Medlem
Bayonetta

En häxa som har sovit i hundratals år och tappat minnet slåss mot horder av änglar i spektakulära strider i jakten på kunskap om sitt förflutna. Bayonetta är ren och skär njutning i sina bästa stunder men är direkt uselt i sina sämsta.

Att spela Bayonetta är en märklig upplevelse. Det kan skifta så kraftigt i kvalité att det ibland känns som att det är två separata team som har stått för utvecklingen. I ena stunden känns spelet som ett mästerverk där musiken kombinerat med flytet i striderna ger en mentala orgasmer, för att sedan i nästa kännas som ett hobbyprojekt som endast skapar frustration.

Storyn är egentligen helt okej och det är intressant att man spelar som en häxa och därmed tillhör den mörka sidan. Ens fiender är därför änglar istället för demoner och det är kul att få spela som onding, något jag tycker att man får göra allt för sällan. Världen är rätt intressant med dess tolkning av himmel och helvete men det får aldrig riktigt blomma ut, vilket är synd. Det finns en hel del lore att ta del av via texter och böcker som man finner runt om på banorna.

Tyvärr berättas storyn på ett sätt som är väldigt rörigt och många gånger direkt uselt. Flera filmsekvenser är så dåliga att jag känner smärta i min själ och för att inte helt och hållet dö inombords så måste jag skippa dem. Jag har dock genomlidit samtliga minst en gång och kan därför för all framtid skippa dem med gott samvete, men till och med en sådan sak kan skapa frustration i detta spel. Vissa sekvenser avslutas nämligen med att fienden attackerar och man måste då snabbt undvika attacken när man får tillbaka kontrollen över Bayonetta. Om man skippar så är man inte beredd på detta vilket gör att man blir träffad och förlorar dyrbar hälsa. Störigt, men egentligen är det något jag inte kan klandra spelet för. Tanken är ju att man ska kolla på sekvenserna och därmed vara beredd. Men samtidigt, då många av sekvenserna är så hemskt usla så anser jag på ett sätt att spelet tvingar en att skippa dem vilket då gör att det är spelets fel att man inte är beredd.

"En del sekvenser är dock häftiga och underhållande"

En del sekvenser är dock häftiga och underhållande där Bayonetta utför spektakulära stunt och hoppar rundor mellan plattformar som skapas genom att halva världen omkring henne sprängs och går sönder. Man flyger genom hus som kastas genom luften, springer på flygande bilvrak och jagar klubbor med livet som insats. Totalt utflippat men kul. En del sekvenser, främst de som inkluderar bossarna, är härligt ostiga och ger en skön karaktär till Bayonetta.

En stor anledningen till många filmsekvensers uselhet är att de flesta karaktärer är tråkiga och ointressanta. Ibland värre än så. Vi har Luka, en så oehört töntig och fjantig karaktär att jag blir direkt provocerad av att se honom och vill karatesparka sönder tvn i ren ilska varje gång hans nuna dyker upp. Hans bakgrundshistoria är egentligen rätt bra och borde göra honom intressant, men det har PlatinumGames helt sjabblat bort. Han framställs som ett korkat våp där varje försök till humor bara blir pinsamt och dåligt. Många filmsekvenser är också väldigt slöa och utdragna vilket gör att man sitter där otålig och hoppas på att något bra ska komma vilket det sällan gör.

Rodin, som säljer vapen, föremål och uppgraderingar via sin bar: The Gates of Hell, är däremot helt okej, lika så Jeanne som är en viktig pusselbit i storyn då hon känner till sanningen om Bayonettas förflutna.

Icke förvånande så är det Bayonetta själv som är den stora lysande stjärnan. Hon är rolig, kaxig och mäktig med ett intressant förlutet. Hon äger sin egen sexualitet och lever ut den på ett tydligt och dominant vis genom att åma sig och hålla på under spelets gång, utan en tillstymmelse av skam. Ibland blir det lite för mycket och det kan kännas lökigt till och från, men då hon aldrig blir behandlad eller beter sig om ett offer så kan jag faktiskt köpa det.

