte vet vart jag ska lämna rondellen. Att du får något märkligt dopaminpåslag av att se en vänsterblinkning tillför inte diskussionen något.

Jag är nog för trött just nu, men det där gav mig ett riktigt gapskratt! Har en rondell utanför fönstret och kunde bara se framför mig en lastbilschaffis som går igång på vänsterblinkers

Releasehästryttare

Det borde finnas bättre regler om när man får betygsätta ett spel på Steam, just nu behöver man enbart dra igång spelet och sedan kan man sätta betyg, Sea of stars tex släpptes i natt och de flesta som betygsatt det har enbart spelat under två timmar ..

Tänk om Fz skulle betygsätta spel de enbart startat och inte ens spelat?

Inaktiv

Dubbla fartgupp i korsning. Framför övergångsstället är helt normalt. Sedan lägger de fartgupp efter det andra övergångsstället, vilket blir ca 15 meters avstånd från första guppet. På båda sidor av vägen. Totalt 4 gupp. Helt galet.

Hur ska det hjälpa? Tror de att man får upp farten efter första guppet? De som kommer från sidorna kör ju inte snabbt eftersom de måste svänga och även väja för det är huvudled.

Medlem
Skrivet av Devan:

Det borde finnas bättre regler om när man får betygsätta ett spel på Steam, just nu behöver man enbart dra igång spelet och sedan kan man sätta betyg, Sea of stars tex släpptes i natt och de flesta som betygsatt det har enbart spelat under två timmar ..

Tänk om Fz skulle betygsätta spel de enbart startat och inte ens spelat?

Ja. Det borde krävas åtminstone 1-5 timmars speltid innan tummen får räknas med i statistiken.

Idag kan man väl sortera efter timmar spelade? Borde va lätt att exkludera allt under 2 timmar?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Stör mig på människor som är snåla på ett småsint och själviskt vis. Finns få saker som provocerar mig så mycket som folk som kommer dragandes med "jag har inte pengar", men sedan kommer det fram att de har hur mycket pengar som helst i fonder, aktier eller ett fett sparkonto. Jag har respekt för att folk vill hålla i sina pengar, men att vara oärlig och låtsas vara fattig är illa i min värld. Samt respektlöst mot folk som verkligen inte har pengar och kämpar för att få ihop det. Majoriteten av de folk i min umgängeskrets som är mest generösa är också de som tjänar minst, vilket är helt otroligt.
Jag förstår att det är människor som är ekonomiska som också blir rika, men det får finnas gränser. När man inte bara är snål mot sig själv utan snålheten också går ut över vänner och familj har det gått för långt.

Kan ge några exempel...

En polare fyllde år och skulle ha fest. Jag föreslog för en annan polare som också var bjuden att vi skulle lägga några hundra vardera, gå ihop och köpa en present. Kompisen påstår att det är en "fattig månad" och att han inte ens har en hundralapp att lägga. Till saken hör att den här kompisen sparat i fonder i många år, har ett välbetalt jobb (tjänar dubbelt så mycket som mig) och lever extremt billigt. Alla vet att han har pengar. På festen dyker han sedan upp med en egen present - en julklapp som han fått av sitt jobb ett halvår tidigare och bara slagit in och tagit med sig.

Hade ett arbetslag på mitt förra jobb som bestod av fem personer. Vi brukade turas om att ta med oss fika en gång i veckan, alltså en gång i månaden för var och en. Detta var absolut inget tvång utan något alla i arbetslaget gjorde för att man var kollegor och polare och för att alla gillar fika.
Det började en ny kille i laget som helt var med på det upplägget men han bad att få vänta till månaden efter med att få bjuda första gången eftersom han fick sin lön med en månads fördröjning. Men han lovade att när han väl fick sin lön - "ja då jävlar ska det fikas!"
Detta tyckte såklart alla var okej, även om jag kan tycka att de flesta borde ha råd med ett paket chokladbollar för 20-30kr. Det var liksom inte fika för ens hundra kronor åt gången utan ett paket kakor från Willy's eller liknande. Bara en enkel gest och trevligt inslag i arbetsdagen, det var ett hantverksyrke.

Någon vecka innan den nye killen skulle få sin första lön så började han gå runt och hypa upp hur mycket fika han skulle köpa till oss allihop och började skämta om vilken milstolpe det skulle bli på arbetsplatsen och att ingen någonsin skulle kunna överträffa det.
När väl dagen kommer och han fått sin lön så säger han att det tyvärr inte blir någon fika för att han inte har råd. Vi blev helt paff allihop och trodde först att han skämtade, men icke. Då hade han alltså själv blivit bjuden 8-9 gånger. Det blev riktigt konstig stämning och jag minns att jag skämdes å hans vägnar, eller hur man ska säga.
Någon dag senare lade han upp på Instagram att han var ute på en av stans dyraste restauranger och käkade en flera rätter stor meny med vinpaket och strax efteråt kom det fram att han var sambo med sin partner och hyrde ut sin egen lägenhet till ett riktigt ockerpris och tjänade flera tusen i månaden på det. Han tog även ut obetald semester för att åka på festival, åkte utomlands i flera veckor m.m.
Det värsta av allt med det här var att den här killen själv gick runt och pratade om hur illa han tyckte om människor som är snåla och aldrig bjuder. Han blev väldigt illa omtyckt på arbetsplatsen efter ett tag och blev inte långvarig där. Det var synd, för i grunden så var det egentligen en riktigt trevlig snubbe.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Det var synd, för i grunden så var det egentligen en riktigt trevlig snubbe.

Va!? Du menar alltså BORTSETT ifrån att DU VET att han är en hemsk lögnare som man inte kan lita ett dugg på?

Du har ju radat upp flera bevis på att han må va charmig men lurar skiten ur er och alla andra!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Akronym:

Folk i trafiken som lägger sig så nära bakom att de inte har minsta chans att bromsa innan de dammar in i mitt bagage om jag måste panikbromsa för att en fotgängare struntar i att se sig för innan de kastar sig ut i gatan vid ett övergångsställe.

Verkligen! Samma sak längs motorväg/trafikled. Idioter som ligger och nosar en i röven. Om lastbilen framför mig får punktering har jag din jävla kukförlängar-BMW halvvägs in i bilen. Hur jävla svårt är det att hålla avstånd tills tillfälle att köra om ges?


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Uppenbarligen menar jag att du inte ska gå på cykelbanor när alternativet att gå på gångbanor finns.

Eller stolpskotten som väljer att gå på vägen när det finns en fin gångbana precis bredvid!

Skriv svar