Se Nvidia skapa dialog och spelarkaraktärer med AI
Likt mycket annat är detta steg ett det kan nog bli rätt coolt i framtiden när det byggts ut ordentligt.
Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2.
VR: Meta Quest Pro
Haha va? Det var nog den sämsta spotlighten för en ny funktion jag sett.
Annars är det en cool funktion som kommer förändra hur vi spelar och interagerar med NPCs.
noll indikation på att spelaren faktiskt försökte föra en naturlig, organisk konversation. allt lät ju superscriptat från båda håll, så hela syftet med videon faller ju. sen är ju AIn såklart text-to-speech, vilket med den här kontexten gjorde att det lät ännu mer onaturligt.
Hahaha den mest generiska och tråkiga dialogen på länge😂 Repeterande quests i skyrim har mer liv än detta.
Förstår varför nvidia stängt av kommentarer.
💯på denna. Alltså, idén är jäkligt intressant men så visar man det så... här. En "oerhörd" AI-teknologi för att ge oss något vi redan sett och hört hundratals gånger förut. Nåväl! Vi får se hur det utvecklats.
En Bamseponny av folket
Som nämnts ovan så lät det ganska styltigt men jag är annars 100% för att man satsar mer på sådant här än att trycka in fler polygoner i nya spelen.
Mer AI för npc:s och saker/samspel i bakgrunden där det inte behöver vara helt perfekt.
Är lite trött på att man fortfarande har max 10-15 animerade npc:er som hejjar på en när man håller sitt brandtal i olika spel. Det ska vara 1000 npc:er i ens närmsta närhet och sen 10,000 till runt om och sen ska vi 100,000 npc:er gå till anfall mot 100,000 andra AI-styrda NPC:er.. då snackar vi
ChatGPT-4 API:t med UE i cpp kan man göra rätt intressanta saker med AI och npc:er redan. Behöver modifiera UE source-koden för att få in GPT i den men den är tillgänglig som partner med Epic Games på Github så det är inte så krångligt att komma åt.
Men lekte med GPT i UE och just ljud och inputs. GPT kan läsa av inputsen spelaren gör om man tillåter den och den kan alltså kommentera på det mesta du t.e.x plockat upp i spelet baserat på distansen du satt som parameter. Du kan konvertera ljudvågor till text och passera till GPT eftersom den inte kan lyssna, bara läsa och få den att märka om du gör för mkt ljud och kommentera på det. ”Det kan ju spel redan” Jo, med hårdkodad respons och inte en fri konversation eller reaktion.
Det finns mycket AI och just NPCer kan tillföra i framtiden men betänketiden med just GPT är rätt lång just nu pga att allt måste konverteras till text först och sen skickas in till den istället för att den kan lyssna på riktigt.
Men kolla in typ skyrim GPT modsen som är i utveckling om ni vill se exempel, de är rätt rough just nu med men fortf bättre än vad detta Nvidia visade var.
Hahaha den mest generiska och tråkiga dialogen på länge😂 Repeterande quests i skyrim har mer liv än detta.
Förstår varför nvidia stängt av kommentarer.
Sant! Det som gör det hela lite roligare är att rösten i videon påminner om rösten på bibliotekarien i Skyrim. Alltså, han som ger ut olika quests på college of winterhold Den generiska dialogen gör inte saken bättre.
Ok? Såg en annan video på youtube om AI förbättrade spel karaktärer.
Som jag fattade av videon så kan man göra spel i framtiden med hjälp av super AI där spelaren pratar med spel figurerna helt naturligt. Låter häftigt men de spelen går ju FETT bort för dom som inte kan eller har svårt att prata engelska.
Grafikmässigt snyggt gjort men munnen och ögonen på karaktären kändes bara jätte märkligt i jämförelse med allt annat.
Diskussion mellan Ai:n och användaren kändes rätt trist, ingen känsla.. lite som en röst skådis som fastnat med ögonen på texten som skall läsas upp.. Nä då tar jag hellre äkta röst skådisar som lägger in känsla. Blir nog oerhört trist om alla spel framöver har sådana här platta upplevelser.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Jag antar att det är det här Chris Roberts väntar på innan de fyller SC med npc's
Ärligt talat börjar jag bli less på allt snack som spelas upp medans man spelar eller jobbiga quicktime videos som tar bort känslan av att jag spelar och har hellre en tydlig dialog som här, eller likt wow där jag får läsa själv. Kör just nu Far Cry 6 och det är ett jädrans oväsen hela tiden under uppdragen, jag orkar inte bry mig om eller hör inte ens det "inlevelsefulla" svammlet i spelet.
Ok? Såg en annan video på youtube om AI förbättrade spel karaktärer.
Som jag fattade av videon så kan man göra spel i framtiden med hjälp av super AI där spelaren pratar med spel figurerna helt naturligt. Låter häftigt men de spelen går ju FETT bort för dom som inte kan eller har svårt att prata engelska.
