Den stora tråden om Starfield

Medlem
Skrivet av Einstein:

Nej för realistiskt hade blivit torrt, nicket till trots. Relativitetsteori och fetch quests kors och tvärs i galaxen är ingen bra kombination

Jag tycker spelet är snyggt och det är synd att det finns så lite anledning att njuta av resan, till den grad att man snarast hoppar förbi allt via kartan. Skeppet blir bara en ryggsäck.

Det finns spel som kombinerar fetch quests med en intressant resa (Death Stranding), klarar rymdresor utan relativitetsteori (No Man's Sky), har resurssamlande och craftande för att utforska en ogästvänlig miljö (Subnautica), utan att bli tråkigt realistiska och det hade varit kul om Bethesda tagit lite inspiration och skapat något nytt.

Det behöver inte vara alltför realistiskt för att skapa en illusion av att man är i en annan miljö där det krävs lite mer för att ta sig fram och som blir en anledning till att levla skills och crafta gear.

Det håller jag med om - inte minst eftersom vi inte (än) har något sätt att resa snabbare än ljuset, ens på pappret. Så realistiska avstånd och/eller hastigheter inte minst innebär ett förbannat drygt spel. ^^

Själv känner jag att spelet blir lite vad man gör det till, mer som ett sandlådespel än ett djupt RPG. Har känt lite samma sak med övriga Bethesdaspel också, men Starfield accentuerar det för mig än mer än Fallout och Elder Scrolls gör. Det finns verktyg för att kunna få inlevelse (som exempel tycker jag det är kul att de implementerat grejer som att planeter har olika rotationshastighet och således klocka/dygnsrytm - men det är inte mycket som faktiskt nyttjar mekaniken), men det kräver att man själv lägger ner arbete eller aktivt försöker skapa sin inlevelse. Och jag säger inte att det alltid funkar, eller att det kommer funka för alla.

Jag kan också hålla med dig om att jag tycker en del andra spel gör vissa aspekter bättre, men det går också att vända på det. Jag tycker Starfield gör en del saker bättre än andra spel. No Man's Sky tycker jag är klart mycket tråkigare och meningslöst än vad Starfield är, och det är sett till hur spelet ser ut idag. NMS i sitt skick när det släpptes är ljusår bakom Starfield i mitt tycke.

Subnautica har helt klart en mysig utforskning, men striderna (om man ens kan kalla dem det) tycker jag själv är klart underlägsna dem i Starfield, och möjligheten att designa skepp och farkoster lyser med sin frånvaro. Craftingen tycker jag är ungefär lika svag som Starfields, bökigt att hantera inventory och vilka material man behöver till vad o.s.v.

Däremot förstår jag om man inte tycker Starfield är kul eller engagerande. Det finns saker jag stör mig på rätt kraftigt som förstör min inlevelse också, men överlag tycker jag det är rätt mysigt att kika runt och faktiskt hitta de få guldkorn som finns. (Ett spoilerfritt tips till den som spelar och inte gjort det innan: öppna (du behöver inte *läsa*, om du inte vill) böcker du hittar, det kan ge dig nya resmål att svänga förbi. Ja, vi pratar alltså även att kika i gamla jordklassiker som ligger utströdda.) Det tog mig på fullaste allvar 15-20 timmar speltid innan "Bethesda-känslan" som jag upplevt i tidigare Elder Scrolls och Fallout infann sig, men nu tycker jag det är rätt mysigt att spela.

5/10 de första ~15-20 timmarna, nu någonstans 7-8/10. Men som sagt, jag förstår helt klart om man hade velat ha ut mer av spelet. Förhoppningsvis kan moddar och/eller DLC göra spelet mer intressant för fler, för där känner jag verkligen det finns potential att bygga ut spelet rejält.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Papphammar:

Jag rensade en övergiven utpost och bröt upp en stor fin låda, för 31 cr…trodde man kunde ta över den och nåt coolt skulle ske.
Jag måste spela detta spelet fel för jag tycker det är bara transportsträckor och frustration, ger mig ingenting tillbaka. Drar mig för att starta det längre.

Förut spelade man ju Bethesda-spel för de där oväntade äventyren/sidospåren på väg till ett huvuduppdrag men det är ju ett borta nu. Och det är inte bara fast travels fel: det tycks ju inte finnas något däremellan. Menlösa utposter som ovan, typ.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Förut spelade man ju Bethesda-spel för de där oväntade äventyren/sidospåren på väg till ett huvuduppdrag men det är ju ett borta nu. Och det är inte bara fast travels fel: det tycks ju inte finnas något däremellan. Menlösa utposter som ovan, typ.