Bayonettas hår fyller en stor funktion utöver design. Det fungerar nämligen som kläder åt henne och används även för dem fetare attackerna och för att framkalla enorma demonbestar. Vilket innebär att ju större attacker, ju mer hår krävs och ju mindre hår täcker därmed Bayonettas kropp. Detta leker Platinum gärna med via kameravinklar som ständigt är nära att blotta intima delar av hennes kropp vilket kan kännas löjligt pubertalt, men på något sätt så stärker det ofta Bayonettas karaktär och får henne att utstråla ett självförtroende som inte är av denna värld.

Spelets överlägset största styrka finner vi i striderna. Och här briljerar spelet på ett sätt som får det att fladdra i livets gardiner. Det är snabbt, utmanande, variationsrikt, kreativt och otroligt kul. Det finns ett djup här som gör att det är väldigt belönande att ta sig tid att lära sig finliret i systemet. Visst går det att klara av spelet på normal genom att använda sig av enkla combos och utan att ens titta på de mer avancerade funktionerna, men att spela på högre svårighetsgrader och lyckas få Pure Platinum-medaljer är ren eufori och något jag önskar att alla tar sig tiden att uppleva.

Genom att attackera fiender så bygger man upp en magimätare och när den är full så kan man (bland annat) utföra torture och climax attacks. Dessa är utflippade attacker som fungerar nästan som avrättningarna i God of war-spelen. Bayonetta framkallar någon form av tortyrredskap och använder det mot fienden för massiv skada. Det finns flera olika beroende på fiende och vinkel när man aktiverar den och samtliga är tillfredställande att titta på. Dessvärre är inte alla lika tillfredställande spelmässigt. Under tiden dem pågår så kan man hamra på en utvald knapp för att öka poängen man tilldelas efteråt och vissa av dessa är rent av omöjliga (för mig) att maxa. Jag sitter som ett jäkla fån och spammar knappen men det går bara inte. Det känns tråkigt och frustrerande och det helt i onödan då varken skadan eller ens betyg på banan påverkas av detta.

Bayonetta har tillgång till en mängd olika vapen, både för distans och för närstrid. Dessa låser man upp genom att samla LP-skivor som finns gömda på banorna. Vissa får man automatiskt bara genom att spela medans andra får man leta noga efter då dem är väl gömda vilket sannolikt kommer att kräva flera genomspelningar av en del banor.

"Unikt för spelet är att man kan använda flera av dessa vapen antingen i
händerna eller på fötterna"

Unikt för spelet är att man kan använda flera av dessa vapen antingen i händerna eller på fötterna och man kan ha två olika uppsättningar som man kan byta mellan med ett knapptryck. Exempelvis så kan man ha katana i händerna och eldhandskar på fötterna för uppsättning ett och piska med is-skridskor för uppsättning två. Piskan använde jag ofta för att dra till mig fiender för att sedan snabbt byta till svärdet och hacka skiten ur dem. Det är kul att experimentera med diverse combos och det är även viktigt att variera sig om man vill få bästa möjliga poäng på banorna.

Man har också tillgång till en stor uppsättning tillbehör och föremål. Föremålen tar bland annat formen av olikfärgade klubbor och återställer hälsa och magi eller ökar attackers styrka alternativt skapar en sköld som gör en odödlig för en kort stund. Dessa föremål kan man antingen köpa av Rodin eller med poängen man skrapar ihop i minispelet “Angel Attack!”. Det går också att skapa dem med hjälp av fragment som man plockar upp på banorna.

Tillbehören är lite mer spännande och unika. Dem erbjuder allt från magiska attacker till nya sätt att kontra fienders attacker. En gör att man framkallar flygande döskallar som attackerar fiender och en annan gör att witch time automatiskt aktiveras när man blir attackerad. Den bästa är Moon of Mahaa-Kalaa som gör att man kan blockera attacker genom att dra vänstra spaken mot en fiende precis när den attackerar. Perfekt för att avbryta stunlocks och i de tillfällen då witch time inte går att använda.

Varje lyckad combo man gör avslutas med någon form av wicked weave vilket är extra kraftfulla attacker. De gestaltas genom enorma händer och fötter som tillhör Madam Butterfly, demonen som Bayonetta har ingått en pakt med. Dessa är väldigt starka och effektiva då dem får mindre fiender att flyga all världens väg och avbryter även större fienders attacker. Det gör att man inte bara använder dem för att vålla skada på fienden utan även i ett mer taktiskt och defensivt syfte. Är man tillräckligt duktig så kan man med hjälp av dessa köra över fienden som en bulldozer utan att dem ens får möjlighet att attackera.

