Snabbkollen – Sitter Phil Spencer kvar som Xbox-chef om Starfield floppar?

Robot
Snabbkollen – Sitter Phil Spencer kvar som Xbox-chef om Starfield floppar?
Medlem

Det floppar inte...
Det kanske säljer "under förväntingarna", men floppar? Nä.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Var det inte nån läcka som sa att Starfield var ännu sämre skick än Redfall.
Men det är ju Bethesda, så det ordnar nog communityt upp sen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Phil Spencer är den bästa de haft imo

Medlem

Känns hårt att bedöma hans arbete på det som de uppköpta studiorna påbörjat långt innan uppköpet. Phils arbete har ju varit väldigt långsiktigt, så tror inte vi kan bedöma hur det gick förrän tidigast efter den här generationen är över.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Var det inte nån läcka som sa att Starfield var ännu sämre skick än Redfall.
Men det är ju Bethesda, så det ordnar nog communityt upp sen

Liknande läckor säger ju också att MS har skjutit in bra mycket mer support till Starfield utvecklingen på slutet än vad dem gjorde till Redfall. Så förhoppningsvis har det hjälpt

Redaktör
Skrivet av Kalliban:

Känns hårt att bedöma hans arbete på det som de uppköpta studiorna påbörjat långt innan uppköpet. Phils arbete har ju varit väldigt långsiktigt, så tror inte vi kan bedöma hur det gick förrän tidigast efter den här generationen är över.

Han har chefat för Xbox på olika sätt sen 2014 så det finns nog internt förtroende för honom. Men om det går dåligt för avdelningen så är det ytterst hans ansvar som chef, och det händer att sånt leder till avgångar.

Jag hoppas innerligt att Starfield blir riktigt bra och säljer rejält, bra för spelbranschen med flera starka aktörer som konkurrerar.


signatur
Medlem

Jag tror Starfield kommer att sälja riktigt bra. Även om spelet i sig inte blir så bra.
Så för MS är Pengar = Succé

Medlem

Phil sitter nog kvar. Todd Howard å andra sidan kommer säkert sluta oavsett hur bra/dåligt Starfield blir. Jag hoppas det betyder att han ser till att spelet kommer ut i ett bra skick så hans sista spel blir något positivt att minnas han för.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Kyraal:

Phil sitter nog kvar. Todd Howard å andra sidan kommer säkert sluta oavsett hur bra/dåligt Starfield blir. Jag hoppas det betyder att han ser till att spelet kommer ut i ett bra skick så hans sista spel blir något positivt att minnas han för.

What!? Finns de tendenserna, eller är det en teori du har. Har uppfattningen att han helt enkelt kommer gå från det till nästa baby: The Elder Scrolls VI. Och förmodligen peta lite i Machinegames Indiana Jones också.

Men nu handlar detta iofs om Phil Spencer. Har svårt att se hur Starfield verkligen kommer floppa, och att Microsoft kan hitta någon bättre "poster boy" än Phil. Men det är klart, de där spelen från alla de där studioköpen behöver komma nån gång...

Jag väljer glädjen och hoppas (HOPPAS) att Starfield blir grymt.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Har personligen inte sett nåt i Starfield som imponerat hittills, men jag hoppas ju det blir bra. Phil Spencer är en sympatisk och reko typ, och jag vill ogärna se honom gå från Xbox.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Molotov:

Var det inte nån läcka som sa att Starfield var ännu sämre skick än Redfall.
Men det är ju Bethesda, så det ordnar nog communityt upp sen

Har väldigt svårt att tro det. Det är Bethesda själva som utvecklar Starfield, medan Redfall utvecklades av Arkanes mindre studio, Arkane Austin, som jag tror bara hade jobbat på Prey innan. Visserligen var Prey ett bra spel, men det märks att Redfall var Arkane Austins första open world-spel, på samma sätt som att det märktes att Fallout 76 var Bethesdas första försök på multiplayer. Starfield är ett renodlat singleplayer RPG-spel, som är Bethesdas specialitet. Det ska till något riktigt extraordinärt för att Starfield ska floppa, och framför allt floppa lika mycket som Redfall. Jag tror inte ens att det kommer floppa lika mycket som Fallout 76, men om det når upp till samma nivå som New Vegas, Oblivion och Skyrim återstår att se.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Var det inte nån läcka som sa att Starfield var ännu sämre skick än Redfall.
Men det är ju Bethesda, så det ordnar nog communityt upp sen

Har spelat redfall ganska mycket, det är inte så mycket fel på det som folk på nätet får dig att tro. Så jag är då inte speciellt orolig

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Han har chefat för Xbox på olika sätt sen 2014 så det finns nog internt förtroende för honom. Men om det går dåligt för avdelningen så är det ytterst hans ansvar som chef, och det händer att sånt leder till avgångar.