Jag låter alla sidouppdrag guida mig, får flyga runt överallt och utforska ändå, men med ett mål. Har inte provat att planlöst springa runt och utforska själv, har inte haft tid eller lust med det och det låter på er ovan som att det är rätt meningslöst utöver lite exp och loot. Det känns som att spelet är byggt runt alla sidoquests som finns precis överallt, min questlog är gigantisk och då har jag inte ens letat uppdrag genom att snacka med alla osv. Jag fokuserade på main quest ett bra tag, men stannade innan sista uppdraget. Vill beta av sidouppdrag, utforska städerna och levla lite innan jag kör klart main. Jag upplever dock att jag får hur många sidospår som helst.

eld
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Förut spelade man ju Bethesda-spel för de där oväntade äventyren/sidospåren på väg till ett huvuduppdrag men det är ju ett borta nu. Och det är inte bara fast travels fel: det tycks ju inte finnas något däremellan. Menlösa utposter som ovan, typ.

Inte helt borta, vi har de röda systemen man måste stanna vid till sitt mål, vi har ett gäng handbyggda POI som visas som ikoner redan i systemkartan.

Vi har de större städerna som kommer slänga missions på dig höger och vänster.

både Skyrim och starfield har samma system där när man väl kommit till en plats så kan man helt missbruka fast travel framöver.

Problemet är väl att starfields upplägg gör så att man inte ser den där ruinen i horisonten på väg till sitt mål, utan den visas som en ikon på en planet.

Starfield har dock fler handbyggda saker att hitta än Skyrim tex.

Medlem
Skrivet av Einstein:

Lägg till: köp utrustning, skepp och levla för att kunna bära mer loot så har du game-loopen där...

Varför gör jag ens detta?
Drogs in av den snygga NASA-estetiken men detta är inget rymdspel. Luftmotstånd, ingen tyngdlöshet, O2=stamina, skottsäkra rymddräkter, folk står under utblåset på startraketerna, inga avstånd - vill jag ha något från en butik några ljusår bort så är jag där på ett klick. Varför la de handlingen i rymden om de hatar den så mycket att de rationaliserat bort den?

Brukar normalt inte köra fusk men jag föll till föga och startade liret med player.setav carryweight fusket så jag slapp den där stressen. Jag har ännu inte börjat mitt liv som cargo pilot men jag är ju förvisso fortfarande begränsat till vad skeppet klarar att lasta så finns fortfarande incentiv för att uppgradera skepp, payload skills när jag börjar med det. Men att bara skyffla resurser runt för att sälja verkar rätt bökigt.

Medlem

Otroligt irriterande. Tog mig till min nyss påbörjade bas och ser att skeppet är borta!?

Kommer inte från planeten.

Är överlastad dessutom.


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Medlem
Skrivet av eld:

Inte helt borta, vi har de röda systemen man måste stanna vid till sitt mål, vi har ett gäng handbyggda POI som visas som ikoner redan i systemkartan.

Vi har de större städerna som kommer slänga missions på dig höger och vänster.

både Skyrim och starfield har samma system där när man väl kommit till en plats så kan man helt missbruka fast travel framöver.

Problemet är väl att starfields upplägg gör så att man inte ser den där ruinen i horisonten på väg till sitt mål, utan den visas som en ikon på en planet.

Starfield har dock fler handbyggda saker att hitta än Skyrim tex.

Det var ett bra tips, ska fokusera på det som syns redan på systemkartan för att få lite kvalitet på innehållet.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Det håller jag med om - inte minst eftersom vi inte (än) har något sätt att resa snabbare än ljuset, ens på pappret. Så realistiska avstånd och/eller hastigheter inte minst innebär ett förbannat drygt spel. ^^

Själv känner jag att spelet blir lite vad man gör det till, mer som ett sandlådespel än ett djupt RPG. Har känt lite samma sak med övriga Bethesdaspel också, men Starfield accentuerar det för mig än mer än Fallout och Elder Scrolls gör. Det finns verktyg för att kunna få inlevelse (som exempel tycker jag det är kul att de implementerat grejer som att planeter har olika rotationshastighet och således klocka/dygnsrytm - men det är inte mycket som faktiskt nyttjar mekaniken), men det kräver att man själv lägger ner arbete eller aktivt försöker skapa sin inlevelse. Och jag säger inte att det alltid funkar, eller att det kommer funka för alla.