Vissa fiender är extremt snabba och attackerar gärna en mitt i en combo vilket tvingar en att undvika. Då kan man använda en av spelets lite knepigare, men briljanta, funktion: Dodge Offset. Den ger möjlighet att undvika mitt under en combo utan att tappa combon. Låt mig ta ett exempel: du ämnar att genomföra combo A som uförs genom slag, slag, spark. Genom trycka på slag, slag och här hålla in knappen, undvika, släppa knappen och trycka på spark så utförs combon ändå. Det kan låta knepigt och det är det till en början, men oj så härligt det är när man lyckas. Med lite träning så sätter det sig i muskelminnet och skänker ytterligare en dimension till striderna. Och det är direkt nödvändigt att bemästra detta på de högre svårighetsgraderna.

"Den absolut bästa och roligaste funktionen i striderna är utan tvekan witch time"

Den absolut bästa och roligaste funktionen i striderna är utan tvekan witch time. Den kickar igång när man undviker fiendens attacker vid precis rätt tillfälle och aktiverar då slowmotion för allt utom Bayonetta. Färgerna ändras och man hör en klocka ticka sakta vilket ger en magiskt och mäktig känsla. När witch time är igång så är det fritt fram att gå loss på fienderna som inte har någon möjlighet att reagera. Man får dock vara beredd på att när det tar slut så kan attacker som fiender ha påbörjat hagla mot en. Har man bra timing här så kan man direkt trigga igång ännu en witch time och fortsätta slakten. Spelets bästa stunder är när man lyckas med detta flera gånger i rad och fiender dör på löpande band samtidigt som man drar av combo efter combo till härligt peppande musik. Ren magi.

"Spelets musik varierar från bra till strålande"

Spelets musik varierar från bra till strålande. Spelets temalåt “Fly me to the moon” är märkligt trollbindande och fungerar väldigt bra i striderna. Det känns fantastiskt när man är inne i ett flow och den låten drar igång. Man blir taggad, glad och känner sig som guds gåva till mänskligheten när man skickligt har ihjäl motståndet.

Längden på spelet är runt 10 timmar om man bara vill köra igenom storyn en gång. Men om man vill låsa upp allt och köra igenom de högre svårighetsgrader så kan man dubbla eller till och med trippla det. Vill man sedan jaga Pure Platinum-medaljer på alla banorna så har man att göra i lång tid framöver.

Som jag inleder denna recension med så är Bayonetta en märkligt ojämn upplevelse. Storyn och dess brister har jag gått igenom, men där finns en del saker till att klaga på. Kameran kan vara bångstyrig, där finns en del frustrerande quicktime events, vissa torture och climax attacker är rent av omöjliga att maxa och där finns en del tråkiga plattformssegment. Men, överlägset värst av allt, är två specifika banor. Route 666 och Isla Del Sol.

Route 666 utspelas på en motorväg. Första delen är vanliga strider med tilläget att dem sker mitt i trafik och det susar därför fram bilar i tid och otid. Här är kameran ens värsta fiende och det är väldigt stressande och frusterande att hålla koll på fiender och bilar samtidigt. Efter detta kommer den värsta delen och det är en lång, utdragen motorcykelfärd. Där är ingenting som är kul med detta och det finns flera tillfällen där man dör direkt om man gör fel och får då spela om en bra bit.

"Isla Del Sol. Banan från helvetet."

Isla Del Sol. Banan från helvetet. Man rider på en missil och spelet skiftar till ett bli ett shoot 'em up. Den ska tydligen vara en hyllning till klassikern Space Harrier, men det kan kvitta då den suger röv. Kameran blir av någon anledning inverterad vilket inte går att ändra på, samt att den är placerad på ett sätt som gör att det är svårt att se fienderna och deras attacker ordentligt. Någon idiot fick också den briljanta idén att varje gång man undviker attacker så snurrar kameran 360 grader. Banan avslutas med en av spelets roligare bosstrider men resan dit går till historien som en av de sämsta banor jag någonsin har upplevt i ett spel, mycket tack vare den starka kontrasten från övriga spelet som är så bra.