Jag hoppas innerligt att Starfield blir riktigt bra och säljer rejält, bra för spelbranschen med flera starka aktörer som konkurrerar.

Precis, men min poäng är mer att det inte går att säga att det går dåligt för xbox bara för att starfield skulle floppa, det krävs nog minst hela generationen för att kunna dra några såna sluysatser. Hittills har det väl gått bättre än nånsin förr för xbox (?), konsolen säljer bättre än nån tidigare xbox, gamepass drar in pengar, de har ökat antalet studior och ägda ipn osv. Det är ju bara konsumenternas nöje som kanske är halvdant, men om vi ska vara ärliga är det nog ändå klart bättre idag än under förra generationen när han klev på som ansvarig. Dvs förbättringar på i stort sätt varje område. Ser ingen anledning för Microsoft att vilja byta ut honom oavsett hur det går för starfield.

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Har spelat redfall ganska mycket, det är inte så mycket fel på det som folk på nätet får dig att tro. Så jag är då inte speciellt orolig

Du bör kolla Skill ups recension på youtube så ser du allvarliga brister i spelet.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Har väldigt svårt att tro det. Det är Bethesda själva som utvecklar Starfield, medan Redfall utvecklades av Arkanes mindre studio, Arkane Austin, som jag tror bara hade jobbat på Prey innan. Visserligen var Prey ett bra spel, men det märks att Redfall var Arkane Austins första open world-spel, på samma sätt som att det märktes att Fallout 76 var Bethesdas första försök på multiplayer. Starfield är ett renodlat singleplayer RPG-spel, som är Bethesdas specialitet. Det ska till något riktigt extraordinärt för att Starfield ska floppa, och framför allt floppa lika mycket som Redfall. Jag tror inte ens att det kommer floppa lika mycket som Fallout 76, men om det når upp till samma nivå som New Vegas, Oblivion och Skyrim återstår att se.

Det kan bli bra, men tror fortfarande spelet kommer vara trasigt för att det är just Bethesda
Inget Bethesda spel har varit helt när det släppts, communityt har fått fixa stort sett allt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

It's not a lake, it's an ocean

För att kunna svara på konsekvenserna av om ett spel kommer floppa behöver vi egentligen veta vilka förväntningar Microsoft har på spelet. Vad är en succé? Vad skulle vara en flopp? Att Game Pass kommer begränsa försäljningen är väl givet, men om de kan kompensera detta genom att öka försäljningen av Xbox-konsoler och Game Pass-abonnemang är det kanske en framgång. Utgår från att det blir Starfield-bundles också för att kränga konsoler.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Har spelat redfall ganska mycket, det är inte så mycket fel på det som folk på nätet får dig att tro. Så jag är då inte speciellt orolig

Skrivet av Neverwild:

Du bör kolla Skill ups recension på youtube så ser du allvarliga brister i spelet.

Jag håller faktiskt med... Har inte upplevt något speciellt spelförstörande än så länge och tycker det är ett okey spel. Ganska roligt faktiskt och som med några patcher kan bli riktigt bra.

OT: Så tror jag inte det är någon risk att Phil får avgå om Starfield floppar, sen har jag väldigt svårt att tro att det floppar. Jag kommer iaf kasta mina pengar på det och som någon sa innan pengar = succé för MS och jag tror väääldigt många kommer köpa Bethesdas största spel efter skyrim.

Medlem

Floppa kommer det inte göra. Folk är alldeles för nyfikna och det kommer gå varmt på GamePass. Däremot kan de bli ännu ett skitspel som är tråkigt och trasigt. De har ju skjutit upp det ett ex antal gånger så förhoppningsvis så löser dem väl det värsta. (Annars är de ju både skandal och tragiskt) Men personligen dog all min hype när jag såg första gameplay-trailern. Såg inte alls kul ut!

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag håller faktiskt med... Har inte upplevt något speciellt spelförstörande än så länge och tycker det är ett okey spel. Ganska roligt faktiskt och som med några patcher kan bli riktigt bra.

OT: Så tror jag inte det är någon risk att Phil får avgå om Starfield floppar, sen har jag väldigt svårt att tro att det floppar. Jag kommer iaf kasta mina pengar på det och som någon sa innan pengar = succé för MS och jag tror väääldigt många kommer köpa Bethesdas största spel efter skyrim.

Samma här, det enda problemet jag stött på är AI´n som flippar ur någon gång ibland och är i stort sett blind.
Inte haft en enda krash eller quest som stoppats av buggar, men då kör jag dock enbart själv, dem flesta verkar få problem när man kör co-op.