Jag kan också hålla med dig om att jag tycker en del andra spel gör vissa aspekter bättre, men det går också att vända på det. Jag tycker Starfield gör en del saker bättre än andra spel. No Man's Sky tycker jag är klart mycket tråkigare och meningslöst än vad Starfield är, och det är sett till hur spelet ser ut idag. NMS i sitt skick när det släpptes är ljusår bakom Starfield i mitt tycke.

Subnautica har helt klart en mysig utforskning, men striderna (om man ens kan kalla dem det) tycker jag själv är klart underlägsna dem i Starfield, och möjligheten att designa skepp och farkoster lyser med sin frånvaro. Craftingen tycker jag är ungefär lika svag som Starfields, bökigt att hantera inventory och vilka material man behöver till vad o.s.v.

Däremot förstår jag om man inte tycker Starfield är kul eller engagerande. Det finns saker jag stör mig på rätt kraftigt som förstör min inlevelse också, men överlag tycker jag det är rätt mysigt att kika runt och faktiskt hitta de få guldkorn som finns. (Ett spoilerfritt tips till den som spelar och inte gjort det innan: öppna (du behöver inte *läsa*, om du inte vill) böcker du hittar, det kan ge dig nya resmål att svänga förbi. Ja, vi pratar alltså även att kika i gamla jordklassiker som ligger utströdda.) Det tog mig på fullaste allvar 15-20 timmar speltid innan "Bethesda-känslan" som jag upplevt i tidigare Elder Scrolls och Fallout infann sig, men nu tycker jag det är rätt mysigt att spela.

5/10 de första ~15-20 timmarna, nu någonstans 7-8/10. Men som sagt, jag förstår helt klart om man hade velat ha ut mer av spelet. Förhoppningsvis kan moddar och/eller DLC göra spelet mer intressant för fler, för där känner jag verkligen det finns potential att bygga ut spelet rejält.

Mer sandlåda än RPG stämmer nog. Men för att sandlådan ska vara kul behöver jag lite mer utmaning. Crafting med syfte att låsa upp saker för att komma vidare, inte bara för +20%, då känns allt så meningslöst och grindigt.

Eftersom det gått rätt många år sedan spelen vi jämför med och Bethesda har haft en enorm budget så hade jag förväntat mig ett nytt kliv, inte en reskin av Fallout.

Medlem
Skrivet av Einstein:

Mer sandlåda än RPG stämmer nog. Men för att sandlådan ska vara kul behöver jag lite mer utmaning. Crafting med syfte att låsa upp saker för att komma vidare, inte bara för +20%, då känns allt så meningslöst och grindigt.

Eftersom det gått rätt många år sedan spelen vi jämför med och Bethesda har haft en enorm budget så hade jag förväntat mig ett nytt kliv, inte en reskin av Fallout.

Tror de hade gjort "fel" hur de än hade gjort - hade de ändrat för mycket hade spelare blivit förbannade för det också. Jag tycker man känner igen sig väl efter ett tag, på gott och ont.

Men som jag sa, jag förstår om man hade velat ha mer av spelet. Skillnaden mot de flesta andra spel idag är hur sanslöst modvänliga Bethesdas spel brukar vara, jag håller tummarna för att det kommer dyka upp rejält med innehåll framöver.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Kalliban:

Jag låter alla sidouppdrag guida mig, får flyga runt överallt och utforska ändå, men med ett mål. Har inte provat att planlöst springa runt och utforska själv, har inte haft tid eller lust med det och det låter på er ovan som att det är rätt meningslöst utöver lite exp och loot. Det känns som att spelet är byggt runt alla sidoquests som finns precis överallt, min questlog är gigantisk och då har jag inte ens letat uppdrag genom att snacka med alla osv. Jag fokuserade på main quest ett bra tag, men stannade innan sista uppdraget. Vill beta av sidouppdrag, utforska städerna och levla lite innan jag kör klart main. Jag upplever dock att jag får hur många sidospår som helst.

This is the way.

Starfield är oerhört questdrivet och skiner som allra bäst när man spelar det så. Fantastiskt spel.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

This is the way.

Starfield är oerhört questdrivet och skiner som allra bäst när man spelar det så. Fantastiskt spel.

Är det verkligen ett fantastiskt spel om det krävs att man spelar det på ett visst sätt för att uppleva dess storhet?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Är det verkligen ett fantastiskt spel om det krävs att man spelar det på ett visst sätt för att uppleva dess storhet?

Inte många spel som blir kul om man spelar dem felaktigt..