Lägger man det negativa åt sidan och istället fokuserar på det som är bra så kommer man att ha jäkligt kul med Bayonetta. Striderna är mästarklass och kan vara de bästa jag någonsin har varit med om i denna typen av spel, och witch time är den bästa implementeringen av slowmotion någonsin. Bayonetta som karaktär är härlig och rolig, variationen på fiender är på topp, bossarna är episka, där finns massor av saker att låsa upp och tillfredställelsen av att bli bättre på stridssystemet är mycket hög.

Bayonetta
4
Mycket bra
+
Bayonetta
+
Djupet i striderna
+
Witch time
+
Fly me to the moon
+
Bossarna
-
Narrativet
-
Luka
-
Route 666 och Isla del sol
-
Otydligt när witch time fungerar
-
Kameran
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Backloggens befriare

Väldigt många minus med tanke på det höga betyget känns det som?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Väldigt många minus med tanke på det höga betyget känns det som?

Striderna väger upp.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Väldigt många minus med tanke på det höga betyget känns det som?

Håller med författaren. Spelet är långt ifrån perfekt. Men när actionen kickar in, då är det så in i bomben magnifikt.

Redaktör
Ponny

Kan ändå förstå att ett spel med mycket minus på kontot ändå kan få ett högt betyg i slutändan. Helheten kan ju vara större än summan av alla delarna, men fasen vad man hade önskat att ALLT klaffade till 100 %. Tack (som vanligt!) för finfin recension, @Freakon.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Kan ändå förstå att ett spel med mycket minus på kontot ändå kan få ett högt betyg i slutändan. Helheten kan ju vara större än summan av alla delarna, men fasen vad man hade önskat att ALLT klaffade till 100 %. Tack (som vanligt!) för finfin recension, @Freakon.

Ja det är som en verklig kärlek, den kan ha massor av brister men likt förbannat älskar man personen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Troligtvis det spel jag har köpt mest, då jag har det till alla sex plattformar det släpps till (för jag är en idiot). Men det är ett fantastiskt spel.

Medlem

Fin recension om ett grymt spel.
Häftigt i Bayo 1 att hela spelet var byggt på att det faktiskt gick att köra helt utan witch time. På högsta svårighetsgraden finns ingen witch time
Dodge offset mekaniken är riktigt rolig!

Tycker 2an och 3an inte känns lika hardcore. Känns som att nintendo varit inne och bestämt. Går ju halft köpa (klubbor) sig till pure platinum i 2-3. Nä Bayo 1 is the shit!

Medlem
Skrivet av Frezy_man:

Fin recension om ett grymt spel.
Häftigt i Bayo 1 att hela spelet var byggt på att det faktiskt gick att köra helt utan witch time. På högsta svårighetsgraden finns ingen witch time
Dodge offset mekaniken är riktigt rolig!

Tycker 2an och 3an inte känns lika hardcore. Känns som att nintendo varit inne och bestämt. Går ju halft köpa (klubbor) sig till pure platinum i 2-3. Nä Bayo 1 is the shit!

Det är riktigt coolt på Non-stop climax, utan witch time. Moon of Mahaa-Kalaa är grymt bra när man vänjer sig. Nästan lite OP då man kan blocka typ allt när som helst. Svårighetskurvan är briljant designad och vill man så kan man spela om spelet massor av gånger och ständigt känna att man utvecklas.

Har spelat igenom tvåan men kommer knappt ihåg något från det. Att göra spelet lättare/mindre krävande är fel väg att vandra men det verkar vara vanligt när något ska bli mer mainstream. Nu har dem ju spårat ur helt och gör ett nytt Bayonetta-spel i en helt annan genre. Märkligt.

Är glad att vi har FromSoftware som hittills inte tummar på det tuffa och belönande <3


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Fin recension!👍 Personligen håller Bayonetta 2 högst av de tre spelen, Bayonetta 3 på 2a plats Bayonetta på 3e plats. Alla tre är jäkligt bra ska sägas.

Medlem

Mycket bra recension @Freakon! Jag gillar verkligen ditt sätt att skriva — jag kan nästan se spelet framför mig när jag läser trots att jag aldrig spelat det.