Redaktör
Skrivet av Kalliban:

Precis, men min poäng är mer att det inte går att säga att det går dåligt för xbox bara för att starfield skulle floppa, det krävs nog minst hela generationen för att kunna dra några såna sluysatser. Hittills har det väl gått bättre än nånsin förr för xbox (?), konsolen säljer bättre än nån tidigare xbox, gamepass drar in pengar, de har ökat antalet studior och ägda ipn osv. Det är ju bara konsumenternas nöje som kanske är halvdant, men om vi ska vara ärliga är det nog ändå klart bättre idag än under förra generationen när han klev på som ansvarig. Dvs förbättringar på i stort sätt varje område. Ser ingen anledning för Microsoft att vilja byta ut honom oavsett hur det går för starfield.

Fattar. Svårt att veta hur det går, då budgetrapporter tenderar att lyfta fram positiva saker, men givetvis kan det vara så. Hur bra konsolen säljer vet vi ju inte eftersom Xbox-siffror inte har redovisats på nio år.

Skälet till frågan är att det varit rejält dåligt med riktigt stora, framgångsrika och genuint bra spel rätt länge (inget AAA-spel på 1,5 år till en konsol som bara är 2,5 år gammal). Jag tror Starfield blir oerhört viktigt för MS och Xbox, såvida de inte får ur sig ett gäng andra stora spel år.


signatur
Medlem

Ja, han sitter kvar. Däremot Pete Hinse, eller han som har ansvaret precis som Matt Booty har över Xbox Games Studios blir sparkad. Kanske rentav Todd Howard med.

Medlem

Knappast att han får gå. Han har ju vänt xbox rejält från xbox one. Däremot kanske lite ansvariga på Bethesda får gå. Xbox behöver styra hårdare över sitt nyförvärv känns det som.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Fattar. Svårt att veta hur det går, då budgetrapporter tenderar att lyfta fram positiva saker, men givetvis kan det vara så. Hur bra konsolen säljer vet vi ju inte eftersom Xbox-siffror inte har redovisats på nio år.

Skälet till frågan är att det varit rejält dåligt med riktigt stora, framgångsrika och genuint bra spel rätt länge (inget AAA-spel på 1,5 år till en konsol som bara är 2,5 år gammal). Jag tror Starfield blir oerhört viktigt för MS och Xbox, såvida de inte får ur sig ett gäng andra stora spel år.

Nä så är det ju, aaa-spelen lyser med sin frånvaro med alla förseningar osv. Tror ändå framtiden är ljus, speciellt om några år när alla nya studior kommit igång och börjat släppa sina spel, med tanke på mängden studior de har nu så borde det börja rulla på rätt bra sen.

Gällande sålda konsoler vet vi inte precis som du säger, däremot har ju Microsoft flera gånger sagt att det är den snabbast säljande xbox-konsolen någonsin. Alltså att de sålt fler series hittills än 360 gjorde under sina 2,5 första år. Det tycker jag låter som en riktig succe efter one och lovar gott framåt. Jag kan också tänka mig att många potentiella köpare väntat in spelen och prissänkningar på konsolen, speciellt de som redan har en playstation 5 som kanske vill köpa en xbox senare för de exklusiva titlarna när de väl kommit. Allt som allt tror jag Phil anses ha gjort ett riktigt kalasjobb med Xbox hittills som lovar gott framåt och sitter rätt säker på sin post.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Det floppar inte...
Det kanske säljer "under förväntingarna", men floppar? Nä.

Detta har man ju inte läst förrut


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Samma här, det enda problemet jag stött på är AI´n som flippar ur någon gång ibland och är i stort sett blind.
Inte haft en enda krash eller quest som stoppats av buggar, men då kör jag dock enbart själv, dem flesta verkar få problem när man kör co-op.

Vi fick problem en gång i coop med questen. Men ordnade sig efter omstart av servern.

Medlem

Det är svårt att bedöma då vi har så lite siffror.

Går Game Pass och/eller Xbox-divisionen med vinst? Om siffrorna ser bra ut så lär han sitta ganska säkert.

Det negativa för honom är dålig PR med ofärdiga och försenade spel, en hel del studior som verkar ha problem, sviktande konsol-försäljning och att Game Pass inte växer som tänkt.

Medlem

Phil Spencer är ju den skönaste snubben i spelbranchen, att han sitter som chef över Xbox och får bestämma är egentligen helt otroligt med tanke på hur genuint go gubbe han är.

Medlem

No mans sky kanske visar sig vara mycket mycket bättre när man sedan granskar starfield och No mans Sky sida vid sida.

Jag menar No mans Sky har ju fixats väldigt många gånger med uppdateringar ända sedan spelet släpptes.

Spelet är fantastiskt tycker jag.

Medlem

Nu har jag inte skitbra koll på detta lir men min uppfattning av det var att starfield redan gått bra.

12
Skriv svar