Skrivet av Kalliban:

Inte många spel som blir kul om man spelar dem felaktigt..

Ganska uppenbart att det inte var det han menade.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Är det verkligen ett fantastiskt spel om det krävs att man spelar det på ett visst sätt för att uppleva dess storhet?

Man kan spela det som man vill, vilket är vad jag gör. Följer inga mallar eller guider utan gör det jag vill göra för stunden. Det är ett fantastiskt spel för mig.

Medlem

Och där var alla credits slut igen
Pengarna flyger iväg när man börjar leka i skeppbyggaren.

Medlem

Råkade ut för en rolig grej igår. Stötte på ett landat Ecliptic skepp som såg schysst ut så jag tog mig ombord och försökte storma dem för att ta över skeppet. Då lyfte de från planeten (fick en kort paus/load innan det fortsatte med mig ombord). När jag var på väg mot cockpit blev det anfallet av sannolikt flera andra skepp (hörde massiva smällar och såg ljuseffekter). Ecliptic-skeppet blev väldigt snabbt sprängt med mig ombord. Fick ladda om. : )

Medlem
Skrivet av Fulci:

Råkade ut för en rolig grej igår. Stötte på ett landat Ecliptic skepp som såg schysst ut så jag tog mig ombord och försökte storma dem för att ta över skeppet. Då lyfte de från planeten (fick en kort paus/load innan det fortsatte med mig ombord). När jag var på väg mot cockpit blev det anfallet av sannolikt flera andra skepp (hörde massiva smällar och såg ljuseffekter). Ecliptic-skeppet blev väldigt snabbt sprängt med mig ombord. Fick ladda om. : )

Såna random grejer gör ju spelet fantastiskt. Du skulle rensat snabbare! 😁

Medlem
Skrivet av blackidus:

Och där var alla credits slut igen
Pengarna flyger iväg när man börjar leka i skeppbyggaren.
[massa snygga bilder]

De har verkligen lyckats med skeppsbyggandet. Visst lite småfunktioner skulle kunna läggas till men riktigt häftigt!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

De har verkligen lyckats med skeppsbyggandet. Visst lite småfunktioner skulle kunna läggas till men riktigt häftigt!

De verkar ha en lång plan för dlc och expansioner. Undrar vad det kan röra sig om. Jag tänker rymdstationer, skeppsdelar, byggnader till outposts med mer. Utöver nya uppdrag med story.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

De verkar ha en lång plan för dlc och expansioner. Undrar vad det kan röra sig om. Jag tänker rymdstationer, skeppsdelar, byggnader till outposts med mer. Utöver nya uppdrag med story.

Det lär även komma en hel uppsjö av mods som lägger till eller ändrar delar

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det lär även komma en hel uppsjö av mods som lägger till eller ändrar delar

Finns redan en mod som låser upp M-klass moduler som gömmer sig i spelets filer
Troligen dem som används för dem stora kryssarna då bara 1 modul är lika stort som dem små skeppen man kan bygga nu.

Håller med och längtar redan efter kommande DLC och moddar som bygger vidare på skeppsbyggandet
Några saker jag vill ha: fler moduler med trappor/ramper så man slipper stegar, välja vart dörrar placeras mellan moduler, kunna bygga typ en hangar i sin outpost där man kan rada upp sina skepp.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Finns redan en mod som låser upp M-klass moduler som gömmer sig i spelets filer
Troligen dem som används för dem stora kryssarna då bara 1 modul är lika stort som dem små skeppen man kan bygga nu.

Håller med och längtar redan efter kommande DLC och moddar som bygger vidare på skeppsbyggandet
Några saker jag vill ha: fler moduler med trappor/ramper så man slipper stegar, välja vart dörrar placeras mellan moduler, kunna bygga typ en hangar i sin outpost där man kan rada upp sina skepp.

Ska snart ge mig in i skeppsbyggandets värld. Glider just nu runt i star eagle och levlar upp min pilot-skill till högsta. Sen blir det ship building-skillen till högsta och sen får jag nog läsa på lite. Vet inte om jag bör köpa typ en narwhal och ändra på eller om man bör börja från scratch helt (typ sno ett random skepp, byta reaktor till c och byta ut ALLA delar). Måste läsa på lite om för och nackdelarna.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Ska snart ge mig in i skeppsbyggandets värld. Glider just nu runt i star eagle och levlar upp min pilot-skill till högsta. Sen blir det ship building-skillen till högsta och sen får jag nog läsa på lite. Vet inte om jag bör köpa typ en narwhal och ändra på eller om man bör börja från scratch helt (typ sno ett random skepp, byta reaktor till c och byta ut ALLA delar). Måste läsa på lite om för och nackdelarna.