Ett litet tips, kolla gärna upp orden de/dem för det stod "dem" på ett antal ställen (6 st) där det borde stå "de" istället. Förlåt om jag låter språkpolis nu. 😊 Bara det att när jag stöter på ett felplacerat "dem" så avbryts jag i läsandet, sedan måste jag läsa om och sätta dit "de" istället innan meningen går in.

Men det är petitesser. Du skriver riktigt bra recensioner som sagt och jag hoppas det kommer fler!

Medlem

Jag försökte spela Bayonetta nångång för många år sedan, men jag lessnade på att man aldrig fick spela, det var cutscene, 2 minuter gameplay, cutscene, 2 minuter gameplay, cutscene, 2 minu.. nähä, ännu en cutscene osv.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Nemo:

Mycket bra recension @Freakon! Jag gillar verkligen ditt sätt att skriva — jag kan nästan se spelet framför mig när jag läser trots att jag aldrig spelat det.

Ett litet tips, kolla gärna upp orden de/dem för det stod "dem" på ett antal ställen (6 st) där det borde stå "de" istället. Förlåt om jag låter språkpolis nu. 😊 Bara det att när jag stöter på ett felplacerat "dem" så avbryts jag i läsandet, sedan måste jag läsa om och sätta dit "de" istället innan meningen går in.

Men det är petitesser. Du skriver riktigt bra recensioner som sagt och jag hoppas det kommer fler!

Tack för komplimang och feedback!

Jag har försökt ge mig på de/dem tidigare men aldrig lyckats lära mig. Ska försöka igen, det känns som en sådan grej som man bara ska kunna och det är trist att smutsa ner en text med ett sådant onödigt slarv. Jag ska bli bättre!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Zymac:

Jag försökte spela Bayonetta nångång för många år sedan, men jag lessnade på att man aldrig fick spela, det var cutscene, 2 minuter gameplay, cutscene, 2 minuter gameplay, cutscene, 2 minu.. nähä, ännu en cutscene osv.

Ja det är trist och drar ner spelet. Tips är att skippa allt (förutom vid bossar) och spamma dodgeknappen så man undviker fiendens attacker som kommer direkt efter en del sekvenser.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Tack för komplimang och feedback!

Jag har försökt ge mig på de/dem tidigare men aldrig lyckats lära mig. Ska försöka igen, det känns som en sådan grej som man bara ska kunna och det är trist att smutsa ner en text med ett sådant onödigt slarv. Jag ska bli bättre!

Du fixar det! 😊

Jag hade själv problem med de orden förut, så jag kan verkligen relatera. Det kändes alltid som att jag chansade när jag skulle välja det ena eller andra och jag var osäker på om det blev rätt.

Men till slut så lyckades jag få in dem i huvudet med hjälp av ett knep jag lärde mig. Det gick så pass bra att jag numera får problem med att läsa texter där de orden står på fel ställe. 😂

Knepet som jag använde, ifall du är nyfiken...

Testa att byta ut dem mot oss. Om det låter okej så ska det stå dem, annars ska det stå de.

Funkar kalas i flesta fall. 😊

Medlem
Skrivet av Nemo:

Du fixar det! 😊

Jag hade själv problem med de orden förut, så jag kan verkligen relatera. Det kändes alltid som att jag chansade när jag skulle välja det ena eller andra och jag var osäker på om det blev rätt.

Men till slut så lyckades jag få in dem i huvudet med hjälp av ett knep jag lärde mig. Det gick så pass bra att jag numera får problem med att läsa texter där de orden står på fel ställe. 😂

Knepet som jag använde, ifall du är nyfiken...

Testa att byta ut dem mot oss. Om det låter okej så ska det stå dem, annars ska det stå de.

Funkar kalas i flesta fall. 😊

Skönt att veta att man inte är ensam om att tycka att det är knepigt, man känner sig inte lika dum då. 😅

Jag tackar för knepet, ska definitivt ta till mig det inför framtida texter. Tack!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tack för fin recensionen, fick mig att börja spela spelet!
Är strax i mål, men bara så du vet, det går att ta bort den inventerade styrningen på Isla del Sol Hade fått lägga ner annars


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

1
Skriv svar