AI är "ganska" bra på att översätta språk dock.
7900XTX
7800X3D
AI är "ganska" bra på att översätta språk dock.
Just precis ja👍Men kanske då får vi i framtiden spel där man kan ändra talet till svenska jipppi😃
Just precis ja👍Men kanske då får vi i framtiden spel där man kan ändra talet till svenska jipppi😃
Ja, jag vetefasiken, ska man vara skrämd eller glad? Bäst att vara båda samtidigt kanske?
Trist för de som skriver dialog hur som helst..
7900XTX
7800X3D
Kommer bara bli bättre, jag är mest hypead på att dessa verktyg tillslut kommer möjliggöra för mindre aktörer att göra gigantiska spel med många karaktärer och världar osv. I en nära framtid så tror jag spel som är större än Skyrim med 100x mängden NPCs som tränats för dess specifika syfte inte kommer vara helt out of reach för ett 10 manna team att bygga. är bara en fråga om hur långt det är kvar tidsmässigt.
Ju mer vi kan göra med mindre folk/tid ju mer tid kan läggas på att fokusera på det som är viktigt för att göra spelet kul, och ju mindre måste vi förlita oss på AAA teams osv för nästa kick.
Tror det kommer bli någon explosion av mängd spel vid något tillfälle och mycket kommer vara skit som bara ser bra ut men tappar det så fort man spelar, något likt spelkraschen på 80-talet. marknaden kommer översvämmas med spel givet att dom kommer vara så simpla att göra, men förhoppningen är att man kommer ut på andra sidan med kvalitet.
Jag har sett något liknande fast på mycket mindre skala senaste åren, med den mängden asset flips osv, UE har gjort spelbyggande betydligt enklare. finns några stora scams osv.
Men om 10 år i framtiden ett litet gäng med personer kan generera ut en kontinent på en eftermiddag och befolka den med personer som alla tränats på världens lore och manus för att sedan lägga ner 6 månader på att finslipa det som skapats och fokusera på kul gameplay och content, så kan nog gamers få det riktigt bra snart.
Den sista drömmen dock är ju en helt AI genererad upplevelse som bygger sig självt och befolkar världen med upplevelser osv konstant. Kommer nog förr eller senare komma ett MMO som i princip är oändligt och fully voice acted osv, där varje grupp har sin egna dungeon master osv. men är nog lite längre bort i tiden då ifall man gjorde det nu så skulle det bli ganska soul-less snabbt, men som sagt är bara en fråga om tid tills det är bra nog.
Just precis ja👍Men kanske då får vi i framtiden spel där man kan ändra talet till svenska jipppi😃
Påminner om nonset från en mänskligt översatt scen i svenska "Gears of War"(?)...
"Fienderna är 7 klick norrut!"
(Sen finns det nog inget töntigare än amerikansk action på svenska.)
Det är särskilt svårt att maskinöversätta om karaktärerna talar en särskild form av engelska; t.ex. militärt språk, street, victorianska, eller Shakespear-aktigt.
Om giganten Google inte kan översätta det helt vanliga svenska 1800-talsordet persedel till engelska; hur ska någon annan då kunna maskinöversätta "fooditems" (viktualiepersedel) och "artiellery" (arklipersedel) till svenska?
-Dictated but not read.
Kommer bara bli bättre, jag är mest hypead på att dessa verktyg tillslut kommer möjliggöra för mindre aktörer att göra gigantiska spel med många karaktärer och världar osv. I en nära framtid så tror jag spel som är större än Skyrim med 100x mängden NPCs som tränats för dess specifika syfte inte kommer vara helt out of reach för ett 10 manna team att bygga. är bara en fråga om hur långt det är kvar tidsmässigt.
Tidsfråga? Publishers kommer slänga sig på chansen att kapa sina teams när 1 person kan prompta fram 10 personers arbete under samma stressiga schema.
Frågan är ju ifall spelutvecklare vill göra detta?
När man talar om AI trollen:
https://i.imgur.com/ZrBt4C4.png
https://news.cision.com/mindark-pe-ab/r/mindark-reorganizes-a...
Tråkigt men oundvikligt, får hoppas att samhällena anpassar sig med så lite friktion som möjligt, men kommer nog vara en hel del lidande i transitionen.
Tråkigt men oundvikligt, får hoppas att samhällena anpassar sig med så lite friktion som möjligt, men kommer nog vara en hel del lidande i transitionen.
Inte oundvikligt, lagar har inte hunnit ikapp ännu, AI är lite vilda västern just nu. Många företag undviker generativ AI, andra skiter fullständigt i de anställda och kan göra lite som de vill.
Såklart det kommer vara friktion när majoriteten av de som gör spel inte vill ha med generativ AI att göra.