Jag brukar köra det andra alternativet, sno eller köpa ett billigt skepp och riva bort allt och börja från början

Ett litet tips, river du bort allt förutom det skyddade lastutrymmet på Razorleaf så kommer fiende skepp fortfarande se det som Mantis skeppet. Det första skeppet bland mina bilder är mitt Razorleaf

Medlem
Skrivet av blackidus:

Jag brukar köra det andra alternativet, sno eller köpa ett billigt skepp och riva bort allt och börja från början

Ett litet tips, river du bort allt förutom det skyddade lastutrymmet på Razorleaf så kommer fiende skepp fortfarande se det som Mantis skeppet. Det första skeppet bland mina bilder är mitt Razorleaf

Ah najs, har inte kört razorleaf så mkt då jag redan hade star eagle när jag fick det. Kan inte bestämma mig för om den unika egenskapen är positiv eller negativ

Medlem
eld
Medlem
Skrivet av blackidus:

Finns redan en mod som låser upp M-klass moduler som gömmer sig i spelets filer
Troligen dem som används för dem stora kryssarna då bara 1 modul är lika stort som dem små skeppen man kan bygga nu.

Håller med och längtar redan efter kommande DLC och moddar som bygger vidare på skeppsbyggandet
Några saker jag vill ha: fler moduler med trappor/ramper så man slipper stegar, välja vart dörrar placeras mellan moduler, kunna bygga typ en hangar i sin outpost där man kan rada upp sina skepp.

Vill dra upp "it just works" på ett icke-ironiskt sätt här nu, eftersom det kom från att de i Fallout 4 kunde ha byggande pga dynamiska delar i världen:

Eftersom de använt samma system för både rymdskepp och rymstationer så bör de fungera att bygga på princip samma sätt, så antingen via uppdatering eller mod.

Medlem

Såg en cosplay på Crimson Fleet pirat, gjord av dragunova.
Instagram; https://www.instagram.com/dragunova_cos/

---

Edit: En till;
Starfield pirat av Clémentine Gelly (denna är sponsrad av Bethesda Frankrike)
https://www.instagram.com/arborealkey/

Medlem
Skrivet av blackidus:

Finns redan en mod som låser upp M-klass moduler som gömmer sig i spelets filer
Troligen dem som används för dem stora kryssarna då bara 1 modul är lika stort som dem små skeppen man kan bygga nu.

Håller med och längtar redan efter kommande DLC och moddar som bygger vidare på skeppsbyggandet
Några saker jag vill ha: fler moduler med trappor/ramper så man slipper stegar, välja vart dörrar placeras mellan moduler, kunna bygga typ en hangar i sin outpost där man kan rada upp sina skepp.

Att välja vart dörrar och stegar ska vara funkar visst redan. Om du håller musen över en attach-point kan du välja att bygga från den, då får bara fram alla möjliga moduler du kan bygga från den, och bygger du habs så blir dörren/stegen där!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Finns det något mod som fixar slutet

så att man faktiskt kan välja att fortsätta spela utan att ladda ett SaveGame eller börja ett NewGame+?

Förstår inte varför de inte lade in en extra dörr/portal där man kommer tillbaka till sitt skepp och kan åka tillbaka till Constelation och berätta att biffen är fixad, och sedan spela vidare. Särskilt då klonen man pratar med uttryckligen säger att man kan välja att gå in genom Unity alternativt vända tillbaka till sitt skepp.

Medlem
Skrivet av jonas.m:

Finns det något mod som fixar slutet

så att man faktiskt kan välja att fortsätta spela utan att ladda ett SaveGame eller börja ett NewGame+?

Förstår inte varför de inte lade in en extra dörr/portal där man kommer tillbaka till sitt skepp och kan åka tillbaka till Constelation och berätta att biffen är fixad, och sedan spela vidare. Särskilt då klonen man pratar med uttryckligen säger att man kan välja att gå in genom Unity alternativt vända tillbaka till sitt skepp.

Det kan man väl?

Jag körde igenom storyn en gång men i min första NG+ genomgång samlade jag alla artefakter, tog mig till unity men vände tillbaka till min Andreja Så det går att vända tillbaka men den portalen är inte synlig, om jag minns rätt så fick man gå ganska långt åt andra hållet innan man kom tillbaka till skeppet.

Skriv svar